Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Noir02
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-06-17

Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 20:22

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die deze ervaring herkent of nog een tip heeft die we nog niet geprobeerd hebben..

Wij hebben een merrie van 7 (pas eind 4 echt opgepakt) die met regelmaat extreem heet en neurotisch/drammerig is met rijden (vooral bij dressuur) of dat ineens halverwege het rijden wordt. Ze is ook nooit moe zelfs niet na een sgw wedstrijd. Ze is eerder brutaal dan angstig.
Er is niet echt een patroon in haar gedrag te vinden. Sommige dagen/weken is ze goed en braaf te rijden. Sommige dagen het grootste deel van de 'rit' niet. Ze heeft dan een enorme drang naar voren, houdt spanning in haar rug en is extreem koppig, vooral niet willen stappen of stilstaan.
Zij is echter bijna altijd super braaf en relaxed met springen (met gemak 1.20)op buitenrit en in de cross.Ze heeft enorm veel energie. Het lijkt alsof ze dressuur gewoon af en toe niet leuk vindt. Maar ik hou het gevoel dat we ergens een schakeltje missen.
Wij hebben het volgende al geprobeerd:
- na laten kijken door da (verschillende) inclusief foto's 4x (geen pijn indicatie geen afwijkingen)
- bloed onderzoek (geen tekorten)
- regumate
- magnesium
- oestress/ nafmagic
- suiker vrij dieet met ontgiften nav voedingsadvies, ze staat nu suikervrij maar blijft heet.
- zadel ed door verschillende zadelmakers laten bekijken
- bitfitten
- professioneel laten beleren (was daar al heet en koppig)
- eigen rijden door verschillende professionals laten bekijken (ik heb dit probleem met (mijn) andere paarden niet)
- langdurige training en begeleiding (10 maanden) door professionele ruiter. staat ze nog, hij heeft er wel verbetering in gekregen maar loopt ook tegen dezelfde zaken aan.
- kamille
- fysio (met regelmaat)
- osteopathie
- diercommunicatie
- trt methode
- veel afwisselend werk
Ze wordt 5 tot 7x per week gereden (waarvan 4x door een professional). Staat 7 uur per dag in kudde in de wei.
Wij rijden haar nog steeds met plezier (meestal) en zonder angst (ze is ook zeker niet gemeen). Maar ik blijf zoeken naar dat schakeltje dat we in haar gedrag niet kunnen plaatsen..
Wie herkent dit of heeft nog een gouden tip (anders dan we al geprobeerd hebben)?


siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:29

Wat is er bekend over de afstamming?
Het klinkt me vooral als een heethoofd, maar niet in de categorie rilkikker.
Waarschijnlijk kan ze dr energie in het springen e.d. beter kwijt, maar op het moment dat de energie meer in het lijf moet blijven, is er "te veel".
Ik dénk dat het met de jaren beter zal worden, nu zit ze nog in dr puberteit, over een jaar of 5 wordt het beter :P

Niet alle dwalers bennen verdwaald

ikkedus
Berichten: 3243
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:37

Ik lees even mee. Ik help iemand met een merrie met hetzelfde gedrag. Deze merrie is 15 en een enorme drammer. Heel lief en braaf, maar ontspanning is erg zeldzaam. Het is deels een probleem door onervaren ruiter, maar ook met ervaren Ruiters' ( incl oude eigenaar die haar goed voor elkaar had tot 3 jr geleden).
Ook deze merrie is goed doorgelicht doorvdierenarts, tandarts, osteopaat en fysio. Heeft een passend zadel etc.

[o]

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:53

Als eerst mijn complimenten dat je al zoveel na hebt laten kijken :j Is het misschien mogelijk om haar een tijd langer buiten te laten of misschien 24/7 buiten? Misschien dat zij daar behoefte aan heeft?

Be the change you wish to see in the world.

prugelpiet

Berichten: 12524
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:57

Oh jeetje, je had mijn bonte kunnen hebben |o

Ik lees dus even mee.

Wat kwam er uit bij diercommunicatie en wat vond je er van? Hebben wij laatst ook gedaan en ik vond het heel bijzonder. Ze zij dingen die ze met geen mogelijkheid had kunnen weten.

I am because you were

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:17

Ik volg 100%.. heb een kopie van dit paard!

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:35

Klinkt ook aardig als mijn rijpaard. Alleen heb ik de problemen vooral in de springring en gaat het in de dressuurbak goed zolang ik niks Ingewikkelds vraag. Maar helaas nog geen oplossing voor gevonden. Ervaar wel altijd een positief effect in het rijden wanneer ze 24/7 buiten staat in de zomer. Wordt ze iets rustiger van tussen de oren. Weet niet of je dat zou kunnen proberen?

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2


Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:49

Er is geen relatie met de cyclus?
Dit klinkt wel een beetje als echt merrie-merrie gedrag :-)...

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 22:07

Ik ga volgen wat ik ben benieuw naar de tips die je zal krijgen.

Vind het heel knap dat je blijft zoeken - maar om heel eerlijk te zijn denk ik dat ze zo gewoon is. Kan beter worden met ouderdom - 7 jaar vind ik echt nog jong.

Ik ga me wagen aan een tip.....waarom dressuur niet combineren met springen. Dus even opwamen - dan wat laten springen, dat even dressuur....dan weer springen.. enz. Geen idee op welk niveau je dressuur rijdt en of je het vervelend vind om dit met korte beugels te doen.

Het springen zou haar dan helpen om energie kwijt te raken - en als beloning.

Noir02
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-06-17 22:54

Bedankt voor alle reacties en tips!
In reactie daarop: 24/7 buiten hebben we ook geprobeerd maar maakt ook niet het verschil. Hormonaal is uitgesloten omdat ze al 3 maanden op de regumate staat. Springen en dressuur afwisselen doen we ook maar ik denk niet dat ze de link legt met springen als beloning want dat beinvloed niet de dressuur ervoor. Ik heb haar ook wel, zelfs 3 uur, mee op bosrit genomen maar dan nog kan ze direct daarna weer heel heet worden met de dressuur.. Ze lijkt soms niet te kunnen ontspannen en wil altijd maar dingen doen. Ze doet liever piaffe of galop op haar plek dan stap. Ook met springen en in de cross heeft ze enorme go maar dan is dit minder 'een probleem'. Ik spring ook met haar en ze blijft altijd maar gaan. Je moet haar echt tegen zichzelf beschermen. Ik zou het haar gunnen dat ze ook wat vaker ontspanning kan vinden in of na haar werk.
De ruiter die haar nu al ruime tijd als hoofdruiter rijdt, rijdt internationaal dus ik denk niet dat het een rijtechnische kwestie is (hij ook niet).
Ze is een Westpoint x Krack C.
De diercommunicatie omschreef wel herkenbare dingen zoals 'veel zelf willen bepalen'.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 05:10

Mijn paard is leidmerrie en dit zorgt ervoor dat ze erg veel verantwoording op zich neemt..ze maakt zich continu zorgen en wil dat alles goed verloopt! Herkenbaar?
Ik heb nu een manen analyse laten doen om te kijken of er tekorten Zijn! Normaal ben ik niet zo van dat soort dingen maar wil het toch geprobeerd hebben!
Mijn paard heeft ooit spanningskoliek gehad!! Wist niet eens dat dit bestond!
Een aantal wkn terug is ze zelfs licht hb bevonden nadat zij een enorme stressperiode Had!
Doe je iets met rechtrichten?

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 06:43

Mag ik vragen wat voor voeding ze krijgt?

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:00

Hm ik ken ook zo'n merrie..ook een leidmerrie, enorm sensibel en altijd heel veel spanning/ hoge spierspanning etc.
Wat haar helpt voor de spieren in ieder geval is magnesium, vitamine e en selenium..zo blijft ze in ieder geval iets soepeler. En verder gedragstraining op de grond, dat ze leert te volgen ipv leiden en zich daarbij neer moet leggen.
Overigens speelt hier de cyslus wel een rol, voor de hengstigheid zijn de spanningsklachten extreem en is het net een bommetje. Hoeft maar iets teveel/ te snel druk op te komen en paard komt omhoog en laat zich gerust achterover vallen.

De vraag bij jou is..waarom word ze meer gespannen bij de dressuur? waar bouwt ze spanning van op? en waarom is het in wisselende periodes..dat laatste lijkt toch echt op iets hormonaals te wijzen.
En sommige paarden zijn ook gewoon extreem heet in het werk..als je de spanning af kan laten vloeien in een piaffe is dat helemaal zo gek nog niet. Maar het fijnste is natuurlijk als je iets vind waardoor je de spanning af kan laten vloeien voordat het zo ver is.

Als je dressuur rijd of ze dressuurmatig getraind word..word ze dan ook heet met een lossere teugel/ voorwaarts/ neerwaarts rijden/ halsstrekken?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:31

Zijn de eierstokken ook nagekeken? Dit klinkt exact als mijn merrie toen ze een tumor had. Doet de regumate iets, is ze bvb net erger geworden sinds ze het krijgt?

Wat voor voeding geef je haar?

mellamoshan

Berichten: 4255
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 09:13

Dit klinkt precies als mijn paard alleen dan een ruin. Al moet ik zeggen dat het bij die niet uitmaakt wat ik doe, als hij die dag(en) heeft dat hij zo heet wordt, dan maakt het niet uit of ik dressuur, buiten rijd, spring of wat dan ook. Heet zal die zijn en valt geen land mee te bezeilen.
Ik lees dus even mee, wie weet komt er plots de gouden tip voorbij.

Succes met je merrie ts, hoop dat je eruit komt met haar!

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Noir02
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 09:54

Ze krijgt proteine arme luzerne en brandes formula muscle plus. Magmesium en vitame E krijgt ze maar maakt geen verschil (ze heeft ook geen tekorten in haar bloed) Hormonaal of eierstokken zijn ook door de da uitgesloten. We rijden haar lang laag zoveel dat kan en dat kan vaak 60% van de rit. Spanning af laten vloeien wanneer het er is, lukt niet altijd ongeacht wat we rijtechnisch proberen.
Het verhaal van een leidmerrie klinkt wel bekend maar zoals gezegd hielp ook consequent grondwerk (trt) niet met rijden

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:13

Ik wil niet vervelend doen, maar ik zou het dier eens laten nakijken op een kliniek.
Het klinkt als pijn in de rug in combinatie met een braver karakter.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Noir02
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-17 10:17

Dat lijkt me niet van meerwaarde en raadt ook geen enkele da verder nog aan. Ze is op de foto gezet en heeft geen pijnklachten volgens verschillende da.
Een paard met pijn in de rug zal een 1.20 parcourse denk ik ook vervelender vinden dan een paar rondjes stappen in de bak. Zij niet.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:07

Ik help het je hopen.
Met een rondje stappen in de bak is er minder kans om voor pijntjes weg te vluchten als in een 1.20m. parcours, dat je waarschijnlijk als ruiter ook nog in verlichte zit (dus niet in het zadel) aflegt.

Het is juist daarom dat ik aan pijn in de rug denk. Heb er helaas ervaring mee.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Vena
Berichten: 95
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 12:17

Ik ben het met Dees eens dat je pijn niet kan uitsluiten. Helaas zitten ook goede dierenartsen er regelmatig naast. De enige die het echt voelt, is jouw paard en die geeft aan dat dressuur spanning oplevert, hetzij mentaal, hetzij fysiek. Z
Heb je al eens goede pijnstilling geprobeerd? Als ze daarmee wel relaxed blijft in de dressuur is dat een goede aanwijzing voor pijn. Heeft het paard een ander zadel voor dressuur als springen? Hebben jullie al eens dressuur gereden met het springzadel?

Mocht het echt mentaal zijn dan zou je kunnen proberen om tijdelijk alle stressfactoren uit te sluiten zodat het paard in zijn basis energie weer relaxed wordt. Stresshormonen blijven dagen actief na een stressvol event. Dus dan zou ik het dressuren even helemaal laten en daarna héél rustig weer opbouwen. Bv tijdens het springen, een halve volte dressuur en meteen weer terug naar het springen. Zodra er stress komt terug gaan naar een activiteit waarbij ze wel ontspant. je moet proberen om de tijd dat er stress is minimaal te houden. Het lijkt dan misschien alsof je beloont voor stress, maar dat is niet van belang. Geen enkel paard wil stress hebben en de schade die langdurige stress doet is veel erger.
Verder kan ik je ook de Trust-Technique van James French aanraden. Daarmee leer je je paard om in een rustige gemoedstoestand te blijven. De videocursus biedt al heel veel handvatten en je mag 1 dag gratis kijken.

Elisa2

Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:19

Maar als ze last heeft van haar rug ohz..lijkt mij dat lang/ laag juist minder problemen zou moeten opleveren dan springen. Vaak zie je bij bijv KS dat dat juist met dingen als springen erger word. {als ze de rug hol maken ipv bol}

Maar goed, kan natuurlijk ook dat ze ergens anders last van heeft..word ze met verschillende zadels gereden in het springen en de dressuur? { ik zie dat Vena dat ook al vraagt}
De tip met pijnstilling dressuren kun je uitproberen om inderdaad te kijken of pijn een rol speelt in het spanningsverhaal.

Ik moet zeggen..ik heb Krack z'n halfzusje ohz gehad {uit dezelfde moeder} en dat was ook zo'n ontzettend hete donder met dressuur rijden. Was ook moeilijk om daar rust en ontspanning in te brengen en daar maakte het ook niet uit hoe lang je reed of wat je deed. Want daar kon de spanning ook zo opbouwen dat ze alleen maar heter werd naarmate de training vorderde. {dat uitte zich dan soms in "er vandoor gaan gedrag". Bij de bosritjes was het dan weer niet aan de orde en kon ik gewoon dressuurmatig trainen. Dus volgens mij zit die heetheid sowieso wel aan die kant er in.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:51

Mijne is een stuk rustiger geworden na kuur met kruiden van Eric Laarakkers, wellicht nog moeite waard om na te vragen?
Lastige puzzel, je hebt al zoveel gedaan

Craniosacraal wil ook wel eens helpen

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:07

Hoihoi!

Heb je het huidige rantsoen wel eens laten analyseren? Ze staat nu op een suikervrij dieet, maar dat kan ook averechts werken. Het is belangrijk dat ze in de basis alle voedingsstoffen genoeg binnenkrijgt, dit is te meten in een analyse, moeilijker via het bloed, omdat het dan al een eind verwerkt kan zijn.

Ik zou een vetrijk rantsoen adviseren, hiermee worden ze minder heet, maar behoud wel genoeg energie, ook voor het spier herstel is het beter. Stuur gerust even een PB, dan kan ik je miss daarin adviseren, of ieder geval voor je kijken of ze geen tekorten heeft :)

Ken jij 't Voedingscentrum voor paarden al ?
http://www.voedingscentrumvoorpaarden.nl of volg ons op instagram/facebook!

Noir02
Berichten: 8
Geregistreerd: 23-06-17

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-17 09:31

Dank voor alle reacties! Inmiddels gaat het al weer een week erg goed op een enkel momentje na. Ik denk dat de heetheid echt in het dier zelf zit maar we misschien nu wat effect gaan zien van de aanpassing in haar voer. Dit ransoen is volledig door de adviseur geanalyseerd en op haar afgestemd.
Het lijkt ook echt niet op pijngedrag als ze zo heet wordt maar meer zoals haar trainer omschrijft 'dat ze soms ineens denkt dat er vanalles moet gebeuren' naast echt ongelimiteerde energie..
Dank voor de voedingsstips iig. Ik wil dit (van deze adviseur) iig 3 maanden vast houden maar mocht er dan te weinig verschil zijn dan ga ik zeker een van de tips proberen!

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Paard met rijden extreem wisselend in gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 09:45

Ik heb niet alles gelezen, maar las wel dat je luzerne geeft. De ervaring die ik daarmee heb is dat mijn paard daar zo knetter van werd dat ze niet meer fatsoenlijk te rijden was.
Ook kan de scheve verhouding in de luzerne er voor zorgen dat de magnesium niet opgenomen wordt, dus dan geef je dat voor niets.

Ik denk zeker dat het daarnaast karakter is van je paard. Door gestructureerd en consequent in rust te trainen kan het meer hanteerbaar worden, maar het is niet iets wat gaat verdwijnen.
Als je iedere week dezelfde arbeid aan biedt totdat daar rust in is gevonden en dan pas iets nieuws toevoegen.
Ga er mee om alsof je paard autistisch is. Geen plotselinge veranderingen of te veel prikkels.

It's the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it - Aristotle


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers