Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 08:46

Hoi hoi,

Zaterdag avond is er weer een veulentje geboren bij ons. Merrie stond na twee uur nog met de nageboorte dus de dierenarts is gekomen om deze te verwijderen. Is met de nieuwe techniek gebeurd dat hij met water losgeweekt is. Toen liet hij na een tijdje los en is hij dus helemaal verwijderd.

Toen gister kwam ik erachter dat het veulen maar aan een speen dronk. De ander stond dus helemaal op spanning en kon hij niet aankomen.
Toen de op druk staande speen helemaal leeg gemolken en het melk als biest opgeslagen voor wie weet ooit. Daarna ging het veulen aan twee kanten drinken, dus dat is mooi.

De merrie ook even getemperatuurt omdat de merrie na de bevalling erg rustig bleef, het was ook een flinke klus. En ze temperatuurt dus 39.4 graden. De dierenarts maakt zich hier niet zo druk om. Ik heb de laatste tijd zo vaak de dierenarts gebeld dat ik me haast een beetje schuldig voel. Haha.

Is dit normaal dagen na de bevalling of moet ik ergens op letten? Het kan dus niet dat de nageboorte is blijven zitten voor een gedeelte, en ze eet en mest ook weer goed.

Ik ga vanavond weer naar de dierenarts dus hij wordt sowieso ook gevraagd.


jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:11

Eerlijk gezegd vind ik je va nochalant, koorts duid op een ontsteking. De losweek manier is heel mooi heb een keer een filmpje gezien maar koorts is niet goed en mocht er toch een iene miene stukje zijn blijven zitten kan het zelfs hoefbevangenheid veroorzaken. Als het een uierontsteking is had de uitgemolken melk/biest niet goed moeten zijn, soort van schiften dit had je zeker gemerkt omdat je het hebt opgevangen. Zou toch even bellen eerder dan vanavond en doorgeven dat ze hoge koorts heeft, hierdoor zou ook de melkprodukteie kunnen stoppen namelijk en dat wil je niet. Voel je niet schuldig om te bellen beter teveel dan te weinig.

badtothebone
Berichten: 364
Geregistreerd: 06-05-06

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:12

Ik zou de merrie direct spoelen met dit verhaal.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:15

Toch weer bellen, TS. Liever een keer teveel, dan een keer te weinig. En als deze VA dezelfde reactie geeft, dan maar een andere VA bellen. Koorts is er niet voor niets.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 09:19

[KS] [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Hier een topic met veel ervaren fokkers mocht je nog twijfelen om nu de veearts te bellen stel hier dan aub je vraag nogmaals. Zag ook dat je hengstveulen veel plast, is de darmpek er volledig af anders kan dit zorgen voor vaak plassen omdat ze blijven persen en daardoor de blaas leegduwen.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 09:57

Bedankt! Heb de dierenarts gebeld en hij komt vanmorgen, dus hoop dat het meevalt. Het veulen wil graag bewegen maar de merrie loopt echt niet mee dus..

Mn hengst veulen is nu 1,5 maand oud en dat gaat super. Hij heeft de eerste dagen veel plasjes gehad maar dit is vanzelf gestopt!

Vorig jaar heb ik een veulentje verloren na drie dagen vandaar dat ik bij veel dingen onzeker ben.

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:20

daarom beter een keer te vaak dan te weinig! Had ie maar geen dierenarts moeten worden anders hoor! sterkte met je merrie!

Those we love don’t go away, maar wat mis ik haar ons Kwinneke. 24.05.2007 - 13.07.2023

Tinker Kwiny
Sindy
Now I am a warrior!
- demi lovato-

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:07

Blij te lezen dat je gebeld hebt hoor. Denk toch dat er echt wel iets is met de merrie en groot gelijk dat je belt als je twijfelt daar zijn ze voor. Laat je nog even weten hoe het gaat.
Helemaal vergeten in de haast om je te overtuigen om snel een va te bellen, maar nog proficiat met het veulen he.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 11:15

Ik bel heel vaak de dierenarts, en laat het al helemaal niet om de kosten, maar ik voel me snel een zeur.

Ik laat het zeker horen! Het lijkt er gewoon sterk op dat er een stukje nageboorte is blijven zitten, al wordt dit haast als onmogelijk beschouwd wanneer het met de methode met de waterslang gebeurd. Maar ik ben net zo benieuwd! Net nog een keer getemperatuurd en zit nu op 39... Iets gezakt maar nog te hoog..

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:52

Herken je gevoel hoor, maar dan maar een zeur en ik denk dat een va ook liever heeft dat je belt dan kunnen zij inschatten hoe erg spoed het is of niet.
Die waterslang methode is zo mooi jammer dat niet meer va praktijken het doen, jij zit in het noorden zeker?

shadidi

Berichten: 89
Geregistreerd: 01-12-11
Woonplaats: In the land of the desperate men

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:56

melk altijd even proeven als de uier strak staat en het veulen maar aan 1 speen drinkt. als het zuur of bitter is heb je een uierontsteking. je ziet niet altijd korrels of klontjes erin in de beginfase. Daarnaast heeft 1 uierhelft 2 kwartieren en dus ook 2 uitgangen in de speen. wees zeker dat je uit beide uitgangen melk krijgt. een uierontsteking kan namelijk ook in slechts 1 kwartier voorkomen.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 14:29

Klopt ik zit in Drenthe. Hele mooie methode idd zodat de placenta mooi in takt blijft en je dus ook nagenoeg nooit rotzooi in de baarmoeder houdt.

Mijn merrie had bij de da nog 39,4 graden dus reden voor onderzoek. Er kwam veel slijm nog uit de schede en we hebben haar gespoeld en hier kwam echt veel rotzooi uit, van vlokken tot slijm ect. Daarnaast anti biotica en nu drie keer daags temperaturen en zodra ze weer stijgt in temperatuur bellen. Hoop dat het met een sisser afloopt!

Het uier is nu aardig Oke, ze giert niet meer als het veulen gaat drinken en ze zit mooi uit twee spenen te drinken nu.

Nog even drie dagen afwachten dus hoe ze zich ontwikkelt... ik heb wel elke x wat hoor met de merries pfff


Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:32

Precies, goed gedaan! Een hele akelige complicatie van baarmoederontsteking is hoefbevangenheid en dit kan heel snel na elkaar ontstaan!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 14:53

Was er al bang voor idd zo zie je maar beter een zeur he ;) . Maar dat vond de va nu vast niet he, ik duim dat het goed aanslaat en ze snel weer ad betere hand is. Als het veulen drinkt trekt de baarmoeder ook samen dus dat zal door de ontsteking ook zeer gedaan hebben bij haar.
Paarden en zeker fokken is zo oppassen he je bent niet de enigste.

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:00

Super dat je gebeld hebt en ook super dat er gehandeld is. Nu hard duimen dat de temperatuur zakt en niet meer stijgt.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 17:10

Super gedaan TS.

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 21:13

Vanmiddag de temperatuur mooi naar 37,5 gezakt en begon ze heerlijk te eten... vanavond temperatuur naar 38,6... heb nog drie na spuitjes gekregen van de dierenarts ik weet niet exact welk spul, maar deze moest ze begin van de avond een, vanavond nog en morgenvroeg. Net de dierenarts weer even gebeld dat het naar 38,5 was gegaan maar moest me daar nog niet druk om maken, gewoon de spuitjes nog geven (vanmiddag heeft de dierenarts dus anti biotica gegeven en ik weet dus niet exact de naam van deze drie na spuitjes)

Ik heb enorm veel vertrouwen in Mn dierenarts maar ik blijf het nog spannend vinden. Hij zei dat ik haar de komende drie dagen nog drie keer daags moet temperaturen

Erg bedankt voor elke reactie, ik ben erg onzeker op dit gebied

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 21:54

De spuitjes zullen oxytocine bevatten, om het vocht uit de baarmoeder te drijven.

38,5 kan nog wel, bij weer klimmen naar boven de 39 zou ik opnieuw bellen.

Drachtig 2024: Overa x Willem Normandi 332 dgn / Nina x Vaderland 275 dgn (18-4)

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 22:40

Dat is heel aannemelijk! Ik ben vergeten te vragen wat het is..
Zo net tweede spuit gegeven en temperatuur zit nog onder de 39.. ze eet sloom, krachtvoer heeft ze de hele avond over gedaan, en het hooi gaat er met tussenpozen in... ben erg bezorgd maar denk dat het allemaal nog niet zo negatief klinkt?

Zit te twijfelen of ik ze morgen vroeg naar buiten zal doen.. hangt natuurlijk ook van de temperatuur af morgenochtend..

Nogmaals iedereen enorm bedankt voor het reageren, echt fijn

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:51

Ha nicole, was al aan het denken wat na spuitjes zouden kunnen zijn maar idd oxytoxine, laat de baarmoeder samentrekken daar kunnen ze best wel even heftig op reageren vond ik toen.
En TS je doet het super hoor idd als morgenvroeg de temp hoger is dan nu de 38,5 gewoon weer bellen hoor in de ochtend zou de temp lager moeten zijn dan in de avond. En je bent geen zeur gewoon een top baasje hoor, ik duim

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 07:28

38,2 :) heeel blij mee haha! En ze had zin in dr brok! Joepie

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:39

Super, maak even een lijstje met dgn tijd en de temp die je kan invullen krijg je een mooi overzichtje.

Duim verder maar super dat.ze weer opknapt.

Kabayo

Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Veulentje geboren, merrie heeft verhoging 39.4 graden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:00

Mijn merrie had ook koorts en die is 2 dagen erna overleden (ook gespoeld en alles). Koorts duidt vaak op iets wat niet goed is!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 08:37

Geen mooi bericht Kabayo! Sterkte met het verlies, ontzettend tragisch :( zo wil je toch niet dat het gaat eindigen.

Ik wil toch vooral positief blijven het lijkt de goede kant op te gaan. Heeft jouw merrie aldoor koorts gehouden?

Edit: ik heb je verhaal gelezen uit je onderschrift en ik word er heel verdrietig van, klotenzooi.
Laatst bijgewerkt door Zarena op 13-06-17 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Zarena

Berichten: 813
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 08:37

jobamara schreef:
Super, maak even een lijstje met dgn tijd en de temp die je kan invullen krijg je een mooi overzichtje.

Duim verder maar super dat.ze weer opknapt.

Goeie tip weer, ga ik doen. Heel fijn dat je zo meedenkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers