[VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd na belonen paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

[VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd na belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 08:13

Bokt.nl / Facebook
Dressuur
Ingezonden door diverse bokkers


Tristan Tucker is uitgesloten op het CDI in Uggerhalne omdat hij zijn paard beloonde en hierbij de teugels in één hand hield. Jewels Sir Weibach was wat nerveus en daarom klopte Tucker hem tijdens de uitgestrekte draf licht op de hals en achterhand om hem gerust te stellen. Helaas leverde hem dit een diskwalificatie op omdat hij met één hand de teugels los liet. De FEI reglementen vermelden dat ruiters de teugels met beide handen moeten vasthouden, met uitzondering van het groeten en in de Kür op muziek.

"Na afloop kwam de jury bij C naar me toe om te vertellen dat dit niet was toegestaan en ik hiervoor gediskwalificeerd zou worden", schrijft Tucker op zijn Facebookpagina. "Dus we zijn de dag geëindigd met een gelukkig en rustig paard, maar kregen helaas geen score. We hebben Wally maar niet verteld over de eliminatie."

Klik op onderstaande afbeelding voor de video:

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:28

Puntaftrek, oke als het moet, maar diskwalificatie? :') Omdat je inzit met de emotie van het paard? Zo jammer... Fijne vent die Tristan! :)

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:40

Wat is het eigenlijk een belachelijke sport := Of ja, belachelijke regel. In de westernwereld mag het natuurlijk ook niet. Geef dan puntenaftrek. En zelfs dat vind ik belachelijk. Als je je paard al niet meer gerust mag stellen. Wat een onzin zeg.

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:42

Diskwalificatie voor een klopje op de hals is wel een beetje overdreven :+

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:44

SayaJones schreef:
Diskwalificatie voor een klopje op de hals is wel een beetje overdreven :+

Ik vond het vooral 'vreemd' dat hij op de achterhand ging belonen? :Y) Of zo lijkt het iig toch op de diagonaal?

Chessie

Berichten: 1459
Geregistreerd: 04-11-04

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:52

Daar was de diskwalificatie vlgs mij ook voor Laurie. voor het loslaten van de teugels om op de achterhand te belonen

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:54

We kunnen beter de paarden de hele proef de krul in trekken dan een keer op een vriendelijke manier vertrouwen geven.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:57

Regels zijn regels...Op de diagonaal in uitgestrekte draf belonen op de kont heb ik nog nooit gezien... Ik snap eerlijk gezegd ook niet hoe dat geruststellend werkt maar dat zal wel zo geconditioneerd zijn bij zijn paarden :')

Prima als je de ervaringen voor je paard op die manier goed wil houden, maar neem dan ook gewoon de consequentie voor lief. Dit is niet een kriebeltje op de hals of een stemhulp maar gewoon een hele aparte actie.

prugelpiet

Berichten: 12561
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:59

Zo stond ik er gister ook in, totdat iemand het op zo'n manier uitlegde dat het eingelijk heel logisch is. Hij geeft een klopje op de achterhand, als dat goedgekeurd word doet een ander dat straks ook, alleen geeft die misschien een wat harder klopje/mep om er meer beweging uit te krijgen.
Belonen op de hals is toegestaan mits je de teugels vasthoud.

Wie beloont z'n paard nou door op z'n kont te kloppen :?

SayaJones

Berichten: 11927
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:04

Ja, dat vond ik ook een beetje maf :+
In training oke, en als je in een proef wilt belonen, hou het dan alleen bij de hals :=

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:09

Zou wat zijn als we dat allemaal gingen doen :=

iig goede publiciteit voor Tristan!

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:23

Het is toch algemeen bekend dat je niet zo mag belonen tijdens wedstrijden.... en ik denk dat hij dat zelf ook heel goed weet. Dus gewoon de consequentie accepteren..... ik snap niet zo goed waarom dit nieuws is.....

