Gelderse hengst Upperville terug in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Gelderse hengst Upperville terug in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 09:19

*Bokt.nl / Horses / KWPN
Dressuur
Ingezonden door Ketaki

Afbeelding
Foto door Focussed

De Gelders-gefokte Upperville is weer terug bij hengstenhouder Reini Tewis en zal worden uitgebracht door young riders-amazone Marjan Hooge, meldt Horses.

Upperville is een gelderse hengst van Cabochon. Upperville werd in 2005 uitgeroepen tot reserve kampioen op de CHK te 's-Hertogenbosch. Hij werd door Tatiana Dorofeeva uitgebracht onder de naam Kartsevo Upperville in de Grand Prix CDI 5*. Laurens van Lieren nam in 2016 even de teugels over om de hengst te presenteren op de hengstenshow van het KWPN en trainde de hengst verder met oog op de verkoop. "Upperville doet in de internationale sport niet onder voor sommige meer moderne gefokte warmbloedpaarden", vertelde Van Lieren toen na zijn optreden. "Hij heeft veel kracht, vooral de galoppade blinkt hierin uit. Als je in het zadel zit geeft hij echt een machtig gevoel. Zijn grote pluspunt is dat hij heel goed kan verzamelen. Hij is door Tatjana natuurlijk ontzettend goed opgeleid, maar heeft ook van nature veel kwaliteit. De eigenaren van Upperville, de Kartsevo Stud in Moskou, heeft naast Upperville ook de hengsten Gunnar en Etoile en dus al een aardige verzameling topmateriaal uit Nederland."

Eind 2016 verhuisde de hengst naar Andreas Helgstrand als voorbereiding op de verkoop. Sinds een paar weken is Upperville weer terug op Nederlandse bodem. "Zijn Russische eigenaren hebben een El Capone-hengst bij me gebracht voor het klaarmaken voor het najaarsonderzoek en zo ook Upperville. Het uiteindelijke doel is verkoop", vertelt Tewis aan Horses. Er is nog diepvriessperma van Upperville verkrijgbaar, maar hij zal niet via vers sperma beschikbaar komen. De focus ligt op de sport.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Gelderse hengst Upperville terug in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:22

Ontzettend jammer dat hij niet vers wordt aangeboden.

amukela

Berichten: 371
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Gelderse hengst Upperville terug in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:28

Als je er heel graag mee wilt dekken, dan laat je je daar toch niet door tegenhouden?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:41

amukela schreef:
Als je er heel graag mee wilt dekken, dan laat je je daar toch niet door tegenhouden?


Niet alle merries pakken DV sperma op en dan kunnen de kosten enorm hoog oplopen. Persoonlijk ga ik ook liever voor vers.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Gelderse hengst Upperville terug in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:12

U schijnt niet de meest krachtige shotjes te produceren, dan wil je idd bij voorkeur met vers werken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelderse hengst Upperville terug in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:57

Net als zijn vader Cabochon wil het echt niet met diepvries.
Ik vind het ook erg jammer dat hij niet vers beschikbaar is.

Hoop dat hij een Nederlandse eigenaar vind die hem ook beschikbaar wil stellen.

karibu
Berichten: 49
Geregistreerd: 23-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 12:13

Ik had mijn merrie indertijd wel direct drachtig van Upperville. Jammer dat dit nu een probleem lijkt te zijn.

Ik vind/vond het veulen net wat weinig gelderse opdruk hebben. Ik heb daarom toendertijd ook niet teruggedekt met Upperville.

Nu de merrie uitgegroeid is ben ik wel heel tevreden over haar uitgesproken gelderse karakter: nuchter, werkwillig en veel go. Een uitstekend karakter voor ruiters op leeftijd :-)

Kan Upperville wat dat betreft aan iedereen aanraden. En wellicht kan hij ook op die manier nog meewerken aan de bloedspreiding van het KWPN dressuurpaard i.p.v. dat dit omgekeerd gebeurd.

.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:09

karibu schreef:
Kan Upperville wat dat betreft aan iedereen aanraden. En wellicht kan hij ook op die manier nog meewerken aan de bloedspreiding van het KWPN dressuurpaard i.p.v. dat dit omgekeerd gebeurd.

Via kleinzoon Henkie zal dat best gaan gebeuren :)