Kruiwagen 200 of meer liter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Kruiwagen 200 of meer liter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-17 23:08

Ik heb bij een winkel hier een kunststof kiep-kruiwagen gezien met een 200 liter bak en 2 wielen. Na wat verder te kijken op internet kom ik dezelfde versie ook tegen met nog veel grotere bakken, 350 liter en zelfs 650 liter! Lijkt me super handig bij het uitmesten (al gaat het meestal met de aanhanger achter het trekkertje), zo een keer tussendoor, of als de aanhanger vol is, of bij het mest wegrijden uit de loopstal. Maar nu vraag ik me af of een volle kruiwagen van 200+ liter nog wel te rijden is? En kun je zo'n volle bak dan nog wel makkelijk kiepen bij de mesthoop?

Zijn er hier ervaringsdeskundigen?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie


Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:24

Wij hebben een 2 wieler. Weet niet of het een 200 liter is volgens mij wel iets kleiner maar ik gebruik hem zelf alleen voor hooi. Als die echt vol en zwaar is rijdt hij alleen goed als je mooi vlak terrein hebt. Als je door de wei met een volle/zware tweewieler valt dat ontzettend tegen. Gelijk terrein gaat wel iets beter maar mijn voorkeur heeft het niet.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

xMriit
Berichten: 73
Geregistreerd: 08-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:27

wij hebben dr volgens mij 2 van 650L, als ik de fotos van google moet geloven.

Ik vind ze ideaal. :j

Maar ze zijn prima te kiepen. je moet alleen wel kijken (met alle kiepkruiwagens) dat je niet te veel 'zwaar' gewicht aan de voorkant gooit, en je de kruiwagen niet te hoog tilt als het waren. want met een beetje pech kiept hij dan al tijdens het lopen naar de mesthoop toe.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:42


Datjaa

Berichten: 1869
Geregistreerd: 29-07-08
Woonplaats: California, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:49

2-wieler vinden wij hier onhandig en gebruiken liever die met 1 wiel.. Ook nog iets om over na te denken :j

¤ You can close your eyes
for things you don't want to see,
but you can't close your heart
for things you don't want to feel ¤

.
http://www.bokt.nl/tools/timeout.php
♡♥♡♥♡♥ ~Ovide~ ♥♡♥♡♥♡
Sinds 29-11-2015 van mij <3

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 00:10

Nee, ik wil juist een 2-wieler omdat die niet om kan kiepen als je zwaar laadt. We hebben een 100 liter 1-wieler, en als daar een fikse bult bovenop ligt, moet je je af en toe heel sterk maken om m in de bochten niet te laten omvallen.

maya12333, dat is een heel ander model, die had ik nog niet gezien! Maar dat is geen kiep-kruiwagen toch? Als ie zó vol geladen is, krijg je de kruiwagen dan wel makkelijk gekiept, de bak is al 160 cm lang?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 00:11

xMritt, zijn die 650 liters wel te rijden als ze vol zitten?!? Iemand schreef me een pb, dat je écht niet boven de 160 liter moet gaan omdat het anders niet meer te rijden valt zo zwaar...

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 00:12

Tigra, wij moeten over een pad door de wei naar de mesthoop. Is een 2-wieler dan niet handig??

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:24

Wij hebben er eentje van 400 liter. Het gaat goed zolang je route naar de mesthoop vlak is, door gras kost het echt al een hoop moeite.

Zou hoe dan ook voor een tweewieler gaan, je houdt er niks aan als zo'n grote omklapt in een bocht :)

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 00:25

Nee, dan kan ik de mestvork gaan halen en weer opnieuw gaan scheppen... het gaat er juist om dat we minder werk krijgen :D

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 00:56

GamblersCup schreef:
Tigra, wij moeten over een pad door de wei naar de mesthoop. Is een 2-wieler dan niet handig??


Ik heb een 180 liter 2 wieler, en nee echt niet. Alleen op bestrating is die handig. Zodra je ermee op gras komt voel je elk hobbeltje en kuiltje nog een keer extra. Ik gebruik mijn 2 wieler ook alleen maar voor hooi en gras wat ik voor maai. Maar met een beste bak gras erop (met kop maar dan nog niet eens zon idioot grote) moet je echt goed stapelen om niet onderweg alles te verliezen. Elk hobbeltje en kuiltje geeft een slinger aan de kruiwagen. En daarbij is hij dan ook nog best zwaar trekken/duwen over het gras.
Met mijn 180 liter 1 wieler kan ik veel hoger stapelen. Die gebruik ik alleen maar voor het uitmesten, maar die kan ik dan rustig zo hoog stapelen dat ik er niet meer overheen kan kijken.

Die van Maya ken ik ook, en heb ik al eens mee gewerkt. Maar bij die vond ik hem hoog opladen ook niet echt fijn.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

maya12333

Berichten: 379
Geregistreerd: 11-06-11
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:27

GamblersCup schreef:
maya12333, dat is een heel ander model, die had ik nog niet gezien! Maar dat is geen kiep-kruiwagen toch? Als ie zó vol geladen is, krijg je de kruiwagen dan wel makkelijk gekiept, de bak is al 160 cm lang?

Is inderdaad geen kiepwagen, maar wij gooien ze zo om zonder problemen.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Kruiwagen 200 of meer liter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:31

Ik moet de bocht om en ook door de wei naar de mesthoop. Als de kruiwagen vol is is die 160 enkel wiel echt de max. Anders ga ik of met dubbel wiel niet door de scherpe bocht om niet door de wei (zand)

Ties 3/6/2015 <3


GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 11:32

Als ik nou in de buurt had gewoond, had ik aangeboden een stal uit te komen mesten, om de (volle) kruiwagen uit te proberen :D

Ik durf het met de verschillende verhalen nog niet aan, ze zijn behoorlijk prijzig en ik ben als de dood dat ik er straks niet mee overweg kan :')

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 11:35

Ik heb altijd nog de keuze buitenom te lopen, iets langer, maar dan loop ik over de straat en maar een klein stukje gras ipv over het (zandige) pad door de wei. Als het me de helft van het aantal kruiwagens scheelt, ben ik bereid dat ommetje te maken :j

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

mooneyJarig

Berichten: 7772
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:36

Ik vond een tweewieler op de wei eigenlijk gewoon heel prettig werken. Op de huidige stal een 1wieler en die kan ik echt niet met een kop erop vol doen, dan klap ik om (klein mensje met slechte rug en schouder). Op het vakantieadres hadden ze een tweewieler, dat vond ik echt een stuk relaxter lopen tijdens het mest scheppen.
Misschien is het inderdaad anders als je een hele grote ook nog eens heel zwaar belaad, ik ben niet zo sterk dus dat doe ik sowieso niet :')


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:37

Als ik mijn 160 liter kruiwagen vol mest heb krijg ik hem nog net geduwd over de tegels, is een tweewieler.
Groter dan dat zou ik echt niet meer van zijn plaats krijgen :o
Of het te kiepen en makkelijk te "tillen" is zal grotendeels ook aan het kantelpunt liggen.

De buren hebben een 300 liter gekocht, die was in de wei inderdaad niet met 1 persoon te rijden en dan zat hij niet eens vol.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 11:40

maya12333 schreef:
GamblersCup schreef:
maya12333, dat is een heel ander model, die had ik nog niet gezien! Maar dat is geen kiep-kruiwagen toch? Als ie zó vol geladen is, krijg je de kruiwagen dan wel makkelijk gekiept, de bak is al 160 cm lang?

Is inderdaad geen kiepwagen, maar wij gooien ze zo om zonder problemen.


Deze zijn er wel dat je ze kunt "kiepen", dan blijft het frame met wielen op de grond en kiept de bak naar voren en leeg je deze door de hele kruiwagen naar achter te trekken. Nadeel is dan dus dat je allemaal ruggetjes krijgt ipv een mooie hoop.
Ik zelf gooide ze dus idd gewoon volledig voorover met frame en al (dan komt de kruiwagen dus op de mest te liggen) en dan kreeg je wel mooie hoopjes.
Deze dus https://www.horsefriend.nl/artikel/Inri ... ecoat.html

Van zichzelf zijn de kruiwagens al vrij zwaar door de metalen bak, met een grote flinke hoop mest erop is het hard werken om ze naar de mesthoop te krijgen, zelfs over straatwerk. Maar moet wel zeggen dat ik er soms de inhoud van een hele box in 1 keer in gooide. Kon er dan idd niet meer overheen kijken (en ik ben 1.92) en als ik dan een klein bultje mest tegenkwam lag de kruiwagen om omdat ik hem niet meer tegen kon houden.

2 wielen zou ik idd niet nemen als je door de wei heen moet, tenzij het echt vlak is. Zoals eerder genoemd, schudt de kruiwagen bij elk bobbeltje heen en weer en zo valt dus de mest er makkelijk vanaf. Een met een enkel wiel kiept wel iets makkelijker als je hem aan de voorkant te zwaar belaad maar is op een hobbelig pad veel fijner.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:38

Wij hebben na een zoektocht gekozen voor deze kruiwagen;
Afbeelding

300-330 liter.

Wij moesten een flinke afstand lopen naar de mesthoop (erf af, weg oversteken, ander erf op). Als deze kruiwagen met een kop erop vol zat met alleen maar mest (geen stro) kon ik er moeiteloos mee lopen. Door de verdeling van de zwaartekracht til je veel minder dan met de 180 liter kruiwagens.
Bij een volle kruiwagen mest van 180 liter kreeg ik last van mijn schouders met de afstand die ik ermee moest lopen.

In het zand (uitmesten paddock) loopt het wel wat zwaarder, maar op harde ondergrond echt geen probleem.

Hij is groot, maar degelijk. Het kiepen heeft voor- en nadelen. Voordeel; veel minder zwaar. Nadeel, je moet de mesthoop veel vaker opsteken, want je gebruikt veel meer oppervlakte en gaat niet de hoogte in.

Ze zijn inderdaad duur, dat deed even pijn, maar daar was ik al snel overheen.
Inmiddels zijn we van stal verhuisd, dus uiteindelijk maar een paar maanden nodig gehad.

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-17 23:54

Dat ziet er robuust uit en klinkt goed... waar komt deze vandaan?

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Kruiwagen 200 of meer liter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:00

Die 2 wielers zijn echt niet te drukken door gras of zand :n verder vind ik vreselijke ondingen ook op de weg, want het stuurt voor geen meter als je een 1 wieler gewent bent.

I am because you were

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:01

Ik heb een grote 2 wieler. Maar in de wintermaanden als de bodem nat en zacht is (en eigenlijk ook als deze bobbelig bevroren is) laat ik de grote staan. Dan is de mest vaak ook nog eens nat en zwaar. Maar je hebt een groot gewicht en dubbele wrijving op de grond.

Dan ga ik voor de gewone kleine kruiwagen. Ookal kan deze omkiepen (wat meestal niet gebeurd). Ik moet dan wat vaker lopen, maar dat weegt niet op tegen de moeite die het kost de grote voort te bewegen.

Edit: je moet ze ook niet duwen, maar trekken...

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 00:12

Dank voor alle tips, de voors en tegens... nu weet ik het alleen nog steeds niet :')

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:18

Ten opzichte van een eenwieler, zijn ze zeker lastiger door het zand en gras te bewegen, maar ik heb er gewoon dagelijks van 3 paarden de mest uit de paddock gehaald (mul zand en bij regen modder). Tot halfvol ging dit goed, de rest van de mest lag meestal dicht bij of op de de bestrating, dus daar werd de kruiwagen verder gevuld. Eenmaal op het harde was het verder geen probleem. Ook krappe bochten zijn lastiger, maar die hadden wij niet.
Voor mij waren de voors in elk geval ruim de tegens waard. Ook omdat ik nu alles in een keer kon wegbrengen in plaats van twee keer.

Het is een kruiwagen van La Buvette, uiteindelijk een leverancier in Friesland gevonden die deze maat had en deze heeft hem bij ons geleverd (Noord-Brabant).
http://www.labuvette.nl/brouette-fumier-pm-330l.html


Ter vergelijking met een 180 liter:

Afbeelding


En bij het ergste hondenweer was hij dan vol met natte mest :=

Afbeelding

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 10:29

En dit verhaal klinkt ook weer goed :)
Ik zie alleen niet veel verschil tussen de afmetingen op de foto (maar is kleine foto op mijn telefoon), toch neig ik steeds meer naar een twee-wieler. Mag ik vragen wat je er voor betaald hebt? Er staat geen prijs bij. Volgens mij sla ik stijl achterover, kruiwagens zijn echt duur! -O-

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dassie001, fro, GoogleAdsense, Googlebot, Ubermetrics en 121 bezoekers