Paard bang voor de zweep help!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Robinxdaphen
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-01-17

Paard bang voor de zweep help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:00

Haii allemaal mijn paard is bang voor de longeerzweep, als ik eraan kom met de longeerzweep om bijv. Te gaan longeren of te vrijspringen. Als ik haar dn iets wil aansporen met de zweep dan gaat hij achteruit lopen en oren in de nek leggen, ik heb al geprobeert om het paard te betasten met de zweep en nu is hij niet super bang meer maar nu als ik probeer hem aante sporen of gaat hij gewoon niet vooruit of gaat hij weer achteruit lopen. Zodra ik erop ga zitten is hij niet bang voor de zweep maar zwaait hij alleen met zn staart.
Heeft iemand tips?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard bang voor de zweep help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:09

Dat paard is niet bang, dat paard is gewoon stronteigenwijs en heeft totaal geen respect voor jou of de zweep.
Als je wil dat het dier voorwaarts gaat moet je duidelijk zijn en doorzetten. Juist houding en positie aannemen en niet terugdeinzen om hem even een tik te geven om duidelijk te maken dat hij toch echt gaat lopen.

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:11

Mijn pony deed vaak alsof hij bang was voor de longeerzweep om niet te hoeven werken, aan het begin dacht ik ook dat hij bang was en deed ik het verder maar zonder zweep. Maar uiteindelijk even doorgezet, niet geslagen hoor, maar gewoon even streng naar hem toe lopen met de zweep en een dreigende houding aannemen. En toen dacht hij van ''oh oliebol, het is menens'' en verder heeft hij toen nooit meer raar gedaan.
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je paard een nare ervaring heeft met de longeerzweep, weet je iets over zijn verleden?

Amigo_stan

Berichten: 713
Geregistreerd: 08-11-10
Woonplaats: Naast de buren, in het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:13

Ga lessen, in principe heeft geen enkel paard een zweep nodig. Er is een reden waarom hij niet loopt. en dat is niet op te lossen door te slaan met een zweep of nog meer tikken te geven.

Robinxdaphen
Berichten: 25
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 18:17

Amigo_stan schreef:
Ga lessen, in principe heeft geen enkel paard een zweep nodig. Er is een reden waarom hij niet loopt. en dat is niet op te lossen door te slaan met een zweep of nog meer tikken te geven.


Dat doe ik ook niet, het is om hem aan te sporen aangezien hij soms wel een beetje sloom kan zijn, het heeft geen zin om les te nemen want onder het zadel hem ik ook niet altijd een zweep nodig. Als je commentaar gaat geven dan hoor ik het liever niet

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard bang voor de zweep help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:25

Dit paard loopt in ieder geval niet met plezier wat daar ook dan de oorzaak van mag zijn. Daar zul je naar op zoek moeten als je je paard het plezier in het werk terug wilt geven.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:27

Longeren is iets anders dan een paard aan een touwtje in de rondte te laten lopen. Het steekt heel nauw. Het allerbelangrijkste is jouw positie ten opzichte van het paard. Als jij teveel naar voren staat dan belemmer je het paard om naar voren te gaan. Neem een keer longeerles, dan kun je alle tips ook gebruiken bij het los laten springen in de bak, want dat is waarschijnlijk hetzelfde verhaal.

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 18:31

Goof schreef:
Dat paard is niet bang, dat paard is gewoon stronteigenwijs en heeft totaal geen respect voor jou of de zweep.
Als je wil dat het dier voorwaarts gaat moet je duidelijk zijn en doorzetten. Juist houding en positie aannemen en niet terugdeinzen om hem even een tik te geven om duidelijk te maken dat hij toch echt gaat lopen.


Dit. Als je een paard wil zien die bang is voor de longeerzweep, moet je is bij mij op bezoek komen. En zelfs die moet er maar lekker aan wennen en leren dat ik er niet mee sla als dat niet nodig is.

Ik ga er dus wel vanuit dat je de kneepjes van het longeren doorhebt, dus positie tegenover je paard etc.
Zoals Eldie zegt, longeren is niet alleen aan een lang touw je paard rondjes jagen.

LittleCastle
Berichten: 66
Geregistreerd: 06-01-17
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:51

Laat hem wennen zonder dat je het zadel op hebt door overal over zijn lichaam te komen met longeerzweep als hij stil staat. Op zijn buik, over zijn rug schouders etc. Als hij beweegt, zet je hem netjes terug, en als hij rustig staat, beloon je.

Charaz

Berichten: 24282
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard bang voor de zweep help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 22:53

Ik snap de redenatie niet helemaal waarom hij volgens jou bang is voor de zweep, een bang paard zou er juist voor op de loop gaan.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard bang voor de zweep help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:03

Dat is staken op de zweep niet bang voor de zweep. Volgende stap is dan waarschijnlijk slaan of maaien naar de zweep.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 23:41

Robinxdaphen schreef:
Amigo_stan schreef:
Ga lessen, in principe heeft geen enkel paard een zweep nodig. Er is een reden waarom hij niet loopt. en dat is niet op te lossen door te slaan met een zweep of nog meer tikken te geven.


Dat doe ik ook niet, het is om hem aan te sporen aangezien hij soms wel een beetje sloom kan zijn, het heeft geen zin om les te nemen want onder het zadel hem ik ook niet altijd een zweep nodig. Als je commentaar gaat geven dan hoor ik het liever niet


Zoals je zelf al aangeeft gaat hij er niet harder van, dus ofwel andere manier zoeken of toch een les nemen.

Les kan dan ook zijn in de vorm van een grondwerkles, waarin dus gelet wordt op jouw lichaamstaal naa rhet paard, maar ook bijvoorbeeld gewerkt kan worden aan de eventuele angst of disrespect voor de zweep.
Op basis van alleen dit verhaal is niet vast te stellen waar het probleem precies zit namelijk. En gezien je je vraag hier stelt, mis je zelf duidelijk de kennis/ervaring om het op te lossen. Dat is niet erg, maar om dan te zeggen dat les geen zin heeft, en je geen commentaar wilt is misschien wel beetje gek? ;) Snap je?

Verder zijn er al wat nuttige tips gegeven als het echt angst is (rustig laten wennen aan het ding over zijn lijf)

Overigens: een bang paard kan ook juist gaan staken ipv wegrennen. Of idd slaan naar de zweep. Dit komt allemaal voort vanuit het natuurlijke gedrag van het paard:
Gevaar is 4xF: VLuchten, vechten, verstijven/bevriezen of in het ergste geval door de benen zakken.

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Paard bang voor de zweep help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 21:54

haii beste TS, ik denk dat je paard niet bang is maar gwn geen respect heeft. Nu zie ik mensen schrijven dat je hem moet slaan of tikken met de zweep. DOE DIT ALSJEBLIEFT NIET, tenzij je wel een echt bang paard wilt. Het kan ook zijn dat het paard je gewoon niet snapt. Probeer duidelijk te zijn tegenover je paard. Beloon als hij iets goed doet CORRIGEER bij een foutje. Met de nadruk op corrigeer en niet straffen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.