Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 16:38

Hoi allemaal,

Al sinds voor dat mijn paard mijn paard werd heeft hij aan de onderkant van zijn staartwortel een bult zitten. Het voelt hetzelfde als de onderkant van de staartwortel en hij heeft er nooit last van gehad. Nu keek ik vandaag en zie ik dat het open (gebarsten?) is. Komt geen zooi uit voor zover ik kon zien maar heb het uiteraard wel even goed schoon gemaakt. Mijn paard lijkt er nog steeds geen last van te hebben en vind het ook niet erg dat ik er aan/in zit.

Heeft iemand misschien een idee wat dit is? De dierenarts word uiteraard ingeschakeld waar nodig

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:42

Heb je de dierenarts er nooit eerder naar laten kijken? Heb je een foto van hoe het er voorheen uit zag?

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:43

Is je paard een schimmel? Dan zal het wel een opengebarsten melanoom zijn. Kan je verder weinig aan doen. Schoonhouden, er groeit uiteindelijk wel weer huid overheen, het wordt meestal een soort krater.

n_i_c_a_evey

Berichten: 117
Geregistreerd: 08-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:44

ik had de DA er al eerder bij geaald. dit is een zorgelijk iets. het kan een wrat zijn, maar een tumor iets kan ook. ik zou echt de DA erbij halen!

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 16:45

Charaz schreef:
Heb je de dierenarts er nooit eerder naar laten kijken? Heb je een foto van hoe het er voorheen uit zag?


Nee ik heb geen foto van hoe het er eerst uitzag maar het was gewoon een bultje. Dierenarts heeft er niet eerder naar gekeken. Hij had het ook al voordat hij van mij werd en heeft er nooit last van gehad dus zag daar het nut niet van. Was aan de buitenkant ook niets aan te zien voor de rest.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 16:45

Ibbel schreef:
Is je paard een schimmel? Dan zal het wel een opengebarsten melanoom zijn. Kan je verder weinig aan doen. Schoonhouden, er groeit uiteindelijk wel weer huid overheen, het wordt meestal een soort krater.


Klopt is een schimmel inderdaad. Ga dat eens opzoeken bedankt voor het meedenken!

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 16:49

Als het een schimmel is denk ik ook een melanoom, dacht van de foto te zien dat het een bruine was.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 16:57

Ja als ik de foto's en info zo eens lees op het internet over Melanomen dan weet ik eigenlijk wel zeker dat dit er een is en dat ie open gesprongen is. Bedankt voor het meedenken jongens!

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:00

Dikke kans dat het een melanoom is inderdaad. Ik zou er toch de dierenarts even naar laten kijken. Kans is ook erg groot dat je paard er nog meer heeft op andere plekken

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 17:22

Maartje_M schreef:
Dikke kans dat het een melanoom is inderdaad. Ik zou er toch de dierenarts even naar laten kijken. Kans is ook erg groot dat je paard er nog meer heeft op andere plekken


ik vermoed dat ik ze de afgelopen 4 jaar wel was tegen gekomen denk ik. tandarts komt elk jaar dus mond word sowieso bekeken en de rest van mijn paard loop ik regelmatig langs op plekjes en dingetjes dus verwacht dat ik ze dan wel gezien had :j

Maartje_M

Berichten: 9363
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:23

Ze kunnen ook inwendig zitten dus je hoeft ze niet persé te kunnen zien :)

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-17 17:30

Maartje_M schreef:
Ze kunnen ook inwendig zitten dus je hoeft ze niet persé te kunnen zien :)



aaa oke dat wist ik niet! Bedankt voor de info :)

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:40

Ik zie er sowieso meerdere op de staartwortel zitten. Al die kleine bultjes op de foto achter de opengesprongen bult zijn melanomen.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 17:42

Een interessant citaat uit een stukje van de Hoefslag :)

Citaat:
Een melanoom is een huidtumor bestaande uit overmatig delende pigmentcellen (melanocyten) die pigmentkorrels produceren. Er kan een ophoping ontstaan als een knobbel, bult of gezwel. Deze huidaandoening kan bij ieder paard (ongeacht kleur of ras) voorkomen, maar bij paarden zoals schimmels bevat de huid meer melanocyten, waardoor de kans op melanomen veel groter is.


Je ziet wel vaker dat melanomen op die plek ontstaan. Ze komen vaak op plekken die dunner behaard zijn als de rest van het lichaam. Bijvoorbeeld bij de staartwortel, geslachtsdelen en benen etc.

quintusgl

Berichten: 4450
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:32

Hou het wel in de gaten. Merk dat er soms best geruststellend op gereageerd wordt als zijnde; och schimmel, hebben ze wel vakaer, niet erg.............. Zo dacht ik in eerste instantie ook altijd, tot er bij mijn merrie ook 1 open knapte en ik het niet vertrouwde en naar de kliniek ben gegaan........ 2 tumoren vanuit die plekken naar binnen gegroeid in de bekkenwand tgv een meloen en sinaasappel...
Wil niet zeggen dat dat altijd zo is natuurlijk, maar blijf oplettend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 22:46

Die kleine bultjes erachter zullen ook melanomen zijn. Sommige paarden krijgen ze ook op of in de geslachtsdelen, waardoor ze soms ineens moeilijk kunnen plassen of mesten. Wel goed om het eens te laten tjecken.

[edit] Quintusgl, verwoord t hierboven eigenlijk al goed en vanuit eigen ervaring.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:08

Nou dierenarts is geweest en paard heb Metacam gekregen. Kan voor de rest niets aan gedaan worden. Duur grapje die 15 minuten dat ie geweest is... Paspoort is vervolgens door de storm ook nog eens weg gewaaid (kast deur was open gewaaid) dus das nog een 200 euro. gaat lekker zo...

Charaz

Berichten: 24286
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:21

En wat was de diagnose?

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:23

Niets aan doen en metacam geven tot het flesje op is.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:53

Maar dat is geen diagnose. Dat is een behandelplan voor zover je dit een behandelplan kunt noemen.
Wat is het?

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: Bult op onderkant staartwortel is open gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 20:09

aah bedoel je zo excuus. Het is inderdaad een Melanoom. Weg laten halen raad ie ten zeerste af in verband met de plek waar het zit. er zou erg diep omheen weggesneden moeten worden wat absoluut niet bevorderlijk is op die plek. Dus er kan eigenlijk niets aan gedaan worden. Moet vanzelf herstellen voor zover dat gebeurt en voor de rest dan pijnstillers om het wat "leuker" te maken voor hem.