Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 11:26

Al jaren volg ik met grote interesse alles over dit soort huizen.
Veel verhalen, weblogs, docu's zijn van mensen die iets dergelijks hebben gecreëerd in het buitenland.
En daar zit em dan ook direct de crux....

In Nederland kom ik veel verhalen van mensen tegen die zich erin verdiepen, ervan dromen.... maar eenvoudigweg komt het er niet van omdat er geen toestemming verleend wordt voor iets dergelijks.
De meeste grond is ook nog eens best duur, dus je bent al snel 2 tot 3 ton verder voor een aardig stukje grond en dan is de kans nog groot dat je niet eens iets dergelijks mag gaan bouwen (iets wat je uiteraard op voorhand checkt ;-) ).

Zijn er meer mensen die het erg interessant vinden, en hiervan dromen? Ligt het nu aan mij dat ik vrijwel geen mogelijkheden zie in NL of is dit daadwerkelijk het geval?

Yessy

Berichten: 23022
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:32

Ik ken iemand die duurzame huizen bouwt, maar die zijn inderdaad niet goedkoop en dan reken je de grond nog niet eens mee. Het lijkt me fantastisch om ooit te doen (een duurzaam/ecologisch huis van normaal formaat bedoel ik dan, ik ga niet voor m'n lol op 18m2 wonen) - maar als ik die huis-bouw programma's op tv zie dan leggen mensen meestal minimaal 8 ton neer en ik vermoed niet dat ik dat ooit kan gaan betalen.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:36

zelf ben ik vooral geïnteresseerd in 'of the grid' wonen. Het zal idd wel een droom blijven, omdat emigreren (nog) niet tot de mogelijkheden bestaat en de wetgeving in Nederland dat bijna onmogelijk maakt. Aangezien je bijv. met zonnepanelen eerst je stroom aan het net levert en dan terug koopt. Dat vind ik niet 'of the grid'.

Ik wil dan echt met eigen (milieuvriendelijke) stroomopwekking, geen waterleiding (maar wel een put en pomp :D ) en geen riool (maar wel een iba ofzo).

ik hoef niet zo nodig, zoals tegenwoordig je wel vaak op tv ziet, in mijn eigen voedsel te voorzien en ik wil wel enige luxe (stromend water, toilet) ;) :D

DieL_Zor

Berichten: 3883
Geregistreerd: 04-04-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:40

De echte grote duurzame huizen hoor je hier inderdaad (nog) niet zoveel over, maar de Tiny houses zijn wel zwaar in opkomst en daar is ook steeds meer voor mogelijk. Vrienden van me wonen sinds vorig jaar in een Tiny house, zelf gebouwd met behulp van vaders (die professioneel timmerman is, anders was het niet gelukt). Die zijn vanaf begin af aan al hard bezig geweest met aandacht vragen voor Tiny houses, zelfvoorziening en mogelijkheden qua plekjes en regelmatig geïnterviewd etc. De gemeentes zijn er nu ook serieus mee bezig dus het heeft zeker wel geholpen en geeft wel openingen wat dit soort duurzame dingen betreft. Nu dan voor de Tiny houses, maar ik denk wel dat er ook steeds meer oplossingen gaan komen voor 'normale' huizen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 11:50

Ik vind het ook erg interessant.
De wetgeving is er nog niet op aangepast, daarom is er nog niet veel mogelijk in Nederland.
Maar er is veel belangstelling voor, en langzaam maar zeker zal er steeds meer mogelijk worden.
Kijk hier maar eens naar, vlak bij Almere kan het al; https://woneninoosterwold.nl/woonconcep ... ouse-farm/

noordje

Berichten: 2207
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 12:07

Er was een week of 2 geleden op tv (meen bouw je droomhuis oid ) waar een tiny house werd gebouwd. Zij had idd wat problemen om een plek te vinden waar ze kon staan.
Zal ff kijken of ik het kan vinden.

Edit : bij sbs6. Aflevering van 11dec (is zeker pas herhaald dan)

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41658
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:19

Voor 2 a 3 ton heb je, in ieder geval naar mijn maatstaven, best wat meer dan een 'aardig stukje grond' :) Daar past een heel dorp aan tiny houses op :D Maar ligt er natuurlijk wel aan waar je woont, in Oost-Groningen betaal je heel wat minder per m2 dan in Bloemendaal. Naast de grond heb je inderdaad de woning nog, wat dat allemaal kost hangt nogal heel sterk af van je eisen/wensen.

Als je niet midden in een stad wil wonen dan is het best mogelijk om voor ongeveer 300 euro/m2 (of minder) de grond te kopen. 10x25m (niet enorm maar prima bruikbaar voor een ruime woning) kost dan 75.000 euro.

Bouwen kan voor ongeveer 1400,- per m2 (normaal afgewerkt, standaard bouwmethode, geen keuken/badkamer/stoffering). Woning van 130m2 (geen tiny-house dus) kost dan 180.000 euro. Inclusief bijkomende kosten e.d. kan je dan voor 275.000 een heel eind komen. Als je naar dit soort woningen kijkt dan zijn er ook nog duurzaamheidsleningen en extra faciliteiten bij de banken om je leencapaciteit te vergroten.

Ecologisch bouwen is niet zo heel ingewikkeld en hoeft ook niet exorbitant veel duurder te zijn, zeker als je zelf je handen uit de mouwen wil steken en ook wat afhankelijk van je definitie van 'eco'. Off the grid is een heel ander verhaal. In Nederland hebben we in de winter niet heel geweldig veel zon waardoor je over het algemeen een energietekort zal hebben in die periode. Is vast op te lossen door (natuurlijk) super goed te isoleren, b.v. hout te gebruiken voor de verwarming/warm water en door super zuinig te doen met elektrischiteit. Een inductiekookplaat, wasmachine of droger lijkt me problematisch bij off the grid. Maar zijn zeker leuke ontwikkelingen!

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 15:46


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 20:44

Ik vind het grappig om te zien, maar eh, ik kan er niet in wonen, het is gewoon een vakantiehuisje.
Ik heb een woning met 3 slaapkamers en de ruimte echt nodig in m'n uppie :D
Duurzaam bouwen, ja, dat is ok. Maar je kunt niet iedereen kwijt in een klein huisje. Ik vind ze wel leuk om te zien, maar niet toepasbaar voor mezelf voor langer dan een vakantie. Ik volg het wel en vind het ook leuk om foto's en filmpjes ervan te bekijken. Maar man, het blijft beperkt.

Zahlina

Berichten: 2640
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bandabou Curacao

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 18:18

Geen tiny house, ook niet in nederland maar wij gaan off grid op Curacao.
Bedoeling is om ons bestaande huis te gaan verbouwen maar er is een kans voorbij gekomen waarvan we nu aan hef bekijken zijn of daar mogelijkheden zijn.
Als het de laatste optie gaat worden dan is straks het enige waar we voor moeten betalen, internet.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:21

Leuk topic! Ik volg deze beweging ook met veel interesse en er gebeurt echt al wel het één en ander! :) Zo wordt er bijvoorbeeld door Mill home een Tiny House straatje gebouwd in Friesland​, maandag wordt deze geopend. Het project bij Almere is ook erg groot. Je kan ook Facebook ook veel Tiny House groepen vinden, misschien leuk om bij eentje (bij jou in de buurt) aan te sluiten :)

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:45


Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:47

Leuk!

Twee bevriende koppels hebben een eco-woning gebouwd, beiden zelf volledig opgebouwd. Het ene huis is echt van strobalen gemaakt, ff kijken of 'k een fotootje kan vinden.. in opbouw:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zelf hebben we een omgebouwde hoeve gekocht, geen aansluiting op de riolering en willen zelf een rietveld gaan aanleggen voor de zuivering en ook zoveel mogelijk de waterputten gebruiken voor water (toilet enz).

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:58

Wauw, dat huis van stro <3 !

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:20

Solleke_Noah schreef:
Leuk!

Twee bevriende koppels hebben een eco-woning gebouwd, beiden zelf volledig opgebouwd. Het ene huis is echt van strobalen gemaakt, ff kijken of 'k een fotootje kan vinden.. in opbouw:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Zelf hebben we een omgebouwde hoeve gekocht, geen aansluiting op de riolering en willen zelf een rietveld gaan aanleggen voor de zuivering en ook zoveel mogelijk de waterputten gebruiken voor water (toilet enz).


Wij hebben een half jaar in de zomermaanden en herfst gewoond met zo'n rietveld op ongeveer 200 meter afstand. Gek werden we!! Vliegenoverlast, niet normaal meer. Buiten zitten was echt uitgesloten, in huis zaten er gemiddeld 200 vliegen en we bleven maar van die strips aanslepen. En toen kwamen de langpootmuggen, de ramen zaten onder ze in de avond. En overdag lagen er overal dode... In de herfst de spinnen (hier wil ik echt niet meer aan denken zelfs) en een lieveheersbeestjes plaag.

Man, voor ons nooit zo'n zuiveringsinstallatie met riet dus! Leuk hoor, ecologisch maar de insecten zijn er ook heel blij mee...

Marie111
Berichten: 4668
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:24


Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:25

@Willemina: Haha ik zie het zo voor me :') de zeven plagen van Egypte _O-

Goed om te weten wel, heb opzich geen probleem met beestjes, maar 200 vliegen in huis is ook niet alles... nu legt een collega (werk voor een natuurorganisatie) zelf zo'n rietvelden aan dus die kan wel tips geven. En dan reken 'k op de vogeltjes om de insectenpopulatie onder controle te houden :Y)

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:32

Ik heb op een boerderijcamping gewerkt, ook daar hadden ze een rietveld (en dieren). Vliegenoverlast vond ik echt reuze meevallen. Ik denk dat idd vogeltjes en je manier van aanleggen best kunnen uitmaken.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:16

Solleke_Noah schreef:
@Willemina: Haha ik zie het zo voor me :') de zeven plagen van Egypte _O-

Goed om te weten wel, heb opzich geen probleem met beestjes, maar 200 vliegen in huis is ook niet alles... nu legt een collega (werk voor een natuurorganisatie) zelf zo'n rietvelden aan dus die kan wel tips geven. En dan reken 'k op de vogeltjes om de insectenpopulatie onder controle te houden :Y)


Ja wij dachten ook dat we de zeven plagen hadden daar... hahaha! Maar we zijn er echt om verhuisd, het was een prachtige nieuw gebouwde pastorijwoning maar het woongenot was daardoor echt weg. Ratten zaten er ook echt veel en het was dus niet op onze grond. Laat je idd goed adviseren!

DWitzel

Berichten: 372
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:22


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:20

Ik blijf het vakantiehuisjes vinden en dan zelfs nog te klein om te huren in een vakantie.

Zo'n strohuis kan ik wel waarderen. Die is tenminste groot.

Anoniem

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:28

Voor mijn opleiding heb ik pas nog een docu gezien, waarin het het gemeentehuis(dacht ik?) van Venlo voorbij kwam die radle to cradle is gebouwd. Dit houdt in dat het zo is gebouwd dat alles weer hoogwaardig hergebruikt geworden kan worden. Het zag er mooi uit, maar het precieze weet ik er niet van. Misschien dat je daar kan kijken of een rondleiding mogelijk is om informatie en inspiratie op te doen?

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 21:59

Ons huis is van origine gebouwd met natuursteen en leem dat hier uit de omgeving komt. Die stenen zitten gewoon overal in de grond.
Verder komt al het hout ook uit de buurt. Je neemt wat boomstammen mee naar de houtzagerij en je krijgt balken en planken terug.
Op het dak liggen aardewerk dakpannen, die met de hand gemaakt zijn.

Met de komst van elektra etc is er ook pvc bij gekomen dus tot zover de ecologie, maar dat was pas zo'n 100 jaar na de bouw.

Verwarming was een grote open haard, en er lag een afgedekt gat in de achtertuin als septic tank. Water kwam uit de put die in de schuur ligt (die schuur was vroeger ook huis, dat deel is minimaal 200 a 300 jaar oud maar misschien wel ouder).

De muren zijn ongeveer 70 cm dik, dat is ook meteen de "isolatie" en grote gaten kregen elk jaar een nieuwe prop stro.

Momenteel zijn we de hele boel aan het opknappen en het gebruik van beton bijvoorbeeld maakt het nog minder eco. Om dat een beetje op te heffen hebben we als verwarming een aardwarmte installatie neergezet. Deze haalt de warmte van 100 meter diep onder de grond naar boven om daarmee ons water te verwarmen en de vloerverwarming van warm water te voorzien.
Zonnepanelen vinden we zonde van het dak dus die komen er niet op maar ik sluit niet uit dat als we ooit een grote stal hebben, dat daar wel zonnepanelen op komen om een deel zelfvoorzienend te zijn. Echter liggen de terugverdien-tijd als de levensduur niet zo gek ver uit elkaar dus dat is nog niet zo interessant.

mysa

Berichten: 10467
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:21

Aardwarmte wil ik ook zo graag maar de kosten van aanleg zijn me nog te hoog. We stoken nu voornamelijk op hout (hebben wel luchtverwarming c.v.)

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re: Tiny-house, off the grid, eco-woning, duurzaam huis...??!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 22:35

Ik zou heel graag een tiny house willen. We hebben nu gewoon een rijtjeswoning en verzamelen zo onvoorstelbaar veel zooi en hebben 1 kamer waar we eigenlijk nooit komen, net als een zolder.
Maar helaas is het idd heel lastig allemaal.