Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 22:36

Hoi Bokkers,

Ik heb een haflinger merrie van 20 jaar oud. Ze loopt al een tijdje onregelmatig in draf onder het zadel. De dierenarts is al geweest en heeft een kreupelheidsonderzoek uitgevoerd, hier kwam helaas niks uit. Zij heeft daarna een week aan de metacam gezeten en ook hebben wij een fysiotherapeute erbij gehaald. Zij vertelde ons dat het zadel niet goed was, dus hebben wij nu contact gemaakt met een zadelmaker. Wij rijden nu alleen zonder zadel en wanneer je in draf gaat merk ik gewoon dat ze het niet fijn vindt, oortjes in haar nek en het lijkt wel of ze haar been terug trekt in draf. Ze loopt aan de longeerlijn zonder iemand erop wel goed. Het lijkt er dus op dat zodra er iemand op haar zit de druk te hoog wordt waardoor ze onregelmatig gaat lopen. De fysiotherapeute heeft heel haar rug onderzocht en zij vertelde mij dat dit ook niet het geval was. Toen de fysio net geweest was liep ze echter wel een paar weken goed...

Heeft iemand ervaringen en tips voor mij wat ik nog meer zou kunnen doen? Ben nogal radeloos op dit moment. De zadelmaker komt volgende week en momenteel rij ik helemaal niet meer en longeer ik haar alleen nog maar.

Alvast bedankt voor jullie reacties. :)

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:09

Dan lijkt het toch vanuit je zadel te komen, ik zou eerst de zadelmaker even afwachten. Je zou eventueel nog eens met barebackpad kunnen rijden als je die hebt om te zien of het een verschil maakt..

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 23:11

Zou het ook echt aan het zadel liggen als ze ook zonder zadel maar wel met een ruiter erop onregelmatig loopt?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:14

Klinkt mij eerder alsof het vanuit de rug komt.

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 23:17

Oke, bedankt voor je reactie. Wat zou ik hieraan kunnen doen? Zowel DA en fysiotherapeute hebben al bevestigd dat het niet haar rug is... zou ik een andere DA laten komen?

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:21

Ik zou eerder aan een osteopaat denken dan aan fysio

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:34

Ik zou eerst maar eens de zadelmaker afwachten, en zelfs als het daarna perfect ligt kan het nog even duren voordat je paard doorheeft dat het geen pijn meer doet.

Mocht dat niet voldoende helpen zou ik verder gaan zoeken..

Kiichi

Berichten: 1026
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:37

Je kan een andere DA laten komen ja. Kreupelheden komen zeer weinig uit de rug, het kan, maar dat is onwaarschijnlijk. Laat een dierenarts langskomen die een degelijk kreupelheidsonderzoek kan uitvoeren, inclusief verdovingen. Er zijn bepaalde kreupelheden die duidelijker worden als het paard bereden wordt, als het goed is, weet je dierenarts daarvan.

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 00:04

Ik zou straks als je je nieuwe zadel hebt eens een keertje longeren met het zadel om te kijken wat er dan gebeurd. Misschien kan het zo zijn dat ze idd "bang" is voor het zadel met de pijn als gevolg en dat ze gewoon een paar keer moet voelen van he het doet geen pijn. En zelf zou ik ook een osteopaat laten komen, misschien zit er ergens net een wervel iets scheef wat misschien irriteert

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-17 00:06

Bedankt voor de tip! Iemand nog een tip voor een goede osteopaat in omgeving Zuid-Holland?

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 00:28

FleurSandro schreef:
Ik zou straks als je je nieuwe zadel hebt eens een keertje longeren met het zadel om te kijken wat er dan gebeurd. Misschien kan het zo zijn dat ze idd "bang" is voor het zadel met de pijn als gevolg en dat ze gewoon een paar keer moet voelen van he het doet geen pijn. En zelf zou ik ook een osteopaat laten komen, misschien zit er ergens net een wervel iets scheef wat misschien irriteert


Een wervel gaat niet zomaar scheef zitten, dat is nogal een populair fabeltje waarmee makkelijk geld te verdienen valt. De ruggenwervels zitten ingekapseld in spieren enzv, die gaan echt niet zomaar even scheef staan. Tenzij sprake van een ernstig trauma, dan is dit terug te zien op een röntgenfoto. En deze is dan ook niet door een osteopaat even met de duimen terug te duwen.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 04:44

Zou haar benen eens op de foto laten zetten. Misschien artrose of spat.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Haflinger loopt onregelmatig in draf onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 07:20

Eerst een poos op rust zetten (Longeeren zonder bijzet kan wel) zodat zere rugspieren weer wat beter kunnen worden.
Eventueel een osteopaat laten komen, maar verwacht geen wonderen.
Dan kijken of ze nog gevoelig is op de rug (eerst met de handen voelen en drukken) en zou ik gewoon zonder zadel proberen om te kijken hoe ze reageerd.
Als ze dan nog steeds niet goed loopt, verwacht ik dat een nieuw zadel alleen niet de oplossing zal zijn. Dan zou ik eerder naar een kliniek gaan IPV eerst een nieuw duur zadel aanschaffen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:31

Hoe is het nu ts?

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 18:11

Zie nu pas je bericht!

We zijn naar de raaphorst geweest. Hier zijn foto's gemaakt van haar benen. Het bleek een chronische ontsteking van haar knie. Ze is ingespoten met ontstekingsremmers en ze heeft schockwave therapie gehad. Nu staat ze 6 maanden op rust.

In februari gaan we het weer proberen en mocht het dan toch nog niet goed zijn dan gaat ze gewoon 100% op pensioen. Sowieso is ze al 20, maar we wilden zo lang ze nog kon lekker nog bosritjes maken. Maar wat niet kan, kan niet...

Afwachten dus...