[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-17 18:13

Alvast wat fotootjes van vandaag. We hebben zo nog een grondwerk les, en dan probeer ik weer even te updaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 22:21

Hij is zo knap <3

Ben benieuwd naar de les :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 07:49

Gisteren veel gedaan met Dex. Eerst met een stalgenoot (en haar paard) een eind wezen wandelen. We staan tegen het bos/hei aan, dus dat is heerlijk. Ook gaan de paarden goed samen, ze heeft een water ouder paard die alles al kent. Ideaal voor Dex om wat steun bij te zoeken!

Op de hei is ook een groot meer waar we altijd even door stappen (zie foto's vorige post). Dex raakt zo enthoudiast van water, hij blijft maar spetteren en met z'n neus door het water draaien _O-

Helaas ging het gisteren daar ook even mis. Dex heeft nu constant een vliegendeken om, want hij heeft flink last van muggen. Deze doe ik in het water toch even af, en erna snel op. Eenmaal het water uit was Dex nog hoog in z'n energie (blij) en geirriteerd door mugjes. Hij was constant naar z'n buik aan het trappen, bijten en z'n staart aan het zwiepen. Ipv hem even gerust te stellen dacht ik dat het goed zou zijn meteen z'n deken op te doen. En toen ik een koord langs z'n achterbenen vast wilde doen, lag ik opeens op de grond. Dex had me getrapt -O-

Hij was daarna meteen als een engeltje zo lief en rustig. En ik denk niet dat hij mij bewust wilde trappen. Ik denk dat het net even te veel was, z'n energie, de muggen etc. Nu even m'n onderbuik in de gaten houden, want je voelt het toch wel flink zo'n trap.

Gisteravond hadden we nog een grondwerkles waarbij we echt zijn begonnen om hem recht te richten. De lessen zijn zoooo leerzaam. Ook m'n lesgeefster dacht dat het waarschijnlijk niet Dex's intentie was te trappen en dat het gewoon te veel was. Hij was al zo aan het trappen naar vliegjes.

We moeten nu oefenen om op een volte te lopen, waar ik achteruit voor dex loop en hem zo op zijn schouders kn corrigeren met een zweepje. Dus niet slaan, maar even zacht aantikken. Dan maakt hij de goede buiging. Ik moet er erg op letten om niet zijn hoofd te buigen met m'n hand, want de buiging moet vanuit z'n lichaam komen. Misschien dat ik er binnenkort een filmpje van maak, dat is iets duidelijker. Dan maak ik er 1 aan het begin en 1 over 2 weken voordat we weer les hebben.

Je zag in elk geval dat Dex heeeel erg zijn best deed maar het ook moeilijk vond. De kunst zit het er nu in om dit verder te trainen en tegelijkertijd op tijden even te ontspannen. Leuke uitdaging!

Ook is het fijn om te zien dat 2 weken geleden Dex echt nog angst had voor het zweepje, en ik deze nu kon gebruiken als aanwijsstokje zonder zo'n reactie.

Wat een verhaal is het geworden zeg. Respect als je het hebt doorgelezwn haha :+. Toch blijf ik trots op m'n puppy, en twijfel ik er niet aan dat die trap iets eenmaligs is geweest. Vandaag heeft hij even rust om gisteren weer even te verwerken.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 08:46

Ondanks dat ik het mooi vind dat je zoveel geduld heb denk ik niet dat je hem teveel moet 'vermenselijken' . Ik heb gewerkt met dravers die we moesten vangen in de box omdat ze je er uit wilden slaan.

En ja, ook dan heb ik geduld.

Maar slaan is nooit oke, en daar krijgen ze altijd een correctie op. Wat ze ook hebben meegemaakt.

Het is ook jouw taak om hem te vertellen wat niet oke is :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 09:04

ruitje schreef:
Ondanks dat ik het mooi vind dat je zoveel geduld heb denk ik niet dat je hem teveel moet 'vermenselijken' . Ik heb gewerkt met dravers die we moesten vangen in de box omdat ze je er uit wilden slaan.

En ja, ook dan heb ik geduld.

Maar slaan is nooit oke, en daar krijgen ze altijd een correctie op. Wat ze ook hebben meegemaakt.

Het is ook jouw taak om hem te vertellen wat niet oke is :)


Wat interessant dat je vind dat ik hem teveel vermenselijk. Waarin herken je dat? Ben wel benieuwd! Ik probeer dat juist altijd te voorkomen haha

Bedoel je op het slaan die trap van gisteren? Zulk gedrag is zeker niet oke. Ondanks dat het onrust, drukte, irritatie of te veel was. Al moet ik eerlijk gezegd niet weten hoe ik dat op dat moment had kunnen corrigeren. Ik heb eerst even rustig gezeten, dus de correctie zou dan erg laat zijn geweest. Mocht hij echter z'n kont naar me draaien om zoiets te doen, dan zou ik wél direct corrigeren. Maar dan ben je er op dat moment op tijd bij.

Hij heeft verder nog nooit z'n kont naar me toegedraaid o.i.d. Het komt me dus niet bekend van hem voor, of iets waaraan je echt kan werken. Hij heeft over het algemeen juist goed respect voor mih en mijn ruimte. Toch ben ik erg benieuwd hoe jij zoiets zou hebben aangepakt. Ik leer graag bij :)

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 22:10

Ik denk dat hoewel de trap een samenloop van omstandigheden is, hij wel een stapje te ver is gegaan. Maar goed, hij is jong, jullie kennen elkaar nog niet zo lang en ook dit is ergens een aftasting van de grenzen. Voorbeeld, had dit in de groep gebeurd dan had ie echt niet uit durven halen als de baas plots achter hem had gestaan. Oftewel, hij was zich niet dusdanig bewust van jouw aanwezigheid daar en dat is wel een werkpuntje :)

Super dat jullie lekker aan het grondwerken zijn :) Ik begrijp precies wat je bedoeld met jouw beschrijving hoor! Enige puntje, ik denk persoonlijk dat de angst voor de zweep in dit soort gevallen geen angst is. Paard reageert gewoon vrij extreem en dat wordt dan toegeschreven aan angst, maar naar mijn mening wordt er gewoon niet begrepen wat er gevraagd wordt en reageren ze heel zoekend naar wat er bedoeld wordt. Althans, dat is mijn ervaring na een aantal groene paarden te hebben mogen starten met grondwerk en aan de hand werken :)

Neemt niet weg dat jullie best lekker op weg zijn hoor!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 22:37

Bedankt voor je reactie Rianne! Het is altijd fijn om de mening van andere te lezen en daar weer over na te kunnen denken :)

Hij is idd een stap te ver gegaan, helaas. Ik moet toch toegeven dat ik het lastig vind om aan zoiets incidenteels te werken. Hij heeft respect voor m'n ruimte, reageert heel goed op kleine hulpen (stem, lichaam) en vaak is die spanning heel goed af te voeren bij hem. Hoe zou jij daaraan werken? Puur interesse!

En fijn dat m'n beschrijving toch nog enigszins duidelijk was :+. En misschien is het idd een heftige reactie ipv angst. Al reageerde hij ook sterk tereijl ik het zweepje alleen in m'n hand had (naar beneden gericht). Toch is het heel fijn dat ik hem nu wel gewoon rustig kan aantiken.En zo gaan we (angst of onbegrip) steeds weer een stapje voorruit! :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 23:10

Misschien moet ik ipv vermenselijken vergoeilijken zeggen? Je gaat heel erg opzoek naar de reden waarom en dat is opzich te prijzen. Maar hoe lief hij daarna ook was of hoe logisch het ervoor ook was: het is niet oke. Is dat wat logischer uitgelegd?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 10:07

Eergisteren een fotoshoot met Dex gehad. We hebben foto's op de hei, in het water, blackfoto's en nog wat actiefoto's op het weiland. Het 'stilstaan' en 'blijf' op commando werpt z'n vruchten af. Hij bleef constant heel lief staan poseren. Het was echt een fantastische dag.

Alvast de eerste foto die ik heb ontvangen:
Afbeelding


Ook is het zo fijn dat, ondanks hij nu pas voor de 3e x op de hei was, hij er rondliep alsof hij daar elke dag kwam. De spanning van de eerste keer was volledig weg. Heerlijk zo'n cool karakter.

ruitje schreef:
Misschien moet ik ipv vermenselijken vergoeilijken zeggen? Je gaat heel erg opzoek naar de reden waarom en dat is opzich te prijzen. Maar hoe lief hij daarna ook was of hoe logisch het ervoor ook was: het is niet oke. Is dat wat logischer uitgelegd?

Je hebt waarschijnlijk wel gelijk. Het was een nare situatie die je dan vooral voor jezelf probeert te verklaren. Maar het blijft natuurlijk niet oke. Ik merk ook dat ik zelf nu wat voorzichter rond z'n achterhand ben, en dat vind ik toch jammer. Maar goed, ook van zulke dingen leer je!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 18:03

Gisteren een heerlijke avond met Dex gehad. Hij hinnikte luid toen ik aankwam, dus daar smelt je toch meteen even van :D

Ook kon ik vandaag weer al z'n hoeven uitkrabben zonder veel onrust van zijn kant of angst van mijn kant. Daarna even een poging gedaan tot rechtrichten.. het is maar goed dat we les hebben zal ik maar zeggen. Erna een beetje grondwerk gedaan op de kale heide waar hij me enthousiast volgde.

Ook nog een tijd met een stalgenoot gepraat terwijl hij telkens even kwam buurten. De clown.

Leul fotootje:
Afbeelding

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 21:40

Zoo trots op m'n guppie! Vandaag het rijden weer opgepakt. Hij is 1 dag eerder onder het zadel geweest, 2.5 maand geleden. En hij deed het vandaag echt super. Natuurlijk de afgelopen tijd wel af en toe z'n zadel opgehad en gehangen, maar nu echt weer eropt gezeten! Oh wat ben ik blij en trots!

Afbeelding

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:43

Knappe jongen hoor! Fijn dat ie het zo ontspannen op pakt!

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:33

Wat super zeg! :j en hij heeft echt een hele lieve blik!

Davina1402

Berichten: 771
Geregistreerd: 28-02-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:49

Wat een supergaaf paard.... en wat een leuk stel zijn julli en nu al...

Ik ga jullie volgen... leuk!

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 08:19

Wat staat zijn set goed zo zeg. Helemaal met bijpassende ruiter :D
We komen jullie vast nog wel een keertje in het bos tegen.
Neo gaat straks ook lekker mee het bos in als hij weer helemaal ingeburgerd is thuis. Dex zal die kleine gek wel missen in de wei.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 19:03

Ik ben inderdaad heel blij dat hij er zo ontspannen mee om gaat! En zo gaan we rustig door. Juist alles vanuit de ontspanning en afwisseling!

Davina1402 schreef:
Wat een supergaaf paard.... en wat een leuk stel zijn julli en nu al...

Ik ga jullie volgen... leuk!

Leuk en bedankt voor het compliment! :)

Natascha schreef:
Wat staat zijn set goed zo zeg. Helemaal met bijpassende ruiter :D
We komen jullie vast nog wel een keertje in het bos tegen.
Neo gaat straks ook lekker mee het bos in als hij weer helemaal ingeburgerd is thuis. Dex zal die kleine gek wel missen in de wei.

Hoe is het met Neo thuis? Staat hij al bij de merries? Haha. Tot in het bos dan maar! +:)+

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 09:33

Het was afgelopen weekend de bedoeling om samen met stalgenoten vrder te gaan met Dex. Opstappen, stappen aan de longeerlijn en misschien los in de bak.

Helaas haal ik Dex gisteren kreupel uit stal. Hij staat sinds zaterdag in een nieuwe wei en hij heeft waarschijnlijk een trap gehad. Linksvoor heeft hij een wondje op z'n borst en loopt hij in draf onregelmatig -O- . Dus schoongemaakt, gedesinfecteerd en even gestapt op een harde ondergrond.

Gisterenavond nog even terug samen met m'n vriend om weer even te checken, schoon te maken en te desinfecteren. We hebben toen weer even met Dex rongestapt terwijl ik erachter reed op het paard van m'n stalgenoot (die ik ook verzorg <3)

M'n vriend weet heel weinig van paarden en vond dit ook spannend. En je merkte dat kleine tips zoals 'loop maar alsof je heel zelfverzekerd ben' heel erg hielpen. Eerst liep Dex niet hem mee en stond vaak stil. En na wat kleine tips merkte je dat ze elkaar begonnenen te begrijpen en liep Dex heel lief mee. Het was echt genieten om die twee samen te zien

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk loopt Dex vandaag weer wat beter!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 22:01

Dexxie loopt weer goed *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hij is weer een beetje aan het invallen, dus hij krijgt de komende tijd weer even wat extra.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:06

Knapperd <3

Joy valt ook snel in, er werd veulen of merriebrok gevoerd. Weet niet meer welke precies haha

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:41

Ik voer mijn paard al enige tijd maismuesli bij, dat werkt echt al een tierelier. Verder krijgt hij extra vitaminen van pavo dacht ik. Hoj heeft vorig jaar zware koliek gehad, waardoor hij ondanks bijna onbeperkt ruwvoer mager door bleef, spieren waren ingevallen en voor een 4 jarige was hij tijdens het rijden ook wel erg mak. Nu met dit voer erbij is ie soms haast te vrolijk. Weet niet of je hier wat aan hebt, maar mocht je meer info willen, feel free to ask!

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:55

Goede wormwnkuur is vaak wel aan te raden als ze op gras mager worden. En verder voldoende gras, bietenpulp of senior priores. Maar gras werkt het beste. Nieuwe groep kan ook wat stress geven natuurlijk.

Maar het blijft een plaatje! Vind hem zo'n lief koppie hebben, die witte bles helpt natuurlijk goed mee :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:39

Lief dat jullie meteen zo meedenken! Ik moet zeggen dat het beeld iets vertekent, aangezien hij z'n buik wat intrekt als hij zo enthousiast aan het bewegen is. Maar het is geen slecht idee om z'n mest voor de zekerheid toch even te testen :j .

Hij staat overdag op gras en op stal heeft hij zo'n berg ruwvoer dat er de volgende ochtend nog over is. En daarnaast krijgt hij een beetje basisbrok. Toen hij hier net was is hij flink aangekomen, door het gras, ruwvoer en extra slobber. Dat mocht toen ook echt. Bietenpulp lust meneer niet :'). Dus hij krijgt nu weer wat extra slobber en vrijdag stuur ik z'n mest weer even ter test op. Al geloof ik ook dat het best kan zijn van de veranderingen op de wei. hij heeft afgelopen week al in 2 verschillende weide groepen gestaan en nu staat hij weer even alleen. Wel staan er aan de andere kant van het draad paarden, dus hij kan nog neuzen. Helaas schijnt het dat hij de andere paarden aanvalt op de wei, op zo'n manier dat de stalbaas het niet vertrouwd. Dat terwijl het met z'n oude weidemaatje wel erg goed ging. Nu gaat hij even nadenken of er andere combi's wel mogelijk zijn. Dus als er tips zijn :Y)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-17 12:40

Irkoontje schreef:
Ik voer mijn paard al enige tijd maismuesli bij, dat werkt echt al een tierelier. Verder krijgt hij extra vitaminen van pavo dacht ik. Hoj heeft vorig jaar zware koliek gehad, waardoor hij ondanks bijna onbeperkt ruwvoer mager door bleef, spieren waren ingevallen en voor een 4 jarige was hij tijdens het rijden ook wel erg mak. Nu met dit voer erbij is ie soms haast te vrolijk. Weet niet of je hier wat aan hebt, maar mocht je meer info willen, feel free to ask!


Bedankt voor je advies! Ik wacht het effect van de meusli en de mest-test even af. Anders stuur ik je zeker even een PB! :)

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:43

Hmm dan zou het invallen heel goed met stress te maken kunnen hebben. Lastig altijd om fijn maatje te vinden. Miss is ie gewoon speels? Mijne heeft een haat-liefde verhouding met n shet nu haha dat gaat er ook niet altijd zacht aan toe maar echt verwonden doen ze elkaar gelukkig niet.

Mais werd vroeger veel gebruikt als dikmaker, echter lang niet alle typen zijn goed voor een paard dus dat zou ik wel even uitzoeken. Als hij slecht aankomt kan het ook nog zijn dat ie last heeft van maagzweren.

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:47

Joy is ook niet altijd even lief met andere paardjes. Ze staat nogal hoog in de rang, en wil dit ook wel houden :')
Laatst kwam er een nieuw paardje in de groep, en ik zag al direct allemaal hoeven op Joy dr schouders. Nu weet ik dat Joy ook nog wel eens flink een paard toe kan takelen als het moet, dus daar ben ik wel blij mee? _O-

In juli doe ik trouwens mee met een oefencross. En ik ben ook erg bezig met springen. Dus dravers kunnen zeker normaal galoperen en springen _O- al doet Joy het niet altijd natuurlijk haha