hoe omgaan met jong veulen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

 
 

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:34

hallo !

ik ben nieuw op bokt maar ik zit al met een vraag
ik heb namelijk een veulen van 1 jaar oud en ze begint me te testen
is het beter daar op in te gaan in haar stout gedrag of beter te negeren?
omdat ze nu toch gaat in de wei om te groeien?
het is een fries-pinto en is dus al redelijk groot


danku om mij te helpen! :D
Afbeelding

You don't just carry my body but you also carry my soul <3


Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:37

Wat doet ze?
Het beste kun je een veulen de basis leren. Dat wil zeggen: halster om, vaststaan, netjes meelopen en voetjes geven.

Als ze dat kunnen dan opgroeien in de kudde en zoveel mogelijk met rust laten. Paarden kunnen onderling heel veel beter opvoeden dan wij mensen dat ooit zullen kunnen.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:38

Opvoeden doen ze onder elkaar wel maar....
Je moet voor jezelf duidelijke grenzen stellen wat niet mag. Trappen, bijten, in je ruimte komen, op je voeten gaan staan. Dat soort dingen. Ook is het handig als ze netjes meelopen aan een halster en je voeten kan optillen en verzorgen. Verder zo min mogelijk mee prutsen. Alleen het hoognodige en als ze 3 ofzo zijn, kijk je verder wat je er al mee wilt.

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:40

Ineke2 schreef:
Wat doet ze?
Het beste kun je een veulen de basis leren. Dat wil zeggen: halster om, vaststaan, netjes meelopen en voetjes geven.

Als ze dat kunnen dan opgroeien in de kudde en zoveel mogelijk met rust laten. Paarden kunnen onderling heel veel beter opvoeden dan wij mensen dat ooit zullen kunnen.




ze kan dit allemaal maar ze is even in de wei geweest en nu doet ze moeilijker :(

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:42

piezze schreef:
Opvoeden doen ze onder elkaar wel maar....
Je moet voor jezelf duidelijke grenzen stellen wat niet mag. Trappen, bijten, in je ruimte komen, op je voeten gaan staan. Dat soort dingen. Ook is het handig als ze netjes meelopen aan een halster en je voeten kan optillen en verzorgen. Verder zo min mogelijk mee prutsen. Alleen het hoognodige en als ze 3 ofzo zijn, kijk je verder wat je er al mee wilt.




dit is inderdaad zo ik stel duidelijke grenzen maar soms heb ik het gevoel dat ze me niet echt begrijpt

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:44

Je bent niet erg duidelijk in je antwoorden TS. Ze is moeilijker en ze begrijpt je naar aller waarschijnlijkheid niet. Wat voor gedrag laat ze zien dan en hoe reageer jij erop?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Re: hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:50

wel ze loopt sinds kort mij gewoon voorbij ze luistert niet als ik haar wil stil zetten ze staat te trappelen en is iets zenuwachtig wanneer de andere veulens haar voor zijn.
ik probeer haar kalm te houden en probeer haar tegen te houden door haar doorgang te blokeren en haar te straffen door terug op haar plaats te zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:52

Frey_x3 schreef:
Ineke2 schreef:
Wat doet ze?
Het beste kun je een veulen de basis leren. Dat wil zeggen: halster om, vaststaan, netjes meelopen en voetjes geven.

Als ze dat kunnen dan opgroeien in de kudde en zoveel mogelijk met rust laten. Paarden kunnen onderling heel veel beter opvoeden dan wij mensen dat ooit zullen kunnen.




ze kan dit allemaal maar ze is even in de wei geweest en nu doet ze moeilijker :(


Even in de wei geweest? Mag hopen dat deze jaarling gewoon 24 per dag met vriendjes/vriendinnetjes buiten loopt. Anders is het volkomen te begrijpen dat ze vervelend doet

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:53

Heel simpel, "niet".
Gewoon op wei gooien, en verder niet mee aanrommelen tot hij ingereden wordt. Nu leer je hem alleen brutaliteit aan.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:54

Ik vind dat als ze voetjes en meelopen kan, je haar verder gewoon met rust moet laten. Lekker laten spelen in een kudde, het liefst met jonge en oudere dieren. Die voeden elkaar goed op :j

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:55

Hoe bedoel je haar terug op haar plaats zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen.
Bedoel je dat je haar terugzet en zelf 5 minuten weggaat?

Het leven is als een kerstmuts

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:56

Kuggur schreef:
Heel simpel, "niet".
Gewoon op wei gooien, en verder niet mee aanrommelen tot hij ingereden wordt. Nu leer je hem alleen brutaliteit aan.



zal ik onthouden :D

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:56

1 jaar is toch geen jong veulen meer?
Gewoon grenzen stellen zoals je met elk paard zou doen.

Ineke2

Berichten: 33095
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:56

Frey_x3 schreef:
wel ze loopt sinds kort mij gewoon voorbij ze luistert niet als ik haar wil stil zetten ze staat te trappelen en is iets zenuwachtig wanneer de andere veulens haar voor zijn.
ik probeer haar kalm te houden en probeer haar tegen te houden door haar doorgang te blokeren en haar te straffen door terug op haar plaats te zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen

Waarom wil je dat in hemelsnaam? Gewoon in de wei ermee en er niet uithalen behalve voor een bekapbeurt of ontworming. Dan heb je deze problemen ook niet en leer je haar meteen geen slecht gedrag aan.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:56

nuscaniels schreef:
Hoe bedoel je haar terug op haar plaats zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen.
Bedoel je dat je haar terugzet en zelf 5 minuten weggaat?


ja dat bedoel ik ja :)

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 22:58

Ineke2 schreef:
Frey_x3 schreef:
wel ze loopt sinds kort mij gewoon voorbij ze luistert niet als ik haar wil stil zetten ze staat te trappelen en is iets zenuwachtig wanneer de andere veulens haar voor zijn.
ik probeer haar kalm te houden en probeer haar tegen te houden door haar doorgang te blokeren en haar te straffen door terug op haar plaats te zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen

Waarom wil je dat in hemelsnaam? Gewoon in de wei ermee en er niet uithalen behalve voor een bekapbeurt of ontworming. Dan heb je deze problemen ook niet en leer je haar meteen geen slecht gedrag aan.



zal ik zeker aan denken +:)+

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-17 23:00

Azmay schreef:
1 jaar is toch geen jong veulen meer?
Gewoon grenzen stellen zoals je met elk paard zou doen.



oke zal ik zeker doen ;)

You don't just carry my body but you also carry my soul <3

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:11

Ineke2 schreef:
Frey_x3 schreef:
wel ze loopt sinds kort mij gewoon voorbij ze luistert niet als ik haar wil stil zetten ze staat te trappelen en is iets zenuwachtig wanneer de andere veulens haar voor zijn.
ik probeer haar kalm te houden en probeer haar tegen te houden door haar doorgang te blokeren en haar te straffen door terug op haar plaats te zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen

Waarom wil je dat in hemelsnaam? Gewoon in de wei ermee en er niet uithalen behalve voor een bekapbeurt of ontworming. Dan heb je deze problemen ook niet en leer je haar meteen geen slecht gedrag aan.


En hoe wil je dat doen als je ze nog nooit eerder in de hand hebt gehad? Niet ieder paard zal dan braaf mee lopen of blijven staan omdat ze het niet gewend zijn. Bovendien haal je ze er dan alleen uit voor 'vervelende' dingen. Geen paard die daar leuker van wordt.

Er is niks mis met het af en toe uit de kudde halen, borsteltje er over en weer terug. Worden ze mak van.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:38

Frey_x3 schreef:
nuscaniels schreef:
Hoe bedoel je haar terug op haar plaats zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen.
Bedoel je dat je haar terugzet en zelf 5 minuten weggaat?


ja dat bedoel ik ja :)


Hoe zie je dat als straf? Een paard denkt niet als wij, dus zal dit ook nooit snappen.
Dat je haar wil leren netjes met je mee te lopen is geen probleem op die leeftijd maar daarvoor moet je duidelijk en consequent zijn en weten wat je wanneer doet. Straffen is hier niet aan de orde.
Mijn nu 2- jarige heeft het afgelopen jaar geleerd dat een halster omdoen niet eng is, dat je best je voetjes kan geven en dat ik altijd duidelijk en eerlijk ben en niet over zijn grenzen ga zonder reden.
Verder heeft hij 24/7 in een kudde buiten gestaan.
Toen de alfamerrie een week op stal moest wegens ziekte merkte ik dat gelijk aan zijn gedrag, hij werd klieriger. Zij kwam weer terug en binnen een dag was dat klierige weg.
Hoe duidelijk en rustig ik ook ben, die merrie is degene die hem echt opvoed, 1 oorbeweging van haar is voor hem voldoende.
Investeer in iemand die je leert hoe je het beste met je jaarling om kan gaan qua grenzen stellen, hoeft niet vaak, hoeft niet lang te duren (dat kan je jaarling toch niet verwerken) en laat ze lekker buiten lopen in een goede stabiele kudde.

Het leven is als een kerstmuts

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: hoe omgaan met jong veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:42

Niet, laat hem jong zijn en met leeftijdsgenootjes opgroeien.

Goof

Berichten: 28748
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:44

Frey_x3 schreef:
nuscaniels schreef:
Hoe bedoel je haar terug op haar plaats zetten en 5 minuten uit haar zicht te verwijderen.
Bedoel je dat je haar terugzet en zelf 5 minuten weggaat?


ja dat bedoel ik ja :)


Wat moet je pony hier van leren dan?

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:57

Je hebt te maken met dieren die simpel denken dus moet je de regels ook simpel houden en correcties ook simpel. Je voorbij lopen? 1 ruk aan het touw bijv. Gecompliceerde bestraffingen snappen ze niet en helpen niet. Dingen langzaam opbouwen en begrijpelijk maken. En goede dingen belonen. Bijvoorbeeld je paard meteen loslaten in de wei als hij braaf naast je wacht. Gaat hij klieren dan hou je hem net zo lang vast tot hij rustig stilstaat. Ook bij voernijd bijvoorbeeld dan pas de brok geven als ze rustig en relaxed stilstaan.

Jonge dieren moet je kordaat mee omgaan. Niet teveel verwachten en alles dat ongewenst gedrag uit kan lokken gewoonn ontwijken en vermijden. Je ziet het wel als ze drie ofzo zijn. Veel problemen zijn dan al vanzelf opgelost.

xdandelion
Berichten: 76
Geregistreerd: 08-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:14

piezze schreef:
Je hebt te maken met dieren die simpel denken dus moet je de regels ook simpel houden en correcties ook simpel. Je voorbij lopen? 1 ruk aan het touw bijv. Gecompliceerde bestraffingen snappen ze niet en helpen niet. Dingen langzaam opbouwen en begrijpelijk maken. En goede dingen belonen. Bijvoorbeeld je paard meteen loslaten in de wei als hij braaf naast je wacht. Gaat hij klieren dan hou je hem net zo lang vast tot hij rustig stilstaat. Ook bij voernijd bijvoorbeeld dan pas de brok geven als ze rustig en relaxed stilstaan.

Jonge dieren moet je kordaat mee omgaan. Niet teveel verwachten en alles dat ongewenst gedrag uit kan lokken gewoonn ontwijken en vermijden. Je ziet het wel als ze drie ofzo zijn. Veel problemen zijn dan al vanzelf opgelost.


ik ben het eens met deze reactie :j

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:32

Oef, wat ziet dat beeske er schraal en mottig uit. :(:) Dit is geen recente foto toch hoop ik? Anders verdient niet alleen de opvoeding maar ook de voeding wel wat extra aandacht. Verder duidelijk zijn als het moet en zoveel mogelijk lekker met rust laten, eigenlijk wat de meeste mensen hier al schrijven.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:35

Niks mis mee hoe die jaarling eruitziet. Op die leeftijd is het volkomen normaal dat ze er wat schraal en mottig uitzien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers