Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 19:10

Bij deze open ik een topic omdat ik even echt geen oplossing meer weet. *D
Ik heb een 4 jarige kwpn ruin, welke speels en zeeeer lenig is. Al vanaf dat ik hem heb schopt hij zeer regelmatig zijn ijzers van zijn eigen voeten af. Dit varieert van 3x per week tot 1x per maand.
Mijn paard heeft buiten (extra grote) springschoenen om en dit lijkt iets te helpen maar zeker niet voldoende.
In overleg met mijn smid heeft hij van alles geprobeerd te veranderen aan de ijzers, maar weinig lijkt echt te helpen. Op dit moment heeft hij eigenlijk een groter ijzer nodig met langere takken, maar dit durven we voor nu nog niet aan.
Om zekerheid te krijgen heb ik verschillende hoefsmeden laten kijken en allemaal zeggen ze dat de smid hier zeer weinig aan kan veranderen omdat de ijzers er prima onder liggen en andere opties wellicht nog makkelijker er af kunnen gaan.

Zonder ijzers is geen optie omdat ik heb ook op wedstrijd uit breng.

Heeft iemand hier een gouden tip voor? Voor nu zit ik met mijn handen in het haar omdat het naast enkel ongemak ook niet erg goed is voor zijn voeten.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:15

Rij je veel op gras wedstrijd dan voor je stiften dat je ijzers nodig hebt? Of endurance of zo? Anders zou ik zeggen eraf.
Nu kost het je kapitalen aan verloren ijzers, met risico's van half afgetrapte ijzers en nageltred, lasting hoor.... Lange taken is dan al helemaal dramatisch (afh. van hoe hij ze eraf trapt)
Heb je toevallig bijgehouden welk ijzer er steeds af ligt, of het vaakst? Kan handig zijn om dat te weten.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Seventeen
Berichten: 1199
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:17

Staat de hele dag buiten?
Springschoenen zijn ook niet bedoeld om de ijzers te laten zitten, zijn ze niet voor gemaakt. Dus met extra grote krijg je alleen maar irritaties doordat er zand of andere rommel tussen komt.
En als je het wel tijdelijk met springschoenen wil oplossen kun je dat het best met van die oude doen, die je nog om de hoef heen moet trekken.

In de draf/rensport hebben ze volgensmij van die dingen die echt over de bal en het ijzer gaan. Zal eens kijken of ik ze kan vinden.

En anders; mijn pony sloeg ze er in de eventing altijd af, zo enorm snel kon ze zijn. Toen we Professional's Choice springschoenen hadden gekocht sloeg ze er zelden een af. Nadeel is dat je ze uit Amerika moet halen of dat ze moeten ze toevallig nog bij een Eventingshop hebben liggen.

Oh; En de takken van het ijzer inderdaad zo kort mogelijk.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:18

Hij wilt zelf gewoon geen ijzers denk ik ..hhahaha
Maar waarom kan je hem dan niet uitbrengen op wedstrijd zonder ijzers?

Verloor jij even je geluk ?? Maak je dan niet druk...Geluk dat vind je terug... Zittend op een tinker rug...
*****************************************************************************

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:24

Hoefschoenen om in de wei?

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 19:27

ik start inderdaad regelmatig dressuurwedstrijden op gras en durf dit door zijn jeugdigheid niet aan zonder ijzers.
Hij staat 5 uur per dag op de wei en gaat smiddags nog 1,5 uur op de paddock. Ze liggen er vaker af op de paddock maar de wei is ook niet uitgesloten. Welke voet hij ze eraf trapt verschilt eigenlijk altijd, ik kan niet zeggen dat de ene er vaker af ligt dan de andere.
Tot nu toe trapt hij ze er wel "netjes" af maar bevordelijk is het natuurlijk niet. Smid komt ze er gelukkig gratis weer onder slaan omdat hij bij ons meerdere paarden komt doen maar dat neemt niet weg dat het vervelend is..


De tip van hoefschoenen heb ik inderdaad al eens gekregen, ik heb hier zelf enkel totaal geen ervaring mee en ben wel benieuwd of deze ook over de ijzers heem kunnen? Of is dat gewoon een kwestie van een maat groter bestellen?

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:30

Veredus heeft ook een soort springschoen achtige dingen. Die werken voor mijn paard prima maar die heeft ze alleen om tijdens het rijden. Als ik straks op de pc zit zal ik wel even een linkje zoeken.


Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:30

Laarvv schreef:
ik start inderdaad regelmatig dressuurwedstrijden op gras en durf dit door zijn jeugdigheid niet aan zonder ijzers.
Hij staat 5 uur per dag op de wei en gaat smiddags nog 1,5 uur op de paddock. Ze liggen er vaker af op de paddock maar de wei is ook niet uitgesloten. Welke voet hij ze eraf trapt verschilt eigenlijk altijd, ik kan niet zeggen dat de ene er vaker af ligt dan de andere.
Tot nu toe trapt hij ze er wel "netjes" af maar bevordelijk is het natuurlijk niet. Smid komt ze er gelukkig gratis weer onder slaan omdat hij bij ons meerdere paarden komt doen maar dat neemt niet weg dat het vervelend is..


De tip van hoefschoenen heb ik inderdaad al eens gekregen, ik heb hier zelf enkel totaal geen ervaring mee en ben wel benieuwd of deze ook over de ijzers heem kunnen? Of is dat gewoon een kwestie van een maat groter bestellen?


Mijn zwarte is al lang ouder, maar daar ga ik nu nog niet eens mee op gras rijden zonder ijzers en stiften, denk dat ik echt onderuit ga. Hem start ik gewoon niet op gras :D . Kleine monster dat ik heb is voetvast die kan gewoon over grasmat heen crossen zonder onderuit te gaan. Haar moeder had ik voor gras ook op ijzers met stiftgaten want die was heel verstandig, die verrekte het zelf om een volte 10 of 8 meter te galoperen als het glad was op het gras en dat is in het Z heel lasting, maar wel verstandig paard.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Calente

Berichten: 251
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: Naast de buren

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 21:06


Calente: B+15 L1+5

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:44

Biotine en een goede hoefsmid, dat heeft bij mijn paard geholpen die echt expert was in ijzers aftrappen. Toen ik de smid voor de vierde! keer in 1 week belde, stond ik ook met mijn handen in het haar. Ook omdat de ijzers er bij haar voor een medische reden onder zitten en ze dus echt kreupel liep telkens.
Op aanraden van DA ben ik toen biotine bij gaan voeren en sindsdien heb ik geen ijzer meer los gehad *afkloppen*.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 08:52


&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:30

Bij mij op stal mensen die springschoenen omdoen in de wei zodat ze ze niet aftrappen. Misschien is dat een idee?

Manou, Vosje & Midnight

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:35

Amberkelsey schreef:
Bij mij op stal mensen die springschoenen omdoen in de wei zodat ze ze niet aftrappen. Misschien is dat een idee?

Citaat:
Mijn paard heeft buiten (extra grote) springschoenen om

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Tilmar

Berichten: 3300
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:44

Ik heb dat ook een tijd gehad met mijn paard en heb toen VEREDUS HOEFBALBESCHERMER CARBON gekocht.
Die werken perfect! Iemand anders op stal heeft ze ook.

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

keresa
Berichten: 2011
Geregistreerd: 29-11-04

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 09:53

Met hoeveel nagels zitten de ijzers vast ??

Misschien een optie om er een nagel meer in te zetten

Mijn merrie trapte er ook iedere de ijzers af
Nu met een nagel meer geen last meer van gehad

Keresa en pleunie en Lynn voor altijd in mijn hart
Mis jullie

Jasmijn159

Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:03

Takken inkorten?

Realiseer je dat een nagel meer, niet betekent dat het paard met zn achtervoeten niet meer op zijn voorijzers gaat staan. De kracht kan nu dus niet meer wegvloeien via het losraken van het ijzer, maar komt neer op de pezen.... Weet niet of je dat moet willen, voelt als symptoombestrijding en niet als de aanpak van het probleem.

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:15

Het is gewoon een heel vervelend probleem.

En de hoeven gaan er hier kapot aan.......ik zou zeggen ijzers eraf laten, want je hebt al van alles geprobeerd en inderdaad de takken zo kort mogelijk.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:17

zelfklevende bandage om dat hoefgedeelte? of gwn normale, maar ik heb hier geen verstand van, het kan bv ook slecht zijn hoor!

Ook al ben jij ergens waar ik niet weet waar,
In onze gedachten zijn we bij elkaar...

Ragdollcat
Berichten: 14662
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:20

n_i_c_a_evey schreef:
zelfklevende bandage om dat hoefgedeelte? of gwn normale, maar ik heb hier geen verstand van, het kan bv ook slecht zijn hoor!



Dan wordt het te glad als het ff geregend heeft.
En het knelt de hoeven wat af als ze wat zacht zijn van de regen of verzorging met water.

Dit ivm dat mijn paard een hoefzweer had.....en dus heb ik deze ervaringen, maar een weekje is goed te doen maar zeer zeker niet in de hele zomermaanden of het hele jaar door wanneer ze het land op gaan.

Dat doet veel meer kwaad dan goed.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 10:36

Mijn (inmiddels 5 jarige) slungel heeft ook periodes van ijzers aftrappen. Heeft bij hem ook erg met groei te maken, alsof hij soms periodes uit balans is. Ik gebruik inderdaad ook springschoenen op de weide maar helaas voorkomt dat het niet altijd. Daarnaast een poos Farries Formula gevoerd voor sterkere hoeven. Ik heb verder geen gouden tip en lees even mee.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 15:14

Ik had ooit een pony die altijd zijn linkervoorijzer eraf trapte.
Smid heeft uiteindelijk de takken van de voorijzers heel kort gemaakt zodat die ze er niet meer vanaf kreeg.
En met heel kort bedoel ik ook echt heel kort.
Er stak niks van het ijzer meer uit, en probleem was opgelost.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

Laarvv
Berichten: 218
Geregistreerd: 19-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-17 07:33

HTM schreef:
Ik had ooit een pony die altijd zijn linkervoorijzer eraf trapte.
Smid heeft uiteindelijk de takken van de voorijzers heel kort gemaakt zodat die ze er niet meer vanaf kreeg.
En met heel kort bedoel ik ook echt heel kort.
Er stak niks van het ijzer meer uit, en probleem was opgelost.


Dat is bij de mijne inderdaad ook al geprobeerd. Takken zijn ook "omgebogen" zeg maar maar alsnog krijgt hij ze er regelmatig af.
Ook heb ik nog een tip gekregen van een andere smid om eventueel achter ijzers er onder te leggen en zo de beweging als het ware iets te vertragen. Ik heb hier geen ervaring mee en heb het ook nog niet overlegd met mijn smid maar vooralsnog liggen ze er al weer een week netjes op!

Ik denk ook wel dat dit gaat veranderen als hij wat volwassener wordt hoor, hij speelt gewoon veel en merk langzaam aan dat hij wel wat rustiger wordt, gelukkig.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 07:58

Hier ook een tijd gehad dat om de dag zn ijzer eraf lag. Toen was smid het na 2 maanden beu en hebben we hem achter ook op ijzers gezet en de takken van zn voorijzers goed afgerond en sindsdien al 6 jaar geen 1 ijzer meer eraf

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Paard trapt steeds weer zijn ijzers eraf, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:02

Mijn smid zegt dat als je ijzers er echt iedere keer afliggen dat je dan moet kijken naar een andere smid, omdat het dan gewoon niet helemaal goed zit. Een enkele keer een ijzer eraf kan natuurlijk altijd, maar het kan niet zo zijn dat je bijna elke week een ijzer mist.

Verder kan je nog met gewoon ducttape werken, die doe je dan over te takken van de ijzers heen zodat hij er niet achter kan blijven haken.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 08:12

Bij ons was het probleem toch opgelost door een andere hoefsmid te nemen. Nooit meer een ijzer kwijt geweest.
Bij de vorige smid gingen ze er zo vaak af dat er geen hoef meer over bleef.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers