Welk gewicht op haflinger/welsh?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Erinnie
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-06-17

Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 21:02

Hallo,

Ik vraag me af tot welk gewicht deze specifieke paarden kunnen dragen;

Haflinger. 10 jaar. 1,45 a 1,48 groot. Stevige haf. Geen luxe type. Ook geen boerentype. Ertussenin. Stevig grove benen maar geen tafelmodel rug.

Welsh cob. Boven de 20 maar word nog 12 geschat door kundige paardenmensen. 1,40. Enorm breed. Breder dan de haf. Geen overgewicht maar wel witte wintecboom voor de beeldgeving.

Welk gewicht zou de max zijn voor deze 2?

Een vriendin van me wilt graag rijden. Heeft een maagoperatiegehad. Is van plusminus 120 afgevallen naar plusminus 90.
Ze is wat kleiner dan ik. Ik ben 1 70. Ik gok zij 1 60 zoiets?.

Zelf weeg ik 75 en rijd beide paarden.


Willemiens

Berichten: 929
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:11

Ik rij zelf een haflinger, weeg 75kg. Vind zelf 80kg wel de max voor een haflinger.
Welsh durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee..

Er is trouwens wel een topic geweest met poll over gewicht en haflinger;
[HA] Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:17

80 Kilo zou mijns inziens de max zijn, maar liefst daaronder. :j

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Erinnie
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 21:24

Willemiens schreef:
Ik rij zelf een haflinger, weeg 75kg. Vind zelf 80kg wel de max voor een haflinger.
Welsh durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee..

Er is trouwens wel een topic geweest met poll over gewicht en haflinger;
[HA] Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Even het topix globaal doorgekeken. Ik zie daar heel wisselende antwoorden. De een zegt 70 kilo max. Een ander zegt dat 90 te doen is.

@Shenavallie, en bij een buitenrit in stap? Dan ook die 80 kilo?

suikermeisje

Berichten: 8340
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:28

Bij mij reed er een tijdje iemand van 90 op m'n haf. Toch vind ik dat eigenlijk achteraf gezien wel te zwaar. 80 is eigenlijk wel de max.
Ook bij een welsh denk ik dat dat wel de max is.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:38

Dat is heel lastig beoordelen vanaf een scherm vind ik. Jij kent de paarden het beste.
De ene haf is de ander niet. Er zijn haflingers die met 90kg geen moeite hebben. Anderen weer wel.

Ook ik hanteer voor mijn eigen Haflinger max. 80kg. Ikzelf ben 75kg.
Toen ik 2 jaar geleden door omstandigheden boven de 80kg kwam ben ik gelijk gestopt met rijden.
De haflinger had het prima kunnen dragen hoor, maar ik voelde me er zelf gewoon niet prettig bij. We gingen gewoon verder vanaf de grond. Totdat ik weer een acceptabel gewicht had.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:39

Kan ze een beetje rijden? Liever iemand van 70 kilo die goed rijdt dan iemand van 50 kilo die zit te bonken.
Hoe zijn de paarden getraind? Kunnen ze een ruiter goed dragen of missen ze de bespiering?
Ze zeggen als absolute max 15-20% van het lichaamsgewicht. Laat dat voor de Haf 450 kg zijn, dan is 20% 90 kilo. Maar dit is dus inclusief tuig en de absolute max en ik denk niet dat je die op moet willen zoeken. Ik hou zelf als grens 60-70 kilo aan voor een vergelijkbare Haflinger.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Erinnie
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-06-17

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-17 21:49

Ze worden beide enkel op buitenritten gereden.
De haf 2 keer weeks een ritje van ongeveer 12 km. Waarvan 2 km draf en galop.
De welsh een 3 a 4 keer per week. Waarvan 2 ritten van 12 samen met de haf. 1 ritje wat wat korter is. En 1 rit die langer is een 20 km.

Macs

Berichten: 7615
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:23

Voor lange ritten zou ik ook geen zwaar persoon op mn paard willen. Voor een keertje misschien een uitzondering maar voor regelmatig max 75 kg.
Na lezingen van dierfysiotherapeuten en osteopaten gehad te hebben is me wel duidelijk wat paardrijden met een paardenlijf doet. Laat staan met iemand met "overgewicht" erop.
Het is ook niet waar dat koudbloeden meer gewicht kunnen dragen.

Maks :+:

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 01:18

Ik zou het niet doen, puur omdat hier sprake is van zoveel "dood" gewicht. 90 kg bij 1m60 is imo veel schadelijker dan 90 kg bij 1m90. Hoe goed je ook kunt rijden, je hebt helaas geen controle over het dode/losse gewicht dat op de paardenrug bonkt, het komt achter de beweging aan schokken en zorgt zo voor een flinke extra belasting voor het paard.

There was a man who entered a local paper's pun contest. He sent in ten different puns, in the hope that at least one of the puns would win. Unfortunately, no pun in ten did.

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 06:43

Erinnie schreef:
Ze worden beide enkel op buitenritten gereden.
De haf 2 keer weeks een ritje van ongeveer 12 km. Waarvan 2 km draf en galop.
De welsh een 3 a 4 keer per week. Waarvan 2 ritten van 12 samen met de haf. 1 ritje wat wat korter is. En 1 rit die langer is een 20 km.

Maar dan ook wel lekker over de rug? Of een beetje lang leve de lol? Een dragend paard kan meer dragen dan een paard die zijn buikspieren niet gebruikt en dus niet echt draagt.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 06:57

Max 15% van lichaamsgewicht paard

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl


Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:15

Erinnie schreef:
Willemiens schreef:
Ik rij zelf een haflinger, weeg 75kg. Vind zelf 80kg wel de max voor een haflinger.
Welsh durf ik niet te zeggen, geen ervaring mee..

Er is trouwens wel een topic geweest met poll over gewicht en haflinger;
[HA] Wanneer nou te zwaar voor een haflinger?

Even het topix globaal doorgekeken. Ik zie daar heel wisselende antwoorden. De een zegt 70 kilo max. Een ander zegt dat 90 te doen is.

@Shenavallie, en bij een buitenrit in stap? Dan ook die 80 kilo?

Ook dan zou ik voor maximaal 80 kilo gaan. :j
Zelf ben ik gestopt met rijden toen ik door medicatie flink ben aangekomen. Pas als ik weer onder de 80 ben, dan wil ik het wel weer gaan oppakken. Dat heeft niet eens met het ras te maken, maar puur met het gewicht zelf (dus ongeacht of het een Haflinger, een trekpaard, een Fries, een KWPN'er of wat ook is).

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Saranghea

Berichten: 283
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:23

Houd 15-20% van het lichaamsgewicht van je pony aan (Dan ook liever 15% want 20% voor een minder getraind paard is ook al redelijk van). Dit geldt niet voor ieder ras want op een belgisch trekpaard moet je ook niet met 120 op gaan zitten.

Houdt er ook rekening mee dat "dood" gewicht veel zwaarder weegt dan spieren omdat dood gewicht erachteraan beweegt en zorgt voor een tweede "klap". Persoonlijk zou ik de beschrevene persoon niet op mijn pony's zetten ondanks dat vele ze beschrijven als "gewichtsdragers" omdat ze pony's en breed zijn. Voor de mijne is 80 Kg de max en als ik er ooit overheen kom rijd ik ook niet weer voordat ik ben afgevallen.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Welk gewicht op haflinger/welsh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:13



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers