De bemoeienis van familie

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Anoniem

De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:37

Pff even van me af typen.

Ik heb 1 pony, een oudje waar ik niks meer mee kan. Na jaren sparen heb ik eindelijk een budget waarvan ik zeg, nu kan ik opzoek.

Ik woon op mezelf en bekostig alles zelf (pony staat op pensionstal en daar zou m'n nieuwe ook komen).
En ik kan dit financieel makkelijk aan. Ik heb verder niks, geef m'n geld niet uit aan idiote dingen, ga nooit uit etc.

Nu kreeg ik toch commentaar toen ik het vertelde tegen m'n pa. Ik had t wel verwacht maar ben er nog verdrietig van. Pff ik was zo blij maar nu :(

Het is allemaal duur blabla, zonde geld.

Ik kan hier zo slecht tegen, ik heb vrijwel niks leuks en nu heb ik een keer wat leuks wordt dat weer neergehaald.

Ik wou t even van me afschrijven en misschien zijn er hier wel bokkers die dit ook hebben? Ik laat me heel snel beïnvloeden en me er niks van aantrekken is makkelijker gezegd dan gedaan.


Anoniem

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:41

Wellicht niet het antwoord waar je op hoopt, maar gezien de onrustige periode die je achter de rug hebt vind ik het niet heel vreemd dat je pa zegt dat ie het niet zo heel wijs vind. Bouw liever een buffertje en een spaarpotje op, een tijd geleden zat je nog bij een man die je niet met fatsoen behandelde en had je werk (al dan niet via een uitzendbureau of bij de eerder genoemde vent) maar niet enorm stabiel. Dan is zo'n verandering met een pony erbij wel flink.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:50

amoj schreef:
Pff even van me af typen.

Ik heb 1 pony, een oudje waar ik niks meer mee kan. Na jaren sparen heb ik eindelijk een budget waarvan ik zeg, nu kan ik opzoek.

Ik woon op mezelf en bekostig alles zelf (pony staat op pensionstal en daar zou m'n nieuwe ook komen).
En ik kan dit financieel makkelijk aan. Ik heb verder niks, geef m'n geld niet uit aan idiote dingen, ga nooit uit etc.

Nu kreeg ik toch commentaar toen ik het vertelde tegen m'n pa. Ik had t wel verwacht maar ben er nog verdrietig van. Pff ik was zo blij maar nu :(

Het is allemaal duur blabla, zonde geld.

Ik kan hier zo slecht tegen, ik heb vrijwel niks leuks en nu heb ik een keer wat leuks wordt dat weer neergehaald.

Ik wou t even van me afschrijven en misschien zijn er hier wel bokkers die dit ook hebben? Ik laat me heel snel beïnvloeden en me er niks van aantrekken is makkelijker gezegd dan gedaan.


Ken je verleden verder niet, ga het ook niet opzoeken, maar zie aan reactie andere bokker dat er blijkbaar wel wat is.

Waar ik aan dacht bij je post was.
1. Je hebt een oudje, dat kan je bekostingen (onderhoud, ziekte, stalling etc.)
2. Je wilt er paard bij en hebt geld voor de aanschaf en voor onderhoud, ziekte, stalling etc.
3. Je vader is tegen, afh. van hoe oud je bent en of je wel of niet nog thuis woont.
Stel je bent 30 en woont al 5 jaar niet meer bij je ouders en bent geheel financieel onafhankelijk en kunt ook op andere vlakken je leven deugedelijk indelen zou ik zeggen, man lekker laten kletsen en kopen.
Woon je nog thuis, tja dan hebben ouders vinger in de pap en ben je toch nog rekenschap verplicht vind ik.
Heb je problemen financieel of op ander vlak, koop er dan geen verdure belasting bij want extra paard geeft echt lasten verzwaring of dat nou geld is of tijd en energie.

Kortom maak er een wijs besluit van en wees reeeel.
Ik heb gewoon pony te leen gekregen en mijn vader verklaarde me voor gek, echter ik was afgestudeerd woonde aan andere kant van NL en had prima salaris en de toekomts lachte me tegemoed. Hond was ie ook tegen, heb hem lekker laten kletsen. Echter toen ik nog thuis woonde of studeerde (woonde op kamers) en dus in bepaalde opzichten afhankelijk had ik dat niet in mijn botte hoofd gehaald. Ken dus jouw situatie niet, maar 2 paarden en werken is echt veel hoor, ook al staat er 1 te nietsen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:15

Mijn ouders klagen ook over mijn paarden. Moeten ze lekker doen. Ik heb er drie en als ik een vierde wil koop ik een vierde. Het is jouw leven.

Goof

Berichten: 28754
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:18

Als jij alles goed op een rijtje hebt gezet qua inkomsten en uitgaven en je weet dat je alles probleemloos kan bekostigen (ook eventuele extra kosten aan je huis, auto, oude paard etc etc) dan moet je het vooral doen. Het is jouw keuze. Ík kan me ook voorstellen dat je na een onrustige periode inderdaad behoefte hebt aan iets leuks en nieuws. Ga ervoor zou ik zeggen!

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:18

Niks van aantrekken jij wil het graag dus gewoon doen.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:53

Een nieuw dier geeft afleiding in je leven.Als jij er zin in hebt,gewoon doen.Het is een jonger paard begrijp ik,mocht het echt niet gaan kun je wel weer een ander plekje voor hem vinden,al gaan we daar niet vanuit natuurlijk. Gewoon genieten van de leuke dingen in je leven!

nine1987

Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:27

Anoniem schreef:
Wellicht niet het antwoord waar je op hoopt, maar gezien de onrustige periode die je achter de rug hebt vind ik het niet heel vreemd dat je pa zegt dat ie het niet zo heel wijs vind. Bouw liever een buffertje en een spaarpotje op, een tijd geleden zat je nog bij een man die je niet met fatsoen behandelde en had je werk (al dan niet via een uitzendbureau of bij de eerder genoemde vent) maar niet enorm stabiel. Dan is zo'n verandering met een pony erbij wel flink.


Precies dit.. En als ik zo lees in het andere topic denk ik dat je leven op dit moment nog niet stabiel genoeg is voor nog meer verantwoordelijkheid/verandering..

En dit bedoel ik niet l*llig, maar imho moet je eerst wat meer tijd nemen voor jezelf..

<3 Sneakers <3

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 20:42

Helaas ook eens met de meiden hierboven, trek je er vooral wel wat van aan! Wacht even tot je een vaste baan hebt, je leven wat meer op poten. Niet vervelend bedoeld, echt niet. Maar geef het nou nog even.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Anoniem

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:04

Ik heb een vaste baan, vanaf augustus heb ik 3 jaar vastigheid van 24 uur per week werk. De stalling is hier niet duur (100 volpension). Ik heb zelf een huis wat ik goedkoop huur.

Ik heb nu eindelijk het geld bij elkaar en wat afleiding zou prettig zijn. Ik ben 21 en woon op mezelf, dus wat m'n ouders vinden moet eigenlijk niks uitmaken maar ik trek t me wel aan.

Blacky94

Berichten: 3469
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:13

amoj schreef:
Ik heb een vaste baan, vanaf augustus heb ik 3 jaar vastigheid van 24 uur per week werk. De stalling is hier niet duur (100 volpension). Ik heb zelf een huis wat ik goedkoop huur.

Ik heb nu eindelijk het geld bij elkaar en wat afleiding zou prettig zijn. Ik ben 21 en woon op mezelf, dus wat m'n ouders vinden moet eigenlijk niks uitmaken maar ik trek t me wel aan.

Tsja, ik ben 23 en trek me ook nog wel eens wat aan van mn ouders. Gezien de situatie waar je uit komt lijkt me het eerlijk gezegd ook niet zo vreemd om het nog even rustig aan te doen..
Wat dat betreft ga ik met de reacties hierboven mee. Doe het nog even rustig aan en spaar nog even door voor als het straks onverwachts wel even tegen zit...

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:19

Joh ik ben 30 en ik trek me nog steeds iets aan van mijn ouders. Niks ergs aan.

Maar ik kan dat vaste contract niet lijmen met je uitzendwerk en terug naar school gaan? En als jij dat paard wil kopen, gewoon lekker doen natuurlijk. Je bent alleen aan jezelf verantwoording schuldig.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:22

amoj schreef:
Ik heb een vaste baan, vanaf augustus heb ik 3 jaar vastigheid van 24 uur per week werk. De stalling is hier niet duur (100 volpension). Ik heb zelf een huis wat ik goedkoop huur.

Ik heb nu eindelijk het geld bij elkaar en wat afleiding zou prettig zijn. Ik ben 21 en woon op mezelf, dus wat m'n ouders vinden moet eigenlijk niks uitmaken maar ik trek t me wel aan.

Maar afleiding kan je niet vinden in een verzorg/bijrijdpaard? En je hebt verder totaal geen hobby's?

Ik snap wel dat je het liefst een eigen laardje erbij wilt, maar net als wat hierboven is gezegd, kijk naar of het echt kan. Kan je je paard onderhouden als hij ziek wordt, alles geven wat ie nodig heeft, zonder ineens in de schulden te zitten of weinig meer over te houden per maand? Houd je een buffer over aan het einde van de maand voor onvoorziene zaken en kan je jezelf onderhouden en houd je dan ook geld over voor eventuele onvoorziene uitgaven voor je eigen huis?
Zo ja? Waarom niet, zolang jij daar gelukkig van wordt.

Maar moet je ergens nee op antwoorden, wacht dan alsjeblieft, niks is zo erg om je te hechten aan een beest en dan over een tijdje weg moeten doen omdat het toch niet kan. (Buiten dat dat natuurlijk altijd kan, maar meer omdat je er niet goed genoeg over na hebt gedacht)

Wens je veel succes en wijsheid!

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:24

Ja ik ga BBL doen, dus een contract voor 24 uur werk en 1 dag naar school per week :)
Studiekosten zijn voor m'n uitzendbureau.

Ik vind t vooral jammer dat hij nooit ergens achter staat. Hij is nooit eens trots of blij voor mij en ik laat me daar weer door beïnvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:26

Ja mijn vader geeft mij ook wel eens "commentaar" als ik mijn plannen vertel of heeft wel eens wat te zeuren of doet mokkig als ik weer met een nieuwe tattoo aan kom. Ja ik ben volwassen woon al 7 jaar niet meer thuis dus maak mijn eigen keuzes.. Neem z'n commentaar mee, want als ik naar mezelf kijk zit er achter het "commentaar" van mijn vader vaak best goed bedoeld advies. Of praat er met hem over zeg joh dit en dit zei je en dat vond ik eigenlijk niet fijn, misschien bedoelde hij het wel niet zo..

Edit ; ik lees nu dat je zegt dat hij nooit ergens achter staat etc. Waarom vertel je het hem dan uberhaupt als je al weet van te voren dat je toch commentaar krijgt? Je woont niet meer thuis zeg je dus het lijkt me niet dat je het met hem moest overleggen ofzo? Mijn ouders wisten in eerste instantie ook niet dat ik een paard had gekocht, omdat ik wist dat ze er toch sceptisch over zouden zijn, zoals bijna iedereen dus ik zei verzorgpaard, uiteindelijk waren beide ouders trots op hoe ik het allemaal deed..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-06-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:28

amoj schreef:
Ja ik ga BBL doen, dus een contract voor 24 uur werk en 1 dag naar school per week :)
Studiekosten zijn voor m'n uitzendbureau.

Ik vind t vooral jammer dat hij nooit ergens achter staat. Hij is nooit eens trots of blij voor mij en ik laat me daar weer door beïnvloeden.


Maar luister eens, kijk dat nou eerst een jaartje aan. Je hebt al eens een studie geprobeerd, kijk eerst eens of je dit trekt. Zie het als bewijs verzamelen voor je papski, jij regelt je oliebol en dan zul je zien dat hij er niet omheen kan.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:29

Mijn ouders zijn net zo, even slikken en weer doorgaan :)
Het klinkt als een goed idee, maar je bent nog niet begonnen met school?
Wellicht zou dan een bijrijdpaard/pony eerst handig zijn zodat je weet of het uitkomt met school en je eigen pony :)
Het is nu heerlijk weer met lange dagen, maar op een donkere natte winterse dag is het misschienwel heel erg veel om 2 paarden te doen naast school.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:35

Negatieve ouders pff vertel me wat hahah. Maar persoonlijk vind ik dit ook niet het beste moment. Je geeft aan dat je net het geld bij elkaar hebt om het paard te kopen. Stel dat er plots veel medische kosten komen wat dan? Ook daar moet je een buffer voor hebben.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:36

Zou eerst eens kijken of die BBL studie wel wat voor je is, dus eerst eens jaartje proberen of minstens half jaar, is het dan echt wat is het ander verhaal.
Nu heb je nog geen idee wat je te wachten staat met je studie/werk.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:19

amoj schreef:
Ja ik ga BBL doen, dus een contract voor 24 uur werk en 1 dag naar school per week :)
Studiekosten zijn voor m'n uitzendbureau.

