Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-17 21:02

Via de zoekfunctie kwam ik op 1 ouder topic terecht van 2012, waar verder geen reacties op zijn gekomen. Dus bij deze open ik een nieuwe.

Het zit namelijk zo.
Ik kwam eerder deze week bij de cranenbroek en bij ons hebben ze nu sinds kort ook paardenbrok.
Onze eigen honden en katten doen het super goed op het Cranenbroek eigenmerk Smulti voer.
Dus was wel nieuwsgierig naar deze paardenbrok en muesli.

Op internet via google, kom ik ook niet echt op antwoorden qua ervaringen.

Je krijgt het voer in 2 soorten lijkt het. De premium, meer sportbrok vorm lijkt deze. Namelijk gericht op prestaties. Deze krijg je dan in brok en in muesli apart.

En dan de "gewone" naar mijn idee. Het staat er niet echt op beschreven, maar de afbeelding doet denken aan gewone basis voeding. Ook deze in brok vorm, maar ook in muesli & brok vorm. Op de verpakking staat bij de laatste, "te combineren met brok, of gewoon in huidige vorm"
Maar er zit dus al kant en klaar in de zak brok & muesli gemengd.

Nu vraag ik mij dus af of er mensen zijn die dit voeren en wat hun ervaringen zijn. Ik heb eerlijk gezegd weinig verstand van de verhoudingen en stoffen die er nu precies inzitten en nodig zijn. Ik heb voor mijn eigen paard diverse dingen gehad en mijn huidige voeding lijkt tot nu toe het meest geslaagd.

Momenteel voer ik:
- Subli basisbrok (boerenbond)
- muesli Quattro (Mijten)
Deze mix ik zelf. Hij krijgt hier niet veel van, want hij levert geen zware prestaties en krijgt genoeg ruwvoer. Heeft energie genoeg en vacht ziet er altijd stralend uit.
Mijn huidige voer is niet duur, maar sta altijd open voor andere dingen als deze eventueel net zo goed zijn, en ook qua kosten gunstiger.

Dus ik ben benieuwd of er mensen zijn die hun paard dit voeren of geprobeerd hebben.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:25

Ik zag laatst ook dat ze paardenvoer hadden bij de cranenbroek.
Ik zou zelf er nog niet aan denken om mijn paard dit te gaan voeren. Gezien de prijs kan ik me niet voorstellen dat er kwalitatief goede ingredienten in zitten. En genoeg en goed opneembare vitamines e.d.

en ook het hondenvoer is vooral gebaseerd op veel granen. Dit heeft zeker niet mijn voorkeur.
maar dat is uiteraard mijn mening.
(Toen we onze herplaatshond kregen had hij brokken van cranenbroek. Die kregen we mee. )
hij was ontzettend aan de diaree. Maar dat had dit ras vaak (?) Kregen we van de eigenaar te horen. Bij ons kreeg hij onze brok en sindsdien nooit meer diaree gehad.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:30

Waarom je je dieren van dat goedkope sloebervoer wil voeren zal ik nooit begrijpen.

Vooral bij paarden waar vooral de ruwvoer de kosten zijn en goed voer helemaal niet duurder hoeft te zijn wanneer je het per dag bekijkt.

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:33

Ik heb een zak premium brok en haver gehaald vorige week.
Ik voer dit nu 3 dagen maar bij mij is het gewoon als beloning na het rijden.
Stal eigenaar voert zelf 2x per dag zijn eigen brok.

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 21:59

Goedkoop hóeft niet altijd persee slechter te zijn..

Mijn honden en katten doen het super op de smulti. Onze Aussie kreeg vanuit de Fokker als pup zijnde Renske voeding. Dit werd ook overal ontzettend aangeprezen, zou super goed zijn, alleen erin wat nodig is en goed opneembaar is. Zat wel een prijsje aan verbonden. Naja, wij dit braaf mee overgenomen toen we onze Aussie thuis hadden. Als pup zijnde ging dit niet verkeerd, maar ineens at hij het niet meer en kreeg diarree. Medisch niks aan de hand.. toen hebben we diverse dingen geprobeerd en kregen er nog 2 honden bij die ook diarree klachten kregen van hun huidige voer. (Frolic)
En toen kwamen we bij de cranenbroek smulti uit.. voor de Aussie hadden we de active, en mixten we de lam & rijst erdoorheen. De andere twee op de lam & rijst. Gelijk was iedereen van alle klachten af en nu 4 jaar later nooit meer problemen gehad op dit voer.

