Flow, onze nieuwe kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 09:27

Vorig jaar zomer hebben we na een korte zoektocht Flow gevonden. We waren op zoek naar een braaf, fijn te rijden paard voor mijn moeder. Maar bij mij is het toch weer gaan kriebelen en na een stop van een aantal jaar ben ik vorig jaar weer begonnen met rijden. Toen we een leenzadel kregen voor een aantal maanden, omdat ons eigen zadel niet paste, moest ik jammer genoeg weer een aantal maanden stoppen met rijden. Nu hebben we ons nieuwe zadel en ben ik weer een tijdje aan het opbouwen. Vanwege mijn gezondheid wisselt het nogal hoe lang en hoe intensief ik kan rijden. Hierdoor heb ik ook nog geen les genomen, maar ben ik met hulp van mijn moeder en regelmatig stukken filmen zelf aan het rommelen. Ik rijd 1 keer in de week op dit moment.

Hierdoor mankeert er nog een hoop aan, dit weet ik en ik werk er hard aan. Lessen gaan we ook weer doen, ik ben op dit moment druk op zoek naar een fijne instructeur, die ook rekening kan houden met mijn beperkingen.
De punten waar ik bij mezelf op moet letten is het rechtop zitten, die jaren pauze en gezondheidsproblemen hebben toch wel voor een flinke verslechtering van zit gezorgd. Als ik te veel ga richten op schouders terug en borst vooruit, ga ik mezelf vast zetten omdat het nog wel zwaar is.
Daarnaast moet ik opletten dat ik mijn teugels niet te lang laat worden, omdat ik wel contact wil houden houd ik mijn handen te veel bij me. Ik ben hierbij niet sterk in mijn hand, maar het is niet iets wat ik bij mezelf wil zien.
De punten waar we samen aan moeten werken zijn de reactie op het been, het recht richten en daardoor ook de hoofd/halshouding. Op zich is ze netjes aan het been, ze geeft reactie naar voren, maar zou het soms iets beter aan mogen houden. Ik wil haar wat meer met de neus er uit, zonder dat ze voorover valt. Het probleem op dit moment is dat ze wel zakt, maar niet naar voren duwt. Zij is eigenlijk heel licht in het contact(dat maakt ze wel echt) en ik hoef aan de voorkant niks te doen, behalve soms een ophouding als ze niet voldoende reageert op zit bijvoorbeeld. Alleen bij voorzichtig ruimte geven een aanvulling met been zakt ze naar beneden, terwijl ik niet alleen naar beneden maar ook naar voren wil. Ik wissel veel af, ook al is dit niet zo goed te zien op de foto's. Zo doen we ter ontspanning vaak stukje verlichte zit of even lekker lange teugel.

1. We beginnen met een foto waar je meteen een hoop van onze problemen ziet. Ik vroeg hier om een reactie op mijn been, ze reageert netjes, maar komt hierbij omhoog en kruipt er achter. Ik kreeg altijd het commentaar dat ik contact moest houden, dus ik haal mijn handen te veel naar me toe en werk dus onbedoeld te veel terug.
Afbeelding

2. Iets beter, ik zou wat meer neus naar voren willen zien, maar dat is een moeilijk punt. En nog steeds te veel mijn hand bij me.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Meer ruimte en been zorgde voor een voorover kukel actie.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. En dit gebeurt er als ik mezelf op mijn kop geef over handen te veel terug. Flow komt wat omhoog en wat terug met neus en ik heb mooie boogjes.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.Ook hier graag teugels korter en hand naar voren.
Afbeelding

11. Dit is voor haar een makkelijke houding, ik zou het graag met wat meer lengte zien.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. Een still uit een filmpje van een tijdje geleden. Deze lengte vind ik fijner qua beeld, hoewel ze nog wel iets zou mogen zakken. Zo opgericht zijn we nog niet aan toe.
Afbeelding

Emmarosaly
Berichten: 605
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:02

Ik vind het er al best netjes uitzien! Let op dat je niet te streng wordt met je binnenhand. Dus echt van je binnenbeen naar buitenhand rijden zodat hij daarop zakt. Als hij zo op de voorhand gaat vallen, probeer dan te gaan schakelen in tempo in zowel draf als galop. En veel overgangen rijden zodat hij goed aan het been blijft en dus ook die motor achter aan gaat. Daar wordt hij ook losser van en dan kan je ook met die halshouding gaan spelen dus stukjes wat meer oppakken en weer ronder en lager of juist halsstrekken. Leuk paard, succes!! :D

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 20:31

Dank je wel! Het zijn eigenlijk de dingen die ik al doe, maar het is fijn/leuk om het te lezen als tip. ;)

Ik heb niet het idee dat ik streng ben in binnenhand, dit heb ik ook niet gehoord. Máár het zou best kunnen dat het er op de foto's zo uitziet op momenten. Ik zal er eens goed op blijven letten, want dat is iets wat ik niet gewend ben en ook zeker niet wil. (Net als dat ik niet wil dat ik binnenteugel losgooi en die neiging ken ik wel van mezelf) Van binnenbeen naar buitenhand doe ik al.

Schakelen en overgangen zijn we continu mee bezig, maar vooral actief terug en dan weer rustig naar voren. Naar voren schakelen vindt zij nog erg lastig en dan loopt ze van achterbeen af, ze wil nog versnellen ipv verruimen. Het zijn ook maar hele kleine stukjes, eerder passen dan meters. Als ik voel dat ze netjes actief terug komt, dan rijden we er alweer uit. Aan het been is ze namelijk wel goed, pas als ze iets moeilijk vindt dan is dat even een probleem. Op zo'n moment moet zij van mij reactie naar voren geven en let ik minder op de rest.

Bedoel je met spelen met hoofd/halshouding het schakelen tussen wat zij nu al aanbiedt? Dat doen we namelijk ook. Ik wil haar alleen ook meer met de neus er uit kunnen rijden. Halsstrekken doen we wel weer veel en dat doet ze heel simpel. Als ze tenminste actief en los is, dan kan ze keurig halsstrekken zonder voorover te vallen.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 13-06-17 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:41

Ik denk dat je niet zozeer streng bent met je binnenhand, maar dat je ze wel teveel naar je toe trekt (zoals je zelf al aangeeft inderdaad), en dat lijkt misschien streng, hoewel je aan het paard niet ziet dat het een strakke verbinding is.

Ik vind het er eigenlijk heel goed uitzien, fijn ontspannen. Ze kruipt soms inderdaad wat achter de ll, maar ik vind het niet zo strak en diep ogen als achter de ll soms doet, ik vind het eerder ontspannen ogen (foto2). Volgens mij is het een super fijn paard om op te rijden.

Zil
Berichten: 360
Geregistreerd: 11-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:57

Ik ben helemaal weg van Flow en het beeld van jou te paard. Echt een fijne houding en je hoofd zo mooi omhoog op elke foto. Rijtechnisch kan ik niet veel voor je betekenen want ik heb niet genoeg kennis. Maar ik vind de foto's prettig om naar te kijken en ik zie een fijn lopend paard. Ze is prachtig ook.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:27

Wat heerlijk om jou weer op het paard te zien. Ik kan me je oude topics nog goed herinneren.
Flow is een prachtige merrie! Knap hoe je er ondanks alles toch zo netjes op rond stuurt +:)+

Ik herken veel van mezelf in jou, lekker kritisch :D
Je ziet mooi hoe het plaatje verandert als jij je teugels iets korter heb en zij ook wat fijner in verbinding komt. Mooi uitgangspunt om lekker mee verder te puzzelen.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 19:00

Dank jullie wel Zil en Marieke! :D

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 19:23

Wat fijn dat je iig weer een klein beetje met een paard aan de slag kan Merel!
Ik blijf dr leuk vinden :) En jij weet goed genoeg wat je aan het doen bent om zo lekker verder te sleutelen naar beeld waar je zelf meer tevreden mee bent. Blijven genieten!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:30

Leuk paardje en vriendelijke ruiter, je ziet zelf al wat er gebeurd als je de teugels wat korter neemt en dan in tendens mee naar voren beweegt met je paard. Gewoon lekker blijven rijden en genieten van elkaar.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 13:04

leuke vos, veel succes samen!

essteeg

Berichten: 183
Geregistreerd: 13-02-13

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 14:58

Leuk om te zien zeg! Wat lijk je op je moeder! Suc6 gaat helemaal goedkomen met julie!

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:00

Ik vind dat je veel te streng bent voor je zelf, de handhouding die je voert voor thuis tijdens de training stoort mij absoluut niet zo, ze erg werk je echt niet tegen :)

Jullie paard lijkt mij onwijs leuk! Wat een plezier zal jij en je moeder aan haar beleven :)

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Flow, onze nieuwe kans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 10:03

Dank jullie wel! Het is ook echt wel een enorm leuk dier, wel erg wennen, omdat het toch wel een ander type is, maar dat is eigenlijk alleen maar positief :')

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:53

Wat een leuk paard! Ik vind haar wel een beetje Gelders tonen eigenlijk, en ik houd van Gelders :D
Als je haar ooit dekt... Overweeg dan eens een Gelderse ;)

Ik vind je ook erg streng voor jezelf, het ziet er prima uit, en ik denk dat je ze echt wel wat meer kan gaan oppakken. Ik herken het erg, voorzichtig zijn en bang om teveel te vragen van je paard, maar korte stukjes wat meer aan elkaar rijden (zolang je ze maar over de rug houdt, en daarna lang en laag weer herstellen) krijgen ze echt niets van, worden ze alleen maar sterker van.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 11:03

Dank je wel!

Het is een Negro x Uniform. https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/583244 Maar dekken zit niet in de planning (jammer genoeg, want van dit karakter wil ik er nog wel 10, genoeg dingen die ik zou willen verbeteren, maar zelfs als er een kopie uitkomt is dat heel fijn). Ik zou het wel willen.

Dat stukjes oppakken doe ik wel, maar nog niet zo veel, omdat ze er nog veel moeite mee heeft en dan strak wordt. Maar te voorzichtig zou kunnen, die neiging heb ik sowieso wel. En ik ben misschien wel streng, maar mijn hoofd heeft die 4 jaar die ik gestopt ben geweest met rijden gewoon verbannen. O:) Ik ben misschien niet helemaal reëel wat ik van mezelf mag verwachten met 1 keer per week rijden.