Ik vind t vooral jammer dat hij nooit ergens achter staat. Hij is nooit eens trots of blij voor mij en ik laat me daar weer door beïnvloeden.


Maar als het een BBL opleiding (en dus werkplek) is, wat doet je uitzendbureau daar dan tussen? Het contract voor de opleiding is direct met de werkgever en niet met een uitzendbureau.

Kijk eerst maar hoe het terug naar school gaan en werken gaat bevallen. Dat kan nog eens vies tegen vallen en vermoeiender zijn dan je denkt. Je bent niet klaar met die ene dag school, je zal thuis ook moeten leren en die 24 uur werk zal geen vetpot zijn, vaak kom je in een leerlingen loonschaal terecht.

Het zou zonde zijn als je er mee stopt omdat paardlief dalijk teveel tijd inneemt: dan mag je namelijk al je schoolkosten weer terugbetalen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:36

Hmmmm ik kocht mijn huidige paard ook net toen ik geen baan zekerheid had en ik hem perse wou maar had wel backup.

Verstandig is het zeker niet, in jou situatie zou ik zeker even afwachten en zorgen dat je je baan en opleiding op de rit hebt.
Zoek er anders een verzorg paard bij om te kijken of het te combineren is?
Echt geen overhaaste beslissingen maken :j

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

SofieHavan

Berichten: 1879
Geregistreerd: 15-05-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:41

Ik zeg het anders: je leeft maar één keer... Als jij denkt dat dit jou gelukkig maakt en je ook de verantwoordelijkheid ervan ten volle kan dragen, dan moet je dat gewoon doen.
T leven is te kort om dingen uit te stellen en veel te lang stil te staan, te twijfelen...

Uiteraard wil dat niet zeggen dat je zomaar ondoordacht moet gaan handelen, risico's moet nemen of roekeloos zijn. Maar als het mogelijk is,... waarom niet? Morgen kan je leven er helemaal anders uit zien en je hebt niet altijd alles in de hand dus genieten van elk moment dat je kan genieten!

Babootje

Berichten: 26215
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:43

Ik zou het ook nog even aankijken. Je hebt het over een tijdelijk (3-jarig) contract en dus geen vaste baan. Daarbij moet je ook nog maar zien of de opleiding die je gaat doen bevalt en of je werkgever tevreden met je is. Als je meer zicht hebt op dat laatste kun je meer verantwoordelijkheid ook wel weer nemen.
Zo sneu als je een beestje hebt gekocht en je hem weer weg zou moeten doen.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:43

Kan je niet even wachten tot bv januari? Dan heb je er al een paar maanden school opzitten en een buffer opgebouwd. Ook heb je dan een beter zicht op hoe je leven er uit gaat zien. Je komt nu net uit een verschrikkelijke situatie en dat kost tijd om alles terug op te bouwen. Ben je al helemaal terug op je pootjes terecht? Of moet het paard daar bij helpen? Je leven volduwen om nergens aan te denken is helaas een oplossing op korte termijn

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Re: De bemoeienis van familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:59

Ik zou zeggen: ga ervoor! Juist na alles wat je de laatste tijd hebt moeten doormaken is het nu tijd om iets helemaal voor jou te doen. Pension van 100 per maand is niet duur, en als ik lees hoeveel je de afgelopen jaren hebt gewerkt en gedaan is een paardje erbij ook niet zoveel werk. Helemaal als hij volpension staat.
Mocht het echt tegenvallen dan kun je altijd nog een ander baasje voor hem zoeken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: esje01, Fayyah19, hollie, Mutti, Plonspony, Swift, Vagabondo, veerle92, xxPaige en 129 bezoekers