Paard heeft moeite met open ruimtes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Paard heeft moeite met open ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 14:55

Dag bokkers,

Wanneer ik met mijn paard op wedstrijd/ wandeling ga, heeft hij het moeilijk met open ruimtes.

Op wandeling los ik dit op met een martingaal. Dit werkt prima maar is van levensbelang. Doe ik hem niet aan, is hij niet rijdbaar. (Draait zich uit het niets om, stopt... met martingaal kan je hem overal doorrijden.)

Thuis train ik nu de laatste maanden door voor de wedstrijden. Dit natuurlijk zonder hulpteugels. In principe ben ik hier tegen. Een martingaal vind ik nog net kunnen maar alle anderen zijn niet mijn ding. (Hier wil mensen die dit gebruiken niet voor de borst stoten. Soms heb je een hulpteugel nodig maar goed gebruik hiervan is noodzakelijk en vaak loopt het hier mis.)

Nu is het zo dat ik door drukte de laatste maanden niet meer ben gaan wandelen. Ik kan namelijk niet van thuis uit vertrekken omdat ik direct op een drukke baan zit. Ik moet dus altijd de trailer nemen en dan heb ik vele uurtjes nodig. Dit in combinatie met kind, huishouden, 2 jobs... is dat even niet haalbaar. In juli en augustus hoop ik dit wel weer te doen.

Wat ik wel gedaan heb is een paar keer op wedstrijd geweest. Dit meestal op een manege en paard liep top!

Echter nu ik bij de LRV ging rijden, kwam ik op een groot grasveld terecht en was mijn paard volledig zijn kluts kwijt. Ik had niets meer te zeggen en heel eerlijk... veilig voelde ik mij niet.
Mijn paard heeft de neiging om zijn hoofd in de lucht te steken als hij paniekerig is en hij loopt / draait blind weg. Hij wordt letterlijk onbestuurbaar. Pas als ik hem laag en diep krijgen, kan hij zich ontspannen.
Op een groot terrein is dit heel moeilijk te verkrijgen.
Dit heb ik ook voor als ik van de trailer naar de inrijpiste moet wandelen over enige afstand. Plots ziet hij dan alles en draait hij zich om. Pas als mijn vriend hem vastneemt, krijg je hem overtuigt om door te stappen.

Ik voel ook dat wanneer ik mij dan zou kwaad maken of een tik van de zweep geef, hij alleen nog maar paniekerig wordt (logisch toch!).

Waar ik nu aan dacht was eventueel om over de grote weide te geraken en even in te rijden met een slof. Ik heb hier in mijn rijopleiding manegehouderij leren mee werken en ben hier vriendelijk mee maar ben hier eigenlijk principieel tegen.

Dus zit ik in tweestrijd.

1. Een slof kan mij veilig van punt A naar punt B krijgen om hem dan zo snel mogelijk uit te doen en de ontspanning te zoeken.
2. Mijn vriend (die ook ruiter is) is hier ook tegen. Ik moet hem er maar door rijden...

Wat zouden jullie doen?

Ik heb met het paard al een heel pad afgelegd en samen zijn we enorm aan het groeien. Ik voel dat ik hier ook wel doorgeraak maar ik weet dat hij soms koppig kan zijn in zijn leerproces. Af en toe een trucje gebruiken is nodig.

Deze zomer ga ik na wedstrijden inzetten op buitenritten zodanig dat mijn paard zich zekerder voelt. Volgende zondag gaat mijn vriend al op wandeling met mijn paard.

Oh ja, paard loopt 12u per dag buiten. Dus neen daar ligt het niet aan. Ook wat voerbeleid zit alles goed. Bit is aangekocht bij bitfitter en zadel is in samenwerking met gecertificeerde zadelpasser. (Stokpaardje van bokt dus ik zet het er maar zelf bij ;) :+ )


Anoniem

Re: Paard heeft moeite met open ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:12

Doet het paard het omdraaien bij je vriend niet?
Wellicht is het een gevoel van gemis van leiding van jou. Hoe zeker sta jij in je schoenen op ander terrein? Hoe breng je dat over aan je paard? Kleine signalen, die je zelf niet eens door kunt hebben, kunnen al heel veel teweeg brengen bij een paard.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard heeft moeite met open ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 15:16

Als de martingaal werkt dan waarom daar niet mee verder?

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 16:36

Joolien schreef:
Doet het paard het omdraaien bij je vriend niet?
Wellicht is het een gevoel van gemis van leiding van jou. Hoe zeker sta jij in je schoenen op ander terrein? Hoe breng je dat over aan je paard? Kleine signalen, die je zelf niet eens door kunt hebben, kunnen al heel veel teweeg brengen bij een paard.

Mijn vriend is een hele goede ruiter met veel feeling. Dus hij voelt alles sneller aankomen. Hij durft ook veel meer. Hij heeft ook meer macht om hem is op zijn plaats te zetten.

Ik durf vrij veel. Ik ben nu een 3 jarig paard aan het zadelmak maken maar ik geef toe dat wanneer ik voel dat ik de controle verlies, ik toe klap. Ik zie de ergste dingen dan gebeuren. Kinderwagens overhoop, mensen omver... Op wandeling heb ik dat zo erg niet.

In het verleden heeft mijn paard vrij gekke capriolen uitgehaald en ik vrees dat vandaaruit mijn angst een beetje komt.
Ik weet ook dat de slof of martingaal bij mij psychologisch veel doet. Het maakt mij (in mijn hoofd) sterker.
Thuis, tijdens de proef en in de omgang is het nu na 2 jaar hard werken een braaf paard geworden.

Dat kijkerige op wandeling heeft hij al sinds ik hem 2 jaar geleden gekocht heb. Toen was hij zelfs bang van een boom...en dan rij je in het bos...
:')


maj0

Berichten: 6571
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Paard heeft moeite met open ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 16:41

Is het dan niet wat om eerst op grote vlaktes te gaan rijden met martingaal? Zodat jij en je paard er vertrouwen in krijgen. Daarna het langzaam afbouwen.

Stukje voor stukje, beetje bij beetje, komt er een mooie foto tot stand.
http://www.marjoleinreekersfotografie.nl/

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Paard heeft moeite met open ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:58

Ja ik zou me afvragen wat er mis is gegaan,
Ik zou helemaal terug gaan naar de basis en het dier leren dat hij ju kan vertrouwen, nu los je het op met dwang, dat geeft geen vertrouwen en zo kom je dus niet verder,
Ga eerst eens aan de hand wandelen, als dat goed voelt stap je op en als hij weer spant dan stap je weer af, dat dan wel zonder al die hulp middelen,
misschien als je op buiten rit gaat in het begin iemand te voet mee nemen, zodat die jou vast kan houden.
Jij vertrouwd het paard niet, dus hoe moet hij jou dan wel vertrouwen??

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 19:25

midgie schreef:
Ja ik zou me afvragen wat er mis is gegaan,
Ik zou helemaal terug gaan naar de basis en het dier leren dat hij ju kan vertrouwen, nu los je het op met dwang, dat geeft geen vertrouwen en zo kom je dus niet verder,
Ga eerst eens aan de hand wandelen, als dat goed voelt stap je op en als hij weer spant dan stap je weer af, dat dan wel zonder al die hulp middelen,
misschien als je op buiten rit gaat in het begin iemand te voet mee nemen, zodat die jou vast kan houden.
Jij avertrouwd het paard niet, dus hoe moet hij jou dan wel vertrouwen??

Als ik ga wandelen met de martingaal lukt het wel en heb ik alle vertrouwen. Zonder inderdaad niet echt.

Aan de hand wandelen vind ik een goed tip maar jammer genoeg lukt dit hier niet aangezien ik aan een drukke baan woon. Ik heb dut al geprobeerd en als hij zijn vriendjes moet achterlaten en daar de grote baan bij is vragen voor ongelukken. Ik hou hem dan ookniet aan de hand omdat hij dan zonder na te denken begint te handelen.
Ik neem hem soms mee naar het bos om te wandelen en daar lukt alles. Ik kan hem daar alke vertrouwen geven en rijden. Wel af en toe is stoppen of kijken maar ik kan wel overtuigen om door te lopen. En dit niet door slaan of dergelijke maar enkel de martingaal die er voor zorgt dat zijn hoofd niet te hoog kan.

Hoe zou je dat dan aanpakken?

We hebben al heel erg hard gewerkt aan vertrouwen, je hebt gelijk dat we nog wat werk hebben :o

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 19:41

Je hebt gewerkt aan vertrouwen maar niet aan leiderschap.
Het paard zoekt geen steun bij jou als het bang is maar vertrekt naar een plek waar hij denkt veilig te zijn, thuis bv.

Ik moet zeggen dat ik ook zo'n paard heb gehad en buitenrijden is nooit zijn grote hobby geweest.
Paard stond erg graag op stal, lekker veilig.
Maar op den duur had hij wel genoeg vertrouwen in mij en wist hij dat ik hem nooit ergens zou brengen waar het te gevaarlijk zou zijn, dat hij altijd bij mij bleef.
Dat wilde niet zeggen dat ik voelde dat er een bom onder me zat die elk moment kon ontploffen, maar hij deed het niet.
Paard liep ook zijn beste wedstrijden in een rijhal.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 19:54

spatter schreef:
Je hebt gewerkt aan vertrouwen maar niet aan leiderschap.
Het paard zoekt geen steun bij jou als het bang is maar vertrekt naar een plek waar hij denkt veilig te zijn, thuis bv.

Ik moet zeggen dat ik ook zo'n paard heb gehad en buitenrijden is nooit zijn grote hobby geweest.
Paard stond erg graag op stal, lekker veilig.
Maar op den duur had hij wel genoeg vertrouwen in mij en wist hij dat ik hem nooit ergens zou brengen waar het te gevaarlijk zou zijn, dat hij altijd bij mij bleef.
Dat wilde niet zeggen dat ik voelde dat er een bom onder me zat die elk moment kon ontploffen, maar hij deed het niet.
Paard liep ook zijn beste wedstrijden in een rijhal.

Hoe heb jij het aangepakt?
Jouw verhaal vat mooi samen wat ik wil zeggen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 00:28

Zoals je hier al duidelijk zelf aangeeft, het probleem zit niet bij het paard, maar het zit bij jou.
Geen enkel paard is koppig, dus ook jouw paard niet.
Paarden willen graag meewerken, maar dat kan enkel als er goede leiding gegeven wordt, en er wederzijds respect en vertrouwen is, dit is er soms wel en soms niet, dus hier heb je een probleem.
Zoals jij hier nu de slof wil gaan gebruiken is dus zeker één van de heel verkeerde redenen, jij moet een leerproces opstarten zodat je paard het niet meer in zijn hoofd zal halen om weg te willen lopen, en ook dit kan echt bij elk paard dus ook bij jouw paard. (Dit toont alleen dat de basis er nog niet geheel inzit, stuur, rem en vooruit en achteruit) Er is nog heel wat werk aan de winkel.
Leren het paard te lezen, actie en reactie, elkaar aanvoelen, afspraken maken, communicatie, .....
Het paard is niet in de fout.
Je zegt zelf dat jouw paard al kijkerig was toen je hem 2j geleden aankocht, en je gaat er dus blijkbaar van uit dat jouw paard nu eenmaal zo is en zo zal blijven, neeeeeeeeee dit is een leerproces en aan jou dus om er aan te werken, zoiets kan opgelost worden op bijzonder korte tijd, denk dus in weken tot een maand , geen jaren dus, want dan ben je echt verkeerd bezig.

Laibadji schreef:
Joolien schreef:
Doet het paard het omdraaien bij je vriend niet?
Wellicht is het een gevoel van gemis van leiding van jou. Hoe zeker sta jij in je schoenen op ander terrein? Hoe breng je dat over aan je paard? Kleine signalen, die je zelf niet eens door kunt hebben, kunnen al heel veel teweeg brengen bij een paard.

Mijn vriend is een hele goede ruiter met veel feeling. Dus hij voelt alles sneller aankomen. Hij durft ook veel meer. Hij heeft ook meer macht om hem is op zijn plaats te zetten.

Ik durf vrij veel. Ik ben nu een 3 jarig paard aan het zadelmak maken maar ik geef toe dat wanneer ik voel dat ik de controle verlies, ik toe klap. Ik zie de ergste dingen dan gebeuren. Kinderwagens overhoop, mensen omver... Op wandeling heb ik dat zo erg niet.

In het verleden heeft mijn paard vrij gekke capriolen uitgehaald en ik vrees dat vandaaruit mijn angst een beetje komt.
Ik weet ook dat de slof of martingaal bij mij psychologisch veel doet. Het maakt mij (in mijn hoofd) sterker.
Thuis, tijdens de proef en in de omgang is het nu na 2 jaar hard werken een braaf paard geworden.

Dat kijkerige op wandeling heeft hij al sinds ik hem 2 jaar geleden gekocht heb. Toen was hij zelfs bang van een boom...en dan rij je in het bos...
:')

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-17 12:22

Dag bokkers,

Ik wou even updaten. Ik heb weldegelijk iets met jullie tips en commentaar gedaan. Ik heb mij laten helpen door personen die ik vertrouw en heb een cursus stress bij ruiters gevolgd...

Hier het resultaat!
Afbeelding

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard heeft moeite met open ruimtes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 18:56

Wat goed :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers