Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 19:46

Hey bokkers,

Ik weet niet echt wat mijn doel is met dit topic, maar ik wil het in elk geval van me af kunnen schrijven. In de hoop dat hier wat mensen zijn die me begrijpen, en weten wat ik doorsta. En misschien zijn er ook wel mensen die hier ook ervaringen mee hebben.

Ik ben een meisje van bijna 16, en woon sinds mijn 7e al uit huis. Ene kliniek uit, andere kliniek weer in. Momenteel zit ik op mijn 13e woonplek.
Sinds een aantal jaren merk ik dat de zorg zoveel slechter is geworden. We hebben bijna geen geld meer om leuke dingen te doen (een dagje weg oid), therapieën en trainingen zijn bijna niet meer mogelijk door het schaarse budget, de behandelduur wordt steeds korter en ga zo maar door.
Anderhalf jaar geleden ben ik opgenomen in een kliniek in Nijmegen. Er werd gesproken over een behandeling van maximaal 9 maanden. Veel te kort dacht ik zelf al. Ik had oa ook een aantal therapieën nodig (EMDR, PMT). Na die 9 maanden was er nog niks van mijn behandeling terecht gekomen. Er stonden bijna geen vaste begeleiders meer, we hadden bijna elke dag wel 1 of 2 invallers staan. Waaronder ook een aantal slechte, mensen die je zonder enige reden vastpakten en naar je kamer sleepten. Er waren geen therapeuten en psychologen meer, allemaal wegbezuinigd. Ik had toen, als 14 jarig meisje, zelf het besluit genomen om hiervoor de vertrouwenspersoon te contacteren. Die persoon is een soort van mini-advocaat. Na maanden lang gesprekken te hebben met haar kwam dan eindelijk de PMT in gang. En na een aantal weken zo ook de EMDR. Eindelijk!
Nu heb ik mijn behandeling helemaal afgerond en lopen we tegen een supergroot ding aan.. Er is gewoon GEEN vervolgplek te vinden... Mensen van de kliniek zoeken mee, mijn ouders zoeken mee, mensen van de gemeente zoeken mee. Het lijkt wel alsof alle woonplekken van de aardbodem zijn verdwenen...! Ik zit momenteel in de examenperiode wat het nog lastiger voor mij maakt... Ik hoop gewoon zó ontzettend op een plekje waar ik een aantal jaar kan blijven wonen. Terug naar huis is helaas geen optie. Heeft niks met mijn ouders te maken. Integendeel, ze zijn geweldige ouders! Zonder hun had ik al mijn depressies en moeilijke periodes niet kunnen doorstaan. Ze zijn vechters, ik houd van ze en wil ze nooit meer kwijt!
Ik zit hier nu in tranen achter het scherm en weet even niet meer wat ik kan schrijven...

Hopelijk zijn jullie een beetje lief voor me

xxx

Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:52

Wat een heftig pakket, waar je in zit. Vreselijk. Dikke knuffel!

mala26

Berichten: 5000
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 19:58

Ten eerste super goed van je dat je er zelf achteraan bent gegaan om je therapieën te krijgen! Echt heel knap.
Ik vind het echt heel naar voor je dat je op dit moment geen woonplek kan vinden en hoop voor je dat het zo snel mogelijk geregeld is.
Heel veel sterkte en een virtuele knuffel voor jou.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:02

Misschien zijn er lieve bokkers in jou omgeving die je kunnen opvangen? Waar moet je plekje aan voldoen?

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:04

De zorg wordt veel in bezuinigd.
Veel mensen zijn er de dupe van, jij helaas ook.

Hopelijk vindt je toch een fijne plek.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:06

Wat heftig en zo ontzettend knap van je dat je zelf achter de therapieën bent gegaan!

Zelf doe ik een sociale opleiding (pedagogiek) en herken de problematieken in de jeugdzorg zeker. Allemaal heel mooi die transitie in 2015, maar het is één dikke puinzooi :n

Ik hoop dat je snel een plekje vind.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:06

Hoi TS, wat ontzettend vervelend. Ik weet niet wat je probleem is, maar heb je al eens gedacht aan het Leo Kanner huis in Oosterbeek/Arnhem? Ook daar kun je maar een maximale tijd zitten, maar hebben goede therapiemogelijkheden en redelijk vaste bezetting qua personeel. Sterkte de komende tijd! Al dat gewissel word je niet vrolijk van......

