5 panel test

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 10:48

Hoi!

Is er ergens een website of soort database waar je kan terugvinden welke paarden 5 panel free zijn?
Ik heb al op naam van de ouders gezocht maar vind niet direct iets terug.
Hoe kan ik erachter komen of de ouders van mijn paard al dan niet getest zijn?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:07

Er is geen database volgens mij omdat er meerdere instanties zijn die testen. Het zal (vermoed ik) wel geregistreerd worden als er via het stamboek getest is....
Je eigen paard laten testen geen optie ?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 16:46

Zelf testen is de meest veilige manier of de ouders van je paard moeten beide in de buurt staan en je dus een evt testresultaat in kunt zien.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:43

Via stamboek denk ik niet dat ze zomaar resultaten vrijgeven..

Idd beste manier is gewoon zelf testen :)

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:55

Bij de AQHA wordt alleen HYPP op het papier weergegeven, de rest niet. HYPP is een verplichte test vóórdat registratie volgt (of de ouders zijn al N/N) en dit is dus makkelijk na te zoeken.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:12

Ja de 5 panel is inmiddels ook verplicht voor alle dekhengsten. Maar wordt niet op papier weergegeven en volgens mij kan ook niet zomaar iedereen opvragen denk ik

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:28

5 panel wordt nu wel al op de papieren aangegeven. Ik heb bij een hengstenhouder al Papieren gezien waarop het vermeld stond.
En geloof het of niet, als jij de AQHA/APHA belt en vraagt naar de uitslagen van de 5 panel van een bepaald paard, en hij is aanwezig, krijg jij gewoon de uitslag daarvan.

En er zijn wel meerdere databases waarin paarden staan, maar zolang dat niet de database van het stamboek zelf is, zou ik er niet voor 100% op vertrouwen. Er schijnt nog best wel mee gesjoemelt te worden. Dus gewoon paard in kwestie testen. Weet je het zeker.

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:26

Echt Rina? Zou wel goed zijn als het ook effectief bij op het papier komt. Maar waarom staat het bij mijn veulen van dit jaar dan bv niet vermeld? Beide ouders zijn via AQHA 5-panel getest.. papier is gemaakt op 13/03/2017 en staat enkel hypp n/n op vermeld

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:46

Ja ik heb bij haar echt tenminste 3 papieren gezien waarop het vermeld was. Hele kleine lettertjes en net onder de stamboom. Weet niet of zij dit speciaal aangevraagd heeft.

Jaycee_

Berichten: 1264
Geregistreerd: 14-01-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:28

Staat volgens mij enkel op het AQHA papier vermeld als het veulen bij registratie getest is, dus samen met de parentage verification.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:34

Parentage verification wordt niet standaard gedaan omdat er een DNA-profiel aanwezig is.
Dit is iets wat apart aangevraagd moet worden (en betaald) :D .

Tinniie

Berichten: 4684
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Re: 5 panel test

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:04

Ja maar hypp wordt wel standaard vermeld op het papier als ouders getest zijn.. waarom die panel test dan niet?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:11

Hoeveel jaar heeft het geduurd voordat HYPP-testen verplicht was én het op het papier kwam te staan....Die tijd zitten we met de 5-panel nog lang niet aan ;)

Dat HYPP N/N standaard op het papier wordt gezet komt alleen omdat als beide ouder N/N zijn een veulen het nooit kan hebben. Bij ouders die niet-N/N zijn moet er standaard getest worden en die uitslag wordt dan alsnog vermeld.
Er wordt dan alléén op het DNA gecheckt op HYPP, níet of het veulen in kwestie wel daadwerkelijk uit die ouders komt. Dat gebeurt alleen als er specifiek om gevraagd wordt (en extra voor betaald).

Héél soms als bijv. een kleur niet 'kan' gezien de ouders willen ze het nog wel eens doen, maar volgens mij spelen ze het dan alsnog zo dat er een bericht naar de eigenaar gaat dt die kleur niet mogelijk is gezien de ouders en dat ze -voordat het dier wordt opgenomen in het stamboek- een Parentage Verification willen doen.... op kosten van de eigenaar uiteraard :)