Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Eddie_L_

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-02-11
Woonplaats: Woerden

Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-17 07:11

Hallo!

Aangezien het paard waar ik voor zorg volgend jaar oktober met zn baasje naar Italie gaat emigreren ben ik eens rond gaan kijken naar wat voor paarden er worden aangeboden.
Echter heb ik heel veel paarden bekeken, maar ik merk dat ik gewoon geen idee heb wat ik precies zoek.

Ik ben daarom heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Hoe zijn jullie je paardje tegen gekomen? Ben je via marktplaats opzoek gegaan en had je vanaf het eerste moment precies in gedachte wat je wilde en ben je hier ook mee thuis gekomen? Of ben je toevallig bij een buurman je maatje tegen gekomen?

Groetjes Bowien


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:09

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

Nibbit

Berichten: 10412
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:18

Zo lang je niet precies weet wat je zoekt wordt het wel heel lastig.
Maak voor jezelf een lijstje waar je paard aan moet voldoen.
Bijv, leeftijd, geslacht, gebruiksdoel, klassering, bepaalde karaktereigenschappen.

Maak een duidelijk lijstje en bedenk waar je evt concessies wilt doen en waar beslist niet.

Succes!

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 08:25

Ik heb op dit moment 2 quarter merries, beide koffievos, van 19 en 8 jaar oud.

Aan Mea ben ik op een aparte manier gekomen, 5 jaar geleden had ik een KWPNer welke ik uitbracht in de dressuursport en af en toe een sprongetje mee maakte.

Tot deze merrie een peesblessure over een oude peesblessure heen kreeg en op stalrust moest. Via een vriendin van me maakte ik kennis met de eigenaar van Mea, die op dat moment 5 quarters op stal had staan. Ze vroeg mij of ik het leuk zou vinden om met haar paarden het een en ander te doen als ik zin had, longeren, en later rijden, mesten en poetsen.

Dat vond ik natuurlijk wel leuk, want het liefst hing ik hele dagen op stal. Wanneer zij een week of langer op wedstrijd ging in Duitsland verzorgde ik haar andere 4 paarden, waaronder Mea. Na een paar maanden werd duidelijk dat bij mijn KWPNer alleen maar vermindering te zien was in plaats van verbetering, het paard had ook daadwerkelijk pijn, dus we hebben de stekker eruit getrokken. Een paar weken later kwam de eigenaar van Mea naar mijn moeder toe, inmiddels hadden we gereden en ging dit prima, Mea kon op dat moment nog geen zadel op of hoofdstel in (door mishandelingen in Amerika) dus op een barebackpad en een neusriempje door de bak heen (jongens wat vond ik dat eng in het begin... XD). Mea accepteerde ons, en dat doet ze maar bij een heel select groepje mensen (op 1 hand te tellen), dus kreeg mijn moeder het aanbod om dr te kopen, en heeft mij daar toen niks van laten weten. We zijn gaan proefrijden in Meijendel, hebben daar heen en weer over hetzelfde pad gereden in stap, draf, galop en ook gewoon een paar keer gewisseld. En mea? Die deed dr uiterste best.
Nu inmiddels 5 jaar later hebben we vandaag weer een wedstrijd in de subtopklasse western in Nederland. Allemaal door lol met knol, en nooit verwacht, want ik was echt een dressuurmuts. :)

Ik had na mijn kwpner een warmbloed (KWPN) ruin in gedachten, alle kleuren behalve (koffie)vos en schimmel, en jonger als 12 jaar. Ehh dat is allemaal dus niet gelukt, en ik heb er geen moment spijt van gehad! :)


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mijn andere paardje Grace heb ik nu anderhalf jaar, ik ben hier wel gericht opzoek gegaan naar een quarter op advertenties en bij mensen in de omgeving nagevraagd.
Van te voren had ik wel een redelijk beeld, ik zou een reiner wel leuk vinden maar wil daar alles mee kunnen (dus ook de in hand trail, pleasure) een allrounder dus.
Na op het randje net niet opgelicht te zijn in België (mensen gaven aan dat het paard 6 jaar jonger was als op het paspoort stond) en dat bekeken we gelukkig voor we een bod uitbrachten. Zijn we naar Wendy van Osch gegaan, en daar stond Grace, een echte reiner (Footworks finest lijn) en ervaren met koeienwerk, en nog eens boven t budget..

Maarja wel verliefd op dr.. dus laten keuren, nog een keertje 'zomaar' langs gekomen.
Nu anderhalf jaar later, heeft Grace twee weken geleden Mea met 15 jaar ervaring eruit gelopen in de in hand trail, mag ze vandaag weer de in hand trail mee doen en wordt ze steeds meer constanter in de pleasure. En ook dit doet ze in de subtop western Nederland.


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Kortom, je eisen op papier hebben, maar er niet teveel aan vast houden is mijn tip, als jij echt een klik met een paard hebt en het klopt allemaal (kwa prijs etc.) dan zou ik er gewoon van gaan genieten! :)

Sharkj

Berichten: 1134
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:21

Ik denk dat je best je eisen op papier kan zetten , het is natuurlijk ook allemaal afhankelijk van wat je uiteindelijk wel en niet wil met een paard , maar er aan vast houden is nog vrij lastig. Gewoon veel bekeken en op je gevoel afgaan wat wel en niet goed is :)

Zo had ik de eisen dat ik een beleerd paard zocht , mocht wel groen zijn maar in ieder geval stap draf en galop erop. GEEN merrie , rond de 1.65 hoog en GEEN "saaie" bruine , zon beetje tussen de 4 en 6 jaar oud.

waar kom ik mee aan? Een enorme (toen 1.75) onbeleerde bruine 3 jarige merrie :') waarom? Tja ik was verliefd op haar advertentie foto's , dacht haar niet te kunnen betalen. Prijs lag wel iets boven budget , maar ben toch gaan kijken. FOUT want toen was ik compleet verliefd op dat paard. 3 jaar later nog steeds <3

Trotse eigenaresse van Fancy Sollenburg (Uphill x Krack C)

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:27

Mijn paard was vroeger mijn ponykamp paardje. Wel gekeken op internet voor een ander paard maar ik merkte dat ik toch alleen maar een vos met een kol zocht. :+

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:29

Ik zou eerst voor jezelf een lijstje maken met wat je wél en echt niet wilt. Denk hierbij aan
- leeftijd
- ruin/merrie/hengst
- karakter
- onbeleerd / zadelmak / beleerd / wedstrijdklaar
- wat wil jij graag? Wil je een nuchter paard voor lekkere bosritten en eens een sprongetje of wil je een pittig sportpaard om wedstrijden mss te kunnen starten (of een pittig paard voor in het bos, het kan allemaal)
- schofthoogte
- ras voorkeuren

Ik wist heel duidelijk dat ik een draver wilde. Over het algemeen vind ik het paarden met fantastische karakters die je allround kunt inzetten. Voordat ik m'n zoektocht begon werd ik uit interesse via Facebook al lid van 'draver liefhebbers' groepen etc, zocht wat topics op bokt en keek ik wat rond op marktplaats en hield ik een handelsstal in de gaten.

Nog voordat ik echt opzoek was kwam er op Facebook in een van de groepen een post dat iemand een draver verkocht voor een trainer. Toen ik die voorbij zag komen moest ik wel even kijken, en een kleine maand later stond hij al bij mij op stal!

Ik wilde een ruin, tussen de 4-9 jaar, rond de 1.60/1.65m en het liefste beleerd en verkeersmak. Wat het werd? Een knappe 3 jarige van 1.68, net ruin (3 dagen) en 1 x met het zadel gelopen. Maar oh wat ben ik gek op m'n vriendje en zijn zachte en intelligente karakter!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 10:53

Je eerste uitgangspunt is: wat ga je er mee doen?
Dat maakt uit - met een quarter is het lastig dressuurrijden bijvoorbeeld. Je gebruiksdoel is allesbepalend voor in hoeverre je eventuele tekortkomingen in het paard kunt accepteren. In het bos maakt een 3-tje wellicht niet zoveel uit, maar heb je Z-springen in gedachte, dan beter van niet.

Vervolgens kijk je: wat kan ik?
Was je verzorgpaard een doorgereden brave tinker, dan is een 3-jarige Apache wellicht niet het juiste paard voor jou. Dromen van ZZ-licht rijden, is wat anders dan het zelf ook kunnen. Ben je een B-niveau ruiter, en wil je omhoog, dan is een ouder leerpaard kopen wellicht heel handig. Heb je al zovaak de Z van dichtbij gezien, is het misschien juist weer leuk om eens met een jong paard overnieuw te beginnen.

Vervolgens kijk je: wie ben ik?
Als jij heetgebakerd bent en beschikt over kort lontje, dan kun je wellicht beter niet voor een paard kiezen dat eenzelfde beschrijving heeft. Net zoals jij als laconiek mens, beter niet voor een lui paard kunt kiezen. Tenminste, niet als je nog vooruit wilt komen :D

Nou ja, en dan kijk je ook nog naar je eigen postuur: wat voor soort paard past daarbij?
Begin bijv. liever niet aan een D-maat Arabiertje als je zelf de 80 kilo ruim gepasseerd bent. Tenminste, niet als je er ook nog op wilt zitten.

Met het beantwoorden van die vragen zit je al in de buurt van de juiste stokmaat, graad van opleiding, richting van opleiding en waarschijnlijk ook al de leeftijd (aantal jaren ervaring) van het dier. Als het past in de specificaties, dan ga je kijken. Zolang je altijd uit blijft gaan van de bovenstaande vragen, komt je vast niet met een verkeerde thuis. Ga dan maar gewoon voor de mooiste :j

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:06

Kwam die van mij bij toeval op mp tegen.
Keek af en toe er eens op puur om alleen te kijken.
Ben gek van friezen en van bonte paarden, het liefst wat zwaarder gebouwd.
En ineens stond daar op mp een 9 maand oud bont veulen.
Moeder fries, vader bonte kwpn.
Advertentie aangeklikt, gelezen, weer weggeklikt. Aantal dgn later nog eens gekeken en weer weggeklikt :D.
Na een week toch maar eens gemaild, bleek hij helaas verkocht. :(
Daar ging een week overheen, kreeg ik ineens mail dat die mensen hem toch niet hadden gekocht.
2 dgn later zat ik 300km in de auto.
En een maand later stond hij bij mij op stal :)


mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:22

De tips van Dees zijn echt goud waard, op die manier krijg je het antwoord op 'wat heb ik nodig' en niet 'wat wil ik'. Dat willen is niet duurzaam, een passende match met wat je nodig hebt is dat wel.
Het is soms wel lastig om kritisch naar jezelf te kijken wbt je kunnen en wie je bent, daar kan je ook gerust meningen van mensen die je dichtbij staan voor vragen.

Ik heb bij de eerste een lijstje gemaakt met wensen, ben op marktplaats gaan zoeken en heb het lijstje compleet overboord gegooid door een knappe kop op een mooie foto. Tijdens het kijken en rijden ook compleet op gevoel en uitstraling gegaan en hem gekocht, achteraf had ik dat misschien beter niet kunnen doen. Paard was eigenlijk een graadje te moeilijk voor mij op dat moment (maar daar heb ik wel veel van geleerd) en was lichamelijk niet goed. Ik zou het niet anders doen achteraf, omdat hij wel aan de grond staat van mijn ontwikkeling en het een ontzettend lief dier is. MAAR ik zou het iedereen afraden om maar 'op je gevoel' af te gaan en je eisen in de wind te gooien. Gebruik vooral je verstand en stel goede eisen! Dus niet gebaseerd op voorkeur (kleurtje, ras, etc) maar op wat je nodig hebt (karakter, bouw, etc).

De tweede kende ik al, die zat in mijn jonge pony's in training groepje en heb ik gewoon nooit meer los gelaten :Y)


woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:31

Je hebt wel wat basis ideeen nodig, dat had ik voor mezelf ook duidelijk gemaakt, zoals:

- Merrie of ruin
- Minimale leeftijd
- Vanaf welke stokmaat ongeveer
- Qua karakter kan je ook wat eisen bedenken, ligt eraan wat je met je paard wilt gaan doen: rustig voor buitenritten, pit voor wedstrijden, lief voor kinderen, zoiets ofzo ;)
- O en de prijs

En dan ging ik op Marktplaats advertenties lezen en de advertenties de mij aanspraken met de meeste overeenkomsten bewaarde ik. En dan proberen om met die paardeneigenaren in contact te komen voor een bezichtiging!

Veel succes en plezier :)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:34

Ik ben via marktplaats gaan zoeken, eisen: niet te groot, niet boven 4000 euro, jong, niet beleerd en fijne stamboom/beweging en goed springen. Het moest een sportpaard worden, gezien ik dat mooi vind. Via marktplaats bij 2 paarden wezen kijken, 1 liep niet 100% goed achter, de andere sprak me in het echt totaal niet aan. Via familie ook nog bij mn huidige paard wezen kijken (zij hadden eerder een ponyhengst aan die mensen verkocht) en die was geweldig, wel klein (154cm), 3 jaar, kon niks meer als braaf stilstaan, gepoetst worden en aan een touw meelopen en de prijs was ook oke. Wat ben ik blij dat ik de 'Gok' met zon kleintje heb genomen, heb m alles zelf geleerd, hij is braaf, beetje sensibel, maar rijdt heerlijk, blijkt goed te kunnen springen en lopen. Zag er trouwens niet uit toen we m kochten, dus ik zou daar zeker proberen doorheen te kijken.

Het is overigens mijn eerst zelfbetaalde eigen paard. Wel altijd pony's gehad, ook jonge, maar die waren dan van mn ouders.

1 tip nog: neem iemand mee die er verstand van heeft, maak (of laat maken) filmpjes, zodat je er thuis nog even over na kan denken, en misschien tot een ander inzicht komt. Dit was bij mij namelijk bij het eerste paard het geval, wij hadden in de bak nog niet gezien dat ie achter zn been niet goed (kon) bijzetten, maar iemand anders zag dat op de film wel, dus dat werd m dan al gelijk niet

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

Saar88

Berichten: 2448
Geregistreerd: 02-11-06

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:01

Bij die van mij was het ook grotendeels toeval. Ik was nog niet actief op zoek, wilde rustig sparen en dan ook vooral rustig rondkijken. Maar stiekem toch mp en sporthorses in de gaten houden en daar stond ie.. Paar keer de advertentie bekeken, wegklikken, toch weer bekijken. Na een paar dagen gemaild onder het mom van 'alleen wat meer informatie vragen, dan zal wel blijken dat hij niet geschikt is oid'. Je raadt het al, ik eindigde met een paard :+
Liefde op het eerste gezicht!

Wel had ik al een lijstje klaar liggen:
- Ras/type
- Gebruiksdoel
- Stokmaat
- Leeftijd
- Karakter
- Geslacht
- Niveau

Die van Dees vind ik ook een goede: wat kan ik?
Veel mensen overschatten zichzelf. Voorbeeldje: moi! Redelijk wat jonge paarden gereden ondertussen, met anderen zadelmak gemaakt, jong paard doorgereden.. Ik wilde dus een jong paard, zadelmak maar verder vrij groen. Het werd een onbeleerde (want ja, verliefd) en ik dacht dat ik dit zelf best zou kunnen. Nou, viel dat even vies vuil tegen!!

Venedict AC (v. Vagrant Z) Zadelmak
Teddy (v. Dramatic) †

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 12:08

Ik zocht bij allemaal die ik gehad heb en nu heb niet eens.
Ik kende ze al :+ (bij een handelaar). Dat was mijn gemak want ik kon geen foutjes maken en wist waar ik aan begon.
Degene die ik gekocht heb zonder ik ze echt kende... waren alletwee ook heel erg snel weg omdat het gewoon niet ging.
De tips van dees zijn hele goede!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Gido

Berichten: 35
Geregistreerd: 08-04-17

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 15:19


"What if i fall?" Oh but darling, what if you fly?

Narcissa
Berichten: 3046
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:04

Zahire heb ik gevonden door een oproep op FB te zetten dat ik een paard zocht. Had wel niet veel eisen: braaf, minimum 1m60 en onder 3000 euro.
Vorige eigenaresse nam contact op dat haar paard voldeed aan de eisen al kon ze niet garanderen dat ze nooit eens zou schrikken. Ze vertelde ook meteen de negatieve punten aan haar merrie op. Eerlijk van haar, op foto helemaal mijn ding dus dezelfde avond met moeders wezen kijken.
Zahire had ons ma binnen 5 minuten om haar hoefjes gewonden hihi. Zo'n knuffeldier! Voor mij was ze qua uiterlijk mijn droompaard maar ik velde geen oordeel voor ik gereden had. Dus opgezadeld en erop. Superbraaf, moeilijke gangen waren wel wennen maar echt een topkarakter. Nog 2x gaan rijden die week en op het einde van die week stond ze op stal :D.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:37

Handelaren hebben een slechte naam maar het voordeel is wel dat je meerder paarden kunt gaan bekijken op een adres.Je kunt ook zoeken op Boktmarkt of Marktplaats. Je kunt overal wel een leuk paard tegenkomen.

KellyR

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Gezocht: Ervaringen aanschaf nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 16:54

Ik zocht een PRE.
Waarom? Het was vroeger al mijn droompaard. Naarmate ik ouder werd ging ik wat meer research doen en karakter technisch bleek ik ze ook geweldig te vinden.
Verder mocht het geen schimmel zijn
Ruin of hengst
Boven de 1.60
Minimaal ruitermak.

Deze ben ik afgelopen maand op Facebook tegen gekomen en staat na 2x proefrijden bij mij op stal.

Kan natuurlijk nog niet geheel oordelen omdat hij pas 1.5 week van mij is. Maar tot nu toe geen moment spijt gehad van dat dropje!

Ik heb zelf wel het idee dat er tegenwoordig veel meer op Facebook geadverteerd wordt dan op marktplaats bijvoorbeeld.
Ga stallen volgen die je aanspreken. Maar ook verkoop pagina's. Paard zoekt thuis, paard zoekt baas, horses for sale etc.

Ik kwam op die manier veel meer "wauw" paarden regen dan in mijn zoektocht op marktplaats.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Char_elle, Cheytjuh, Dartel, DeGelukkige4, Dido2316, Goldwynn, Kirsha, Kopmeeuw, Mnoonn, sasja0705, sterregoud, Wopkebrok en 167 bezoekers