Lastig doen met het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 23:09

Mijn pony is nogal hard in de hand ze is vroeger altijd heel hard gereden door de vorige eigenares. Nu heeft ze de neiging om met haar tong het bit vast te klemmen zodat ik niets meer te zeggen heb. :j ik moet van mijn lerares nu het neusriempje gewoon strakker doen, maar ik vind dat zo erg en ze kijkt me altijd zo beschuldigende aan. Mijn lerares blijft echter maar volhouden dat je die gewoonte er niet meer uit krijgt, maar als iemand van jullie toevallig een tip weet, zou dat heel handig zijn en anders moet ik het maar gewoon met het neusriempje blijven doen. :(

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:11

De gewoonte kun je er wel uit krijgen maar daar heb je veel kundigheid en tijd voor nodig. Omdat jij de kundigheid nog niet hebt gaat het nog veel meer tijd kosten en als je bij deze instructrice blijft komt het nooit :)

Mijn advies: Zoek een andere instructrice/instructeur en werk er hard aan. Zelf heel goed blijven ontspannen in je gehele lichaam en veel linksom/rechtsom. Proberen los te werken door het hele lijf en niks geven om hard van te worden.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:08

idd ben het eens met wat er al werd gezegd, dit kan je zeer zeker wel oplossen, maar makkelijk zal het zeker niet zijn. En het probleem is vele malen groter doordat jij het allemaal nog niet kent.
Zoek een goede instructie, een trainer die jou kan helpen. Mssn is het zelfs ook wel een noodzaak het paard even bij een trainer te plaatsen om dit eerst op te lossen en dan is het aan jou te leren hoe je dit verder er in kan bevestigen, er staan dus nog heel wat lesjes voor jou klaar.
Hetgeen jouw instructie je nu aanbeveelt is zeker niet de goede oplossing naar mijn idee.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:21

Ga de de riempjes strakker doen, doe je je pony nog meer pijn en zal ze nog harder in de mond worden. En dat is niet wat je wilt.
Je pony is bang voor de pijn en het beste is om haar opnieuw te leren dat het ook met een zachte hand kan. Dus niet de neusriem of sperriem strakker doen dan hoort (minimaal 2 of 3 vingers moeten er tussen kunnen. Vragen met zit, been en teugelhulp, wachten op reactie en dan belonen. Het kan een poos duren, maar ze zal reageren en veel fijner in de mond worden. Maar dat is een lange weg en ik heb het idee dat dat met deze instructrice niet gaat werken...

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 00:22

Hoe oud is je pony? Met wel bit rij je nu? Is de tandarts onlangs nog geweest?

Hoe stark is strak - kan je nog steeds 2 vingers tussen steken? Rij je nu met een sperriem?

lisem94

Berichten: 676
Geregistreerd: 01-03-10
Woonplaats: Ergens in zuid-west Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 01:37

Oei oei, een instructeur die dat zegt daar moet je gelijk maar hard van wegrennen.. Goed van dat je je vraag hier nog eens neerlegt.

Ik ben ook benieuwd naar bovenstaande vragen. Misschien zit er bijkomend iets niet lekker in de mond en/of is het bit waar je nu mee rijdt niet de beste keuze voor je pony.

Ga in ieder geval op zoek naar een andere instructeur die je kan helpen je pony weer vertrouwen te geven.

Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 08:45

Dankje voor de tips allemaal. :))

En mijn pony is 14 jaar oud, ik rij met een gebroken bit en de tandarts komt volgende week langs. De sperriem is er eruit gehaald door de vorige eigenares, ik dacht dat dit wel een reden zou hebben dus heb ik nooit een nieuw sperriempje aangedaan. :n

Ik doe het neusriempje nooit zo super strak als ik ze opzadel. Maar als mijn lerares dit ziet, dan spant ze het nog harder aan, je kan er dan geen vingers tussen krijgen en ik vind dat zo erg. :(
Laatst bijgewerkt door Toostx op 10-06-17 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:47

Tijd voor andere instructie dus.
Instructie die meent dat je met aansnoeren en zachtere mond krijgt zouden geen les mogen geven en weten dus ook niet hoe je het wel hoort te doen. Ze kunnen het jou dus nooit leren.
Jij doet het dus al beter dan haar.

Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 08:49

Heel erg bedankt voor al jullie tips. Dan zal ik inderdaad maar een andere instructrice zoeken. :))

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:50

Het "advies" van jouw instructrice is symptoombestrijding en lost het probleem uiteindelijk niet op, maar juist erger. Ik ga mee met de anderen: ga op zoek naar een andere, GOEDE instructeur/instructrice, want die zal dit probleem op een heel andere/betere manier oplossen. :j

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 08:52

Andere bitjes proberen, neusriem normaal en instructrice inruilen.
Wat een b.s. :n

Als ze een bitje heeft wat goed past, ook qua vorm en werking en je rijdt met veel geduld en goede begeleiding is dit "probleem" sneller weg dan je denkt.

Heb bij de mijne de neusriem er voor de sier op zitten :') maar als hij zijn mond open gaat doen, prima... dan merk ik tenminste dat ik wat fout doe of dat er iets mis is.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:07

Ik denk dat er al goede tips worden gegeven (zeker omtrent je instructrice, hoe durft ze :oo ). Wat ik nog als tip wil geven: laat de tandarts ook even naar het hoofdstel kijken wanneer deze aan zit, als je een goede tandarts hebt, kan deze evt oncomfort ontdekken aan je hoofdstel :)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 09:21

Wat goed van je dat je zo begaan bent met je pony!
Ik zou ook andere instructie zoeken zodat je echt goed kan leren rijden op een paardvriendelijke manier want dat wil je volgens mij anders had je hier geen vragen gesteld.
Verder; laat idd het gebit van je pony even nakijken en laat iemand die er verstand van heeft kijken of het bit goed past en op de juiste hoogte hangt. Verder zou je wat verschillende bitjes kunnen uitproberen. Paarden en pony's kunnen zulke verschillende mondvormen hebben, soms is het echt even zoeken naar het juiste bit.

Succes!

Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 09:31

Dankjewel Anna79 <3

Anoniem

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:18

Idd, snel een andere instructrice zoeken. Hier heb je niks aan. Goed dat je inziet dat je pony daar ook niet blij van wordt.

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:23

Ik ga mee met de rest. Mijn paard was ook ontzettend hard in de mond en gooide zijn tong er over als hij wat meer moest werken. Het bleek dat hij vast zat in zijn rug en na een afspraak met de osteopaat was het meteen een stuk beter. Misschien ook een optie voor jou?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:29

Ja wat Solica zegt kan ook, problemen elders in het lijf kunnen zich uiten als stug zijn/bit vastpakken e.d.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:49

Toostx schreef:
Dankje voor de tips allemaal. :))

En mijn pony is 14 jaar oud, ik rij met een gebroken bit en de tandarts komt volgende week langs. De sperriem is er eruit gehaald door de vorige eigenares, ik dacht dat dit wel een reden zou hebben dus heb ik nooit een nieuw sperriempje aangedaan. :n

Ik doe het neusriempje nooit zo super strak als ik ze opzadel. Maar als mijn lerares dit ziet, dan spant ze het nog harder aan, je kan er dan geen vingers tussen krijgen en ik vind dat zo erg. :(


Andere lesgever vinden :j

Wanneer je die hebt gevonden kan je een andere bit bespreken. Ook als de tandarts aanwezig is kan vragen wat ze vind van het bit dat je nu hebt (mss is die te dik, niet alle paarden hebben veel plaats bv)

Een bit met rolletje zou wel eens kunnen helpen. Maar begin beter niet te experimenteren met bitten op je eetje.

Heel goed dat je hierover nadenkt +:)+ . Menig 14 jarigen hadden gewoon de neusriem strakker gezet

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 11:51

Een bit met rolletjes is net zoveel onkunde verbloemen dan een neusriem strak trekken.
Elk paard kan nageeflijk lopen op een gewoon bitje.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:00

Wat goed van je dat je op jouw leeftijd al over andere oplossingen na wilt denken en de tips serieus neemt.
Je zou ook nog bitloos rijden kunnen overwegen.

Maar met of zonder bit, het bit zou niet als rem en/of stuur moeten werken dat doe je op de zit.
Centered Riding is bv een mooie methode om aan de houding van de ruiter te werken en meer op je zit te werken. Hier kun je een lijst van Centered Riding instructeurs vinden.

Een mooie opmerking die ik ook vaak doorgeef "Je paard/pony kan alleen ergens aan hangen als er iets te hangen valt" dus door zelf los te laten kan je je pony ook meer leren op eigen benen te lopen.
Waarschijnlijk loopt ze nu erg op de voorhand vermoed ik.

Ook met grondwerk en osteopaat/fysiotherapeut kun je de je pony ook helpen soepeler in haar lijf te worden, met een strakker neusriempje gaat dat niet lukken.

Het is lijkt me, met goede begeleiding en tijd, zeker wel uit te halen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 15:49

bruintje123 schreef:
Een bit met rolletjes is net zoveel onkunde verbloemen dan een neusriem strak trekken.
Elk paard kan nageeflijk lopen op een gewoon bitje.


In theorie ga ik me je accoord. Maar paarden kunnen toch ook gewoon voorkeur hebben. Rolletje beteken ook dat paarden ermee kunnen spelen. Sommige vinden dat fijn, andere niet. Wij weten niet waarom het paard het bit vasthoud. Daarom het advies om dit te bespreken met de volgende lesgever.

Toostx
Berichten: 21
Geregistreerd: 09-06-17

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-17 09:40

Dankjewel allemaal voor jullie tips. Ik zal ze zeker opvolgen. ;)

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 10:13

Succes TS, laat je nog eens weten hoe het gaat!

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Lastig doen met het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 08:31

Zelf heb ik er ook een aantal staan die niet zo netjes zijn gereden , dus vooral op het bit,
Ik haal altijd het bit eruit en ga het bitloos oplossen, totdat het paard mentaal weer open staat om nieuwe dingen te leren, zolang er veel spanning is in de mond of waar dan ook zal het paard niet open staan om nieuwe dingen te leren, vaak word er nog meer dwang op gezet en ja dat is wat ik zelf niet wil, mijn paarden moeten het fijn vinden om te werken ,
Als het paard weer helemaal open staat om samen te werken ga ik er weer een bitje bij pakken , maar vraag daar niets mee, heb er daarom ook altijd een kaptoom bij vraag ik eventueel een ophouding op kan geven als mijn zit of been hulp niet doorkomt,
Maar heb er ook een die echt zo verreden is met bit en daar geen bit meer in gaat,
Dus luister naar je paard , ga het niet oplossen met middelen , maar haal de dingen weg waar hij niet blij van word,