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 20:07

emil01 schreef:
Hoi TS, wat ontzettend vervelend. Ik weet niet wat je probleem is, maar heb je al eens gedacht aan het Leo Kanner huis in Oosterbeek/Arnhem? Ook daar kun je maar een maximale tijd zitten, maar hebben goede therapiemogelijkheden en redelijk vaste bezetting qua personeel. Sterkte de komende tijd! Al dat gewissel word je niet vrolijk van......


Ik zit nu dus op de jongerenkliniek in Nijmegen ;)

horzieloverr

Berichten: 565
Geregistreerd: 14-08-16
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:09

he, ik wist dat helemaal niet! wat naar, virtuele knuffel van mij!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 20:09

Bedankt voor al jullie lieve reacties!!

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 20:43

Ik ben er trouwens vergeten bij te zetten dat ik nog steeds op die plek van max. 9 maanden zit. Om het even wat duidelijker te maken :+

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:02

Maar ze kunnen je toch niet zomaar op straat gooien? Ze moeten dan toch wel met iets anders komen?

Birdie60

Berichten: 8400
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:48

Jeugdzorg was al slecht 20 jaar geleden.
Ik heb toen een paar jaar een meisje opgevangen van 12 ( pleegkind), hulp konden we echt niet verwachten.
Hadden nooit tijd, moest altijd overal achteraan bellen, beloofde van alles maar deden niks.
Erg hoor Ts, wij hebben het ook meegemaakt.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 08:04

suikermeisje schreef:
Maar ze kunnen je toch niet zomaar op straat gooien? Ze moeten dan toch wel met iets anders komen?


Kunnen ze inderdaad ook niet. Daarom zit ik hier nog. Maar omdat de behandeltijden zo kort zijn geworden zie ik iedereen komen en gaan.

Alle jongeren waar ik 1,5 jaar geleden mee zat zijn allemaal of weer terug naar huis, of doorgestroomd naar een andere plek. Dus ik zit hier als het ware tussen de andere kinderen, die stuk voor stuk ook problemen hebben. Ook daar heb ik erg veel last van. Ik zie mensen dezelfde fouten begaan als die ik gemaakt heb en dan heb ik toch wel steeds van oei, wat doe je jezelf aan. We zitten hier met 6 jongeren (incl ik). En dat maakt het nóg lastiger voor mij.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:09

Enorm triest om dit te lezen, mensen van jouw leeftijd staan aan het begin van hun leven.

Moeten nu een basis leggen voor een goed leven later.

Het is al enorm triest dat je in zo'n traject terecht komt, dat is niet voor niks.

Jij bent ondanks je problemen gelukkig nog in staat om zelf achter dat aan te gaan wat je nodig hebt, maar ik kan me voorstellen dat dat enorm zwaar en vermoeiend is.

Er zijn natuurlijk ook jongeren die het niet lukt om met de vuist op tafel te slaan en de therapie af te dwingen die ze nodig hebben.

Tuurlijk is zorg enorm duur, maar met nu de juiste hulp hebben deze jongeren meer kans in de maatschappij om zichzelf uiteindelijk te onderhouden.
Krijgen ze nu niet wat nodig is, is de kans groot dat ze hun hele leven zorg nodig hebben, dat is toch nog veel duurder?

En los van het financiële is het gewoon enorm triest voor diegenen in deze en vergelijkbare situaties.

Sterkte TS, ik hoop dat je de juiste therapie krijgt, slaagt voor je examen en een mooi leven kunt opbouwen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 08:14

LBLGypsyCobs,

Dankjewel!
Het heeft me ook echt veel energie gekost. Maar ik ben wel blij dat ik dat gedaan heb. Als ik dit niet gedaan had, was er waarschijnlijk nu weinig van me terecht gekomen. Momenteel probeer ik alles gewoon zo positief mogelijk in te zien, het komt wel goed denk ik dan :)

Over twee weken heb ik mijn mondeling maatschappijleer, dan doe ik een presentatie ook over dit onderwerp. Hoop dat ik er punten mee scoor :)

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:24

Ten eerste dikke knuffel, wat een lastige situatie :(:)

Ontzettend goed van je dat je zelf achter je therapieën bent aangegaan, petje af! +:)+

Ik vraag me ook af waar je plekje aan moet voldoen... Moet het iets van een kliniek/opvanghuis zijn? Of kan het gewoon een plekje zijn bij iemand thuis waar je je op je gemak voelt?

Vreselijk om te zien hoe de zorg achteruit gaat en dat er zelfs kinderen aan onderuit gaan.

Super dat je je mondeling hierover doet, maakt vast indruk!

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 08:41

Alvast succes! Maar dat komt vast goed.

Kun je je niet via een bepaalde weg inschrijven voor begeleid wonen? Aangezien je al 17 bent wordt het ook steeds lastiger in opvanghuizen terecht te komen. En zoals je zelf al zegt, dat is ook niet goed voor je eigen ontwikkeling.

Sterkte TS.

Anoniem

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 09:09

En zodra je 18 word trekt jeugdzorg de handen van je af , dan zit je tussen wal en schip ..

Ik zou ook voor begeleid wonen kijken , waar je alle fijne kneepjes leert en eventueel na paar jaar op jezelf wonen ..


Bizar jeugdzorg nog altijd , heb vroeger op een groep gezeten en dat hele complex is gesloten vanwege bezuinigen in 2011 . Was voor de jeugd een prima plek , maar ja bezuinigen het hoort erbij helaas . De aangrenzende school gaat daarom na 6 jaar steeds minder leerlingen (alle leerlingen kwamen van de groepen , ruim 40 kinderen) dit jaar sluiten . Jeugdzorg is geloof ik nooit goed geweest :=

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 12:18

Eerst even een vraag, waar lezen jullie dat ik 17 ben? Er staat namelijk dat ik bijna 16 word... :+

Waar ik nu naar op zoek ben is een plek waar ik voor een paar jaar kan wonen. Liefst omgeving Oss (daar wonen mijn ouders namelijk, ik ga wel nog 1x in de 2 weken een weekend naar huis). Ik heb autisme (PDD-nos, en daarbij ook nog ADHD). Dus enige ervaring met ASS is wel vereist. Momenteel is er wel een plek op het oog, een soort gastgezin. Mijn ouders, man van de gemeente (die ondersteunt mijn ouders & de kliniek in de zoektocht en dingen eromheen, PGB enzo) en mensen van de kliniek zijn al wezen kijken en het ziet er goed uit. Het enige wat ontbreekt is een psycholoog. Vorige week hebben we bericht gekregen dat de man van de gemeente langdurig ziek geworden is en er nu een soort van 'invaller' is. Die weet natuulijk helemaal niks van de 'zaak' af en daarom duurt het nu nóg langer. Er wordt gewoon geen actie ondernomen op dit moment en ik wil hier zo graag weg...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:21

Vreselijk. Het kan zoveel beter. Succes

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 20:30

antje_vip schreef:
Vreselijk. Het kan zoveel beter. Succes


Dankjewel :)

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:48

Succes,
Sorry meer kan ik ook niet.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Jeugdzorg wordt steeds slechter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:55

Jeetje wat heftig op zn jonge leeftijd al...
ik weet er alles van na mijn opleiding (in Duitsland) hoe erg het is in Nederland ik dacht dat Duitsland al erg was

Ik merk het hier hoe belachelijk jeugdzorg enz doet over bepaalde situaties dat ik denk van hmmm

Ooit hoop ik iemand een plekje te kunnen geven zoals jou maar helaas zitten wij op het moment midden in een verbouwing

Tzt wil ik iemand een vast plekje geven zodat ze dmv intensieve en privé begeleiding uit eindelijk de vleugels kunnen uitslaan en zelf kunnen leven eventueel met begeleiding

Hopelijk krijg je snel wat stabiliteit want dit is niks die onzekerheid en de slechte begeleiding
En doordat je er zelf achter aan moet word het voor jou niet makkelijker

Dikke knuffel ik zal voor je duimen meid want niemand verdiend dit

Myfairytale
Berichten: 5385
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:59

Jeetje! Ik vind het heel erg naar voor je en wil je bij deze ook een dikke virtuele knuffel geven.

Vind het heel knap en sterk van je dat je zelf achter je therapieën aan bent gegaan!

Ik ga duimen voor je dat je gauw een fijne plek vind waar je kunt blijven.