Bobbel onder kaak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pasha_2011

Berichten: 1011
Geregistreerd: 09-12-14

Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 20:46

Hallo allen,

Allereerst: HET GAAT NIET OM EEN PAARD VAN MIJ (voordat mensen daar misschien meningen over hebben waarom ik niet met "mijn" paard naar de DA ben geweest).

Ik kom geregeld op een stal waar 7 paarden staan. Bij één van hen ontdekte ik vorige week vrijdag 2 juni een bobbel onder de kaak van circa 4 bij 4 cm. (EDIT: en 1.5 cm dik max.)
Het was totaal niet gevoelig. Paard was ook helemaal fit en had geen verhoging.
Later ontdekte ik dat de andere paarden van stal (5 andere, 1 niet) dit ook in verschillende mate hadden.
Nog steeds geen verhoging en ze zien er totaal niet ziek uit.

In eerste instantie dacht ik, net als een docent paardenhouderij (welke het ene paard bekeken heeft), aan droes.
Maar, zij zei ook al: ze ziet er echt niet ziek uit en dan had ze wel verhoging gehad.
De volgende "aanname" was dat het dan opegzette lymfeklieren waren of dat het met het land te maken heeft vs. speekselklieren.

Ik zit me oprecht af te vragen wat dit kan zijn en kan natuurlijk niet zomaar een DA laten komen voor andermans paarden.
Heeft iemand wel enig idee waar dit op lijkt?
Aangezien ik geen foto's van andermans paarden wil plaatsen, is het misschien een beetje lastig.
Het zit op de plek waar de keelriem ongeveer langs gaat. En dan echt aan de onderkant tussen de kaken als het ware.

Ik hoop dat iemand van jullie meer weet


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:04

wat zeggen de eigenaren ervan?

kan het zijn dat ze allemaal op een bepaald punt hierop leunen? Is er iets gebeurd waardoor dit veroorzaakt kan zijn?

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:08

Zit de bult onder de kaak op het onderste kaakbeen? en is het een jong paard? Bij paarden die wisselen gebeurt het vaker dat er een bult op de kaak zit.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

Macs

Berichten: 7632
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:10

Ik zou ook denken aan opgezette speekselklieren of lymfeklieren.
Waar ik ook aan dacht, maar dat zit lager, is het tongbeen. Als die vast zit aan een kant ontstaat er ook een bult. Veel paarden hebben dat door scheefheid (of scheefheid van de ruiter/meer druk op 1 teugel, meestal rechts).
Droes is er ook in dragerversie waarbij het wel in het lichaam zit maar er niet uit komt. Daar kunnen opgezette lymfeklieren ook van komen, maar er kan ook een onschuldig klein virusje op je stal zijn.

Maar voor 100% zou niemand het kunnen zeggen tenzij ze de paarden gezien hebben en dierenarts zijn.

Maks :+:

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:12

Mijn merrie heeft afgelopen winter ook zo'n grote bult onder dr kaak gehad, da erbij gehad dacht niet aan droes. Was het ook niet! Bleek een grote etter bult te zijn. eerst 1 week 3x pd trekzalf er op zodra het open was gebarsten spoelen met jodium oplossing. Heeft lang geduurd maar paard is weer helemaal okay. Ze was er niet ziek van geen koorts etc alleen een bult in/bij een speekselklier.

Succes ermee!

Two feet
Move your body
four feet
Move your soul.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:16

Mijn paard heeft ook al jaren zo'n bult, precies tussen zijn kaken. Meerdere DA's laten kijken, allen gaven aan dat het waarschijnlijk een verstopte speekselklier is.
Aangezien paard er geen last van heeft, en nogal schichtig als het gaat om DA's, in overleg besloten het zo te laten en niet verder te onderzoeken.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Anoniem

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:27

Een paard bij ons op stal had dit ook, bleek droes te zijn. Hieraan is hij dan ook overleden.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:31

Is het niet gewoon de aanhechting van de tong? Komt ongeveer overeen met die plaats en afmetingen als ik het vergelijk met de mijne.

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:44

Jonge paarden hebben dit vaker tijdens het groeien en wisselen, hoe oud zijn de paarden?

Bacardi, Z2 <3
Proud, L1 dressuur & B dressuur mennen <3

Nadiine__x

Berichten: 2797
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:56

Ik moet gelijk denken aan een ontstoken of vergroeide kies.
(zag dat laatste op tv en zag er precies zo uit, paarden hadden ook nergens last van)

Overigens wel typisch dat ze het allemaal hebben..

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Catcherr
Berichten: 36
Geregistreerd: 13-06-16

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:47

Misschien het wisselen van de tanden??

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:56

Catcherr schreef:
Misschien het wisselen van de tanden??


Alle vijf..?

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:08

De aanhechting van de tong? Ik heb me een partij druk gemaakt om droes en omdat ik er nooit op had gelet voorheen wist ik niet dat het gewoon de aanhechting van de tong was die je kan voelen onder de kaak :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:14

Paard van mijn kennis heeft elk jaar bultjes onder de kaak. Nooit ziek hiervan, en nooit open wondjes dus. Zijn zeker geen abcessen. En heeft dit het hele zomerseizoen.
Mijn gedachte is dan ook eiwitbulten of iets dergelijks.

Ik kan morgen een.foto ervan maken.

Leef en laat leven.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:20

Rivjenn schreef:
Catcherr schreef:
Misschien het wisselen van de tanden??


Alle vijf..?


Als ze alle vijf drie zijn, waarom zou dat niet kunnen?

Inderdaad hoe oud zijn ze en waar zit de bult precies? Mijn jonge merrie heeft op dit moment ook een bult onder/op haar onderkaak, echt onder dus, waar je een hoge neusriem vast maakt zeg maar. Bij haar komt het inderdaad van het wisselen. Een dop die te lang is blijven zitten op een kies. Kan trouwens wel flinke tijd duren voor het weer weg getrokken is.

Ik kan eventueel wel een foto sturen van mijn jonge 3 jarige merrie.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:53

Afbeelding

Even snel een foto gezocht, maar bedoel je zoals Nina hier? Waar normaal de kaaklijn recht loopt heeft zij aan beide kanten een heuvellandschap.
Deze foto is dik 1.5 jaar geleden, inmiddels is het wel iets meer bijgetrokken, maar nog altijd niet recht.
Die bulten komen van het wisselen. Ik heb er regelmatig een tandarts bij die bijwerkt en controleert of alles verder goed gaat.
Eerste keer dat ik het zag vond ik ook erg apart, had ik nog nooit eerder bij een paard zo gezien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:07

Faline, dat is dus hoe het bij de merrie die ik ken uitziet alleen bij haar ook tussen de kaken en zijn zachte bobbels. Zij is echter 16 en dus niet aant wisselen. Is ook vorig jaar behandeld aan haar gebit. Had alleen haken.

Leef en laat leven.

Tymone

Berichten: 900
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:19

Die van mij heeft dit ook gehad toen die nog in de opfok stond.

Heb toen de tandarts laten komen omdat ik bang was dat er iets met wisselen niet goed ging.
Het was dik, maar niet gevoelig.

Er was niks aan de hand, had gewoon een klap gehad van een ander. Heeft bijna een jaar geduurd voordat het weg was.

kaylah

Berichten: 256
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:40

Faline schreef:
[ [url=m/jgXMnY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Even snel een foto gezocht, maar bedoel je zoals Nina hier? Waar normaal de kaaklijn recht loopt heeft zij aan beide kanten een heuvellandschap.
Deze foto is dik 1.5 jaar geleden, inmiddels is het wel iets meer bijgetrokken, maar nog altijd niet recht.
Die bulten komen van het wisselen. Ik heb er regelmatig een tandarts bij die bijwerkt en controleert of alles verder goed gaat.
Eerste keer dat ik het zag vond ik ook erg apart, had ik nog nooit eerder bij een paard zo gezien.


Linker paard bult door het wisselen zo te zien.

Two feet
Move your body
four feet
Move your soul.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Bobbel onder kaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:03

Dat heeft mijn moeders paard en mijn pony ook gehad, wij dachten dat het van een daas was, want na een paar weken was het alweer over. Wij hadden er ook een crèmpje op gesmeerd.

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:12

Art_Ificious schreef:
Faline, dat is dus hoe het bij de merrie die ik ken uitziet alleen bij haar ook tussen de kaken en zijn zachte bobbels. Zij is echter 16 en dus niet aant wisselen. Is ook vorig jaar behandeld aan haar gebit. Had alleen haken.


Bij Nina is het juist hard, is gewoon bot zeg maar. De tandarts zei dat het van het wisselen komt, de bovenste gaat niet snel genoeg aan de kant dus de onderste heeft dan geen ruimte en drukt naar beneden waardoor er dus een bobbel ontstaat in de kaaklijn.
Ik heb destijds ook nog een topic geopend op bokt, vond het zo vreemd. Genoeg jonge paarden meegemaakt maar nog nooit gezien dat de kaak zo bobbelig werd met het wisselen.
Nina is er verder ook niet gevoelig op oid. Eet (te :P ) goed en heeft eigenlijk nergens last van.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:42

Die harde, droge bobbels op de onderkaak zie je ook erg veel bij Arabieren, die hebben namelijk tegenwoordig vaak zulke kleine bekjes dat ze nog maar heel weinig ruimte over hebben voor de kiezen, dus dan krijg je inderdaad uitstulpingen aan de onderkant van de kaak, zoals bijvoorbeeld hier:
Afbeelding
Hoe oud zijn de paarden op deze stal en om welke rassen gaat het?

gertjan1234
Berichten: 188
Geregistreerd: 18-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:05

Mijn paard heeft dit ook! Kan inderdaad door droes komen. Droes komt eigenlijk vooral bij jongere paarden voor en is heeeeeel besmettelijk, mijn paard is al 11 en de oorzaak bleek een flinke haak te zijn die voor een ontsteking zorgde... Autsj. Na een behandeling van de tandarts was het snel over! In jouw geval denk ik alleen eerder aan droes, hoe is dit afgelopen? Zie dat het al een geruime tijd geleden is!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, hel1 en 101 bezoekers