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:27

De mep partij van Jur Vrieling op de OS werd aan alle kanten goed gepraat en voor belonen wordt je gediskwalificeerd? Misschien vreemd op de achterhand, maar als je regelmatig met 1 hand rijdt, bijv in het bos of met uitstappen, dan zul je merken dat je ook snel geneigd bent om een keer over de achterhand te aaien of kriebelen, dus misschien is het een actie die geboren is uit gewoonte.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:28

Volgens mij staat er ook niet dat hij het niet accepteert toch?



Thebiglion schreef:
De mep partij van Jur Vrieling op de OS werd aan alle kanten goed gepraat en voor belonen wordt je gediskwalificeerd? Misschien vreemd op de achterhand, maar als je regelmatig met 1 hand rijdt, bijv in het bos of met uitstappen, dan zul je merken dat je ook snel geneigd bent om een keer over de achterhand te aaien of kriebelen, dus misschien is het een actie die geboren is uit gewoonte.

Inderdaad.

_Reneee

Berichten: 5788
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:32

Thebiglion schreef:
De mep partij van Jur Vrieling op de OS werd aan alle kanten goed gepraat en voor belonen wordt je gediskwalificeerd? Misschien vreemd op de achterhand, maar als je regelmatig met 1 hand rijdt, bijv in het bos of met uitstappen, dan zul je merken dat je ook snel geneigd bent om een keer over de achterhand te aaien of kriebelen, dus misschien is het een actie die geboren is uit gewoonte.


Inderdaad. Ik kriebel regelmatig over de kont van mijn paard. Dat je niet mag belonen vind ik echt een achterlijke regel. Eentje die stamt uit het jaar 0.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:32

Thebiglion schreef:
De mep partij van Jur Vrieling op de OS werd aan alle kanten goed gepraat en voor belonen wordt je gediskwalificeerd? Misschien vreemd op de achterhand, maar als je regelmatig met 1 hand rijdt, bijv in het bos of met uitstappen, dan zul je merken dat je ook snel geneigd bent om een keer over de achterhand te aaien of kriebelen, dus misschien is het een actie die geboren is uit gewoonte.


Maar hé...

MariekeS_ schreef:
Regels zijn regels...


Dus straffen mag, belonen niet :j

Heel paardvriendelijk, die sport met zijn regels :+

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:37

buiten dat is het wel onzinnig om te doen ook je gewicht blijft niet op zijn plek dus je brengt paard ook nog uit balans (maar das miss ook juist de bedoeling en dat is miss ook een aantekening)

mooney

Berichten: 7778
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:39

Wendy schreef:
Thebiglion schreef:
De mep partij van Jur Vrieling op de OS werd aan alle kanten goed gepraat en voor belonen wordt je gediskwalificeerd? Misschien vreemd op de achterhand, maar als je regelmatig met 1 hand rijdt, bijv in het bos of met uitstappen, dan zul je merken dat je ook snel geneigd bent om een keer over de achterhand te aaien of kriebelen, dus misschien is het een actie die geboren is uit gewoonte.


Maar hé...

MariekeS_ schreef:
Regels zijn regels...


Dus straffen mag, belonen niet :j

Heel paardvriendelijk, die sport met zijn regels :+

Ik ben helemaal voor belonen, ook tijdens de proef.
MAAR ik snap ook dat ze belonen op de achterhand niet toestaan. Want hoe ga je dan objectief vaststellen of iemand een hand naar de achterhand doet om te belonen of om even een mep te geven? Klinkt heel logisch, maar als je kijkt hoe hard het belonen op de hals soms gaat uit emotie na de proef dan wordt de grens opeens een stukje vager. Daarnaast vind ik het raar om tijdens een oefening opeens je gewicht zo abrupt te verschuiven om bij de achterhand te kunnen.
Belonen in de proef doe je maar gewoon op de hals, zou even goed moeten werken.

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:43

bruintje123 schreef:
Volgens mij staat er ook niet dat hij het niet accepteert toch?


Je hebt gelijk. Wellicht vind hij het zelf inderdaad geen probleem.

Maar er wordt weer zo heerlijk zwart-wit gereageerd op social media.
"Gediskwalificeerd worden voor het belonen van je paard".
Nee, hij is gediskwalificeerd voor het rijden met 1 hand.

