Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14029
Geregistreerd: 20-04-16

Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-17 13:46

*ruiterenmennen.nl
Medisch
Ingezonden door Bokkers Jets en Alik


Extra waakzaamheid is geboden nu de uitbraak van moeraskoorts slechts op enkele tientallen kilometers van de grens ligt. Rondom het getroffen paardenbedrijf in Bad Bentheim geldt een vervoersverbod. Equine infectieuze anemie (EIA) is een virale infectieziekte die bloedarmoede veroorzaakt en gepaard gaat met terugkerende koortsperioden. De ziekte is ook wel bekend onder de naam moeraskoorts en komt voor bij paarden, muilezels en ezels.

Het virus wordt door bloedzuigende insecten verspreid. Bij drachtige dieren kan ook de foetus geïnfecteerd raken. Het equine infectieuze anemie-virus (EIAV) is een lentivirus, behorende tot dezelfde familie als het zwoegerziekte virus bij schapen en het HIV virus bij de mens.

Equine infectieuze anemie (EIA), ook wel moeraskoorts genoemd, is een virusziekte bij paarden en ezels. Het is geen zoönose; mensen kunnen de ziekte niet krijgen of overbrengen.

Het virus wordt uitgescheiden via ontlasting, bloed en sperma van paardachtigen en overgebracht door muggen, vliegen en dazen. Dat gebeurt vooral in lente, zomer en herfst en vooral in laaggelegen, moerasachtige gebieden. Tegen erg warme, droge omstandigheden is het virus niet goed bestand.
Moeraskoorts leidt tot ernstige bloedarmoede. De ziekte kan acuut of chronisch verlopen. Bij de acute vorm kan het paard verschijnselen tonen als koorts, lusteloosheid, spierzwakte, rillingen, aantasting van ogen en slijmvliezen, bloedingen, koliek, bloederige mest, verhoogde en onregelmatige hartslag, oedeemvorming in het onderlichaam. Het zieke dier blijft vaak wel normaal eten, maar ook het weigeren van eten komt voor. Plotselinge sterfte is niet ongewoon. Bij de chronische vorm van moeraskoorts vermagert het paard en is het snel vermoeid en koortsig na inspanning.

Besmette dieren blijven levenslang drager van het virus. Er zijn veel dragers die zelf helemaal geen ziekteverschijnselen vertonen. Het virus is ook in die gevallen aan te tonen met een bloedtest. Daarom worden na de diagnose EIA bij een ziek paard alle paarden die de afgelopen twee maanden in de buurt van dat zieke paard zijn geweest, enkele keren getest op aanwezigheid van het virus in hun bloed. Gedurende twee maanden worden zij zelf ook in quarantaine gehouden.

Aangetoond besmette dieren worden altijd afgemaakt om verdere verspreiding te voorkomen. Behandeling of virusvrij maken van zieke of besmette dieren is niet mogelijk.

De ziekte heeft zijn oorsprong in de moerasgebieden van Midden en Zuid-Amerika, Canada, Zuid Afrika en Australië. Moeraskoorts duikt in Europa met enige regelmaat op. De afgelopen jaren zijn er uitbraken geweest in Ierland, Italië, Belgie en Duitsland. In Roemenië is de ziekte endemisch. Er gelden sinds de zomer van 2010 Europese maatregelen die het verslepen van EIA moeten voorkomen. Bij export vanuit Roemenie moeten paarden worden getest.

EIA is een aangifteplichtige dierziekte. Wanneer een paard eenmaal is geïnfecteerd met EIAV, blijft het bloed levenslang infectieus. Nederland is officieel nog vrij van dit virus. Helaas bestaat er nog geen vaccin of adequate behandeling voor de ziekte. Het is vaak moeilijk om EIA van andere met koorts gepaard gaande ziekten te onderscheiden.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:57

Heb het gelezen op facebook...
Verschrikkelijk dat besmette dieren ziek of niet ziek ten alle tijden worden afgemaakt. Het zal je paard maar zijn |(

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:59

Het is te hopen dat het aantal besmette dieren klein is. Drama's van ruimingen bij koeien staan me nog zo voor ogen. Gezonde dieren zo op het oog worden zonder pardon geruimd. Andere kant van het verhaal, doen ze dat niet dan verspreid het zich als olievlek en worden er duizenden dieren besmet>

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:06

Vreselijk zeg, je paard zal maar besmet zijn.
Duimen maar dat er op zeer korte termijn een vaccin voor wordt gevonden.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:24

Ik woon ingeveer zo'n 10 tot 15 km van bad bentheim, de schrik zit er goed in.
Meerdere vrienden met paarden waaronder veulens en dragende merries wonen op het randje van het gebied.. Hopelijk krijgen ze het snel onder controle (in hoeverre dat kan) en komen er geen meer gevallen..

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:30

China heeft een vaccin maar die mag in de EU niet gebruikt worden.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:56

tanjaatjuhh schreef:
China heeft een vaccin maar die mag in de EU niet gebruikt worden.


Dat klinkt al erg positief .. -O-

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:13

Jee, wat een Fu*ck ziekte zeg! Verschrikkelijk!

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 16:43

God samme het zal je paard maar zijn dat ze zomaar van je afnemen...
Verschrikkelijk weer

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:07

Als ze besmet zijn genezen ze nooit meer. Ook al hebben ze geen symptomen, ze besmetten nog steeds andere paarden. Opruimen is dan rode enigste optie.
Wel echt heel naar :(

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:20

Ik woon er ook dichtbij. En de manege waar ik werk zit er echt akelig dichtbij. Oldenzaal aan de kant van de Lutte. Ik vind het best eng!

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:49

Ja en dit soort ziekten kunnen zich steeds makkeljjker verspreiden omdat er overal meer natuur en woongebieden gemaakt worden met stilstaand water. Is een fantastische verspreidbron van dit soort dingen, en een natuurlijke habitat voor muggen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:26

Ik moet er niet aan denken... eng! Je paard op zo'n manier moeten opofferen/opgeven.

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:51

Ik snap niet dat dit nu pas opgepakt wordt in NL.
8 juni is in DL al bekend gemaakt dat er in Verden positieve gevallen waren. Dit paard is daar geweest en daar besmet geraakt wss. De eigenaren hebben het uit eigen beweging laten testen. Als ze dat niet hadden gedaan zou de besmetting vrolijk verder kunnen gaan.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:06

Judith_VB schreef:
Ik snap niet dat dit nu pas opgepakt wordt in NL.
8 juni is in DL al bekend gemaakt dat er in Verden positieve gevallen waren. Dit paard is daar geweest en daar besmet geraakt wss. De eigenaren hebben het uit eigen beweging laten testen. Als ze dat niet hadden gedaan zou de besmetting vrolijk verder kunnen gaan.

Zo, wat een laksheid door instanties!!! En Verden , daar komen zo veel paarden naartoe en vandaan, k*t.

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:19

In hoeverre loop je risico op besmetting als je op wedstrijd gaat?

johanna29

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: haarle gem hellendoorn

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:21

vreemd dat de KNHS nog niet heeft gereageerd!

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:22

johanna29 schreef:
In hoeverre loop je risico op besmetting als je op wedstrijd gaat?

In dien daar een mug/daas komt die besmet is en jouw paard steekt dan kan het besmetting overbrengen, Dus het is gewoon niet te zeggen of je risico loopt, ook op de weide of in de stal komen muggen en andere stekebeesten. Woon je richting de kust zal op dit moment het risico veel minder zijn dan wanneer je in Oost Twente woon.

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:24

Hoe kan mijn paard besmet worden met moeraskoorts?
Bijna alle paarden met infectieuze anemie worden besmet door steekvliegen. Grote steekvliegen (dus niet mugjes) steken een besmet paard. Als ze bloed opzuigen van het paard blijft er een klein beetje bloed met daarin het virus aan zijn monddelen zitten. Als de steekvlieg nu binnen korte tijd weer een volgend paard steekt breng hij via zijn monddelen het virus bij het nieuwe paard binnen. Het virus kan ook overgebracht worden door dierenartsen via besmette naalden. Nederlandse dierenartsen gebruiken voor uw paard altijd een nieuwe, steriele naald waardoor dit risico niet aanwezig is.
Het virus vermenigvuldigd zich niet in de steekvliegen. De vlieg moet daarom binnen korte tijd het besmette en het niet besmette paard steken om het virus over te brengen, anders droogt het bloed aan de monddelen op en gaat het virus dood. De kans dat een paard infectieuze anemie oploopt is daardoor afhankelijk van hoe dichtbij er besmette paarden zijn en hoeveel stekende vliegen er aanwezig zijn.
Ook “gewone” poepvliegen kunnen het virus overbrengen, maar ze zijn er niet zo efficiënt in als paardenvliegen

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:26

Judith_VB schreef:
Ik snap niet dat dit nu pas opgepakt wordt in NL.
8 juni is in DL al bekend gemaakt dat er in Verden positieve gevallen waren. Dit paard is daar geweest en daar besmet geraakt wss. De eigenaren hebben het uit eigen beweging laten testen. Als ze dat niet hadden gedaan zou de besmetting vrolijk verder kunnen gaan.

Nee, zo is het niet gegaan. Dat besmette paard uit Verden is in Bad Bentheim geweest bij een polo wedstrijd. Dat paard werd later positief getest en daarom moesten alle paarden die met hem in aanraking waren geweest onderzocht worden, ook die van de polo wedstrijd. 1 Paard daarvan bleek besmet, dat is die hier in Bad Bentheim, die toonde geen ziekteverschijnselen maar had wel antilichamen in zijn bloed, de paarden die bij het "zieke" paard in Bad Bentheim in de groep stonden zijn ook allemaal onderzocht en negatief getest. Voor zover ik nu dus weet gaat het om een enkel geval en is dat paard besmet geraakt door een paard vanuit Verden. Het paard in Bad Bentheim is volgens protocol afgemaakt.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:27

Jaime_ schreef:
Judith_VB schreef:
Ik snap niet dat dit nu pas opgepakt wordt in NL.
8 juni is in DL al bekend gemaakt dat er in Verden positieve gevallen waren. Dit paard is daar geweest en daar besmet geraakt wss. De eigenaren hebben het uit eigen beweging laten testen. Als ze dat niet hadden gedaan zou de besmetting vrolijk verder kunnen gaan.

Nee, zo is het niet gegaan. Dat besmette paard uit Verden is in Bad Bentheim geweest bij een polo wedstrijd. Dat paard werd later positief getest en daarom moesten alle paarden die met hem in aanraking waren geweest onderzocht worden, ook die van de polo wedstrijd. 1 Paard daarvan bleek besmet, dat is die hier in Bad Bentheim, die toonde geen ziekteverschijnselen maar had wel antilichamen in zijn bloed, de paarden die bij het "zieke" paard in Bad Bentheim in de groep stonden zijn ook allemaal onderzocht en negatief getest. Voor zover ik nu dus weet gaat het om een enkel geval en is dat paard besmet geraakt door een paard vanuit Verden. Het paard in Bad Bentheim is volgens protocol afgemaakt.

Dan is het risico op besmetting dus zeer klein.


Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:32


tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:35

je kan zelf je paard goed inpakken tegen insecten en daarmee zoveel mogelijk voorkomen dat je paard gestoken wordt. Dat zal niet 100% afdoende zijn maar als je dicht bij een besmetgebied zit dan verklein je op die manier het risico wel.
Ook denk ik dat een behandeling tegen vliegen met Tectonik het risico verkleint. Maar ook dat geeft geen 100% garantie.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Uitbraak moeraskoorts in Bad Bentheim (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 12:43

Ik vraag mij af of ze ook zouden ruimen als het om een topper gaat van de renbaan (die dus miljoenen loopt of heeft gelopen) en of een topper uit de eventing, jumping of dressuursport. Worden de eigenaren van geruimde paarden wel vergoed? landbouwers krijgen een vergoeding als hun dieren geruimd worden maar ik vraag mij echt af of dit ook in dit geval zo is.