paard hard in de mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Special_Da
Berichten: 150
Geregistreerd: 14-01-16
Woonplaats: Belgiƫ

paard hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-17 11:00

Ik rijd sinds kort een heel leuk paardje. Heel braaf, heel werkwillig dus leuk om te rijden, maar het paard in kwestie is al een tijdje niet meer op een 'deftige' manier aan het werk gezet. Het meisje dat er nu mee rijdt is meer een recreatieve ruiter dus het paard mag dan ook lopen zoals het wil. Nu stoot ik aan op het volgende probleem: het paard reageert zeer goed op de zit en been, maar is heel hard in de mond. Als ik met losse teugel rijdt loopt hij lekker ontspannen met zijn neus tegen de grond, maar vanaf ik de teugels opneem verstijft hij in zijn nek en kaken. Dit maakt het dus zeer moeilijk om het paard aan de teugel te rijden. Ik rijd nu heel veel cirkeltjes en slangevoltes om hem soepel te maken. Iemand tips om dit paard ontspannen aan de teugel te rijden? Of moet ik gewoon geduld hebben?

Edit: Tot vorig jaar liep hij wel zeer goed (toen werd hij ook regelmatig gereden).

horsezz578

Berichten: 135
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:06

Special_Da schreef:
Ik rijd sinds kort een heel leuk paardje. Heel braaf, heel werkwillig dus leuk om te rijden, maar het paard in kwestie is al een tijdje niet meer op een 'deftige' manier aan het werk gezet. Het meisje dat er nu mee rijdt is meer een recreatieve ruiter dus het paard mag dan ook lopen zoals het wil. Nu stoot ik aan op het volgende probleem: het paard reageert zeer goed op de zit en been, maar is heel hard in de mond. Als ik met losse teugel rijdt loopt hij lekker ontspannen met zijn neus tegen de grond, maar vanaf ik de teugels opneem verstijft hij in zijn nek en kaken. Dit maakt het dus zeer moeilijk om het paard aan de teugel te rijden. Ik rijd nu heel veel cirkeltjes en slangevoltes om hem soepel te maken. Iemand tips om dit paard ontspannen aan de teugel te rijden? Of moet ik gewoon geduld hebben?

Ik had ook een paard die precies zo was. Bij mij was het gewoon het paard zelf en kon je er niet echt wat aan doen. Je kan de hele tijd in zijn of haar mond trekken, maar dat is niet de bedoeling.
Ik had mijn handen losjes om de teugel en ging voorzichtig en langzaam mee met de beweging van het paard. Als ie dan met zijn hoofd naar beneden gaat lopen zet je iets meer druk op de teugels en prcies meegaan met de beweging.
Langzaam gaat die dan toegeven. Het kost lang, maar het proces gaat steeds sneller en sneller.

Ik zou geen elastiek of dubbele teugel proberen, want dat vind het paard ook niet fijn. Sommige zijn gwn wat gevoeliger in de mond.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:21

Daar sluit ik me bij aan. Zorg voor een zacht maar duidelijk, gelijkmatig, neutraal teugelcontact. Dus niet begrenzen maar de hoofdbewegingen van het paard zo goed mogelijk volgen. Je armen ontspannen af laten hangen. Het paard heeft geen harde mond omdat er alleen met een losse teugel is gereden, hij heeft geen vertrouwen in de ruiterhand. Hij is dus waarschijnlijk toch te veel 'op de hand' gereden (of jij werkt zelf te hard in met je handen). Ook is de reflex van nageven op een lichte weerstand van de ruiterhand niet aangeleerd.
Als je je richt op voorwaarts rijden met een gelijkmatig teugelcontact merk je op een gegeven moment dat het paard zich gaat ontspannen in dat contact richting voorwaarts-neerwaarts. Dan kun je je richten op het uitbouwen van die nageeflijkheid, door voorwaarts-neerwaarts af te wisselen met een meer horizontaal evenwicht. Goede les/begeleiding zoeken zou ook geen slecht idee zijn.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:28

Misschien ook even de tandarts laten komen?
Met pijn willen ze ook nog wel eens verstijven.