Wendy schreef:
Maar hé...

MariekeS_ schreef:
Regels zijn regels...


Dus straffen mag, belonen niet :j

Heel paardvriendelijk, die sport met zijn regels :+


Belonen mag wel. Maar niet als je dat op deze manier doet.
Heb je ook even goed gekeken wat er gebeurt zodra hij zo achterover hangt? Paard heeft nog altijd een S&T in en komt flink achter de loodlijn.

Ik hou gewoon niet zo van dat scheinheilige goed/fout gedoe...

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:44

@mooney: uit het bericht maak ik niet op dat belonen op de achterhand niet mag, maar dat belonen tijdens de proef überhaupt niet is toegestaan. Want beide handen moeten de teugels vasthouden. dus strikt gezien had hij ook gediskwalificeerd moeten worden als hij het anders had gedaan.

@marieke: zoals je zelf ook al zegt, is hij gediskwalificeerd voor het loslaten van de teugels. Dus belonen mag niet, straffen wel.
En over achter de loodlijn... ach, dat is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-06-17 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [VIDEO]Tristan Tucker gediskwalificeerd wegens belonen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:47

Ik ben het er niet mee eens, maar ik kan me best voorstellen dat voor een jury een klopje op de achterhand toestaan uit kan lopen tot manieren om die uitgestrekte draf net wat extra's te geven..

Alleen een aaitje over de hals was misschien wat handiger geweest in dit geval :)

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:48

Wendy schreef:
@mooney: uit het bericht maak ik niet op dat belonen op de achterhand niet mag, maar dat belonen tijdens de proef überhaupt niet is toegestaan. Want beide handen moeten de teugels vasthouden. dus strikt gezien had hij ook gediskwalificeerd moeten worden als hij het anders had gedaan.


Nee hoor: je kan ook belonen met een kriebel of klopje op de hals met de teugel in je hand.

jodovi
Berichten: 70
Geregistreerd: 14-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:51

JudithGigi schreef:
Ik ben het er niet mee eens, maar ik kan me best voorstellen dat voor een jury een klopje op de achterhand toestaan uit kan lopen tot manieren om die uitgestrekte draf net wat extra's te geven..

Alleen een aaitje over de hals was misschien wat handiger geweest in dit geval :)


Precies maar dan wel met de teugels nog in de hand :')

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:52

Jorine_xx schreef:
JudithGigi schreef:
Ik ben het er niet mee eens, maar ik kan me best voorstellen dat voor een jury een klopje op de achterhand toestaan uit kan lopen tot manieren om die uitgestrekte draf net wat extra's te geven..

Alleen een aaitje over de hals was misschien wat handiger geweest in dit geval :)


Precies maar dan wel met de teugels nog in de hand :')


Uiteraard! :D
Doe ik zelf ook wel eens voorzichtig, dacht eigenlijk dat belonen in het algeheel niet was toegestaan :')

Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:18

Wendy schreef:
@marieke: zoals je zelf ook al zegt, is hij gediskwalificeerd voor het loslaten van de teugels. Dus belonen mag niet, straffen wel.
En over achter de loodlijn... ach, dat is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering.

Nee, hij is uitgesloten voor het rijden met de teugels in 1 hand, want dat is niet toegestaan. Of dat was om te belonen, aan te moedigen, zijn neus te snuiten of een daas te verjagen staat er volledig los van.

Dat je het paard niet mag belonen staat bij mijn weten nergens. Volgens mij is er ook geen jury die erover valt als je even (met teugel in je hand) langs de manenkam strijkt of een klopje geeft.
Er staat wel duidelijk in het reglement dat wreedheid niet is toegestaan. Dus straffen mag maar zeer beperkt. En wat is straf? Daar kunnen we ook wel een topic met 500 pg's mee vullen.

De titel is natuurlijk fout en suggestief, en velen trappen er ook met 2 voeten in. De correcte titel had moeten zijn: Tristan Tucker uitgesloten voor rijden met de teugels in 1 hand.