De katten kregen eerst Whiskas, omdat ik dat gewend was te voeren. Sinds hun op de smulti zitten is ook de vacht beter gaan uitzien.

Dus voor mij is dit geen slecht merk aangezien mijn dieren al 4 jaar er goed op draaien. Wilt natuurlijk niet zeggen dat mijn paard er ook automatisch goed op zal draaien. Maar is wel de afweging waard in mijn geval! Vandaar dat ik ervaringen vraag.

Ik heb er helaas niks aan als direct geroepen wordt "waarom je je dier goedkope prul wilt voeren".
Onderbouw dit dan aub ook met je eigen ervaring in dit voer.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:02

Sorry ts maar volgens mij heb je geen idee wat je je dieren voert.
Echt alle prutmerken passeren, wist je dat je frolic aan de drollen kan herkennen?
Zó smerig, onwijs veel en oranje als weet ik wat.
Whiskas, schijten ze zich ook op leeg omdat er amper wat goeds in zit.
Echt ik durf te wedden als je goed voer gaat geven, en niet dus na een soort duur voer wat niet werkt naar goedkope bende gaat, het verschil gaat zien..
Ik heb met honden gewerkt, en alle frolic kandidaten kon ik er zo uithalen zonder vooraf te weten wat ze gevoerd kregen. :x

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 16:21

De frolic hebben wij zelf niet gevoerd. Dat was het voer wat de honden kregen voor ze naar ons kwamen. Omdat ze daar slecht op reageerden zijn ze bij ons overgestapt. Onze Aussie zat toen al op de smulti bij ons.

En dat die genoemde producten de wel bekende kleur en smaak stof producten zijn, weet ik ook daarom krijgen ze dat ook niet meer nadat ik daar achter kwam.
(We hebben helaas niet allemaal een directe achtergrond qua voeding, sommige dingen leer je door ervaring opdoen en je laten adviseren..)
En het woord van een dierenarts vertrouw ik toch nog beter dan die van een winkelmedewerker...

Onze dieren zijn gecheckt en zijn volkomen gezond verklaard. Dusja, meer bewijs hoef ik dan niet over die ervaring van het voer.
En van alles wat ik geprobeerd heb, ben ik toch écht het meest tevreden over de smulti. Voor míjn dieren werkt het.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:28

Heb je ook info over wat er in zit?
Voor die prijs heb ik maar weinig hoop maar ik kan op internet echt helemaal nergens vinden wat die "brok" zou moeten zijn.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 16:48

Azmay schreef:
Heb je ook info over wat er in zit?
Voor die prijs heb ik maar weinig hoop maar ik kan op internet echt helemaal nergens vinden wat die "brok" zou moeten zijn.


Nee helaas niet.. vandaar dat ik hoopte hier antwoorden te krijgen..

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:55

Een brok waarvan ik niet weet wat erin zit zou ik bij voorbaat al niet voeren.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:56

Je zou een voeranalyse kunnen opvragen. Dan kun je zelf de inhoud met andere merken vergelijken

Be happy eat a snackkie

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:57

Cranenbroek paardenvoer?

Sinds kort dan. Lijkt me nu niet het meest ideale. Laat staan gewoon honden/ kattenvoer.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 16:58

_Reneee schreef:
Een brok waarvan ik niet weet wat erin zit zou ik bij voorbaat al niet voeren.


Klopt, het staat wel op de verpakking.. Maar dacht zelf toen, "ik zoek het thuis eens op".. Maar helaas vind ik er nog niks over. Volgende keer toch maar foto ervan maken. Was al het twijfelen in de winkel. Ik kom daar helaas maar om de zoveel tijd, aangezien ik in Duitsland woon. Dan leek dit topic me sneller te werken. Blijkbaar niet :P

Maar we waren toevallig niet lang daarvoor ook in de winkel en toen lagen ze er nog niet. Dus vermoed dat het nog echt iets nieuws is

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:29

Ik heb nog een halve zak premium brok in me auto liggen ik wil evt. Wel een foto maken?

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:32

Ik heb vorige week een zak sportbrok en een zak muesli gehaald, ben enkel nu nog bezig met mijn andere brok eerst op te voeren. Verder merk ik niet echt verschil qua ingrediënten als ik dit vergelijk met de subli brokken die ik normaal heb van de boerenbond.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:54

Ik heb geen ervaring met de paarden brokken.
Wel heb ik een hond op het hondenvoer van hun staan, hond heeft een tijd op hoog vlees gehalte brok gestaan waar hij het niet goed op deed ook op kvv ging het niet goed, soms heeft ie ook dagen dat ie niks wilt eten en dat is best wel lastig met kvv. Nu heeft ie dus altijd toegang tot de smulti brokken en krijgt blikvoer als de andere honden kvv krijgen (en ja hij krijgt het goedkoopste blikvoer wat er is)
Ik ben dus absoluut van mening dat goedkoop niet altijd slecht is maar het gewoon afhankelijk is per dier!

Ik ben benieuwd of mensen die roepen dat t goedkope rommel is überhaupt weten wat er allemaal in zit en wat voor voer ze zelf voeren, ik bedoel in merken als pavo en subli zit ook zat rommel toegevoegd hoor..

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-17 18:47

_helga_ schreef:
Ik heb nog een halve zak premium brok in me auto liggen ik wil evt. Wel een foto maken?


Heel graag!

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 20:25

Orsje schreef:
_helga_ schreef:
Ik heb nog een halve zak premium brok in me auto liggen ik wil evt. Wel een foto maken?


Heel graag!


Afbeelding

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:15

Er missen een hoop gegevens op die zak...

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Smulti paardenvoer (cranenbroek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:35

Idd ja. Je kan de fabrikant mailen en vragen om een complete analuy incl alle vitaminen en suiker en zetmeel. Maar gezien er al rap melasse in de ingredienten lijst staat vrees ik voor flink wat suiker. Ik wordt er niet enthousiast van eigenlijk.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 21:36

Ik word niet echt gelukkig van die ingredienten eigenlijk.

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-17 23:58

Bedankt voor de foto _Helga_!

Jij voert dit dus?
Wat zijn jou ervaringen met deze brok? Ben je tevreden of juist niet.

Verder algemeen:
Kan het dan toch zo zijn dat de normale brok minder suikers heeft?
Of zou dat vergelijkbaar zijn...

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

_helga_

Berichten: 6293
Geregistreerd: 21-01-08
Woonplaats: Goirle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 07:45

Orsje schreef:
Bedankt voor de foto _Helga_!

Jij voert dit dus?
Wat zijn jou ervaringen met deze brok? Ben je tevreden of juist niet.

Verder algemeen:
Kan het dan toch zo zijn dat de normale brok minder suikers heeft?
Of zou dat vergelijkbaar zijn...


Ja ik voer dit voor erbij! Na het rijden als beloning.
Ik gebruik het nog niet zo lang, ik merk wel veel verschil met de pavo sportsfit.
Als ik die voer is ze veel heter dan nu.

Maar verder merk ik nog niks aan haar.

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht

TWIXFANCY
Berichten: 21
Geregistreerd: 14-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 21:34

Hoi!

Is een oude topic, maar wil er toch graag op reageren.

Onze ponys en paarden doen het er prima op! Zijn geen sport paarden, lopen ook geen uren per dag.

Soms kunnen mensen ook overdrijven en het duurste van het duurste kopen.

Naar deze brok is prima voor recreatie ponys/paarden.
Maar goed dat is mijn mening

_Reneee

Berichten: 5787
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:09

Nee sommige mensen kunnen ook op het verkeerde besparen en deze rommel erin stoppen. Die van mij zijn ook geen sportpaarden, maar krijgen godzijdank wel fatsoenlijk te vreten :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_, lkaw, lletam, NikkiB1991 en 43 bezoekers