De eerste 5 minuten bol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 23:08

Hallo allemaal!

Mijn 6 jarige paard is wanneer ik op stap erg bol in zijn rug, hij accepteert dan geen druk van mijn been etc. Ik heb zelf het gevoel dat hij op ontploffen staat en dit is dan ook al een paar keer gebeurd.. dit alles is begonnen met singelangst en een slecht passend zadel. Singel angst is hij profesioneel overheen gekomen en zijn zadel past nu perfect. Er zijn fotos van zijn rug gemaakt om uit te sluiten dat hij pijn heeft. Hij staat nu sinds februari op een nieuwe stal waar hij erg wennen moest. Rijden ging hier eerst goed en beter maar nadat ik er weer een keer afgevallen ben ben ik ten einde raad.. hij wordt gelongeerd en ook soms alleen gepoetst zodat hij niet het idee heeft dat ik altijd wat van hem moet. Ik longeer hem met zadel voor het rijden en rij eerst aan de longe voordat ik los ga. Na die 5 minuten stres en bol zijn is het goed en kan ik alles met hem..
Ook is hij snel afgeleid etc etc.. niet echt gericht op mij.

Wie heeft tips. Ook voor een betere band en evt alternatieven voor rijden om hem van de spanning af te krijgen.

Ik heb altijd goede begeleiding dus les nemen etc doe ik al.

Liefs..

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:29

Precies dit heb ik ook gehad met mijn pony! Tip: osteopaad erbij. Mijn pony zat helmaal vast vanaf zijn heup tot nek.

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 23:30

Is hij ook al geweest maar misschien moet het inderdaad nog een keer! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:34

Ik zou er inderdaad ook een osteopaat bij halen en zeker niet doorrijden. Bij de mijne is door dit bol staan van de rug heengereden waardoor hij nu chronisch bol staat in de lendenen, ook in stilstand zonder belasting, terwijl hij als jong paard alleen bol werd in beweging.
Dit is hoe hij bij mij kwam en hoelang het revalideren geduurd heeft (we zijn nog steeds niet zover dat we kunnen rijden):

Afbeelding

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 23:37

Jeetje dat is erg balen!
Ik rij al dik een maand niet meer longeer alleen maar en daar is hij niet bol mee. Puur wanneer ik op stap. Veel succses nog met je paard en knap dat je zo doorpakt!

mala26

Berichten: 4993
Geregistreerd: 05-02-13

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 00:43

osteopaat erbij is sowieso een goede.
Maar bolt hij alleen met zitten of ook al met opstijgen? want in dat geval zou ik op nieuw "zadelmak" maken.
Goed kijken waar zijn grenzen zijn en met rust en vertrouwen op nieuw beginnen en langzaam opbouwen.

Anoniem

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:56

Wat mala zegt. Ik zou ook een stap terug doen, en vooral focussen op ontspanning. Er zijn verschillende methodes die je hierbij kan toepassen.
Verder zou je ook eens kunnen kijken naar een maagzweer. Daar kunnen paarden ook van opbollen en singeldwang van krijgen.

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 11:58

Niet bij het opstappen puur wanneer ik zitten ga. Hij is 4 maanden naar een trainingstal geweest en nu dus weer een tijdje thuis. Het bolle is er niet helemaal uit dua vandaar de vraag. Singelangst is verleden tijd gelukkig. Bedankt voor de tips ga me er even in verdiepen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:25

Elvrie schreef:
Niet bij het opstappen puur wanneer ik zitten ga. Hij is 4 maanden naar een trainingstal geweest en nu dus weer een tijdje thuis. Het bolle is er niet helemaal uit dua vandaar de vraag. Singelangst is verleden tijd gelukkig. Bedankt voor de tips ga me er even in verdiepen!


Maar wellicht bouwt hij toch al spanning op bij het opstappen. Hoe staat hij er bij? Vaak lijken paarden heel ontspannen, maar doet hij zijn hoofd iets omhoog, hoe staan zijn oren? Hoe is zijn ademhaling?
Je moet naar dat moment gaan dat hij spanning obouwt, nog voordat hij die rug bolt.

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 22:01

Joolien schreef:
Elvrie schreef:
Niet bij het opstappen puur wanneer ik zitten ga. Hij is 4 maanden naar een trainingstal geweest en nu dus weer een tijdje thuis. Het bolle is er niet helemaal uit dua vandaar de vraag. Singelangst is verleden tijd gelukkig. Bedankt voor de tips ga me er even in verdiepen!


Maar wellicht bouwt hij toch al spanning op bij het opstappen. Hoe staat hij er bij? Vaak lijken paarden heel ontspannen, maar doet hij zijn hoofd iets omhoog, hoe staan zijn oren? Hoe is zijn ademhaling?
Je moet naar dat moment gaan dat hij spanning obouwt, nog voordat hij die rug bolt.


Klopt maar niet metzijn rug. Ben nu ook bezig met voet in de beugel en weer eruit, stukje lopen en opnieuw en zo probeer ok steeda verder de rust te bereiken. Het is altijd al een streskip geweest haha..

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:50

Soms is het heel simpel: heb je al eens verschillende soorten singels uitgeprobeerd. mijn eigen paard kan compleet door het plafond gaan van te breed, anatomisch of te weinig elastisch. Net zoals een zadel luistert een singel heel nauw.

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 11:17

dianaw33 schreef:
Soms is het heel simpel: heb je al eens verschillende soorten singels uitgeprobeerd. mijn eigen paard kan compleet door het plafond gaan van te breed, anatomisch of te weinig elastisch. Net zoals een zadel luistert een singel heel nauw.


Yes hij kan niet tegen singels zonde / met weinig elastiek. Ook niet tegen. Ook tegen singels van ander matiraal van leer kan hij niet dua heeft een leren elatische singel maar bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:09

Heb je hem al eens laten testen op maagzweren? Of nja testen, je kunt de dierenarts eens laten langs komen, en overleggen of je gastrogard kunt gaan proberen.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:30

Het paard dat ik nu rijd heeft dat ook gedaan. Bolle rug, tegen mn been, terugkomen, maar been niet accepteren. Bij hem hielp het longeren, dan kon ik gelijk wegdraven daarna, hij had het vnl in stap.

Ik rijd hem vanaf het begin (jan 2016) met mijn eigen zadel, dat is in mei 2016 aangepast en vanaf dat moment was het over. Als mijn zadel nagekeken was (september, december) en ik stapte erop, was het de eerste paar rondjes weer precies hetzelfde. Bolle rug, aanvoelen alsof die op springen staat.

Volgens zadelmaker lag het perfect. Het zadel waar hij voordat ik hem reed mee gereden werd, was ook volledig op hem aangepast.

Maand of 3 terug was de osteo er, zij is ook zadelfitter (nu alleen wow zadels) Zij keek naar mijn zadel (en later ook naar het zadel van de eigenaar) en zei van alles dat het te lang was, te weinig schouder vrijheid en te smal tussen kanaal.

Per toeval kwam er de dag erna direct een perfect ander zadel op mijn pad, wat super lag (en zat voor mij). Ik kon deze uitproberen en de week erna heeft de osteo ernaar gekeken en goedkeuring gegeven.

Met dit zadel heeft hij geen seconde bol gelopen. Hij is vele malen losser in zijn lijf, maakt geen rare geluiden tijdens het zadelen.

Dus ondanks een, naar wat wij dachten, een goede zadelmaker bleek het toch helaas niet te passen (zadel op zich dus al niet, maar ook scheef, scheef opgevuld, veel te hard/vol)

Bij ons komt Iris, van lospaard.nl heel fijn mens, realistisch, eerlijk en behulpzaam.

Ik zou het zeker aanraden om nog eens door een osteo naar je paard te laten kijken en je zadel door een andere (evt door osteo) te laten bekijken.

Ik denk echt dat het zadel bij hem enorm heeft meegespeeld in zijn vroegere gedrag. Hij heeft heel lang enorm link gedaan, is 2x half jaar in training geweest bij jeroen v bokhov. Maar hij heeft sinds ik hem rijd eigenlijk geen stap verkeerd gezet.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:02

Loopt hij voldoende buiten zodat hij kan ontspannen? Hoeveel komt hij buiten met andere paarden?
Ik moet idd ook een beetje denken aan maagzweren...

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:42

Ninx schreef:
Loopt hij voldoende buiten zodat hij kan ontspannen? Hoeveel komt hij buiten met andere paarden?
Ik moet idd ook een beetje denken aan maagzweren...


Elke dag van half 10 tot 7 met twee andere paardjes.. ik zal de da informeren voor een maagzweer!

Elvrie
Berichten: 11
Geregistreerd: 30-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 20:44

Michelle77 schreef:
Het paard dat ik nu rijd heeft dat ook gedaan. Bolle rug, tegen mn been, terugkomen, maar been niet accepteren. Bij hem hielp het longeren, dan kon ik gelijk wegdraven daarna, hij had het vnl in stap.

Ik rijd hem vanaf het begin (jan 2016) met mijn eigen zadel, dat is in mei 2016 aangepast en vanaf dat moment was het over. Als mijn zadel nagekeken was (september, december) en ik stapte erop, was het de eerste paar rondjes weer precies hetzelfde. Bolle rug, aanvoelen alsof die op springen staat.

Volgens zadelmaker lag het perfect. Het zadel waar hij voordat ik hem reed mee gereden werd, was ook volledig op hem aangepast.

Maand of 3 terug was de osteo er, zij is ook zadelfitter (nu alleen wow zadels) Zij keek naar mijn zadel (en later ook naar het zadel van de eigenaar) en zei van alles dat het te lang was, te weinig schouder vrijheid en te smal tussen kanaal.

Per toeval kwam er de dag erna direct een perfect ander zadel op mijn pad, wat super lag (en zat voor mij). Ik kon deze uitproberen en de week erna heeft de osteo ernaar gekeken en goedkeuring gegeven.

Met dit zadel heeft hij geen seconde bol gelopen. Hij is vele malen losser in zijn lijf, maakt geen rare geluiden tijdens het zadelen.

Dus ondanks een, naar wat wij dachten, een goede zadelmaker bleek het toch helaas niet te passen (zadel op zich dus al niet, maar ook scheef, scheef opgevuld, veel te hard/vol)

Bij ons komt Iris, van lospaard.nl heel fijn mens, realistisch, eerlijk en behulpzaam.

Ik zou het zeker aanraden om nog eens door een osteo naar je paard te laten kijken en je zadel door een andere (evt door osteo) te laten bekijken.

Ik denk echt dat het zadel bij hem enorm heeft meegespeeld in zijn vroegere gedrag. Hij heeft heel lang enorm link gedaan, is 2x half jaar in training geweest bij jeroen v bokhov. Maar hij heeft sinds ik hem rijd eigenlijk geen stap verkeerd gezet.



Heel herkenbaar verhaal. Heb hetzelfde gehad met zadel dat zogenaamd perfect paste maar dat dus niet bleek te doen.. lang leven tweespan. Zadel wat hij nu heeft is door meerdere mensen nagekeken en moet passen! Ik haal er sws een da bij en osteopaat bij kan die het nog even nakijken..
Bedankt voor je verhaal! Fijn dat ik niet de enige ben haha!

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: De eerste 5 minuten bol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:53

Verstandig!

Succes ermee.

Je bent zeker niet de enige. Zadel gedoe is gewoon heel lastig, over elke zadelmaker zijn goede en slechte/horror verhalen te lezen. Je weet echt niet waar je goed aan doet, je denkt toch snel, hij/zij is de expert...

Ik ben iig erg blij met de osteo, die me hierbij heeft geholpen. Merk echt een duidelijk verschil in zijn lijf.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 23:31

Ik zag dat er al even niet is gereageerd. Maar ik herken je verhaal dus dacht misschien heb je er nog wat aan.
Mijn paard had en heeft dit nog steeds een klein beetje. Ze heeft een tijdje pijn gehad met rijden. Dit is nu verholpen maar het zorgt wel voor spanning met zadelen en de eerste 10min met rijden. Mijn paard is nu pijnvrij (zo ver ik weet natuurlijk) Ze is helemaal door de Medische molen gehaald. Het bleek dat zij een ontsteking in haar mag had. Het was geen zweer maar wel geïrriteerd. Nu longeer ik haar eerst voordat ik ga rijden. Ik longeer dan met het zadel op. Zo kan ze vast wennen en is ze wat opgewarmd. De eerste tijd ben ik ook niet gelijk "echt" gaan rijden. Gewoon een rondje buiten stappen zodat ze het rijden ook weer leuk gaat vinden en niet gelijk echt wat moet doen. Ik ben van mening dat je paard dit niet zo maar doet. Dus er is iets mis. Hoeft niet erg te zijn, maar wel vervelend genoeg voor je paard om anders te gaan lopen.