Ik hoop dat het hier goed staat. Ik ben voor mijn werkgever een excelbestandje aan het maken, waarbij hij duidelijk kan zien wat hij nog moet bestellen en voor welke klant alles al besteld is.
Nu wil ik dus in rij A, de naam/bestelnummer van klant, en dan van B t/m bijvoorbeeld M, een aantal vakken met dingen die hij hoort te bestellen. nu was mijn plan om het zo te maken, dat wanneer hij bij alles een datum of nvt heeft ingevuld, dat de naam van de klant, in rij A groen kleurt. en wanneer hij nog niet alles heeft besteld, de naam rood kleurt.
Microsoft Access is hier eigenlijk veeeeeeel geschikter voor (maar ook wat ingewikkelder om op te zetten).
Excel is vooral gemaakt voor lijstjes met data in rijen. Jij probeert hier zaken die eigenlijk op een eigen rij horen (artikelen) op 1 rij te zetten. Daardoor maak je het jezelf wat lastiger.
Overigens is mij ook nog niet helemaal helder wat je voor ogen hebt. Waar wil je de datums in laten vullen? En heb je die datums hier nodig?
Je moet dan een voorwaardelijke opmaak met formules gaan maken. Want op basis van de waarde in kolom M moet je in kolom A een groene kleur krijgen. Wat je kan doen is een kolom tussenvoegen in kolom B waar je mbv een formule een waar of onwaar uit krijgt. Ik denk dat dat werkbaarder is.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat als ik goed begrijp wat je wilt ik me achter Bart moet scharen dat Excel waarschijnlijk niet het beste programma is. Niet op de manier waarop jij het voor ogen hebt.
In de opzet zoals _kajo_ die heeft is dit vrij eenvoudig. Wel zou ik dan een extra kolom maken (B) met daarin b.v. het aantal artikelen dat nog besteld moet worden. Daarin dus alle cellen tellen die leeg zijn. Als dat getal 0 is kan je de naam rood maken met conditional formatting.
Op deze manier kan je ook heel makkelijk alleen de orders bekijken waarin nog items open staan via de Lijst functies van Excel via een filter.
Het helpt een hoop als je kan vertellen wat je al hebt en waar je precies niet uit komt
Roodvos
Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2
Geplaatst: 20-06-17 16:45
Stap 1: Inrichten van je bestand. Bijvoorbeeld:
Dus alles wat ik in rij 1 heb staan, en minimaal rij 2 ook invullen. Die kan je daarna kopiëren.
Stap 2: Laat Excel het aantal lege cellen in bereik van de artikelen tellen. Tik daarvoor de onderstaande formule in cel C2: =AANTAL.LEGE.CELLEN(D2:G2) Je moet zelf even het juiste bereik invullen. Controleer of de uitkomst juist is en kopieer de formule naar de cellen eronder.
Stap 3: Selecteer de namenkolom onder A. Ga naar de knop “voorwaardelijke opmaak” in de menubalk, klik op het kleine driehoekje/pijltje, en selecteer “nieuwe regel”. Kies daarna de optie “Gebruik een formule om vast te stellen welke cellen opgemaakt moeten worden”. Zet je cursor in de formulebalk die dan verschijnt, en tik daar deze formule: =C2=0 Klik op de knop “opmaken”, selecteer het tabblad “lettertype” en stel daar in op de kleur groen. Klik overal op OK
Stap 4: Herhaal stap 3, maar dan met de volgende formule: =C2>0 En stel hiervoor het lettertype in op de kleur rood.
Het zou nu moeten werken.
Optie: Bij stap 3 en 4 kun je in plaats van “C2” ook de formule uit stap 2 gebruiken. Je kunt de kolom “Status” dan achterwege laten.
Succes.
*Ik heb een Engelse Excel, vertalingen kunnen wat afwijken.*
Exitium
Berichten: 7138
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem
Geplaatst: 20-06-17 22:30
Roodvos schreef:
*Ik heb een Engelse Excel, vertalingen kunnen wat afwijken.*
Excelformules kun je heel makkelijk vertalen via deze site. Had tot eergisteren ook een Engelstalige Excel thuis en Nederlands op m'n werk