Wandelen met jaarling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 16:21

Ik ben net nieuw op dit forum dus ik hoop maar dat ik bij het goede subforum zit :)

Ik heb een jaarling shetje op het oog, een hele knappe dame <3 met mooie afstamming.
Woensdag ga ik voor het eerst bij haar kijken, dus er is nog helemaal niets vast etc, maar ben me natuurlijk wel aan het oriƫnteren, omdat een jaarling heel anders is dan een volwassen paard.

Stel dat het wat wordt en ik koop haar, dan is het de bedoeling dat ze 24/7 op de wei gaat met maatjes, op stal staat een twenter, verschillende veulens, een jaarling en uiteraard nog een hoop volwassen paarden.

Nou is het wel de bedoeling om af en toe een wandelingetje te maken. Mijn vraag is: hoe veel keer per week/maand kan je dit doen en hoelang duurt zo'n wandeling in het begin?

Ik wil wel duidelijk maken dat het echt niet de bedoeling is om dit vaak te doen, want ik wil haar uiteraard niet overbelasten of 'verpesten'.

Alvast bedankt :D

Wispeltuur
Berichten: 1600
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:40

Toen mijn mini 7 jaar geleden bij mij kwam als jaarling gingen we geregeld wat wandelen en dingetjes onderzoeken.

Ik vind dat om de dag wandelen prima is. Maar begin heel klein en begin er pas mee als het dier goed gewend is op de nieuwe stal.

Ik ben begonnen met 5 minuutjes, even naar de weg lopen een auto voorbij zien komen en weer terug. Dit heb ik uitgebreid naar een max van 15 minuutjes.

Houd rekening met de hoeveelheid prikkels. Wandelen door het bos zonder honden, fietsers, autos of wegen tegen te komen is veel beter te verwerken dan langs een drukke weg met vrachtwagens.

Ik zette pony ook wel eens gewoon op de paddock en dan pakte ik er een tasje bij of een keer een paraplu.

Nog een kleine tip, vergis je er niet in hoe moeilijk het is een jonge pony goed op te voeden. Ik ben er zelf aan begonnen zonder ervaring met jonge paarden en het was echt niet altijd makkelijk.
Ik wil je dan ook aanraden om les te nemen ook met een jong dier. Vaak ziet een getraint oog problemen eerder aankomen.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:52

Kwa km zal het niet snel belastend zijn. Voor hun koppie is het vaak erg vermoeiend door alle indrukken en dat moet je leren op tijd te zien zodat je op tijd terug kan gaan. Per paard kan het verschillen. De een is het hoofd al na 10 min wandelen al 'vol' en bij de ander pas na een uur. De een kan 3 keer per week, de ander 2 keer per maand.

Die van mij is nu 2 jaar. Ik loop 2 keer per week een kleine ronde (max 1 uur per keer) en als ik een grote ronde pak dan wandel ik die week maar 1 keer. Grote wandelingen doe ik 1 keer in de 3/4 weken. Is maar net hoe hij is. Zoals afgelopen weken is er een hoop gebeurd, dus wacht ik even met een grote wandeling. :)

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 16:57

Bedankt voor de reacties!

Ik ben me daarom ook aan het oriƫnteren haha, zodat ik me niet vergis. Verder heb ik wel ervaring met paarden van ong 3 jaar, en ook met opvoeding van paarden, maar niet met jaarlingen :)
Als ik vragen mag Wispeltuur, waar had jij moeite mee in de opvoeding?

Puppy1128, oke dankjewel! Daar heb ik wat aan.
In dat geval denk ik ook dat ze qua indrukken wel wat aankan, ze is namelijk al op de keuring uitgebracht, maar wil natuurlijk niet zeggen dat ze dit leuk vond haha.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:08

Nouja leuk vinden wil niet zeggen dat het wel of niet veel indruk maakt. :P

Ik heb zelf zo'n beetje hetzelfde als wat jonge paarden hebben, kwa hoofd vol zitten door te veel indrukken om ons heen. Dus weet dan ook wat er gedaan moet worden: rust. Helpt bij mij als enige. Anders is mijn hoofd vol en word ik als het waar overdonderd. Wordt sacherijnig, moe, neem vrijwel niks meer op (als in leren, maar ook als iemand iets zegt.. Komt het ene oor in de andere weer uit en daar kan ik niks aan doen. Mijn hoofd is gewoon vol).

En bedenk ook dat een jong paard 'niks' kent. Waarbij het vaak voor een ouder dier iets compleet normaal is, het jonkie compleet in de stress en paniek schiet omdat het dier het nog niet kent. Of je hebt zo'n nuchter paard als die van mij, die bijna alles wel best vind. :')

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wandelen met jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 17:16

Naja bedoel meer met leuk of het negatieve of positieve indruk maakte :P

Ja precies, ik zou daar zeker op letten! Sws ga ik even navragen wat ze allemaal gewend is en wat niet, het ene paard groeit natuurlijk op met veel herrie/indrukken etc, terwijl het andere paard op een hele rustige plek is opgegroeid.

Ohja en ik zou haar en mezelf ook eerst eens de tijd geven om elkaar te leren kennen, zodat ze me vertrouwt en ik ook weet wat ze wel en niet leuk vindt/aankan.