Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Deesr23
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-06-17

Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 15:46

Hoi allemaal,

Nadat ik mijn paard na 9 jaar heb verkocht ben ik nu sinds een halfjaar weer mede eigenaar van hem. In de tussentijd (5jaar) weet ik niet wie er allemaal op hem gereden heeft en wat er gebeurd is, maar ik loop nu wel telkens tegen een probleem aan en hoop dat jullie misschien wat tips ervoor hebben.

Wanneer ik in de duinen ga rijden is er op de heenweg niets aan de hand, hij is wel voorwaarts maar loopt niet onder mij vandaan. Helaas wanneer hij weet dat we op de terug weg zijn, zet hij het op een turbo stappen en als ik hem niet terughaal zit hij binnen no-time in galop. Dit blijft hij volhouden en bij elke 5 stappen moet ik hem telkens weer terug halen.

Heb zelf al enkele dingen geprobeerd zoals:
- andere rondes lopen
- tijd lang alleen maar wezen stappen. (Zelfs dan is hij zeiknat van de zweet omdat hij zich zo loopt op te winden)
- zijn gang laten gaan, en wanneer hij wilde stoppen juist aansporen. (helaas houdt hij dit gewoon vol tot aan stal...)

Hebben jullie misschien nog enkele tips? Ik rijd altijd alleen, en eigenlijk altijd buiten.


Pluisje8

Berichten: 169
Geregistreerd: 30-06-12

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:50

Ik lees even mee heb namelijk het zelfde probleem met me paard en heb ook al van alles geprobeerd.

Oehlala
Berichten: 4299
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:52

Ik denk dat het toch een kwestie is van volhouden en niet toegeven aan dit gedrag. Hij moet jouw tempo lopen en iedere keer als hij te hard gaat terugnemen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:54

Wanneer je paard versnelt zet je hem gewoon direct stil. Dit doe ik ook bij mijn paard en na 4 keer flink corrigeren was het over.

MxW

Berichten: 1533
Geregistreerd: 04-12-09
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:54

Heeft hij bij de vorige ruiters naar huis mogen galopperen?

Ik merk bij mijn verzorgpaard dat hij op een bepaald stuk altijd wil galopperen omdat hij daar altijd mag galopperen. En dan wordt hij ook heel vervelend en drammerig als we dat niet doen. Misschien is dat het?

Dan zou ik denken dat het een kwestie van doorzitten is. Afleren van aangeleerd gedrag is moeilijk, maar als je blijft volhouden dat er op de terugweg wordt gedraafd denk ik dat hij dat uiteindelijk wel snapt.

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:55

Doen ze alle 3 bij mij. Ik lees graag mee voor tips :)

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:56

NenaC schreef:
Ik denk dat het toch een kwestie is van volhouden en niet toegeven aan dit gedrag. Hij moet jouw tempo lopen en iedere keer als hij te hard gaat terugnemen.


Wat die van mij ook heel leuk doet is zodra ik hem terugneem en zeg van Ho stop, we gaan niet galopperen krijg ik een nare bok die niet uit te zitten is. Lig er geregeld naast. Dus ik heb eigenlijk geen andere optie dan hem "maar laten gaan"..

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

aestate
Berichten: 113
Geregistreerd: 03-01-15

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:01

Misschien in plaats van te zeggen "ga langzamer", het tempo niet regelen, maar wel de richting. Doe dit door bijvoorbeeld wanneer hij het tempo overneemt om zijn as te laten draaien (dus geen volte), waarbij hij met zijn achterbenen goed onderdoor stapt. Wanneer hij weer normaal lijkt te stappen ga je weer rechtuit richting stal. Zodra hij weer het tempo overneemt laat je hem weer draaien.

Deesr23
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 16:02

xtessax83 schreef:
Wanneer je paard versnelt zet je hem gewoon direct stil. Dit doe ik ook bij mijn paard en na 4 keer flink corrigeren was het over.


Ja heb ik ook geprobeerd, nadeel is alleen dat als ik hem stop wil zetten hij ook ineens turbo achteruit kan lopen of alle kanten op draait. Krijg hem gewoon niet stil, en als ik hem een paar keer corrigeer of echt boos word, wordt hij juist alleen maar heter in zijn hoofd. Weet er echt geen end meer aan.

Deesr23
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 16:06

xMaxxiee schreef:
Heeft hij bij de vorige ruiters naar huis mogen galopperen?

Ik merk bij mijn verzorgpaard dat hij op een bepaald stuk altijd wil galopperen omdat hij daar altijd mag galopperen. En dan wordt hij ook heel vervelend en drammerig als we dat niet doen. Misschien is dat het?

Dan zou ik denken dat het een kwestie van doorzitten is. Afleren van aangeleerd gedrag is moeilijk, maar als je blijft volhouden dat er op de terugweg wordt gedraafd denk ik dat hij dat uiteindelijk wel snapt.


Ja dat idee heb ik wel dat ze vaak flink gas hebben gegeven, helaas. Hij gaat einde van de maand wel naar een andere stal, hoop dat dat ook een beetje gaat helpen.

J0anieke

Berichten: 4862
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:07

Hoe is dit aan de hand? Als je een stukje van stal afloopt, en je keert dan om, wilt hij dan ook meteen terug galopperen/draven?
Ik ken het probleem een klein beetje, al deed mijn paardje het vanochtend super goed :) Ze wilt af en toe, op de grote weg waar stal ook aan ligt aandraven, maar ze is na een tijdje meestal wel terug te nemen. Bij ons is het (misschien nog) geen probleem verder, vandaag was ze dus wel heel braaf..

Ik heb dit echter wel aan het begin geoefend aan de hand langs de weg. Ze kende het nog helemaal niet, dus toen vond ze alles spannend, daarna ging het bij het verlaten van stal goed, en met teruglopen ging ze altijd draven/vervelend lopen doen. Telkens als ze dat deed liep ik direct weer van stal af (180 graden draaien), zodat ze achter me aan moest blijven lopen, een gegeven moment vond ze dat draaien uit het niets zo vervelend dat ze gewoon achter me is blijven lopen.. Ik denk dat dit bij ons heel veel goed gedaan heeft, misschien kun je dit (aan de hand, of misschien onder het zadel) oefenen?

aestate schreef:
Misschien in plaats van te zeggen "ga langzamer", het tempo niet regelen, maar wel de richting. Doe dit door bijvoorbeeld wanneer hij het tempo overneemt om zijn as te laten draaien (dus geen volte), waarbij hij met zijn achterbenen goed onderdoor stapt. Wanneer hij weer normaal lijkt te stappen ga je weer rechtuit richting stal. Zodra hij weer het tempo overneemt laat je hem weer draaien.

Soort gelijk als dit eigenlijk, alleen dan gewoon lekker weer van stal weg lopen, als hij/zij weer normaal loopt weer richting huis, en weer omdraaien als die weer wilt versnellen..

    Alana. ♡

wendyh

Berichten: 236
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:12

Met mijn bijrijdpaard heb ik dit probleem ook gehad.
Wat ik heb gedaan is iedere keer dat zij aandraafde omdraaien en weer een stuk verder van huis rijden. Houd er wel rekening mee dat je de eerste keren lang onderweg bent. Maar het heeft bij mij wel gewerkt. Het enige wat ze nu nog af en toe doet is in een flink tempo naar huis stappen

Hylanthe (Westenwind x Santano) B+2
https://www.instagram.com/Hylanthe/

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:15

Mijn pony wil ook altijd snel naar huis op de terug weg, meestal zorg ik eigenlijk dat ik hem voor ben. Dus als hij denkt 'ja we gaan naar huis!' draai ik om en rijden we weer een stukje terug. Maar misschien wordt jou paard hier te gestrest van?

Hurby (Prinz K3 x Kennedy) ZZL+1 // Kronos Z1+2
Tongerenhof Pyriet M2
Roulette Fly Della Loggia M1 (verkocht) // Wobke R. M1 (verkocht) // Blinky M1 (verkocht)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:28

Heel ontspannen gaan zitten, geen druk op de teugels, alleen een licht contact. Gaat het paard dribbelen/drammen, rustig terugnemen, evt stilzetten en laten wachten. Bij netjes stilstaan evt belonen met een brokje ofzo. Gebruik hierbij zo veel mogelijk je zit: knieën aansluiten, buikspieren aantrekken, bovenlichaam wat terugnemen. Ontspan je zit en het teugelcontact direct zodra je paard terugkomt en onder je blijft. Let erop dat je rust houdt in je eigen rijden. Blijf laag in je energie en 'traag' maar duidelijk in je hulpengeving. Dus niet zo van: 'Nú is het klaar, luisteren, stilstaannn!!!' maar meer 'Hooo maar, rustig aaaan', met een lage stem. Dit moet je misschien aanvankelijk eindeloos herhalen, maar heb dat geduld, het betaalt zich uit.
Als je paard toch erg druk en drammerig blijft, kun je hem ook een beetje aan het werk zetten met oefeningen als schouderbinnenwaarts. En als ie dan ontspant, weer lekker rechtuit laten stappen aan een ontspannen teugel.
Zo houd ik mijn hectische druktemaker rustig en kan ik naar huis stappen aan een lang teugeltje zonder dat ze onder me vandaan rent. Ja, ze stapt stevig door, maar dat accepteer ik zolang ze niet steeds sneller gaat. Als ik haar door middel van teugeldruk en streng optreden probeer bij me te houden, windt ze zich steeds meer op en gaat ze alleen maar meer proberen om weg te komen.
Laatst bijgewerkt door Askja op 15-06-17 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:28

Wat gebeurd er als je paard 'thuis' is? Is die dan klaar met werken? Of zet je hem gerust altijd even in de bak nog kort aan het werk?

Sommige paarden 'leren' dat als ze terug op stal zijn dat het rust betekend en eten krijgt.. En dan kunnen ze nog wel eens zeer vervelend worden op de terug weg. Wie weet dat dit ook helpt?

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:43


_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 16:58

Mijn paard wil op buitenrit altijd te hard. Zowel op de heen weg als de terug weg. Zo lang ik alleen maar blijf stappen gaat het redelijk, maar zodra ik ga draven gaat het mis. Inhouden werkt niet en laten gaan ook niet. Stilzetten, achteruitlopen ed heb ik allemaal al geprobeerd, maar werkt ook niet. Iemand daar tips voor? Als ik mijn paard laat gaan ga ik letterlijk 40 km/uur.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:10

Ga dan eens na of je paard in de bak wel goed aan de hulpen is. Heb je met subtiele hulpen controle over tempo, richting en houding? Reageert het paard goed op je zit? Vaak zit er daar toch een probleem als het paard buiten zo lastig is. Dan moet je het dus vooral oplossen in je training in de bak.
Ga ook eens na hoe jij er zelf op zit buiten. Ben je gespannen omdat je in feite al anticipeert op het gedrag van je paard? Zo ja, werk daar dan aan. Doe een bodycheck of ademhalingsoefeningen, draai je spieren wat los, zing een liedje - wat maar werkt voor jou. Probeer verder net zo te rijden als in de bak. Hou je paard op een duidelijke, positieve manier met zijn aandacht bij jou. Vraag nageeflijkheid, pasje opzij, tempo vertragen en weer uitstrekken in stap.
Je kunt ook afwisselend erop zitten en ernaast lopen, en doe dan ernaast lopend wat grondwerkoefeningen met je paard. Ik zou pas weer gaan draven/ galopperen als je in stap rust en controle hebt.
Gaat dat allemaal niet lukken, laat dan eens iemand anders met wat meer rust en overwicht een paar keer met jouw paard naar buiten gaan.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer


_soraja_

Berichten: 460
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Barneveld

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:18

Door een blessure mag ik niet meer actief in de bak rijden met mijn paard, maar voorheen was ze in de bak goed aan de hulpen. Ook wel vlot, maar hanteerbaar. Ging ik echter naar buiten dan was ze de volgende dag niet te hanteren in de bak.
Ik ben niet gespannen op buitenrit, want buiten het te hard willen is ze heel braaf. Schrikt nergens van en gaat overal langs. Het is trouwens vooral op zand dat ze veelste hard wil. Op asfalt kan ik dus wel op een redelijk normaal tempo draven. Paard wat meer aan het werk zetten is wel een goede, al ben ik bang dat ze van veel tempo wisselingen juist druk gaat worden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:30

Tempowisselingen alleen in stap, he ... in de zin van vertragen tot een slow lotion stap en dan weer verruimen. Dat is een hele goede oefening om aan de concentratie van je paard te werken. In draf zou ik juist een heel gelijkmatig tempo aanhouden, en als het kan het paard iets vwnw rijden, evt in een verlichte zit - daar ontspannen ze vaak fijn van.
Dat ie vooral hard wil op zand is een teken dat de vorige ruiter hem kennelijk lekker vrijuit heeft laten rennen op zandpaden. Dat hoef je maar 2-3 keer te doen en dan zijn ze zo geconditioneerd dat ze alleen nog maar hard willen op het zand.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard wilt in hoog tempo terug naar huis na buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:40

De mijne doet/deed exact hetzelfde. Ik ben een tijd heel streng geweest, ging ze uit zichzelf van draf naar galop dan nam ik haar terug naar stap.

Nu hoef ik alleen nog maar een brul te geven en dan gaat ze, ook aan een lange teugel) weer in draf.

Ook een leuke, rij de stal een paar keer voorbij. Rijd je buitenrit in de vorm van achtjes zodat ze leren dat richting huis niet altijd betekend dat je ook echt naar huis gaat. Of zet ze eenmaal thuis nog even flink dressuurmatig aan het werk.

Die van mij heeft sowieso altijd haast, heen of terugweg. Toch kan ik haar bitloos rijden, de hebben de afspraak dat ze in draf, zolang ik niks anders zeg,zo hard mag als ze wil, zolang ze naar niet in galop gaat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers