Voer met hoog eiwitgehalte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voer met hoog eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:09

Voor mijn wedstrijdpaard heb ik een voer nodig met een hoog eiwitgehalte.

Momenteel krijgt hij 2kg draversbrok en 1/4 kg fiberforce.

Na wat zoeken kom ik uit bij Pavo topsport. Deze zit vrij laag in suikers.

Kanttekening is dat mijn paard in pension staat en dat het makkelijk te voeren moet zijn.

Iemand een beter idee?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-17 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Voer met hoog eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:12

Gewoon lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:16

hoogendroog schreef:
Gewoon lucerne.


Ik zie dat het eiwitgehalte daarbij niet hoger is dan bij de draversbrok die hij nu krijgt.

Ik ben niet bekend met dat type voer. Kun je me uitleggen hoe veel hij daarvan moet hebben en hoe je dat voert?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-17 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Josien_

Berichten: 9003
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:17

Merriebrok?

Faya__

Berichten: 2960
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Voer met hoog eiwitgehalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:19

Topsport is niet moeilijk te voeren toch? Gewoon schep erin en klaar ;)

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:19

Topsport is een fijn product.
Ik voer het bij op trainingsdagen.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:20

Dat ligt er aan. Ik geef de jonge springpaarden die net in training staan en dus spieren op moeten bouwen, minimaal een emmer per dag. Eiwit is een bouwsteen voor het lichaam (spieropbouw). De paarden die al verder zijn krijgen per voerbeurt een kwart tot een halve emmer door de brok heen. Van Draversbrok worden ze heet, van lucerne niet. Je moet ook kijken naar de suikers en zetmeel die je voert met de Draversbrok. Met lucerne geef je eiwit in een redelijk zuivere vorm, zonder andere toevoegingen.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 08-06-17 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:21

Faya__ schreef:
Topsport is niet moeilijk te voeren toch? Gewoon schep erin en klaar ;)


Zeker niet, maar voordat mensen iets gaan adviseren wat bereiding nodig heeft bijvoorbeeld.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:23

Geen merriebrok voeren aan je sportpaard, worden ze loom en opgeblazen van. Topsport is prima spul, maar reteduur in vergelijking tot lucerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:26

hoogendroog schreef:
Dat ligt er aan. Ik geef de jonge springpaarden die net in training staan en dus spieren op moeten bouwen, minimaal een emmer per dag. Eiwit is een bouwsteen voor het lichaam (spieropbouw). De paarden die al verder zijn krijgen per voerbeurt een kwart tot een halve emmer door de brok heen. Van Draversbrok worden ze heet, van lucerne niet. Je moet ook kijken naar de suikers en zetmeel die je voert met de Draversbrok. Met lucerne geef je eiwit in een redelijk zuivere vorm, zonder andere toevoegingen.


Suiker is bij draversbrok lager, maar zetmeel veel hoger.

Hij heeft het hier altijd goed op gedaan maar komt nu eiwitten te kort.

Lucerne klinkt als een fijn product maar is voor op een penionstal niet handig ben ik bang.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:27

Zetmeel wordt door het lichaam omgezet in suikers....
Wij hebben de sportpaarden jarenlang Havens gevoerd, maar zijn overgestapt naar PAVO. Ze doen het zo veel beter daarop. Draversbrok wisselde erg in samenstelling. OP de ene zak waren ze niet te houden en op de volgende zakken waren ze weer sloom.... nee, voor ons geen Havens meer.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 08-06-17 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aine
Berichten: 781
Geregistreerd: 19-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:27

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 12-02-22 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:27

hoogendroog schreef:
Geen merriebrok voeren aan je sportpaard, worden ze loom en opgeblazen van. Topsport is prima spul, maar reteduur in vergelijking tot lucerne.


Dat wist in inderdaad, dat is ook geen optie,

Idd verschrikkelijk duur. Maar we gaan beginnen met 1kg per dag voordat ik door het dak naar buiten ga.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:30

Ik voer subli atleet bij. Bijna 40% eiwitten, waar bij merriebrok of draversbrok meestal rond de 20% zit.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:30

Moet je paard voller worden? Wat is precies het "probleem"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:32

hoogendroog schreef:
Moet je paard voller worden? Wat is precies het "probleem"?


Dat was makkelijk om erbij te zetten. Hij komt eiwitten te kort. Breekt wat spieren af terwijl hij op zou moeten bouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:34

maya12333 schreef:
Ik voer subli atleet bij. Bijna 40% eiwitten, waar bij merriebrok of draversbrok meestal rond de 20% zit.


Dat zag ik inderdaad ook maar wat is dat duur!

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:35

Op die manier. Je zou ook nog kunnen denken aan Pavo Energy Control brok in combinatie met lucerne.

KellyR

Berichten: 1515
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:36

En als je gewoon eiwitten erbij geeft? Je hebt ook Whey poeder voor paarden :o kan je makkelijk door het eten heen doen. Desnoods zet je wat bakjes klaar.

Metazoa vind ik een fijne samenstelling hebben. Maar heeft niet genoeg eiwitten. Wel een stuk minder suiker en zetmeel dan de gemiddelde brok.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:36

vonneke schreef:
maya12333 schreef:
Ik voer subli atleet bij. Bijna 40% eiwitten, waar bij merriebrok of draversbrok meestal rond de 20% zit.


Dat zag ik inderdaad ook maar wat is dat duur!


Valt nog best wel mee. Je hoeft er in verhouding niet veel van te voeren, volgens de zak maximaal een halve kilo per dag.
De luzernebrok van metazoa is ook een heel fijn product, maar naar mijn zin nog te weinig eiwitten of je moest echt kilo's gaan voeren.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:44

Luzernebrok van hartog, ideaal spul en niet duur. En anders kom je al snel op de pavo topsport of subli atleet uit maar dat zijn hele dure toppings waar je ook niet teveel van wil voeren per dag.

Edit; wij hebben hier een kast van een paard staan die ook eiwitten tekort kwam met het normale rantsoen, die ben ik 1 kg luzernebrok bij gaan geven en binnen no time weer super in bespiering. Nu iets minder dan een halfje per dag om te onderhouden erbij. En een grote 20 kilo zak is volgens mij ongeveer 9,50 euro
Laatst bijgewerkt door SuperZodiaX op 08-06-17 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:47

SuperZodiaX schreef:
Luzernebrok van hartog, ideaal spul en niet duur. En anders kom je al snel op de pavo topsport of subli atleet uit maar dat zijn hele dure toppings waar je ook niet teveel van wil voeren per dag.

Edit; wij hebben hier een kast van een paard staan die ook eiwitten tekort kwam met het normale rantsoen, die ben ik 1 kg luzernebrok bij gaan geven en binnen no time weer super in bespiering. Nu iets minder dan een halfje per dag om te onderhouden erbij. En een grote 20 kilo zak is volgens mij ongeveer 9,50 euro


Na wat zoeken kom ik hier inderdaad ook op uit. Ik denk dat luzernebrok het beste is.

Het gaat inderdaad om het bijvoeren. de 2kg draversbrok blijft staan en daar gaat dan 1 kg ander voer bij.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-17 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:48

vonneke schreef:
SuperZodiaX schreef:
Luzernebrok van hartog, ideaal spul en niet duur. En anders kom je al snel op de pavo topsport of subli atleet uit maar dat zijn hele dure toppings waar je ook niet teveel van wil voeren per dag.


Na wat zoeken kom ik hier inderdaad ook op uit. Ik denk dat luzernebrok het beste is


Zie mijn edit nog even voor wat extra info, ik was te snel met versturen haha

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:53

Laatst bijgewerkt door IngridM op 08-06-17 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:54

Kan je die luzernebrok ook echt als brok voeren of moet het natgemaakt worden?