[VOLG] Nordic en Zora

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

[VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 19:53

28 mei overleed onze lieve duitse herder. Deze hebben we geadopteerd na 3 jaar verwaarlozing in een simpele ren van 2x2m. Het gevoel wat we van hem kregen was geweldig! Hij toonde zoveel dankbaarheid en liefde, wetende dat hij het veeeel beter had nu.
Dit maakte ook dat we al snel keken voor een nieuwe vriend.
Via een nederlands website van zwitserse herders (dit wilde we ooit graag) kwamen we op een herplaatser uit die in Roemenie zat.. Aarzelend een mail gestuurd, niet wetende wat dit ging worden. Maar al snel bleek dat ze het enorm goed voor hadden met de honden daar. Alleen... in roemenie zijn er zoveel straathonden dat mensen niet naar een asiel gaan om een hond te nemen, ondanks dat er wel veel huishonden zijn ook. Zoals nordic, die 4 jaar in een huis leefde waarna hij waarschijnlijk na armoede achter gelaten werd aan de poort van het asiel.

Afbeelding

Ze hadden alles al in orde qua vaccinaties en hij kon dus ook zo snel mogelijk gaan. Alleen was dit pas 16 juni. Wat voor ons erg lang leek. We keken voor vliegtickets of hoe we de weg met de auto konden doen. Vorige week vroegen we of er niet toevallig een matching vriendinnetje was voor hem. En dat was er zeker! Zora, een 1-jarige roemeense herder (karpatische). Toen besloten dat we dan eventjes wachten en hun laten meekomen met het transport dat ze geregeld hadden.

Afbeelding

Deze foto's kregen we gisteren toegestuurd:

Afbeelding

Afbeelding

Even een teleurstelling wat de vacht van Zora betrof.. maar we zijn gelijk naar de maxizoo gereden om kammen en antiklitspray te kopen!

Vandaag was de dag! Gisteren werden alle honden opgehaald doorheen roemenie. Gelukkig waren zij de laatste 2 opstapplaatsen, die vandaag dus pas aan de beurt kwamen. Vanmorgen om 5u vertrokken ze.
Het transportbedrijf heeft 25 honden mee en maakt een ronde rond heel duitsland. Wij hadden hun op in keulen, waar ze vanacht rond 2u gaan aankomen.
Ze hebben een groepchat aangemaakt op facebook waar we alles in de gaten kunnen houden. Daar kregen we ook nog fotos van doorgestuurd:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Om 12u kregen we een bericht in de facebookchat: "Who will pick up Nordic!!?? Better be a strong big man" Oei... Nordic was uit een van de benches gesprongen bij het schoonmaken en hij wou er niet meer in.. Mannetje met karakter.. Maar dat hadden ze ons ook wel gezegd, een kooitje is niets voor hem.

Na 20 minuten met 2 mensen hebben ze hem er eindelijk weer in gekregen.
Dit is overigens 'the van':
Afbeelding
Afbeelding

Helaas moet ik vanacht om 2u beginnen werken tot 14u. Mijn vriend gaat hun dus ophalen in keulen. Ik hoop dat dat vlot gaat gaan. Ze gaan sowieso helpen met inladen, alleen te hopen dat uitladen ook goed gaat.
We hebben inmiddels naamplaatjes laten maken met onze telefoonnummer op, voor de tussentijd dat de chip nog niet op onze naam geregistreerd staat.

Graag wil ik hier een volg topic maken hoe de vordering is! Vooral zora gaat een enorme verandering worden als haar vacht weer netjes is.

Overigens weet ik dat er hier in het asiel honden genoeg zitten, we zijn dan ook actief gaan kijken en websites af speuren. Maar bij geen enkele hond had ik gelijk het gevoel van 'dat is hem'. Terwijl ik dat met iako, onze duitse herder wel vanop een foto had. Toen ik nordic op foto zag ben ik gelijk naar mijn vriend gerend en gezegd dat dat hem wordt! Hopelijk is mijn voorgevoel goed!
Ik ben in november in mijn gezicht gebeten door een hond van een vriendin, een hond waar ik al een jaar geen 100% goed gevoel bij had, maar hij had nog niets gedaan. Inderdaad... nog niets.. Hij beet me 2x in het gezicht zonder aanleiding, wat leidde tot gelijk ziekenhuis, overbrengen naar ander ziekenhuis voor plastische chirurgie,... al bij al enorm veel geluk gehad (ooglid was verscheurd maar oog amper geraakt, dus ik zie wel perfect) maar dit maakt dat als ik enige twijfel heb bij een hond ik nu ook gelijk nee zeg. Bij zora heb ik niet dat jaaa gevoel, maar ook geen twijfel. Ze zijn al maatjes, dus dat maakt het wel mooi om ze samen te nemen. Daarbij zijn ze beide van karakter erg lief en aanhankelijk. Enige waar we op moesten letten was dat vreemden niet zomaar op hun af vliegen. Eerst even een introductie. Iako zou zelfs inbrekers nog een rondleiding hebben gegeven, dus voor ons even nu ook wel een puntje om op te letten. Ze zeiden wel dat ze niet aggressief werden maar eerder bang/willen tonen dat het hun plek/baas/... is, en als je dan door doet kan het natuurlijk wel mislopen.

Ik hoop dat jullie meevolgen! Ik kan alvast niet slapen van de zenuwen... ondanks dat ik om 1u hoor op te staan om te werken vanacht. Vriendje zelfs nog vroeger om de honden op te halen!


Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:13

Sterkte met het verlies van je herder! Sneu dat hij zo onverwachts gestorven is. Leuk dat je weer aan een nieuwe uitdaging begint, ben benieuwd hoe het jullie allemaal vergaat dus ik volg.

Zora vind ik echt prachtig om te zien, helemaal mijn type hond qua uiterlijk. Hopelijk klinkt het irl beter dan op de foto met haar. Nog even succes met wachten, kan me voorstellen dat dat lastig is. :D

"No one appreciates the very special genius of your conversation as the dog does."
_______ - Christopher Morley

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 20:18

Qua looks vind ik haar ook echt geweldig! Is ook een ras dat je hier zelden ziet. Althans, ik had het nog nooit gezien hier. Wel eens een kaukastische.

Ik ga toch maar proberen te slapen, ik rij met een toeringcar, dus dan mag ik vannacht best wel goed wakker zijn :')

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-17 13:39

Afbeelding
Ik denk dat nordic nog niet veel gras gezien heeft, hij vind het heerlijk om op te rollen!
Afbeelding

Nordic is wel over de omheining geklommen, die 150 staat.. hij hangt voorlopig even aan de lijn tot hij wat meer gewend is daar.
Ik heb ze zelf nog niet gezien! Ben nog op het werk, ben zoooo benieuwd. Zora is blijkbaar een echt schatje, alleen wat bang van geluiden.

Anoniem

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:44

Ik volg! , wat een draak die Nordic :)) . Zora haar koppie is gaaf getekend is dat ras eigen?

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-17 15:47

Ja, zo zijn de meeste, sommige iets minder hard afgetekend.

Dus! Ik kwam aan thuis, nordic stond me te bekijken alsof hij wou zeggen "wat doe jij hier!?" Eerst even met nordic gefletst, maar zora was verdwenen. Wel op de oude moestuin staat 1 tot 1,5m onkruid (zullen dat ooit wel eens weg doen :') ) ineens zie ik allemaal stelen plat gaan :') zora was terug! Ze vind het heerlijk om daar in te liggen, denk omdat er veel schaduw is. Nordic ligt binnen op de tegels, die was slimmer.

We zijn begonnen met kammen, pfoe wat een werk! Collega komt me morgen helpen voor de grote klitten eruit te krijgen.
Ze zijn super voorzichtig met snoepjes aannemen, eten flink en rustig uit hun eigen bak, ze komen zelf heel goed overweg (maar dat wisten we wel). En nordic heeft al het nederlands voor zit geleerd :')


Afbeelding

Nordic heeft wel enorme jeuk, volgens de meneer waar hij vandaan komt is dit door te veel eitwit in het voer (ze moeten het doen met donaties en vaak is dat goedkoop voer).

We gaan morgen wel bellen naar de dierenarts om een afspraak te maken.
Afbeelding

Edit: en een wasje mag hij zeker ook hebben.. hij hoort wit te zijn..

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:52

Ik volg! Wat leuk dat jullie ze een kans geven

S <3

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:20

Nou, dat klinkt al als een goede eerste dag. Zal zeker ook fijn zijn dat ze elkaar hebben om aan op te trekken, zo hebben ze beiden nog iets bekends op deze nieuwe plek.

Roemeense herders zie ik wel vaker op buitenlandse hondensites staan, maar in Nederland zie ik ze inderdaad amper. Leuk hoor. :)

"No one appreciates the very special genius of your conversation as the dog does."
_______ - Christopher Morley

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 09:33

Ja dat vond ik ook leuk, denk ook dat nordic alleen het moeilijk gehad had om zich aan te passen. Zora wist gelijk dat dit thuis was en motiveerde nordic ook.

Zora is al voor de helft klittenvrij! Wat een werk zeg, maar gelukkig vind ze het wel leuk :)

Afbeelding

En nordic was deze morgen even een losbol, nu weer slapen :') zware rit geweest voor hem denk ik

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-17 10:54

1e slachtoffer gevallen :')

Zora blijkt erg jaloers te zijn. Ze komt altijd tussen in als we nordic aaien. Dan stuur ik haar weg en ga verder met nordic aaien. Maar nu was ik haar aan het kammen en nordic kwam even kijken. Gelijk gehapt en daar zat dus mijn hand tussen. Daarna bleef ze grommen naar nordic. Ik heb haar even doen schrikken in de hoop dat ze zo leert dat het zo niet hoeft, zonder dat we haar lichamelijke correcties gaan geven. Ik ga straks oefenen met snoepjes geven terwijl ik hem aai. Zodat ze leert dat aandacht delen best oke is. Ze is ook nog jong..

Afbeelding

Whizz
Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:49

Wat jammer nou, goed hoor dat je het zo aan haar leert. Ik heb er geen verstand van maar het klinkt goed. Ik vind ze allebei leuk, wat een verandering zal het voor ze zijn, ineens in een huis met een baasje en altijd eten en liefde en aandacht.

xLaraaj

Berichten: 3676
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:26

Ik volg ook zeker ! :D vind het zeer mooi wat jullie doen

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 07:49

Gisteren zora helemaal weer klittenvrij gemaakt! Nog een paar plukjes wat we gemist hebben, die doe ik er straks nog uit.
Nordic hebben we gewassen! Wat vond hij het heerlijk, niet echt de moment om een hond echt te wassen, maar ze stinken zo vreselijk, ook een enorm vettige huid.

Afbeelding

Zora was erg bang van het water maar toen ze nordic zo zag genieten durfde ze snel dichterbij. We hebben haar ook een beetje nat sproeit, zodat ze het ook wat leert. Wassen is nu nog te veel voor haar heb ik het idee.
Van Zora plaats ik later een foto.

Gisterenavond was ze ineens aan het blaffen en aan het huilen zoals een wolf! Buren gaan niet blij zijn als ze dat continu doet :')
Ze slapen bij ons nog buiten omdat ze beide het binnenleven niet gewend zijn. Maar ze hebben wel een volledige kamer in een gebouw in de tuin. Dit heeft ramen, deur, isolatie,... deur blijft open zodat ze zelf naar buiten kunnen voor een plasje. Nordic slaapt binnen, zora liever buiten.. hopelijk in de regen wel binnen!
Hier zie je een beetje hun kamertje. Jaja zelfs een bed! En nog een apart kussen binnen en een kinderbedmatrasje buiten.
Afbeelding

... en toch liefst zo slapen...

Afbeelding

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 08:11

Nordic heeft overigens een snoepjes probleem... hij wil dolgraag snoepjes, staat letterlijk te springen voor een snoepje. Maar hij lust ze niet...
ik heb droge koekjes, van die botjessnoepjes (standaard mix potten, daar lust hij enkel de gele/bruine van) ik heb gisteren stukjes gedroogde vis gehaald (iets vettigers dan koekjes) maar nope... meneer lust ze niet.
Ik wil wel iets wat gezond is, dus liever niet meer zo een snoepjesmix. Maar wat zijn zo een dingen dat moeilijke snoepers eten?
Gedroogde kip/rund zou ik misschien ook wel kunnen proberen? Zora eet alles wel behalve droge koekjes.

En anders misschien gewoon echte stukjes vlees of worst? Maar dat zit zo lastig in een tasje.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:41

Ik volg stiekem! :P En wat is Zora gaaf!
Misschien (gedroogde) appel? Hier zijn ze GEK op appel. Zelf vlees drogen misschien?
En brok? Want dan kun je hem als beloning misschien ook gewoon brok geven? Hoeft niet zijn eigen brok te zijn, gewoon een ander merk?

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi


Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 08:49

Brok eet hij wel uit de hand! Ik zou eens kunnen proberen met een klein zakje van een andere smaak/textuur zodat hij wel weet dat het echt een beloning is, en niet het gene wat hij al de hele dag krijgt.

We hebben morgenvroeg een afspraak bij de dierenarts! Zora is ook nog niet gesteriliseerd (maar 1 jaar) dus dat gaan we ook even kijken of we effectief wachten tot de loopsheid of niet.
En als we dat opereren denk ik dat we gelijk haar teentje laten weg doen. Ze heeft een teentje aan haar achterpoot wat niet vast zit met bot. Dus echt gewoon vel en zullen wel wat pezen in zitten. Hier blijft ze vaak mee achter de takken hangen als ze in de struiken kruipt. Dan hoor je ze piepen van de pijn..

Nordic zijn penis is echt heel vaak te zien, is dat normaal? Gewoon afhankelijk van hond misschien? Of toch iets wat medisch kan zijn? Onze vorige hadden dat totaal niet. Eens heel af en toe als je op de buik aaide oid.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:56

Geen idee? Misschien een vorm van ontspannen? Bij onze reu zie ik het alleen als ie nodig moet plassen :P En kan het mij eigenlijk van de vorige honden niet herinneren...

Brok dus een goed idee :D Ben je bekend met zooplus? :) Daar hebben ze verschillende graanvrije varianten.

Wat zuur van dat teentje, dan kan ze eer maar beter vanaf zijn ja!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:59

Mijn hond beloon ik met hondenworst of gedroogde verwennerij.

Wbt de penis zou ik me als het er verder allemaal gewoon gezond uit ziet geen zorgen over maken, die van mij heeft zijn lipstick er ook regelmatig uit hangen

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 09:15

Hihi lipstick :')
We geven nu graanvrije brokken van maxizoo. Real nature wilderness.
Voor onze vorige hadden we daar een vettigere varriant van in het begin. Ik denk dat ik die ga nemen als snoepjes dan.

xLaraaj

Berichten: 3676
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:42

De onze is ook tamelijk koeskeurig qua snoepjes maar is zot op die kleine stukjes gedroogde long :)

https://rockingmills.weebly.com/ - Australian Shepherds

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:01

ahhh wat een mooie opvangers! Als beloning werkt hier gekookte kip erg goed! Hoef je maar héle kleine stukjes van te geven maar ze doen er haast een moord voor!

Afbeelding
Pootje van Memphis, een collega ex-zwerfhond uit Griekenland

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 13:28

Eventjes snel: steriliseren doe je het best voor de eerste loopsheid om de kans op mamatumoren later het meest te laten afnemen. Voor de 2 de loopsheid heb je ook nog een grote afname. Pas na de derde loopsheid neemt dat serieus af.

Teentje laten wegnemen is slim, vroeg of laat scheurt dat nl wel eens af en dat is pijnlijk.

Penis zichtbaar kan ontspanning zijn, maar ook irritatie. Eens kijken of hij goed kan plassen, is het niet pijnlijk? 1 stevige straal? geen 100 keer per dag / pijnlijk. Hoe ziet de penis er zelf uit, gaat hij vlot in en uit, niet rood,gezwollen,etterig? Indien alles hierboven ok is zal er waarschijnlijk geen probleem zijn, bij een van de symptomen eens dierenarts bekijken.

Kwa snoep: vaak eten ze graag van die gedroogde kippefiletjes, die zijn ook natuurlijk en zonder chemische brol erin normaal, dus vrij gezond. Iets minder gezond zijn van die voorverpakte stickjes (per eentje verpakt, kan je kopen in de aldi, maar ook van pedigree enzo). stinken enorm maar eten ze meestal wel erg graag en kan je gemakkelijk meenemen.
De mijne eet enkel zwanworstjes, of plakjes kipfilet (of rauwe/gekookte/gebakken kipfilet/biefstuk enzo).
Ik neem een snoepjes zakje, en stop daar een klein potje in, zo kan je gemakkelijk grijpen en wordt je zakje niet vies :P

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: [VOLG] Nordic en Zora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 14:08

Dankjewel!
Heb nooit een jonge hond gehad, dus wist het niet van de loopsheid.

Ik ben echt benieuwd naar de dierenarts morgen. Toen we er met iako kwamen had hij in zijn dossier geschreven "let op". Wisten wij niet, maar toen we 2 maanden later terug gingen keek hij in zijn dossier waardoor hij ons herinnerde en hij heeft ons zoveel complimenten gegeven! Hij had er let op bij gezet omdat hij dacht dat wij de hond niet aan konden. Stevig beest, eigen willetje,... hij was compleet onder de indruk toen.
Dus ik denk dat ze ook wel positief tegenover deze gaan staan nu, wetende dat we er echt wel alles aan gaan doen.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 22:22

Zwembadje gekregen! Zora heeft er met haar pootjes in gestaan en nordic dacht dat hij een reuze drinkbak gekregen had..

Zora moest dan natuurlijk ook even proeven
Afbeelding

En! We zijn een stukje gaan wandelen. Echt letterlijk maar 200m, ze gingen super aan de leiband. Nordic trok wel eens heel hard opzij om te plassen en zora heeft wat schrik van overwachts bewegende dingen. Maar al bij al echt heel goed! Alleen zijn ze volgens mij gewend van rechts te lopen wat wel even moeilijk is. Eens als ze alles rustig doen gaan we ze dan stilaan omzetten naar links wandelen.
Ik moest de leiband wel echt om mijn hand doen omdat ze wel ineens echt konden trekken. Was bang dat ik ze zou lossen. Liever dat ze mij over de grond meesleuren dan dat ik ze kwijt ben :')
Afbeelding
<3
Afbeelding

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:38

Ohh wat lief dat je dit gedaan hebt!!
Nordic lijkt echt op onze hond Beer, ook eentje uit Roemenië! Beer is helaas wel mishandeld daar.
Toen hij aankwam had hij ook heel erge jeuk, we hebben hem meteen een goede vlooienband omgedaan, gewassen met anti vlooien shampoo ook tegen het jeuken. We geven hem voer van Brit, en dan voor sensitive want we hebben gemerkt dat hij overal jeuk van krijgt, deze brokken gelukkig niet! Beer is heel lief en nieuwsgierig maar kan soms wel anstig reageren en is ontzettend waaks, we hebben gehoord dat dit wel bij het ras hoort. Wij hebben er echt een super hond aan! Wij hebben hem nu iets langer dan een jaar en hij heeft zich compleet aangepast.

Je gaat denk ik heel veel plezier van beide hebben! <3

Edit: alles met kip vinden ze hier ook het lekkerste!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 bezoekers