Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 21:44

Momenteel hebben we 3 landgeiten. Een moeder, Greetje, (10 jaar) en haar beide dochters. We hebben 2 shetlanders en alles loopt samen in de wei. Nu is een van de shetlanders 'nieuw' (we hebben hem ruim 2 maanden) en hij jaagt sinds kort weleens achter de geiten aan. Sinds eind vorige week bijt hij ze ook als hij de kans krijgt. De beide jonge dames zijn snel genoeg, maar Greetje is niet zo snel. Zodra we dat zagen hebben we ze apart gezet (afgelopen vrijdag).

Greetje is sinds zondag erg lusteloos. Ze ligt veel (dat was al langer zo dat ze wat vaker lag, maar niet zoveel als nu) en ze eet weinig.

Omdat ik weet dat het met geiten snel kan gaan is gisteren de DA erbij geweest. Die kon helemaal niets vinden. Hart, longen, darmgeruis okay, ontlasting goed, geen verhoging, tanden, ogen en oren goed. Lopen, ietwat stijf, maar absoluut niet slecht. Toch vitamine-injectie gegeven, pijnstiller en eetlustbevorderend middel. Gistermiddag leek ze beter, maar vanochtend was ze weer als daarvoor.

Vandaag DA weer geweest ter controle. Heeft haar weer bekeken, maar zegt dat ze geen diagnose kan stellen. Geit is niet mager, eigenlijk precies goed, herkauwt gewoon etc. Ze heeft haar helemaal bevoelt, maar ze lijkt geen pijn te hebben.

We gaan haar nu een poosje metacam geven, kijken of ze opknapt en dan afbouwen. Maar ik vind het toch raar.
Iemand een idee?

Tigress

Berichten: 8938
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Appelscha

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:36

Pfoeh, lastig. Ik hoop dat de metacam aan slaat :(:)

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 20:58

Ik krijg het er niet in, verdorie. Ze was altijd dol op brood... wil ze nu niet. SEniores piores geprobeerd met metacam, ze eet het niet. Ze is tamelijk schuw (niet bij ons geboren) en ze laat zich slecht vangen en als we haar hebben is het een tegenstribbelende massa... in mond doen lukte ook niet. Verdorie.
Ze loopt op het erf, ligt lekker ind e zon, eet af en toe wat blaadjes, maar that's it.

crazycactus

Berichten: 10928
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 21:01

Ik weet niet hoe oud geiten kunnen worden, maar volgens mij is 10 echt al oud. Kan het niet zijn dat ze op is?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 09:10

Deze grote geiten worden inderdaad niet zo oud, maar al onze geiten zijn tot nu toe 12-13 geworden, met een uitschieter naar ruim 16.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:50

Kan je haar niet tijdelijk apart zetten met haar dochters.En misschien wordt ze wel weggejaagd bij de voerbak door de pony of haar dochters.Geiten kunnen krengen zijn onder elkaar.

dollyspikkel

Berichten: 1039
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:59

Is ze recent nog ontwormd?

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 21:06

Ze staat apart, maar haar dochters doen haar niets. Je hebt overigens gelijk dat geiten vreselijk kunnen doen tegen een zwakkere, maar dat is hier niet zo.

Ze is nu weer ontwormd. Vorig jaar begin juli voor het laatst (denk ik). Het kan zijn dat ze daarna nog is ontwormd; we hebben zoveel dieren, dat het wel eens vergeten wordt op te schrijven, maar het staat me bij dat we ze tegen de winter nogmaals hebben ontwormd. Ze is nu trouwens weer ontwormd. Ze lopen met pony's; dat scheelt in de wormdruk in de wei.

Overigens lijkt ze vandaag een stuk beter gelukkig!

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:20

Ik begrijp niet helemaal uit je verhaal of alleen moeders appart is gezet of dat haar dochtets ook bij haar staan op dit moment? Want dan kan het zijn dat ze zich eenzaam voelt en daardoor wegkwijnt. Dan is het niet zo gek dat de DA niets kan vinden. Mocht ze toch niret alleen staan is het een ander verhaal natuurlijk.

Zit er niets in de grond waar ze nu staat? Of misschien giftige plantjes? Al had ze dan andere sympthomen moeten hebben. Of is er wat anders verandert behalve het scheiden van de ponies?

En idd wie weet is het toch gewoon ouderdom. Sommige dieten kunnen 14 of ouder worden maar soms kan er eentje ook eerder "op" zijn.

Sterkte..

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Geit lusteloos, maar wat heeft ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 10:18

Ik weet niet wat het is geweest, maar ze lijkt weer heel normaal. We hebben nu een constructie gemaakt waardoor de gieten bij de pony's weg kunnen naar een aparte wei.