Verbeteren verlichte zit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Verbeteren verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 11:05

Af en toe maak ik een klein sprongetje met mijn (verzorg) paard, ter afwisseling. Daarnaast rijden we sinds kort puur voor de leuk af en toe een crosstraining. Aangezien wij beide geen hele ervaren springers zijn, is het soms een beetje zoeken hoe en wat.

Nu we wat vaker kleine springoefeningetjes meepakken, merk ik heel erg dat mijn verlichte zit een stuk beter kan. Op foto's zie ik heel goed wat ik 'fout' doe; ik spring voor mijn paard uit, moet meer buigen in mijn knieën (beugels korter?), en mijn gewicht mag ik een stuk verder naar achter plaatsen (meer boven het zadel).

Mijn instructrice hamert er (terecht) op dat ik minder uit het zadel moet komen/dichter bij mijn paard moet blijven, en sneller weer terug moet zitten. Maar het lukt me niet -O-

We hebben genoeg om aan te werken in de lessen, dus het zou fijn zijn als ik buiten de lessen om iig aan mijn houding kan werken. Wat zijn goede oefeningen om te rijden waarbij ik mijn verlichte zit kan verbeteren? :)

Aangezien het niet mijn eigen paard is, plaats ik vanwege privacy liever geen foto's/filmpjes.

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster


maad_dfhhl
Berichten: 89
Geregistreerd: 03-12-13

Re: Verbeteren verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:21

Mij heeft het geholpen Door in draf en galop in de verlichte zit te gaan zitten! En dan opletten dat je zo dicht mogelijk bij het zadel blijft maar het zadel niet met je billen raakt.
Ook helpt het om af en toe je beugels uit te doen en dan een sprongetje te maken, dan kan je niet anders dan niet ver uit je zadel komen.
En als je dan met je beugels in gaat springen doe je teugels iets lossen zodat je je op je zit kan focussen zonder dat je in je paard zn mond zit te trekken en dan doe je weer zo dicht mogelijk bij je zadel blijven, eerst is dit heel raar om te doen maar je houding word er wel beter Door! Let dan wel op dat je je rug niet gaat bollen

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Verbeteren verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:33

Zijn inuitjes/ lijntjes niet wat? Zo leer je ook dicht bij je paard te blijven, en tussendoor goed te zitten. En zeker met inuitjes is t voor de balans van jullie allebei goed :)

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 13:32

In-uitjes nemen we idd ook af en toe mee, ook als een soort krachttraining :) Maar die durf ik zelf niet zo goed te bouwen, ben bang dat ik de afstanden verkeerd neerzet %)

We hebben laatst 1x zonder zadel gesprongen, heb me toch een spierpijn gehad :+ Maar misschien dan geen slecht idee om dat wat vaker te doen.

Bedankt!

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:38



Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Verbeteren verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 15:20

Paardlief loopt (in alle gangen haha) vrij ruim idd, het is een Groninger van ruim 1,70 :D

Dankje voor de link, daar kan ik wat mee!

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Verbeteren verlichte zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:53

Oefen de verlichte zit in stilstand, draf en galop. Zoek dan de balans zonder je handen te gebruiken, dus niet steunen op de hals en teugels in een boog laten hangen.
In de verlichte zit heb je twee steunpunten, voet en knie. Het gewicht daarboven (romp) moet je als een ouderwetse weegschaal (zo'n ding met twee schaaltjes) verdelen over deze steunpunten. Het bovenlichaam dus naar voren en de billen iets maar achter en het kruis dichtbij het zadel houden.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van springen en rijden zonder beugels, omdat je daarvan gaat klemmen metje knieën en bovenbenen, waardoor je jezelf juist iets naar boven drukt en je onderbeen van het paard af draait.
Ik gebruik liever oefeningen aan de longeerlijn met een ruiter die zinder teugels rijdt. Want veel ruiters houden ongemerkt veel evenwicht aan de teugels.

Op eigen houtje veel springen zou ik ook niet doen, daar heb je in dit stadium nog echt iemand bij nodig. Je kunt wel spelen net balkjes op de grond en zo je verlichte zit trainen. Ook dat kun je aan de longeerlijn zo der teugels doen.

Succes!

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 09:20

Dankjewel voor de tips :)

Ik was ook zeker niet van plan om veel/hoog te gaan springen, eerder kleine cavaletti oefeningen. Ook om beter te gaan tellen. Maar ik zal ook idd maar gewoon kilometers gaan maken in verlichte zit :)

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 bezoekers