[volg]Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 17:41

Even een update.. inmiddels weer wat keertjes gereden na het openen van dit topic en de tips mee genomen in het rijden. Conclusie, hij wordt zeker braver wanneer ik hem wat meer los laat op het moment dat hij loopt te spoken.. soms ben ik hem even totaal kwijt en dat maakt het lastig, maar hey, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Ik heb zoals beloofd even een stukje laten filmen.. valt mij op zelf op dat mijn rechterhand nog steeds een eigen terugwerkend eigen leven leidt ondanks dat ik zelf het idee heb van niet >;) := hij wordt nu juist wat zoekerig en soms wat onrustig in aanleuning, maar dat laat ik maar even voor wat het is ?

Tips zijn wederom welkom, en onthoud daarbij ik heet geen van Grunsven van mijn achternaam, maar volgens mij heb ik in mijn reacties al wel laten blijken er wat van te willen opsteken, en zou het leuk vinden als reacties onderbouwd worden.. :j

https://vimeo.com/219711764
https://vimeo.com/219711727

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Dais_

Berichten: 4009
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:00

Allereerst; Respect dat je je zo opstelt _/-\o_

Op het filmpje is ook duidelijk te zien dat zijn neus nog achter de loodlijn komt.

Hoe vind je zelf zijn hals/hoofd houding?

Molfre

Berichten: 2627
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:02

Nog steeds heel erg onrustig, inderdaad onder andere door dat stugge eigenwijze handje :D

Het is niet zo heel gek natuurlijk dat hij nu onrustig en zoekerig is. Jij bent aan het leren en iets nieuws aan het proberen en dat is voor jullie beide onwennig, dus dit zul je terug zien, maar je kan ervan opaan dat als dit beter gaat, je aanleuning ook 10x mooier wordt.

Ik ben van mening dat je nog wel meer ruimte mag geven, je ziet in beide filmpjes dat hij daar echt om vraagt (onrustigheid in de aanleuning, neus eruit willen brengen, maar hij loopt tegen het bit aan) dus je bent zeker op de goede weg. Probeer eens te luisteren naar en te antwoorden op wat hij je vraagt, 10 tegen 1 dat het beter gaat als je daar in mee gaat.

Verder heb ik er inderdaad respect voor dat je de feedback zo goed oppakt. Je hebt een prachtig paard onder je kont en je kan zeker rijden, het is alleen nog even zoeken naar de juiste afstelling :Y)

Merry of soul she sailed on a day,
over the sea to Skye.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 18:39

Dais_ schreef:
Allereerst; Respect dat je je zo opstelt _/-\o_

Op het filmpje is ook duidelijk te zien dat zijn neus nog achter de loodlijn komt.

Hoe vind je zelf zijn hals/hoofd houding?



Nog te diep, en onrustig.. :Y)

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius


Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 18:42

Molfre schreef:
Nog steeds heel erg onrustig, inderdaad onder andere door dat stugge eigenwijze handje :D

Het is niet zo heel gek natuurlijk dat hij nu onrustig en zoekerig is. Jij bent aan het leren en iets nieuws aan het proberen en dat is voor jullie beide onwennig, dus dit zul je terug zien, maar je kan ervan opaan dat als dit beter gaat, je aanleuning ook 10x mooier wordt.

Ik ben van mening dat je nog wel meer ruimte mag geven, je ziet in beide filmpjes dat hij daar echt om vraagt (onrustigheid in de aanleuning, neus eruit willen brengen, maar hij loopt tegen het bit aan) dus je bent zeker op de goede weg. Probeer eens te luisteren naar en te antwoorden op wat hij je vraagt, 10 tegen 1 dat het beter gaat als je daar in mee gaat.

Verder heb ik er inderdaad respect voor dat je de feedback zo goed oppakt. Je hebt een prachtig paard onder je kont en je kan zeker rijden, het is alleen nog even zoeken naar de juiste afstelling :Y)


Ik kan me vinden in wat je zegt, mooi leermomentje zie je terug in het stukje waarin hij tegen de hand komt en ik direct mijn hand naar achteren breng.. Kloink.. zegt paard lief en inderdaad.. ik dacht veel vrijheid te geven aan de voorkant en het valt zo in het beeld vies tegen..


Vraag stuk in het algemeen... is het erg dat hij nu nog iets diep en achter de loodlijn komt? en Zo ja.. moet ik hier nog iets mee buiten het meer naar naar voren brengen van mijn hand?

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:55

Wanneer jij aan de voorkant loslaat kan de achterkant het werk gaan doen. Je rijd nog steeds met de rem er op en het zal me niet verbazen wanneer je dit dier de vrijheid geeft aan de voorkant zijn gangen een stuk ruimer worden. Probeer maar eens om gewoon een heel licht contact te houden maar wel mee te geven. Ook al loopt hij met zijn neus over de grond, geeft niet. Uitschuiven die nek, het zal nog wel even duren maar een paard kan alleen op de juiste manier lopen wanneer de rugspieren op de juiste manier getraind worden, sterker worden. Prachtig dier en die stille aanleuning, die komt wel. Kost alleen wat tijd. Wat jullie nu goed aanleren zie je straks in winstpunten terug in de M en Z . Misschien is een gastles bij een totaal andere instructeur wel een keer goed.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:08

Het is inderdaad heel tof dat je uitprobeert. Alleen zo ga je een manier vinden die voor jou en je paard goed zal werken.

Mijn mening: die teugels mogen nog wel 10cm langer. Je rijdt hem nog altijd kort aan de voorkant en je ziet dat het dier op de voorhand gaat. Laat hem maar eens los aan de voorkant (lange teugel) en ga eens écht in het zadel zitten. Dus niet met je lijf hangen op die blokken bij je knieën, maar eens écht op je gat in het zadel. Probeer bij onzekerheid eerst maar eens in stap. Wat voel je? Ga leren voelen wat er onder je kont gebeurd. Ga dan ervaren dat je met simpelweg je zitbeenknobbels iets te verschuiven, al van hand kunt veranderen, daar heb je in het geheel geen teugels bij nodig.

Heb je wat meer lef, ga dan gewoon met losse teugel aandraven. Van achter uit. En bepaal het ritme van het paard door jouw ritme in het lichtrijden. Krijg hier gevoel voor. Leer ook voelen wanneer je paard wel van achter uit naar voren toe loopt, dus echt vanuit het achterbeengebruik (meest makkelijk te voelen bij het aandraven). Pas daarna pak je heel licht (!) de teugels weer op, maar nooit weer zo kort als dat je ze nu hebt gehad.
Ga leren dat je zowel tempo als richting helemaal met je zit kunt bepalen. Dan zul je ook voelen dat de teugels eigenlijk niets meer zijn dan "een lijntje om het wimpeltje mee vast te houden". Meer dan "een vogeltje in je hand" hoor je niet te voelen. Het moet met je zit gebeuren.

Dat paard van jou kan dit allemaal. Dat weet ik zeker, ik weet waar hij vandaan komt.
Neem aub les gericht op het voorwaarts-neerwaarts én over-de-rug-rijden.
Leestip: Centered Riding van Sally Swift.
De sportdressuur komt later wel - gun jezelf een betere basis.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

BigOne
Berichten: 38036
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 19:27

Dees schreef:
Het is inderdaad heel tof dat je uitprobeert. Alleen zo ga je een manier vinden die voor jou en je paard goed zal werken.

Mijn mening: die teugels mogen nog wel 10cm langer. Je rijdt hem nog altijd kort aan de voorkant en je ziet dat het dier op de voorhand gaat. Laat hem maar eens los aan de voorkant (lange teugel) en ga eens écht in het zadel zitten. Dus niet met je lijf hangen op die blokken bij je knieën, maar eens écht op je gat in het zadel. Probeer bij onzekerheid eerst maar eens in stap. Wat voel je? Ga leren voelen wat er onder je kont gebeurd. Ga dan ervaren dat je met simpelweg je zitbeenknobbels iets te verschuiven, al van hand kunt veranderen, daar heb je in het geheel geen teugels bij nodig.

Heb je wat meer lef, ga dan gewoon met losse teugel aandraven. Van achter uit. En bepaal het ritme van het paard door jouw ritme in het lichtrijden. Krijg hier gevoel voor. Leer ook voelen wanneer je paard wel van achter uit naar voren toe loopt, dus echt vanuit het achterbeengebruik (meest makkelijk te voelen bij het aandraven). Pas daarna pak je heel licht (!) de teugels weer op, maar nooit weer zo kort als dat je ze nu hebt gehad.
Ga leren dat je zowel tempo als richting helemaal met je zit kunt bepalen. Dan zul je ook voelen dat de teugels eigenlijk niets meer zijn dan "een lijntje om het wimpeltje mee vast te houden". Meer dan "een vogeltje in je hand" hoor je niet te voelen. Het moet met je zit gebeuren.

Dat paard van jou kan dit allemaal. Dat weet ik zeker, ik weet waar hij vandaan komt.
Neem aub les gericht op het voorwaarts-neerwaarts én over-de-rug-rijden.
Leestip: Centered Riding van Sally Swift.
De sportdressuur komt later wel - gun jezelf een betere basis.

