Bit voor jonge tinker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

princessissi
Berichten: 17
Geregistreerd: 20-04-11

Bit voor jonge tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 12:47

Hi bokkers,

Ik zit met een groot dilemma en jullie kunnen mij vast helpen:)
Ongeveer een week geleden heb ik een nieuw bit voor mijn 3 jarige tinker gekocht. Dit is een 13,5 cm sweet iron bustrens. Ongeveer 4 weken is hij voor het laatst onder het zadel geweest en is pas licht zadelmak (pas 3,5 week in mijn bezit).

De eigenaar heeft hem met een 13,5 cm enkel gebroken bit gereden (reageerde hier geloof ik wel goed op). Alleen ik las dat deze bitten als een notenkraker werken en best pijnlijk kunnen zijn dus besloot ik dus een dubbelgebroken sweet iron te kopen (ivm positieve verhalen). Op stal hoorde ik al snel, hoe dunner het bit, hoe scherper in de mond. Terwijl een medewerker van de divoza mij dit adviseerde.

Wat voor bit kan ik het beste voor hem kopen? of zou ik toch met de enkel gebroken verder kunnen gaan omdat hij daar goed op reageert?

Help mij alstublieft uit de brand! Alle tips zijn welkom! :D


puppy1128

Berichten: 5007
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:55

Een dun bit hoeft niet scherp in te werken. Je kan beter een dunner, maar passend bit hebben dan een te dik bit. Dat gaat niet passen en zit niet lekker.

Overigens zolang je zelf een vriendelijke hand hebt zou het paard geen last moeten hebben met een 'scherpere inwerking'. Als jij hard genoeg trekt dan doet het ook met het 'vriendelijkste' bit pijn. Verder zou ik dus kijken naar wat je paard aangeeft. Doet hij het goed op een simpel enkel gebroken bit, dan zou ik dat gewoon pakken. :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot en 1 bezoeker