Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 14:52

Ik zag net via Metro een experiment van een Amsterdamse student genaamd Gino. Hij heeft al zijn ~740 Facebookvrienden hetzelfde bericht gestuurd: hoe gaat het met je?


Een aantal interessante uitkomsten:
- Heel veel mensen denken dat je iets van ze wil als je alleen maar vraagt hoe het met ze gaat
- Sommige mensen willen wel een kijkje in je leven (foto's liken oid) maar als je vraagt hoe het met ze gaat reageren ze niet
- Mensen vinden het behoorlijk vreemd als je het ineens iedereen gaat vragen hoe het met ze gaat en hebben het vervolgens met elkaar erover
- Het is vaak heel ongemakkelijk wanneer mensen super kortaf reageren en totaal geen interesse tonen in jou
- Soms word je zelfs verwijderd omdat mensen denken dat je een stalker bent geworden :P En dat allemaal terwijl deze jongen letterlijk alleen vroeg hoe het met zijn FB-vrienden ging
- Soms heb je vervelende ervaringen omdat mensen van wie je verwacht een leuke reactie te krijgen je negeren
- Maar soms is het ook heel leuk en zet je anderen aan om hetzelfde te gaan doen!

Wat vinden jullie hiervan? Hoe zouden jullie reageren? Heb je na het zien van dit filmpje misschien zelf zin om weer contact te zoeken met oude Facebookvrienden? (Let op: helemaal aan het eind raadt Gino je enorm af om ál je vrienden een berichtje te sturen, dan heb je er een dagtaak aan :') :') )

Ik ben erg benieuwd :)

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:55

Nou ik doe dat weleens gewoon spontaan, levert meestal leuke reacties op. Sommigen blijven wat gesloten..ligt ook aan mijn band met hun. Maar ik heb ook geen 740 FB vrienden..maar 150 omdat ik al selecteer op degene met wie ik "bevriend" raak op FB.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 16:19

Da's ook een goeie :j
Ik moet zeggen dat ik toch niet het idee heb dat ik dat heel snel zou doen, ondanks dat ik best wel vrienden heb op FB die ik best wel eens weer zou willen spreken.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:23

Al mijn fb vrienden heb ik een persoonlijke, familiaire of zakelijke band mee, dus geen reden om op te kijken van een "hoe gaat het met je" bericht.
Als ik je niet ken hoef ik je ook niet op fb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:31

Ik snap niet zo goed waarom het raar is om aan iemand te vragen hoe het me ze gaat? Ik doe het wel regelmatig, en het wordt ook regelmatig aan mij gevraagd. Ik vind dit leuk, dan toon je gewoon interesse. Best normaal, toch?

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 16:38

Ik ben benieuwd of er Facebookvrienden van Gino op Bokt zitten en wat die geantwoord hebben :D

Sunrise_

Berichten: 5036
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:15

Het is denk ik ook een beetje een cultuurding. In Nederland vraag je niet vaak/zomaar aan mensen met wie je niet zo close bent "hoe gaat het met je?", voelt toch een beetje vreemd en misschien een tikkie Amerikaans.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:20

Sunrise_ schreef:
Het is denk ik ook een beetje een cultuurding. In Nederland vraag je niet vaak/zomaar aan mensen met wie je niet zo close bent "hoe gaat het met je?", voelt toch een beetje vreemd en misschien een tikkie Amerikaans.


Hoezo in Nederland? Dat verschilt misschien ook per regio, want hier is dat toch echt heel normaal om te vragen in mijn beleving :=
Het wordt aan mij ook gewoon in de supermarkt gevraagd, ook door mensen die ik niet eens goed ken of niet regelmatig spreek. En dan maak ik daar gewoon een praatje mee en vraag ik hen ook hoe het gaat :Y)

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:23

Mijn criterium is 'als ik je op straat tegenkom en ik zou een praatje beginnen' dan mag je fb vriend worden. Vage via via via mensen die ik in het echte leven nooit zou spreken komen er niet in. Dus ik heb 'maar' 72 vrienden en geen onzinnige 874 waarvan je 3kwart niet eens kent.

Een ex van mij is zo'n sociaal figuur met 1206 'vrienden'. Toen zijn oma is overleden (hele hechte familie) hebben er net iets van 50 mensen gereageerd ofzo. Heb je wat met je 1200 vrienden...

Winged

Berichten: 33035
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:08

Hier regelmatig een facebookopschoonactie. Alleen heb ik veel mensen in het buitenland in mijn lijst. Die zie ik dus niet :') Hoewel er een aantal ook wel echt uit kunnen denk ik... Sowieso wel goed om te minderen met het facebookgehalte. Geen zin meer in zoveel drukte :+

Er zijn trouwens ook mensen die ik heb gesproken voor een interview die mij willen toevoegen. Dat vind ik dan wel weer te ver gaan :=

StonedRomy

Berichten: 7541
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 22:43

Ik zou niet weten hoe ik op iemand zou reageren die ik niet ken en zomaar gaat vragen hoe het met mij gaat. Waarschijnlijk heel kortaf. Meeste mensen willen toch niet echt weten hoe het met je gaat als ze zo'n vraag stellen. Ze willen dan alleen aan de maatschappelijke normen en waarden voldoen. Start maar eens een gesprek en antwoord in plaats van ' goed ' met ' slecht' en veel mensen praten dan vrolijk door over zichzelf.

Als je wilt weten hoe het echt met iemand gaat vraag je specifiekers vragen. Iemand is meer waard dan eens standaard vraag.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:12

Ik zou reageren met ' wil je een wenselijk antwoord of een eerlijk antwoord'?
Mijn ervaring is dat veel mensen het vragen maar niet op je antwoord zitten te wachten.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:14

Als ik iemand niet veel meer spreek, dan kan ik ook ongemakkelijk worden van een vragenvuur. Maar ik vind zijn manier van vragen ook wel ongemakkelijk.

Ik verwijder gewoon eens in de zoveel tijd mensen die ik niet meer spreek.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:16

StonedRomy schreef:
Ik zou niet weten hoe ik op iemand zou reageren die ik niet ken en zomaar gaat vragen hoe het met mij gaat. Waarschijnlijk heel kortaf. Meeste mensen willen toch niet echt weten hoe het met je gaat als ze zo'n vraag stellen. Ze willen dan alleen aan de maatschappelijke normen en waarden voldoen. Start maar eens een gesprek en antwoord in plaats van ' goed ' met ' slecht' en veel mensen praten dan vrolijk door over zichzelf.

Als je wilt weten hoe het echt met iemand gaat vraag je specifiekers vragen. Iemand is meer waard dan eens standaard vraag.


Ik weet niet wat voor kennissen jij hebt maar die van mij zijn wel eens flink boos geworden toen ik zei "Dat wil je niet weten" toen ze vroegen hoe het ging. Als ze het niet wilde weten zouden ze het niet gevraagd hebben en daar zit ook echt wat in.

Op FB denk ik dat de meeste mensen mij gewoon zouden antwoorden, al zou het gesprek niet bij iedereen even lang duren. Oude vrienden stuur ik zo eens in het jaar wel een berichtje, vind het leuk om te weten hoe het gaat. Ik heb ook maar 200 vrienden op fb overigens, als je er 700 hebt kan ik me voorstellen dat veel mensen niet of nauwelijks weten wie je bent :o

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:17

Ik ben wel benieuwd hoe het gevraagd is. Een "hee hoe issie?" Mondt vaak uit in iets van je willen/vragen, waar een hee, ' ik dacht aan jou, hoe gaat het met je?' Kan toch alleen maar positief zijn?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sociaal experiment: vragen hoe het met iemand gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:28

Hmm, ik had gisteren die vraag in Linkedin van iemand waarmee ik niet perse nog direct contact hoef maar ook niet perse verwijderd moet.
Ik heb nog niet gereageerd.