Niets aan toe te voegen en inderdaad, dat boek is een grote aanrader. en Verlichte rijkunst, Heather Moffet is qua zitten/voelen ook een goed boek.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [volg]Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:03

Ondanks dat hij loperig kan zijn, vind ik het wel een leuk dier.
Lucht, van voren zoals beschreven.
En rijd ook eens wat tempowisselingen aan een langer teugeltje en kijk of je door jezelf zwaarder te maken, je hem op die manier wat terug kan rijden in tempo. En gebruik je stem erbij hoor. Iedereen is altijd zo stil. Hohoho kan best eens om te helpen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [volg]Cicero en ik tijdens een stormachtige shoot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 19:58

Dees omschrijft het perfect.
10 cm langere teugels en gaan rijden met je zit.
Laat je anders daarvoor eens een paar keer aan de longe nemen als dat vertrouwder is.
Teugels in een knoop. Armen langs je zij.
En rij alle gangen maar.
Verander op die volte van hand.
Het kan gemakkelijk, juist bij zulk gevoelig dier.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-17 21:57

Ondanks dat hij spookt heb ik er gelukkig geen schrik van dus die longe kan wel achterwegen blijven :j

Goede tips allemaal weer.. Zou morgen even wat uitgebreider reageren. Morgen mogen we overigens weer vroeg aan de bak, want dan starten we weer een rondje in de B

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:55

Heb je wel eens geprobeerd of je er met dubbele longe lengte in krijgt?
Ik men, ik longeer dus veel maar mijn pony loopt graag diep.
Als hij goed in conditie is kan hij innig tevreden megarond en diep lopen als ik hem er niet op corrigeer, met achterbeen er fijn bij, rug bol, bekken gekantelt, alles.
Net of hij zijn rug even lekker oprekt. :+
Toen hij losser werd werd dat zijn voorkeur, ik heb toen inderdaad het voorwaards opgelost door schakelen, en lucht geven aan de voorkant.
Dat alles om hem sterker te maken, en het kwartje dat zo diep lopen niet gevraagd werd viel toen ook al heel snel.
En vooral ook hangen op mijn hand niet toestaan, en deed hij dat wel voorwaards oplossen.
Ofwel dat ruimte geven en voorwaards ga ik volledig in mee.

Esther

Berichten: 4141
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:03

Dees schreef:
Het is inderdaad heel tof dat je uitprobeert. Alleen zo ga je een manier vinden die voor jou en je paard goed zal werken.

Mijn mening: die teugels mogen nog wel 10cm langer. Je rijdt hem nog altijd kort aan de voorkant en je ziet dat het dier op de voorhand gaat. Laat hem maar eens los aan de voorkant (lange teugel) en ga eens écht in het zadel zitten. Dus niet met je lijf hangen op die blokken bij je knieën, maar eens écht op je gat in het zadel. Probeer bij onzekerheid eerst maar eens in stap. Wat voel je? Ga leren voelen wat er onder je kont gebeurd. Ga dan ervaren dat je met simpelweg je zitbeenknobbels iets te verschuiven, al van hand kunt veranderen, daar heb je in het geheel geen teugels bij nodig.

Heb je wat meer lef, ga dan gewoon met losse teugel aandraven. Van achter uit. En bepaal het ritme van het paard door jouw ritme in het lichtrijden. Krijg hier gevoel voor. Leer ook voelen wanneer je paard wel van achter uit naar voren toe loopt, dus echt vanuit het achterbeengebruik (meest makkelijk te voelen bij het aandraven). Pas daarna pak je heel licht (!) de teugels weer op, maar nooit weer zo kort als dat je ze nu hebt gehad.
Ga leren dat je zowel tempo als richting helemaal met je zit kunt bepalen. Dan zul je ook voelen dat de teugels eigenlijk niets meer zijn dan "een lijntje om het wimpeltje mee vast te houden". Meer dan "een vogeltje in je hand" hoor je niet te voelen. Het moet met je zit gebeuren.

Dat paard van jou kan dit allemaal. Dat weet ik zeker, ik weet waar hij vandaan komt.
Neem aub les gericht op het voorwaarts-neerwaarts én over-de-rug-rijden.
Leestip: Centered Riding van Sally Swift.
De sportdressuur komt later wel - gun jezelf een betere basis.

Het scheelt mij weer een stuk typen, ook ik ben het met Dees eens..
Paard laten zakken vanuit de schoft. Als hij te snel wordt een ophouding aan de buitenkant en weer los, hij moet leren op eigen benen lopen, te snel worden is vaak een balansprobleem.

Sprakeloos


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers