[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

[HK] Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 22:11

Hallo Bokkers,

Aangezien mijn vorig topic een groot succes was hier de nieuwe versie: Z2 debuut binnenkort wie nog meer?

In dit topic praten met elkaar over van alles en nog wat gerelateerd aan het maken van een Z2 debuut of in ieder geval dat doel hebben.

Ik vind het leuk om te horen waar jullie mee bezig zijn, training, wedstrijden, problemen waar jullie tegen aan lopen en succes verhalen!

Ik hoop dat ook dit weer een gezellig topic word waar we van elkaar leren en elkaar op de hoogte houden!

Zelf rij ik nu Z1+9. Toevallig heb ik vanavond wedstrijd gehad en heb ik 212 en 206 -6 gereden. Heel zuur, maar zelf 2 keer verkeerd gereden. Hoe slecht??!! Ondanks dat ik de proef kende en ik goed gelezen werd, toch niet goed gehoord HELAAS PINDAKAAS.

Op het moment ben ik voorzichtig de vliegende wissel aan het trainen. De zigzag appuyementen gaan over het algemeen wel (dacht ik) want vanavond had mijn paard geen zin om te appuyeren. De uitgestrekte draf begint eindelijk vorm te krijgen haha (moeilijk onderdeel voor mijn merrie). Verder ben ik op het moment bezig met steeds beter en sneller sluiten en verzamelen in alle gangen.

Hier een filmpje van vanavond voor diegene die het leuk vinden:
https://youtu.be/rxWlC5gWSYA

Ik heb jullie weer op de hoogte gesteld van de stand van zaken hier in Ridderkerk en ik ben benieuwd naar waar jullie mee bezig zijn.

Misschien heeft er iemand nog leuke oefeningen voor de training??
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 07-08-17 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: HK Tag toegevoegd

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo


Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 07:12

Hoi, leuk!
Ik ben Z2 startgerechtigd, maar paard snapt nog helemaal niets van een wissel (hij kan ze, alleen denkt zelf nog van niet, wat vaak resulteert in veeeeel spanning. Daarvoor nemen we dus ruim de tijd)
Ik lees en post dus graag mee hier, benieuwd naar ieders ervaringen!

Voor mijn springefokte Belg is echt zakken achter en vlug blijven het grootste aandachtspunt, naast de buiging. Genoeg om aan te sleutelen dus. En dat doen we dan ook met plezier, naast wat springen en bosritten voor de afwisseling :)

rink

Berichten: 1844
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 10:01

Leuk dit topic, ik zat in het Z1 topic omdat deze er niet was, maar ik ga mijn vossepaard met een beetje geluk deze zomer Z2 starten. Hij heeft nog wat spanning op de wagen en daar zijn we druk mee bezig om dat relaxter te krijgen!

Hier een filmpje van mijn vossie
https://www.facebook.com/renee.bottelie ... =2&theater

Wat ik veel doe om mijn appuyementen scherper en gedragen te maken is heel veel afwisselen in wijken en appuyeren en dat 2/3 passen af wisselen.

Mijn wissels oefen ik veel in het begin in een kleine gebroken lijn. Ik rijd dan contragalop en zet een gebroken lijn in van circa 2/3 meter, op het moment van omstellen en de buitenschouder dus richting het beschot wil gaan druk ik de beenhulp om, hiermee maak ik gebruik van het iets uit balans gaan van de schouder en het omspringen iets makkelijker word. Nu train ik op de rechte lijnen mijn wissels om ze rechter te kunnen springen en het omstellen minder zichtbaar word.

Om mijn lengtebuiging te verbeteren rijd ik in galop heel vaak de achterhand naar het travers enkele sprongen en neem ik in de training ook spelenderwijs een arbeidspirouette mee, worden ze sterk en handig van :)

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

xLoki

Berichten: 3484
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 20:39

Hee das leuk, ik kom me ook melden!

Ik ben Caroline en rijd met mijn draver x tuigpaard Loki sinds kort in de Z2! Ben vandaag voor de 2e keer gestart, we hebben nog geen winstpunten maar dat komt vanzelf als de wissels ook wat beter lukken. :') hij springt ze nu meestal overkruist en pakt dan erg veel spanning. Ook het drafgedeelte mag nog een stuk constanter. Maar ben al super trots dat we zo ver zijn gekomen!

Loki Z2+2 (met wedstrijdpensioen)
Maddox (Dream Boy x Uphill) M2+7

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:16

Ik meld me ook :) Ik ben Melissa, op dit moment starten we ook in het Z1 met de punten voor het Z2 met mijn 9 jarige merrie.. Heb haar gekregen toen ze 3 was en we zijn in de B begonnen en rustig aan alle klasses door.

We zijn met de wissels bezig, maar blijft nog wel een lastig punt. Meestal gaan ze nog met bok.
In de Z1 scoren we nu meestal wel bovenin :) Ik hoop ergens dit najaar de overstap te maken.

Geen filmpje beschikbaar maar wel wat foto's in mijn profiel.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:42

Super leuk! ik heb Esprit vanaf dat ze 5 is in januari het jaar dat ze 6 moest worden begonnen met starten en nu is ze 8 en zijn we Z1. Het is wel snel gegaan, maar eerlijk gezegd nooit gehaast. Gewoon de tijd genomen. Die van mij doet nu soms de wissel. De ene keer wel de andere keer alleen voor en de volgende keer helemaal niet. ik durf hier op dit moment ook nog niet te veel op door te trainen i.v.m. de eenvoudige wissels. Leuke tips voor de training! Ga ik ook proberen aankomende week. Leuke paarden en eigenlijk super knap dat we zover zijn (vind ik zelf).

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:46

Iemand nog tips om gedragenheid en bergopwaarts te trainen? Dit stond afgelopen vrijdag op mijn protocol bij het algemene commentaar.

Lightning (vivaldi x rosengold) 7yo

rink

Berichten: 1844
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:36

Ik zou daarvoor veel zijwaartse gangen in de volte trainen en daarin klein schakelen, zorg wel dat het paard niet achter je kuit kruipt. Met zulke oefeningen maak je leniger en sterker! En kan in zowel stap, draf en galop :)

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:42

Wat rink zegt :) Inderdaad veel schakelen en zorgen dat ze vlug schakelen ipv lang naar voren drukken.
En kwestie van geduld en sterker worden daarin :)
Vindt de mijne ook erg lastig hoor!

De gebroken lijn voor de wissels die rink noemt moest ik van mijn vorige trainer ook doen. Nadeel werd dat hij na 2x wist wat er kwam en al ging rennen zo snel t op een gebroken lijn ging lijken :+ Dat geeft dan weer niet de juist ont/aanspanning voor een wissel.
Nu veeeeel werk in de contra, klein maken, vlug, weer naar voren schakelen, kont wat opzij drukken, hals alle kanten op kunnen zetten zonder spanning.
En als we dat voor elkaar hebben komt dan de wissel er achteraan.
Met springen mag ie m wel springen, maar ook daarbij merk ik dat ie er heel zenuwachtig van wordt.

Knappe paarden trouwens allemaal :)

rink

Berichten: 1844
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:46

Klopt Noukie hoor, de vivaldi die ik reed snapte het ook heel vlug en ging dus ook lopen op die oefeningen, maar zodra ze dat dan ook snappen dat er een omspringmoment komt ga ik gelijk door op de rechte lijn. Met het aanleren ontkom je niet aan een moment van spanning denk ik.. mijn Jazz gaat nu eigenlijk echt pas ontspannen in de wissels terwijl we al werken naar een serie om de 3.. goed wisselen blijft een ding..

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:51

Nee klopt van die spanning, zeker als ze t later leren. Dan is er altijd een stukje "maar dat mocht toch nooit?"
Vind het daarom altijd wel fijn een jong dier er spelenderwijs mee bekend te maken, alleen deze kreeg ik toen ie 4,5 was en toen was het al onmogelijk m zo uit balans te krijgen dat ie zou omspringen :')
Dus daar moeten we nu maar mee aan de slag :D

rink

Berichten: 1844
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:18

De vivaldi was 8 dat we ik hem onder het zadel kreeg. De crack C 13! En de jazz sprong al een bevestigde wissel en is nu finetunen.. ik zou zelf bij een jonkie gelijk met wissels beginnen denk ik..

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:35

Larissa ben ik helemaal met je eens, mijn doel/droom was toch wel de Z en die hebben we me maar mooi gehaald :) En nu vind ik het trainen naar de Z2 ook wel weer een hele uitdaging, maar wel een leuke :)

Idd veel schakelen, en ook in je zijgangen schakelen. Merk dat dat bij mij goed werkt

Noukie daar zijn wij ook op die manier mee bezig, veel contra en daarin alle kanten op stellen en vlug maken zodat ze zich niet strak zet voor de wissel.

Gisteren fijn kunnen rijden op wedstrijd, de 1e proef helaas een behoorlijk tegenvallende score met 206. 2e proef daarin tegen 242 :wow: punten en de rubriek met ruim 15 punten los gewonnen :) Het ging erg fijn, maar 242 had ik zeker niet verwacht :P

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

rink

Berichten: 1844
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:57

Wauw mooie punten!

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..


Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:13

Allemaal Z2-ers in de dop, hier nog een. Al vier jaar of zo mag ik Z2 starten maar er kwam steeds van alles tussen: mantelzorger voor mijn vader geworden, daarna verhuizing van mij en mijn gezin.
De wissel naar links ging 9 van de 10 keer goed, maar die naar rechts was echt moeilijk! Omdat mijn paard al ouder is en wat artrose in het SI gewricht heeft heb ik me erbij neergelegd dat dit teveel voor zijn lijf zou zijn. Nu ik na de verhuizing en alles wat meer rust heb en wat vaker rij, gaat eigenlijk die wissel ook beter. Zouden we dan toch maar gewoon een keer starten?

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:32

Nicky ik ziet dat we enigzins uit dezelfde regio komen, misschien hebben we wel eens tegen elkaar gestart?

Als het goed voelt, zou ik het gewoon eens proberen!

Paard vandaag verplicht vrij, jaarlijkse tandartscheck weer gehad.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

Nicky1963

Berichten: 1984
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:59

melissa_93 schreef:
Nicky ik ziet dat we enigzins uit dezelfde regio komen, misschien hebben we wel eens tegen elkaar gestart?

Als het goed voelt, zou ik het gewoon eens proberen!

Paard vandaag verplicht vrij, jaarlijkse tandartscheck weer gehad.


Denk niet dat wij al eens tegen elkaar gestart zijn :-) Ik woon pas sinds vorig jaar hier, daarvoor in de buurt van Gorinchem.
Maar idd, het voelt nu veel vaker goed dan voorheen. En er zijn legio ruiters die op wedstrijd gaan die een of twee dingen nog niet 100% voor elkaar hebben..

ʇɟıɹɥɔsuǝʌoqǝʇsɹǝpuo

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 20:22

Hi allemaal, ik meld me hierbij ook! Ik ben in november 1 x Z2 gestart en heb daar 1 winstpuntje in gereden en daarna een half jaar blessurepech van mijn paard en mijn eigen kant gehad. Nu weer op aan het bouwen naar de wedstrijden toe en super veel zin om weer te gaan starten. Mn eerste wedstrijd staat weer gepland voor eind juli. Aandachtspunt bij ons is de wissel. Hij probeert zich erg lang te maken daarin en dan van voor naar achter te wisselen ipv mooi van achter naar voren gesprongen. En in november kwam ik erachter dat hij ineens in mn proef mn hulp voor de wissel gewoon compleet negeerde. Toch niet zo goed bevestigd nog als dat ik dacht..

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 17:27

Hallo allemaal, sinds gister ben ik Z2 startgerechtigd en daar ben ik stiekem heel trots op. Mijn paardje heb ik van jongs af aan en samen zijn we tot dit niveau gekomen. Ik ben al een poosje bezig met de wissels, in principe kan ik ze rijden waar ik wil en wanneer ik wil. Alleen soms maakt hij er een soort grote galopsprong bij, en nog wat scheef. Ik merk aan mezelf dat ik het wel spannend vind om Z2 te starten, dus ik ga eerst maar even doortrainen, zodat alles meer bevestigd is.
Het plaatsen van het schouder is bij ons heel belangrijk bij het springen van een goede wissel.

Nicky1963: als het goed voelt, gewoon een keer gaan starten. Dan weet je ook gelijk waar je staat...
Melissa_93: wat een monsterscore! Knap hoor!

Heel veel succes iedereen, ik ben super benieuwd naar jullie ervaringen.


Afbeelding

It's just me

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:57

Welkom!

Leuk om hier zo met meerdere ervaringen te kunnen delen!

Vanmorgen lekker gelest, ook weer even met de wissels bezig geweest. Zaten een paar goede tussen.

@Mex zo'n grote pas vooruit doet mijn paard af en toe ook. Als ik dan de hulp geef springt/rent ze weg en dan 1 of 2 passen later wisselt ze (uit elkaar :p) Ik vind het nog maar een lastige oefening haha.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:16

Ja dat doet die van mij ook. Ik merk wel dat ik soms teveel 'terug' denk in een wissel omdat ik hem gesloten wil houden. Maar als ik de wissel iets voorwaartser spring gaat het beter.
Ik vind het ook best moeilijk.
Lopen jullie naast de wissels nog ergens anders tegenaan in het Z2???

It's just me

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 19:47

Oh ik wil me ook melden! :D

Heb lang over de laatste punt gedaan in de z1 en daarna meteen z2 gestart en daar meteen een punt gehaald.
Het moeilijkste vind ik de wissel van contra naar contra op de slangevolte.

dressuur: Z2+3 Springen: L+2 Sgw: B+4 In loving memory
dressuur: LT+3 Springen: L+8 Sgw: L+1
dressuur: Z1+2 Springen: L+0 Sgw: B+2

Conny_

Berichten: 2147
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Hilvarenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 17:46

vibabu schreef:
Oh ik wil me ook melden! :D

Heb lang over de laatste punt gedaan in de z1 en daarna meteen z2 gestart en daar meteen een punt gehaald.
Het moeilijkste vind ik de wissel van contra naar contra op de slangevolte.


Wie dat heeft verzonnen heeft nog nooit op een paard gezeten volgens mij :+

Ik meld mij ook! Wil graag mee lezen! Mijn 7 jarige van Apache heeft 2 weken geleden Z2 debuut gehad. Ging echt zo mega slecht toen! Niks ging goed, hij was helemaal de weg kwijt . Gisteren opnieuw mee gehad en toen 1e en 2e geworden met twee winstpunten. Super blij mee dus!

Formidable (v. Apache) ZZ zwaar + 2

mexx1
Berichten: 256
Geregistreerd: 23-10-07

Re: Z2 debuut binnenkort, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 18:46

Wat knap, meteen een eerste en tweede plek mee naar huis. Respect!
Merken jullie ook verschil in zwaarte van jureren tussen Z1 en Z2?
Ik heb vandaag even een proef geoefend en hij ging erg fijn. Dus dat voelt fijn.

Die slangenvolte is inderdaad best lastig.

It's just me

Noukie
Berichten: 10927
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 19:04

Melissa, gefeliciteerd, wat een heerlijke score!

@Nicky, als de rest goed voor elkaar is, kan je altijd een keer proberen toch? (Als het qua tijd etc in te passen is voor je). Je kan altijd afgroeten als het helemaal niet wil, en anders heb je t iid gewoon gedaan!

@superzodiax, dat lang maken ken ik.. wel een geslaagd debuut dus iig, voor alle pech uit. Hopelijk kan je vanaf juli weer lekker door!

Conny ook gefeliciteerd!

Ik ben vrijdag in de les wel iets met wissels bezig geweest, contra gaat top, kan inmiddels wel alle kanten op buigen en kont opzij zetten daarin, maar in de wissel reageert ie nog net traag, waardoor ie in twee is. Of hij blokkeert en dan is het kwestie van uitademen en opnieuw beginnen. Dat blokkeren bij spanning heeft ie in de ring sowieso nog wel, wat ook de reden is dat ik de tijd wil nemen voor de wissels. Dat geeft ook meteen de tijd om in de ring door te oefenen zodat ik daar minder op safe hoef te rijden :D
Ik zie het dus zomaar gebeuren dat mijn daadwerkelijke Z2 debuut met deze pas in 2018 ofzo is :+

Die wissel in de slangevolte vind ik idd gelijk wel pittig ook. Dan moeten ze t spelletje wel echt goed snappen al.. maar dat is misschien het doel ervan ook. Ik had liever wat makkelijker lijnen gehad om mee te beginnen iig :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers