Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 08:35

Op stal laad mijn paardje prima, zonder tweifel of hapering stapt ze altijd zo de trailer op. Maar op vreemd terrein (dus niet op stal) gaat ze de trailer niet op. Wat ik ook probeer. Ik heb les genomen in trailer laden. Daar ging ze er na 2 uur met veel dwang in. Het probleem is nog niet verholpen.

Een keer per week rijd ik met de trailer een klein stukje en laad haar uit (niet te ver zodat ik altijd terug naar stal kan wandelen) Vervolgens probeer ik haar te laden. Op vreemd terrein is ze onrustig en kijkt om zich heen. Lastig bij de les te houden.

Heeft iemand tips?
Herkent iemand dit?
Wat heeft bij jullie goed gewerkt?


Afbeelding


Afbeelding

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:45

Het eerste wat me opvalt is dat je met je hele lijf richting je paard staat. Daarmee stuur je haar met je lichaamstaal als het ware weg. Verder kan ik je niet veel tips geven omdat je niet aangeeft wat je paard doet. Mocht hij stil blijven staan ga dan schakelen. Voorwaarts, pasje terug achterwaarts, weer een pasje voorwaarts richting trailer. Ik wet niet waar je woont, maar als het voor mij dichtbij is wil ik je wel komen helpen. Heb dit probleem al een paar keer opgelost :-). Ik woon op de Utrechtse heuvelrug.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:49

'Les in trailerladen' <-> 'met veel dwang'. Dat was dus géén les in trailerladen.

Eerste les: zorgt dat je paard de trailer fijn gaat vinden en buiten de trailer onprettig. Maw, aandacht niet bij jou en de trailer: aan het werk zetten (achteruit, korte volte lopen, zijwaarts vragen, voor mijn part zitten en pootje geven: als-ie maar iets moet doen). Zodra aandacht bij jou en trailer is: rust.

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:50

Hij wil niet meer naar huis :D.

Nee, dat is onzin. Ik herken het wel. Je zal toch iets moeten bedenken. Soms kan het helpen om de trailer op een andere plek neer te zetten, als ik jou zo lees zou ik een plekje zoeken met zo min mogelijk afleiding. Verder denk ik dat je jezelf niet anders moet gedragen dan je thuis zou doen en veel geduld hebben.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:57

Ik sluit me bij Ibbel aan. Niet laden is tot daar aan toe maar bezig zijn met andere dingen is echt niet toegestaan. Op beide foto's zie je dat je paard zijn aandacht niet bij jou heeft en daar zit je grootste probleem.

Ik zou zelf met een rouwhalster werken of eventueel een ketting door een gewoon halster heen, dan komt je druk veel beter door.
Zodra de aandacht verdwijnt niet meer proberen te laden maar aan het werk zetten. Snel vooruit, halthouden, achteruit, weer vooruit. Als ze stagneren eventueel wat draaien en zodra de aandacht er weer is proberen te laden.
Als de aandacht verdwijnt zelf al achterwaarts zetten en aan het werk. Niet hopen dat het nog net lukt om hem erin te krijgen maar zelf het initiatief blijven nemen.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:03

Mijn paard heeft dat laatst ook gehad. Normaal loopt ze er overal zo op, maar het terrein waar we toen moesten laden was zo druk, en ze was zo enthousiast dat ze te afgeleid was om die trailer in te gaan.

Ik heb de trailer naar een rustiger terrein laten rijden, en heb een ttouch headwrap omgedaan. Klaar, laden maar.

Ze heeft een ttouch trailertraining gehad en alles gaat zo goed dat ik zonder kan laden. Maar hier moesten we dus even een stapje terug doen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:05

Wij hebben ook een heel aantal trailer trainingen gehad vanwege trailerangst bij mijn paard.
Wij begonnen met ook gehoorzaamheids en aandachtsoefeningen en werkten met een touwhalster en lange lijn.
Hij moest zijn aandacht bij mij houden en ik moest steeds focus van hem vragen als hij met andere dingen bezig ging en verder ook steeds het heft in handen houden, stapje maar voren, stapje opzij, terug, etc.

Als je de focus van je paard kunt houden en ergens mee werkt waarmee je voldoende invloed kunt uitoefenen, touwhalster, heb je al meer in handen.
Omdat het bij mijn paard echt om angst ging werkte het bij hem goed om wat Strezz druppels te geven en te laten met een geluidsdempend oornetje op.

