Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-17 21:52

Hallo :)

Dit jaar zijn er 3 welsh A veulentjes op stal Scheerdonk geboren. Alle 3 met een eigen verhaal.
Dit zijn de keuzes die we gemaakt hadden in 2016:

(1) Afbeelding

Combinatie 1: zwarte merrie Colliyers Pure Delite X Sunwillow Troy
Combinatie 2: voorlopig keurmerrie Haverford Little Mist X Powys (NL) Siarl
Combinatie 3: donkergrijze stermerrie Powys (NL) Faith X Springlane symphony


Scheerdonk's Lloyd kwam als eerste ter wereld op 9 april, een week na de uitgerekende datum. Met Haverford Little Mist als moeder en Powys (NL) Siarl als vader. Siarl viel ons een jaar of 4 geleden al op, op een hengstenshow. Enorme bewegingen en echt gewoon heel mooi! Echter 4 jaar geleden hadden we nog geen welsh A pony's maar Welsh Cobs. In 2016 leek het ons een super idee om Misty met Siarl te laten dekken. 7 april hadden we wel een idee dat het veulen snel zou komen. Maar echt kegelen deed ze niet terwijl ze dat vorig jaar echt heel goed aangaf. 8 april dachten we niet dat het zou komen. 9 april smorgens om 7 uur nog op de camera gekeken en helemaal niks aan de hand. Om 8 uur stonden we op om de ponys te voeren etc. Maar toen viel ons oog op de wei. Die stond helemaal blank, er was iets goed mis met de waterleiding! Dus snel daarheen gegaan en de stal totaal voorbij gelopen. Toen het water stopte gingen we even kijken naar de stal en opeens lag er iets. Ja hoor! Een veulen! Snel even kijken of het een hengst of merrie is. Helaas, een hengstveulentje. Maar het was gezond en het leek ook een best veulen! Dus heel tevreden!
Echter kun je niet alles houden wanneer je veulentjes wil blijven fokken en moesten we een beslissing nemen. Misty boden we te koop aan samen met Lloyd. Deze zijn na een paar weekjes vertrokken naar Belgiƫ. Dus ik zal niet al te veel fotos van dit veulen plaatsen.

2. 1 dag oud
Afbeelding

3. Ruim een week oud
Afbeelding

4. Een paar dagen voordat hij naar Belgiƫ vertrok
Afbeelding

Nummer 2. Wat duurde het lang..... wachten en wachten. Colliyers Pure Delite, onze zwarte parel, was in 2016 gedekt door Sunwillow Troy. Ze was 25 dagen over de uitgerekende datum en toen liep er weer op een zondagochtend een veulentje bij. Maar dit keer in de wei. Ik werd gebeld door onze buurman. 7 mei is Scheerdonks Pure Lesley geboren! En dit keer is het een merrietje! Ook hier hadden we het niet verwacht ook al was ze dan zo lang over tijd. De merrie had namelijk nog bijna geen uier. Dit was haar eerste keer maar dit was niet goed! De merrie had een zware bevalling achter de rug dat was duidelijk. Een heel flink veulen, en zeker voor een eerste veulen. Ze mocht niet veel drinken bij moeder. Ze ging niet liggen zoals een normaal veulen wel zou doen als ze genoeg gedronken hebben. Nee dit was niet goed. Paar keer de dierenarts gebeld en zijn advies opgevolgd. We waren best bang dat het mis zou gaan. Merrie op de volle weide gezet, brok erbij, en het veulen zo snel mogelijk aan de veulenbrok wanneer het kan natuurlijk. Het leek iedere dag beter te gaan en het veulen is echt v.H.super sterk! Een echte doorzetter! Gelukkig anders had ze het misschien niet gered! Maar wat zijn we blij met deze vrolijke meid! Ze doet het uitstekend en eet en drinkt goed! Groeit als kool en super lief karaktertje. En ja het zou geen welshje zijn als ze nooit wat gekke streken zou uithalen hihi!
Moeder doet het ook heel goed!

Mama is echt suuuuper bezorgd om Lesley! Mama werd in Engeland altijd Letti genoemd dus daar past Lesley ook super goed bij vonden wij zelf en soms wordt ze ook Lessi genoemd. Letti en Lessi hihi
5. De dag dat ze geboren was
Afbeelding

6. 3 dagen oud, toen het iets beter begon te gaan
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Het gaat echt uitstekend met Letti en Lessi! 3 weekjes oud
Afbeelding

9. Voor het eerst bij de andere ponys nadat het zo goed ging! Samen met haar kleurgenootje.
Afbeelding


10. En met 4 weekjes verstopt tussen het gras
Afbeelding

En dan nummer 3, daar hebben we het langst op gewacht! Niet omdat Powys (NL) Faith de laatste was maar ze was in mei 2016 gedekt door Springlane Symphony en ook drachtig gescand drie weken daarna. Het aftellen kon beginnen! Totdat we haar in juli per toeval hengstig zagen staan naast onze eigen (nieuwe) hengst. Is dit echt? Hoe kan dat? Huh? Er spookte van alles door mijn hoofd maar ja ze was toch echt weer hengstig. Verworpen dus... Dag erna direct terug naar de hengst en ze was nog net op het nippertje gedekt bleek achteraf. 1x gedekt en meteen drachtig! Wat een geluk! 29 juni uitgerekend, een latertje maar blij dat ze toch weer drachtig was.
Begin juni begon ze een klein beetje uier te krijgen. We gingen richting de 10 juni en eigenlijk was er niet super veel veranderd, ja haar banden iets slapper.
Toen werd het 11 juni, en wat een verandering! Haar uier was ineens een stuk voller, maar nog niet genoeg. 12 juni was ze savonds zo onrustig dus op stal gezet. Maar niks gebeurt die nacht. Op 13 juni overdag ook helemaal niks aparts aan haar te zien dus snachts buiten gelaten. Per toeval ging mijn vader om een uurtje of 3 snachts even kijken bij de ponys en hij twijfelde of hij daar nou wat bij Faith zag. Dus zaklamp aan op de telefoon en toen liep er al eentje bij. Wow 15 dagen te vroeg maar alles helemaal goed. Ik werd direct gebeld, normaal hoor ik dat niet in mijn slaap maar ik was al wat zenuwachtig voor mijn uitslag van school. Dus ik kleedde me snel om en ben naar beneden gerend en naar de wei. Wat een wit snoetje! Het eerste wat me opviel. En het was wederom een merrietje! Ze heeft de naam Scheerdonks Fenne gekregen.
Smiddags kreeg ik ook nog een positieve uitslag van school dat ik geslaagd was voor mijn havo diploma! Mijn dag kon echt niet meer stuk! En dan te bedenken dat ik 2 weken geleden nog tegen mn ouders zei, stel dat Faith veulent op 14 juni, en het is een merrietje, en ik slaag dat zou toch mooi zijn. Natuurlijk lachte ze me uit maar dat dit werkelijkheid zou worden had ook ik niet verwacht!
Faith en Fenne maken het beide heel goed!

11. Wat een dag!! <3
Afbeelding

12. Fenne 2 dagjes oud
Afbeelding

13. 3 dagjes oud
Afbeelding

14. Aan de andere kant van haar hoofdje heeft ze nog net iets meer wit. Wel binnen de ogen maar haar mond/lippen zijn ook wit. Maar wat een hoofdje <3
Afbeelding


Dat was het alweer, moeilijk om fotos te kiezen van deze lieve kleintjes!
Er lopen nu dus nog 2 merrieveulentjes bij ons in de wei. Wat een rijkdom! We zijn heel benieuwd hoe ze het gaan doen in de toekomst!

De eerste is alweer drachtig gescand van Siarl (vader van Lloyd), de bruine op foto 9.
De zwarte is gedekt met onze eigen zwarte hengst Perlhof Gable. En Faith wordt nog gedekt door Perlhof Gable. Dus hopelijk weer 3 vrolijke, gezonde veulentjes in 2018!

Dit is Gabbie (oftewel Perlhof Gable)

Afbeelding

Ik hoop dat jullie van de verhalen en natuurlijk de foto's hebben genoten :)

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:54

Wat een schatjes allemaal zeg! <3 Echt allemaal mooie sprekende hoofdjes om verliefd op te worden.

KittyDylan

Berichten: 8885
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:15

Stiekem vindt ik Fenne de leukste, de naam past ook heel goed bij haar <3

Nogmaals gefeliciteerd met alles!

TurboDi

Berichten: 1102
Geregistreerd: 31-08-12

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:46

Wat een knapperds!! Verliefd verliefd hahaha maar dat wist je al ;)

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 10:42

Dankjewel alle 3!

Fenne heb ik al zo lang in mn hoofd zitten haha past ook wel leuk bij Faith <3

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:48

Wat een leukies zijn het toch!

o en wat zou je hengst een leuke date zijn voor mijn welshje haha

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 18:14

Kim, hij is ook voor gastmerries beschikbaar ;)

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 00:06

Plaatjes! <3

xLissy
Berichten: 51
Geregistreerd: 24-11-15

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 08:38

Wat een leuke foto's. Hier kan ik echt van genieten!

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:50

Wat leuk Kim!! Mag je trots op wezen <3

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:36

Wat een mooie veulentjes <3 , gaan jullie deze twee merrietjes aanhouden?

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 14:58

Wauw! Prachtige veulentjes alle drie. Vooral dat hoofdje van Fenne <3 . En gefeliciteerd met je diploma *\o/*

luckyluuk
Berichten: 106
Geregistreerd: 28-02-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:06

Waarom is het hengstveulentje nou zo jong bij de moeder weg?
Hele mooie veulentjes,maar wel jammer voor de baby.

Mer1980

Berichten: 18834
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:35

luckyluuk schreef:
Waarom is het hengstveulentje nou zo jong bij de moeder weg?
Hele mooie veulentjes,maar wel jammer voor de baby.


Die is niet bij de moeder weg. Veulen EN moeder zijn samen naar een nieuw baasje gegaan lees ik... Dus niets aan de hand.

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Drie vrolijke, rondspelende, knappe welsh A veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:53

Prachtige veulens! Gabbie zou ook heeel leuk bij mijn welshje passen... *D

Kimm4

Berichten: 793
Geregistreerd: 19-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 18:50

Dank jullie wel voor de lieve reacties <3

Luniek schreef:
Wat een mooie veulentjes <3 , gaan jullie deze twee merrietjes aanhouden?


Vooralsnog wel :) volgend jaar moeten we echt weer kiezen haha. Dus dan kijken we weer verder



luckyluuk schreef:
Waarom is het hengstveulentje nou zo jong bij de moeder weg?
Hele mooie veulentjes,maar wel jammer voor de baby.


Als je goed leest zie je dat ze samen vertrokken zijn. Een veulen van amper 6 weken lijkt me niet dat je die apart zou verkopen ;)


Eapy schreef:
Prachtige veulens! Gabbie zou ook heeel leuk bij mijn welshje passen... *D

Hij is beschikbaar voor gastmerries ;) heel benieuwd naar zijn veulens volgend jaar!