Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-17 08:28

Nieuwsblad.be
Welzijn


Medewerkers van het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum Heusden-Zolder hebben donderdag een paard in beslag genomen in Bierbeek. Het dier was er zo slecht aan toe dat de dierenarts het liet inslapen. De bejaarde eigenaar reageert gelaten en onwetend.

Inspecteurs van Dierenwelzijn gaven het Limburgse opvangcentrum donderdag de opdracht om het in beslag genomen en verwaarloosde boerenpaard op te halen bij een bejaarde en alleenstaande man in Bierbeek. "Wellicht was het een overbuur die een pik op me heeft", zegt de bejaarde man. "Het paard was misschien niet in de beste gezondheid maar het kreeg elke dag eten. Ik weet ook niet goed wat er aan de hand was, het dier bleef maar vermageren."

"Op het eerste gezicht leek het ‘gewoon’ een vermagerd boerenpaard", zegt Rudi Oyen van het Vogel- en Zoogdierenopvangcentrum. "Maar eens dichterbij zagen we al meteen dat de verwondingen op haar benen vol met vliegen en zelfs al maden zaten. Na een dringend onderzoek van onze dierenarts werd beslist om het dier uit haar lijden te verlossen. De benen van het paard waren al zodanig opgezwollen dat dit nooit meer goed zou komen."

Volgens bronnen is het niet de eerste keer dat de man in opspraak komt rond dierenverwaarlozing. "Maar daar is niks van waar", zegt de man. "Ik heb mijn hele leven al paarden gehad. Maar ik snap wel dat ze het paard nu weghaalden. Misschien ben ik nu wel te oud en hou ik beter geen dieren meer."

Volgens een buurvrouw leidt de man een beetje een zonderling bestaan. "Het is geen man met slechte bedoelingen, daar ben ik zeker van. Eigenlijk ben ik een beetje beschaamd dat we niet aan de alarmbel trokken en dat het dier het nu niet heeft gehaald."

Klik hier voor een foto van het paard.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


secricible

Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:30

Ik vind dit wel verdrietige situaties met alleen maar verliezers. Hopelijk realiseert hij zich zelf inderdaad dat het beter is geen beesten meer te houden. En hopelijk hebben buurtbewoners geleerd om inderdaad op tijd op te treden in deze situaties. Alleen heel verdrietig dat dit dier daar de dupe van is geworden...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:32

Erg sneu...zeker voor het dier...

Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd......

hagelslag
Berichten: 8989
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 08:41

Ach best sneu.
Gewoin een noodlotige situatie dat de eigenaar zelf niet meer goed ervoor kon zorgen en niet optijd zelf aan de bel getrokken heeft

AmyJamess

Berichten: 2117
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:17

Inderdaad sneu verhaal.
Ik vind het alleen niet kunnen dat ze een foto van de man ook op de website zetten. Straks word hij nog lastig gevallen hierdoor.
Ik geloof ook zeker dat hij het beste met zijn paard voor had maar gewoon niet in staat was de juiste verzorging te geven. We weten natuurlijk ook niet of deze man nog wel gezond is en geen alzeimer ofzo heeft.

Diverse boeken en leuke kleding.

https://www.vinted.nl/member/67934478-amyjames28

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:22

Dikke benen, wondjes, vliegen en maden zijn een veel voorkomend probleem bij trekpaarden en zijn absoluut niet het directe gevolg van verwaarlozing. Bij chronische CPL gevallen heb je zelfs met dagelijkse zorg je handen vol aan het in de hand houden van de ziekte en weg proberen te houden van vliegen.

Met de juiste zorg had dit paardje er nog best bovenop kunnen komen. Ik heb veeeeeeel slechtere benen gezien namelijk qua oedeem en die paarden functioneren nog gewoon.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:36

Ik kan natuurlijk niet vanaf de foto's beoordelen aangezien ze niet eeg duidelijk zijn, maar als hierboven heb ik wel erger gezien. Ook met wonden en maden. Doodzonde!

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:42

Als veearts zegt inslapen zal dat wel nodig zijn. Vanaf beeldscherm is moeilijk te zien of er nog meer aan de hand is.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:45

Heel verdrietig dit, vooral voor het paard. Ook ik ben van mening dat het dier er niet heel slecht uitziet. Maar de DA zal wel een aantal testen hebben gedaan waaruit zijn besluit tot inslapen is gekomen.

GabberGill

Berichten: 5676
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 10:53

Zo bedoelde ik mijn post ook hoor.

hagelslag
Berichten: 8989
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:04

AmyJamess schreef:
Inderdaad sneu verhaal.
Ik vind het alleen niet kunnen dat ze een foto van de man ook op de website zetten. Straks word hij nog lastig gevallen hierdoor.
Ik geloof ook zeker dat hij het beste met zijn paard voor had maar gewoon niet in staat was de juiste verzorging te geven. We weten natuurlijk ook niet of deze man nog wel gezond is en geen alzeimer ofzo heeft.



Ik vind het ook niet kunnen dat een foto van de man op internet staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:15

AmyJamess schreef:
Inderdaad sneu verhaal.
Ik vind het alleen niet kunnen dat ze een foto van de man ook op de website zetten. Straks word hij nog lastig gevallen hierdoor.
Ik geloof ook zeker dat hij het beste met zijn paard voor had maar gewoon niet in staat was de juiste verzorging te geven. We weten natuurlijk ook niet of deze man nog wel gezond is en geen alzeimer ofzo heeft.


Helemaal mee eens.. Straatnaam, zijn naam en foto staan er bij..

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:37

Tja, de man heeft al jaren paarden maar weet niet wat er aan de hand is met deze. Hoezo bel je dan geen veearts? Vind het sneu voor dit paard die man zal mij echt een zorg zijn.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

hagelslag
Berichten: 8989
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 11:52

Jennyj01 schreef:
Tja, de man heeft al jaren paarden maar weet niet wat er aan de hand is met deze. Hoezo bel je dan geen veearts? Vind het sneu voor dit paard die man zal mij echt een zorg zijn.


Ooit een keer een documentaire gezien over hoe slechts de ogen van een mens worden naarmate ze ouder worden??

Ik zou zeggen, als iedereen even
Nieuwsblad.be een mailtje stuurd dat het absoluut niet kan dat ze zijn foto erbij doen. Wie weet begrijpen ze het dan en halen ze de foto etc weg

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:15

Oh jeetje, bierbeek is hier vlakbij... erg sneu voor het dier.. ook ik vind het niet kunnen dat er een foto van de man bij het artikel staat :n

Everything will be alright.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:28

Jeetje wat een schrijnend geval. Jammer dat de bezorgde buren niet eerder aan de bel hebben getrokken of hulp hebben geboden. Wie weet had de oudere boer in dat geval zijn hobby kunnen behouden en het paard zijn leven.

Schandalig dat de oude man zo op internet wordt gegooid. De gemiddelde terrorist is een stuk anoniemer.


Willemiens

Berichten: 939
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 12:32

AmyJamess schreef:
Inderdaad sneu verhaal.
Ik vind het alleen niet kunnen dat ze een foto van de man ook op de website zetten. Straks word hij nog lastig gevallen hierdoor.
Ik geloof ook zeker dat hij het beste met zijn paard voor had maar gewoon niet in staat was de juiste verzorging te geven. We weten natuurlijk ook niet of deze man nog wel gezond is en geen alzeimer ofzo heeft.


Mee eens. Beste man geeft zelf ook aan dat hij gewoon weg te oud is en er niet meer voor kan zorgen.
Erg sneu om er dan een foto bij te zetten...

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:03

hagelslag schreef:
Jennyj01 schreef:
Tja, de man heeft al jaren paarden maar weet niet wat er aan de hand is met deze. Hoezo bel je dan geen veearts? Vind het sneu voor dit paard die man zal mij echt een zorg zijn.


Ooit een keer een documentaire gezien over hoe slechts de ogen van een mens worden naarmate ze ouder worden??

Ik zou zeggen, als iedereen even
Nieuwsblad.be een mailtje stuurd dat het absoluut niet kan dat ze zijn foto erbij doen. Wie weet begrijpen ze het dan en halen ze de foto etc weg


Ik heb zelf sinds kort een leesbril. Dus ja ik snap het. Als je al jaren paarden hebt dan weet je dat je moet enten, wormkuur en er een Hoefsmit moet komen. Niet alleen bij deze maar ook bij de voorgangers. Dit ziet er schandalig uit. Geen goed woord voor over. En men stond er bij en keek er naar. De buurvrouw is de enige die de hand in eigen boezem steekt.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:09

Denk dat ik het deels de omwonenden nog meer kwalijk neem dan de oude man in kwestie....
Hier sluit je je ogen toch niet voor als buren en dan zorg je toch voor ingrijpen en hulp? Zo hadden ze het paard misschien het leven kunnen redden en de oude man de ellende die hij nu doormaakt kunnen besparen....

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Rizette
Berichten: 4330
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 23:34

Ik vind het sneu voor het paard en sneu voor de man en zolang het stamboek of niemand in Nederland het nodig vindt om nader onderzoek naar de aandoening CPL te doen . Zullen paarden er aan onderdoor gaan en wordt er met hengsten en merries doorgefokt die het hebben terwijl de kans bestaat dat het erfelijk is. Zie zo vaak dat mensen zoveel verdriet hebben omdat hun paard het heeft en het ingeslapen moet worden. Dat is heus niet alleen bij deze man. Maar de vermagering zal niet alleen door CPL komen daar zit wel meer achter.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 12:20

Gloa schreef:
Dikke benen, wondjes, vliegen en maden zijn een veel voorkomend probleem bij trekpaarden en zijn absoluut niet het directe gevolg van verwaarlozing. Bij chronische CPL gevallen heb je zelfs met dagelijkse zorg je handen vol aan het in de hand houden van de ziekte en weg proberen te houden van vliegen.

Met de juiste zorg had dit paardje er nog best bovenop kunnen komen. Ik heb veeeeeeel slechtere benen gezien namelijk qua oedeem en die paarden functioneren nog gewoon.



Sneu voor het dier maar ook voor de eigenaar.

Als het een CPL is, dan is de behandeling en zorg ook intensief en soms geneest het nooit meer.
Dus de schuld ligt niet helemaal bij de eigenaar, maar hij had er inderdaad beter voor moeten gaan zorgen en wat eerder in moeten zien dat het hulp nodig had.

Goed dat hij nu wel inziet dat hij daar te oud voor is en dat hij beter geen dieren meer gaat houden.

Paard is volgens mij ook niet zo erg jong meer.

Zinzi_jewel

Berichten: 8781
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Verwaarloosd paard ingeslapen in Bierbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 13:47

Lijkt dat dit een oud paard is
Die worden makkelijker mager als je t rantsoen niet aanpast
Wellicht heeft de oude man daar niet aan gedacht !
En de benen denk idd CPL
Vreselijk naar
Het paard is nu goed af

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annienke, IASCrawler, Jurre23, kimwilliam, Mediatoolkitbot, ogidni, rayoow, Yummy en 54 bezoekers