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:05

Op de foto zet ik haar ook weer naar achter op de klep. daarom sta ik met mijn lichaam naar haar toe. Op de klep wil ik dat ze naar voor/achter en op zij gaat (haar voeten bewegen, ik sta stil) Buiten de trailer moet ze idd werken. Thuis is dit goed bevestigd maar op vreemd terrein lijken al die truckjes niet te werken. Ik zal vandaag met een ketting over dr neusje proberen.

wwillemijn
Berichten: 4279
Geregistreerd: 05-07-05

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:13

Nee joh, grijp nou niet naar dwang. Dat maakt het alleen maar moeilijker. Ik volg de opleiding van equine, kan je eventueel een filmpje sturen met het oplossen van dit probleem bij een paard. Verder is het handig te werken met een longeerlijn zodat ze jou nooit uit de trailer kan halen (wie beweegt bepaalt). En probeer haar hoofd altijd richting de trailer te houden. Een veel gemaakte fout is dat mensen een rondje gaan lopen en opnieuw gaan 'insteken'. Je geeft je paard dan rust. Voor een paard is rust beloning. Dus eenmaal hoofd richting trailer, hoofd die kant op houden.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 09:26

Hmm lastig...
Doe je het samen met iemand?
Bij die van mij hielp wel altijd enorm de longeerlijn achterlangs, niet om er in te trekken maar voor echt stukje bevestiginging en steun.

Met lijn liep hij er op een gegeven moment zo in en inmiddels zijn we zo ver dat hij vaak ook zonder lijn laadt.

Scheelt het als je eerst ergens anders gereden hebt zodat ze wat energie kwijt is en je dan met voer beloont op de trailer?

wapitie

Berichten: 202
Geregistreerd: 26-08-14
Woonplaats: in Dromenland...

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:42

Met een touw of balk achter haar gaat ze juist meer in protest. Hoe meer druk zij krijgt, hoe meer ze er tegen in gaat. Ik zie hier wel een aantal tips die ik zo ga proberen (niet opnieuw insteken en altijd met neusje naar de trailer) Wie beweegt bepaald paste ik al toe. Bedankt voor de tips alvast!

Anoniem

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:54

Geen ketting over de neus, dat gaat er echt niet beter op worden.
Je paard oogt iig niet angstig. Want je ook kunt doen, met veel rust, is gewoon constant druk houden op het halster, gewoon zodat het net een beetje vervelend wordt voor haar. En dan wachten. Lang wachten. Stap naar voren is druk eraf, stap naar achteren is meer druk. Paarden leggen dan vrij snel de link dat voorwaarts prettig is. En niet harder gaan trekken, gaan rukken, boos worden, schreeuwen, etc, gewoon constant druk houden en wachten.

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:04

Ik had ook veel problemen met het laden op vooral open vreemd terrein. Zette ik de trailer naast of langs een bosje struiken of een muur dan ging hij er wel in. Ik heb het vaak op deze manier op kunnen lossen. Maar idd zal je hier niet altijd gebruik van kunnen (blijven) maken.
Trailerladen zonder dwang mbv Eddy Modde kan ik je in dat geval aanraden. Zie de film op YouTube

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:42

Past je paard ook wel goed op deze trailer? Hij oogt wat laag namelijk.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:51

Het valt me nu op dat je paard nog een zadel op heeft. Laadt je haar met zadel?

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:57

Ik zou beginnen met een hengstenketting eraan knuppen. Je paard is niet bang, anders had ze thuis ook niet op willen stappen. Het is een stuk ongehoorzaamheid. Met een hengstenketting heb je net iets meer te zeggen.

Wat je kunt proberen is haar, voor de trailerklep, in een flink tempo kleine rondjes om je heen laten draaien totdat ze er gek van wordt en maar al te graag op wil stappen. Zo gebruik je ook geen grof geweld maar maak je wel duidelijk dat haar gedrag niet gediend is. Dit heeft bij mijn merrie heel goed geholpen en sinds dien doet ze het niet meer.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:06

Ik ben zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Ze heeft geen aandacht voor jou, laat der maar gewooj opletten idd dmv rondjes flink naar voren en naar achter en hop erin. Evt een doek over der kop, dan maar niet om je heen kijken als je je aandacht nier bij mij kan houden :=

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:08

Jester_ schreef:
Ik ben zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Ze heeft geen aandacht voor jou, laat der maar gewooj opletten idd dmv rondjes flink naar voren en naar achter en hop erin. Evt een doek over der kop, dan maar niet om je heen kijken als je je aandacht nier bij mij kan houden :=


Mee eens!

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 23:19

Als iemand met een onwijs lastig te laden paard: waarom laad je precies met zadel e.d.? Zonde als het wel een keer mis gaat :=

Zorg eerst dat het probleem thuis is opgelost, want 'trailerles' hoort niet met dwang te gaan. Als je paard niet meer bang is wat op deze foto's wel lijkt, dan kun je het beste gaan jojo-en om er voorwaartse drang in te houden. Je hebt hier engelengeduld voor nodig, maar je paard kan er uiteindelijk wel in zonder dwang. Zelf vind ik het fijn om met het touwtje aan de zijkant geklipt of een monty roberts halster te weten, omdat de druk dan anders is met een normaal halster wanneer ze naar voren moeten. Het is eigenlijk heel simpel: jij zet druk, zij geeft reactie dan laat jij direct los. Als ze een voet op de laadklep heeft gezet (of ik de richting) en blijft staan dan zet je haar naar achteren. Hè dat is raar? En dan vraag je haar weer naar voren. Ze zorg je ervoor dat ze zelf telkens een stapje meer doet, uit zichzelf en zich er comfortabel bij voelt. Het lijkt misschien veel moeite, maar als je paard comfortabel genoeg is heb je het jojo-en niet meer nodig en lopen ze er zelf graag op. Tevens krijg je dan ook nooit problemen zoals stang eruit drukken.

Verder let goed op je eigen lichaamshouding. Het recht voor je paard staan is al gezegd, maar als je naar achteren ging is dat idd juist goed. Zorg dat er zoveel mogelijk ruimte is voor je paard als je laadt: dus zover mogelijk tegen de wand aan staan. Daarnaast: jij neemt initiatief om te laden, zorg ook dat je daar achter staat, dus niet twijfelen. Als je telkens heel zenuwachtig of onzeker bent, is het misschien een idee om je paard eens door iemand anders te laten laden.

Hoop dat je er wat aan hebt en als je meer uitleg of filmpjes oid wilt kun je altijd een berichtje sturen :)


Edit. Alle reacties hier over dat je paard er relaxed bij staat: alleen jij kan daar over oordelen. Ik heb zelf een onwijs relaxed paard, maar die binnen 2 tellen op haar achterbenen kan staan, maar wel relaxed oogt. Ik neem aan dat jij je paard het beste kent en weet tot hoever je kan gaan voordat het verkeerd gaat.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:27

Binnenvetters dus introverte paarden zien er vaak relaxed uit maar zijn het helemaal niet. Als hun 'emmertje vol' is krijg je een ontploffing en dat moet je niet willen.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 11:53

Er zijn al genoeg tips gegeven, het enige wat ik je wil aanraden is om niet te gaan werken met doeken over het hoofd, pijnmiddelen en meer van dat soort fratsen. Voor het zelfde geld mietert ze van de klep af als ze geblinddoekt is of word ze het echt goed zat/boos/bang als je met pijn gaat dwingen.
Goede trailerlaadles is zeker aan te raden. Ik had een ontzettend lastig te laden paard, dit is nu als sneeuw voor de zon verdwenen door goede les. Ik laad met een touwhalster en leadrope, en heb 2 lijnen aan mijn trailer. Dit gebruik ik niet om te dwingen maar om ze recht voor de trailer te houden. Als hij naar achter stuift krijgt ie een aanraking met de lijn zodat hij weer voorwaarts gaat. Zo leer je ze dat ze pas naar buiten mogen als jij dat wilt en dat binnenin 'rust' is. Les is via een Emiel voest leerling gegaan.

dianaw33

Berichten: 1883
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:31

Mag ik nog even iets roepen na alle waarschuwingen niet met dwang te werken (die ik volledig onderschrijf): ga targettrainen. Met clickertraining heb je op een hele snelle en diervriendelijke manier dit probleem zo opgelost. Je wilt aandacht van je paard? Nou die krijg je voor 200 % dan hoor, gegarandeerd :D

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard wil op vreemd terrein de trailer niet meer op

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:07

Ik heb via PB veel info gekregen van iemand die hier ook al post. Door haar opmerkingen en Eigen inzicht ben ik voor mezelf al wijzer geworden wat ikzelf iig fout doe.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 12:14

Joolien schreef:
Geen ketting over de neus, dat gaat er echt niet beter op worden.
Je paard oogt iig niet angstig. Want je ook kunt doen, met veel rust, is gewoon constant druk houden op het halster, gewoon zodat het net een beetje vervelend wordt voor haar. En dan wachten. Lang wachten. Stap naar voren is druk eraf, stap naar achteren is meer druk. Paarden leggen dan vrij snel de link dat voorwaarts prettig is. En niet harder gaan trekken, gaan rukken, boos worden, schreeuwen, etc, gewoon constant druk houden en wachten.

Ik ben een fan van de methode die je in je profiel uit de doeken doet Joolien... ;)

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:49

dianaw33 schreef:
Mag ik nog even iets roepen na alle waarschuwingen niet met dwang te werken (die ik volledig onderschrijf): ga targettrainen. Met clickertraining heb je op een hele snelle en diervriendelijke manier dit probleem zo opgelost. Je wilt aandacht van je paard? Nou die krijg je voor 200 % dan hoor, gegarandeerd :D


Jep. Werkt geheid. +:)+ Zo heb ik zowel het laden (geen idee of hij een trailer echt kende behalve bij aankoop) aangeleerd als het rustig stap voor stap uitladen. Met een los halstertouwtje. Ik geef alleen de richting aan om recht van de klep af te stappen. En natuurlijk een prettige associatie in de trailer: rust en eten.
Een binnenvetter toont geen paniek maar doet het domweg niet, sluit zich af. Let maar op de ogen.

Tip: haal het stro uit de trailer. Stro is glad en grip op de vloer is prettiger bij het rijden.
Nog een tip: verf de wanden tot halverwege licht van kleur. Het is makkelijker voor een paard om in een lichte trailer te stappen als de omgeving open (en licht) is.