[VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 13:22

Wat een mooie plek heb je toch! :D


Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-17 08:30

Dankjewel Chasey! Ben er ook erg blij mee :)
Helaas moet ik deze wei over een jaar of 2-3 afgeven want de gemeente gaat de beek die er naast loopt verplaatsen en er komt een nieuwe weg en blablabla :(

Duke was gisteren aan het stoeien met Vainqueur, de Belg. Fijn om hem zo te zien spelen! Hij verandert elke dag, ben blij dat ik hem naar huis heb gehaald :)
Afbeelding

Afbeelding

Dexter wil gewoon met zijn tantie knuffelen <3

Afbeelding
Wat een ontzettend lief beest is het toch


Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 10:59

Even een vraagje, hoop dat jullie me kunnen helpen.

Sinds ik voor Duke een vliegenmasker heb gekocht en dit elke morgen aan doe, laat hij zich steeds moeilijker vangen. Nu dus tot het punt dat ik met geen mogelijkheid nog in zijn buurt kan komen zolang ik een halster of touw vast heb. Als ik het dan achter mijn rug doe kan ik naar hem toe lopen, hem aaien maar zodra ik mijn armen rond zijn nek doe trekt hij zich los en gaat hij weer lopen. Ik heb iemand gevraagd me te helpen zodat hij niet naar achteren kon weg trekken maar dat was helemaal geen succes, aangezien hij dan maar gewoon naar voor schiet, of ik daar nu sta of niet. Niks gebeurd, ik was gelukkig net op tijd weg maar hij zou me zo omver gelopen hebben.
Hij heeft al een week geen vliegenmasker meer op gehad, ik heb het ook niet meer mee genomen of geprobeerd, maar nog steeds doet hij erg vervelend.
Ik heb geen probleem met wat streken, wil hem best opvoeden, maar hij mag niet gevaarlijk worden. En zodra hij iemand omver zou lopen als dat in zijn ogen nodig is, vind ik het gevaarlijk.

Als ik niks vast heb kan ik hem aaien en borstelen, los in de wei. Ik mag niet in zijn manen kammen want dan kom ik te dicht bij zijn hoofd en bestaat er dus kans op vangen, dat wil meneertje dus niet.

Hij hoeft nooit uit de wei om te werken, dat lijkt me vanzelfsprekend. Hij is zelfs nog niet uit deze weide gehaald, ik heb hem enkel een paar keer gevangen om hem te borstelen en om zijn masker op te doen.

Ik heb gezocht naar topics maar het 'rustig benaderen, lokken met voer etc..' wilt niet werken, de weide heeft gras genoeg en voor een worteltje draait hij zijn gat niet meer om als hij dan dat halster om moet.

Met halster in de wei laten zou een optie zijn, maar:
- ik krijg hem in eerste instantie al niet gevangen om dat halster om te doen
- we zitten langs een fietsroutenetwerk en ik wil eigenlijk niet dat hij met een halster in de wei staat, te veel passage langs onze wei

Iemand tips mbt lichaamstaal, leiderschap, etc.. die ik kan gebruiken?
Ik merk dat hij mij totaal meer niet als leider ziet. Een eigenwijze Belg als beste maatje helpt daar ook niet bij. Zodra ik Duke probeer te vangen schiet hij weg en dan gaan ze weer stoeien, dus die bruine maakt hem ook nog eens lekker gek. Die laat zich overigens ook niet vangen, maar dat is niet mijn paard dus daar hou ik me verder buiten. Zolang hij binnen de draad blijft doet hij voor mij wat hij moet doen.

Sites, boeken, etc over NH of iets dergelijks zijn ook welkom!

Nadiine__x

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:28

hey meis, wat vervelend dat duke zo doet.

Ik heb met Pluis op diezelfde leeftijd ook mijn handen vol aan haar gehad.
Ik ben met pluis grondlessen gaan volgen bij iemand met ervaring met jonge paarden.
Gewoon puur voor de lichaamstaal. en dan zowel ik naar haar, als zij naar mij.
Ik heb daar eenorm van geleerd, en het heeft pluis toen ook echt goed gedaan.
was voor ons echt een eye-opener en veel dingen waren simpel op te lossen omdat pluis het eigenlijk al eerder aan gaf zonder dat ik het door had, of juist omdat ik op sommige momenten net wat strenger moest wezen.

Zo wou pluis niet mee terug naar de wei. ze ging wel mee wandelen die kant op, maar zodra ze door had dat ze terug de wei op moest of de paddock ging ze in protest. door wat simpele oefeningen in de bak kon ik haar vervolgens zo begeleiden naar de wei!

Pluis deed ook mega dominant naar iedereen behalve mij, zo joeg ze met haar tanden bloot en oren in de nek de kinderen uit haar wei op het moment dat ze haar vriendinnetje mee wouden nemen. maar was ik op stal, deed ze dit niet.. ook dit heb ik meegenomen in mijn trainingen met grondwerk en blijkbaar deed ze het bij mij ook, maar lang niet zo extreem. zo liep ze altijd met gefronste neus wat blijkbaar een teken van spanning is. en leerde ze mij hoe ik haar hoofd af kon lezen en hier met mijn eigen houding op kon reageren.

Pluis heeft nooit weggelopen, is nooit een vluchter geweest, zo viel ze tijdens schriktraining een wit doek aan omdat ze dit niet vertrouwde terwijl ze er ook voor weg had kunnen rennen. ;)

Tijdens grondwerk heb ik geleerd met deze dominante vecht houding om te gaan en hierin samen te kunnen groeien. kan het je echt aanraden was ontzettend leerzaam en goed voor ons!! :)
en ook echt leuk om wat met je ukkie te kunnen doen vond ik!

Ik heb toen geleerd dat je 3 types paard hebt.
De vluchter, (waarschijnlijk duke) rent weg voor zijn angsten
De verstijfer, Bevriest wanneer hij spanning op bouwt
De vechter, (pluis) gaat in de aanval als het ze niet zint, ook bij angst

hopelijk kun je er iets mee, je mag mij altijd pb sturen, of via pb messenger als je vragen hebt :) ;)
Betreft vluchten heb ik helaas geen tips, want akkie verstrijfd en pluis valt aan. maar na mijn grondwerk lessen met pluis valt ze eigenlijk nooit meer aan, dus voor ons was het wel nuttig ;)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:32

Hij vindt het duidelijk een vervelend ding. Maar ik zou het gewoon om doen, elke keer weer opnieuw. En als hij gevaarlijk wordt, flink corrigeren.
Maar gewoon om blijven doen, totdat het de normaalste zaak van de wereld is.

edit. Ik vind het lastig om tips te geven. Ikzelf ben al heel dominant van mijzelf. (Wat niet altijd even handig is... ).
James* was ook dominant. Die liet zich op een gegeven moment ook niet vangen wanneer ik met halster de weide in kwam om hem op te halen. Liep hij chagrijnig weg. Was nog in het begin. Die uitprobeer fase, waarbij hij dus al een paar weken bij je is en dan ineens gaat testen.
Ik was daar zo zat van, ik werd er zelf echt chagrijnig van. Toen heb ik uit frustratie met een enorme rot vaart dat halster gruwelijk hard tegen zijn dikke kont aan gesmeten. En was ook goed raak. Daarna was het over....
Maarja dat zou ik dus niet willen adviseren. :Y) Maar ik was wel duidelijk.

Nick loopt niet voor mij weg. Heeft ie tot nu toe in bijna een jaar tijd 1 keer gedaan. Toen ben ik hem tot hij er letterlijk moe van werd gaan drijven. En hij mocht niet stappen, nee draven of galloperen. Toen hield hij er gelijk mee op. Nu komt hij altijd netjes naar me toe.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 13:12

Nadine, ik heb niet het idee dat Duke het doet omdat hij wil vluchten eigenlijk maar kan hier grandioos fout zitten. Ik heb nooit problemen gehad met vangen, hij was de enige die zich wél liet vangen. Ik heb ook gedacht aan grondwerk lessen maar lees dan weer dat je ze gewoon paard moet laten zijn tot een jaar of 2-3. Ik hoef alleen echt geen wilde, dominante hengst die ik met 3 jaar uit de wei moet gaan halen zonder ongelukken.

En Chasey, geloof me maar dat dat halster al vaak zijn kont heeft geraakt! Is altijd net het enige dat ik kan raken. Dan bedoel ik niet dat ik hem voor zijn harses wil slaan maar als hij gewoon tegen me begint te duwen tot ik aan de kant ben denk ik natuurlijk pas als hij net voorbij is dat ie wel eens een tik mag hebben.

Ik had Monique de Hont van Natural HorseMo al een berichtje gestuurd maar zij begint bij hengstjes pas vanaf 2 jaar met grondwerken.

Nadiine__x

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:37

Dat van die leeftijd zei iedereen ook tegen mij.

Maar ze hoefen niet te werken, ze hoefen geen oefeningen te doen.
Het enige wat je wil is samenwerking en dus een luistert paard wat zich laat pakken en braaf mee loopt.

Meer Heb ik Toen der tijd ook met pluis niet gedaan hoor :) en ging prima ;)

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 13:40

Oké, andere vraag dan:
Hoe weet je of iemand goed is in wat hij doet?

Als ik dan op zoek ga naar iemand die les komt geven, waar moet ik naar kijken?
Ik ben op dat gebied nogal wantrouwig naar mensen toe. Ook naar tandartsen, hoefsmeden, dierenartsen, zadelmakers etc.. Ik wil altijd eerst echt zeker zijn dat ze weten wat ze doen :+
En al zeker hier in de buurt, het is nogal een uithoek van België hier volgens mij

Nadiine__x

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 13:49

Ik had deze vrouw al aan het werk gezien en dat beviel mij wel, wist ook dat ze fijn en duidelijk uitleg gaf.

Wellicht even rondvragen in de buurt?

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-17 21:40

Ik ga als het goed is een afspraak plannen met Aimee van paard en puur :)

Vanmiddag Dexter wat gaan afspuiten en ik heb Duke nu gewoon kunnen aaien en kriebelen. Zelfs mijn armen om zijn nek om te knuffelen, maar niet als ik een touw vast had. Wel met het touw over zijn rug kunnen wrijven :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 09:15

In de grote weide langs de Maas is er overdag geen schaduw en omdat Dexter toch wel last had van de warmte heb ik hem vandaag, omdat het 35°C wordt, bij de mini's in de wei gezet. Daar is meer dan genoeg schaduw.

Duke en Vainqueur kunnen hier niet bij, iets met een Shetland merrie en 2 opdringerige hengsten :+ Maar het zou lekker gaan regenen in de namiddag en zij hebben er veel minder last van. Ondertussen wel op zoek naar manieren om schaduw te maken. Gelukkig blijven de temperaturen hier de rest van de week 'normaal' (23-27 °C ipv over de 30).

Dexter heeft al wel vaker bij de mini's gestaan, als ik een ritje maakte van stal naar huis liet ik hem hier altijd een uurtje los en ging ik wat eten. Normaal zijn de mini's ergg vervelend maar ze hebben zich goed gedragen deze keer, alles liep vlotjes :)
Afbeelding

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:53

Ah die mini kan gewoon onder Dexter gaan staan. Heeft ze haar eigen persoonlijke afdak :D

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:38

`Hahaha echt geweldig!

Natural HorseMo! Paardentaal vertaald.
http://www.naturalhorsemo.com/

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 19:12

HorseMo_NH schreef:
`Hahaha echt geweldig!

Oh wat grappig om jou tegen te komen, ik had het nog over jou! :D
Als Duke 2 is kom ik eens jou kant op hoor. Je hebt zulke leuke filmpjes altijd, geeft een heel aangename sfeer weer.

Morgen heb ik mijn eerste trailer-rij-les dus ik pies in mijn broek :D

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:09

Granoek schreef:
HorseMo_NH schreef:
`Hahaha echt geweldig!

Oh wat grappig om jou tegen te komen, ik had het nog over jou! :D
Als Duke 2 is kom ik eens jou kant op hoor. Je hebt zulke leuke filmpjes altijd, geeft een heel aangename sfeer weer.

Morgen heb ik mijn eerste trailer-rij-les dus ik pies in mijn broek :D


Ha spannend! Joh, komt goed. Het is het idee dat er wat achter hangt, maar al rijdend maakt het weinig verschil. Wel iets langzamer rijden natuurlijk :D

Thanks voor je compliment. Ik ben hier niet zo vaak, zag die namen, tja, wereldberoemd zijn Dexter en Duke inmiddels he *-:)
Laatst bijgewerkt door HorseMo_NH op 30-05-17 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Natural HorseMo! Paardentaal vertaald.
http://www.naturalhorsemo.com/

HorseMo_NH

Berichten: 19
Geregistreerd: 13-02-16

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 22:24

In je berichtje naar mij begreep ik dat je wou gaan grondwerken. Ik had niet begrepen dat hij dit gedrag liet zien!
Maar dit is iets wat je zeker gelijk kan/ moet gaan trainen. Top dat je ziet dat dit gedrag gevaarlijk kan worden en je nu wilt ingrijpen.
Toevallig ben ik de laatste weken meer van dit soort jonge pubers tegen gekomen. En wanneer ze grote hoeven hebben is het helemaal voornaam om op tijd in te grijpen ;)
Ik zie dat je al een afspraak hebt met iemand. Helemaal top. Mocht er iets zijn, laat maar weten!

Natural HorseMo! Paardentaal vertaald.
http://www.naturalhorsemo.com/

Nadiine__x

Berichten: 2787
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:57

Granoek schreef:
Morgen heb ik mijn eerste trailer-rij-les dus ik pies in mijn broek :D


Lol, ik zaterdag!

Ik zou eind juli examen hebbdn en daarvoor wat lesjes doen.

Belt hij gisteren op, "ja wil je anders volgende weel vrijdag examen doen? Er valt iemand uit!"

Uhhh oke dan! Sneltrein :+

Groetjes, Nadine & Pluis!
https://Www.pluisstables.nl

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 18:10

Nadiine__x schreef:
Granoek schreef:
Morgen heb ik mijn eerste trailer-rij-les dus ik pies in mijn broek :D


Lol, ik zaterdag!

Ik zou eind juli examen hebbdn en daarvoor wat lesjes doen.

Belt hij gisteren op, "ja wil je anders volgende weel vrijdag examen doen? Er valt iemand uit!"

Uhhh oke dan! Sneltrein :+

OMG ik ook!
Vandaag eerst les, volgende dinsdag examen *slik*
Nu gingen de manoeuvres eigenlijk heel goed, van de eerste keer zelfs!

Maar eenmaal op de openbare weg merkte ik pas hoeveel je verleert op 5 jaar xD mijn basiskennis was echt bagger


Captain

Berichten: 21321
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:18

Dit topic was verdwenen uit mijn lijst? >;)

Over het vangen: ik denk dat je best al grondwerk met hem kan gaan doen hoor. Kort 10/15 minuten moet zeker geen probleem zijn. Kun je de weide een stukje afzetten en hem daar dan in 'jagen'? Dan zou ik hem wat gaan loswerken op je lichaamstaal, harder, zachter, omdraaien. En aan het einde hem naar je toe laten komen, belonen en halster om doen. Vliegt hij weg? Prima maar dan ga je ook lopen. Dan bepaal jij weer hoe lang hij loopt, (niet te lang ivm voltes, 1 minuut met regelmatig keren is echt voldoende) en probeer hetzelfde. Hij krijgt vanzelf door dat elke keer wegrennen wordt opgevolgd door moeten lopen.

Zo eng dat trailerrijbewijs!! Ik wil hem ook heel graag halen maar moet eerst gaan sparen want had voor dat geld een nieuwe camera gekocht. :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-17 11:55

Captain schreef:
Dit topic was verdwenen uit mijn lijst? >;)

Over het vangen: ik denk dat je best al grondwerk met hem kan gaan doen hoor. Kort 10/15 minuten moet zeker geen probleem zijn. Kun je de weide een stukje afzetten en hem daar dan in 'jagen'? Dan zou ik hem wat gaan loswerken op je lichaamstaal, harder, zachter, omdraaien. En aan het einde hem naar je toe laten komen, belonen en halster om doen. Vliegt hij weg? Prima maar dan ga je ook lopen. Dan bepaal jij weer hoe lang hij loopt, (niet te lang ivm voltes, 1 minuut met regelmatig keren is echt voldoende) en probeer hetzelfde. Hij krijgt vanzelf door dat elke keer wegrennen wordt opgevolgd door moeten lopen.

Zo eng dat trailerrijbewijs!! Ik wil hem ook heel graag halen maar moet eerst gaan sparen want had voor dat geld een nieuwe camera gekocht. :+


Ik ga eens kijken of ik wat kan afzetten ja, eventueel wat extra paaltjes zoeken.

Over de rijles; het hele deel met de trailer op het oefenterrein ging prima! Achteruit etc helemaal geen probleem.
Maar toen moesten we de openbare weg op en moest ik me na 5 jaar weer verplicht aan de verkeersregels gaan houden. Ik wist NIKS meer :+ en dan vooral de snelheidsbeperkingen :') foei foei foei wat een schande :D die trailer was het minste van mijn problemen hahaha

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-17 08:42

Nadiine__x schreef:
Granoek schreef:
Morgen heb ik mijn eerste trailer-rij-les dus ik pies in mijn broek :D


Lol, ik zaterdag!

Ik zou eind juli examen hebbdn en daarvoor wat lesjes doen.

Belt hij gisteren op, "ja wil je anders volgende weel vrijdag examen doen? Er valt iemand uit!"

Uhhh oke dan! Sneltrein :+

Succes met de rijles!

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Dexter en Duke, Clydesdales in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-17 08:42

VANDAAG IS DUKE JARIGGG !

Zijn eerste verjaardag, joepiee!

Afbeelding

Morganlefay

Berichten: 8678
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 09:01

Kruip onder de mee lees steen vandaan.
Je weide ligt aan de Maas.
Heb je ook ruimte voor je paarden als de Maas hoger gaat staan.
Herinner dat ie in Dinant nog wel eens stijgt ;)

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Granoek
Blogger

Berichten: 10457
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-17 09:08

Morganlefay schreef:
Kruip onder de mee lees steen vandaan.
Je weide ligt aan de Maas.
Heb je ook ruimte voor je paarden als de Maas hoger gaat staan.
Herinner dat ie in Dinant nog wel eens stijgt ;)

De Maas is hier net de grens tussen NL en BE en als de Maas hoog staat loopt eerst NL onder water, wij zitten nog een heel stuk hoger. Dus als ze daar aan het pootjebaden zijn, is hier de kelder nog net droog :D heb nog nooit meegemaakt dat deze wei onder water kwam te staan gelukkig

Edit: en als dat toch gebeurt gaan ze gewoon terug naar de stalling waar ze stonden voor ze aan huis kwamen :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 bezoekers