Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 14:47

Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met paarden die scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd en waardoor dat is gekomen.

Mijn ruin die altijd kaarsrecht op zijn voorvoeten heeft gestaan, altijd goede voeten gehad met veel complimenten van de hoefsmeden. Nooit een ijzertje gehad, gewoon altijd goede..ongecompliceerde voeten. Die begint sinds een tijdje een steile en een platvoet te ontwikkelen..dusdanig dat als de smid niet op tijd corrigeert er zoveel spanning op de pees van de platvoet komt te staan dat hij echt niet "lekker" meer loopt. Niet kreupel..maar gewoon niet lekker, wil dat been dan ook minder belasten.

Het enige wat er veranderd is..is dat hij langer en vaker op de wei staat tegenwoordig. Dus de hoefsmid denkt aan een graasvoetje.
Maar ik vind het heel apart dat hij dit ineens zo extreem ontwikkeld.{en een beetje zorgelijk}.dus wie o wie heeft hier ervaring mee?

*edit* paard is nu 16

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:01

Laat hem eens nakijken door een osteo.
Een in de tijd ontwikkelde blokkade kan heel subtiel de stand van het paard veranderen (paarden passen zich aan naar de meest comfortabele houding) en zo kan hij heus een graasvoetje hebben ontwikkeld.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 15:04

Goede tip, dat stond al op de planning omdat ik hem verdenk van een beetje vastzitten bij zijn schoft. Maar had de link nog niet gelegd naar de voorvoeten, thanks!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:16

Denk toch ook aan een graasvoetje. Links en rechtshandige paarden. Dus net altijd dat ene been voor en die andere achter.
Ik heb er zelf ook eentje die je in de gaten moet houden; is nu dan 8 jaar.
Wordt die ene steiler? Of wordt die andere juist platter ten opzichte van eerst?

Kiichi

Berichten: 1026
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: De Goorn

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:29

Langer en vaker op weide is een logische verklaring dat hij nu een graasvoetje aan het ontwikkelen is! Paarden zetten, zoals hierboven al wordt gezegd, vaak ofwel het linkervoorbeen voor, ofwel het rechterbeen. De belasting op het voorste voetje is het hoogst, waardoor die platter wordt, terwijl het onbelaste voetje steil wordt. Een osteopaat kan je altijd proberen, maar misschien is het ook niet verkeerd dat je regelmatig zelf de voet wat inkort / bekapt.

Dressuur B+12 / L1+12 / L2

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:43

Als ze op stal het hooi van de grond eten, staan ze exact hetzelfde als in de weide, ook met het hoofd omlaag en een voet voor de andere.
Dat zo'n dier dan nu wat langer in de wei staat en wat minder op een andere plaats, is imo niet de verklaring.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:45

Een heel bekende oorzaak van op latere leeftijd ongelijke voeten ontwikkelen is een HKO.

Mocht je voor een osteo kiezen ipv een fysio: ik hoor regelmatig dat de osteo de paarden niet wil zien lopen, of alleen op het zachte. Terwijl in dit geval laten bewegen op een harde volte wel eens iets kon gaan laten zien wat je op het zachte niet ziet. Hou daar rekening mee :)

http://www.fysiohippique.nl :) Fysio Hippique :) Fysiotherapie, Dry Needling en aquatraining voor paarden in noord Nederland

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:12

Dees schreef:
Als ze op stal het hooi van de grond eten, staan ze exact hetzelfde als in de weide, ook met het hoofd omlaag en een voet voor de andere.
Dat zo'n dier dan nu wat langer in de wei staat en wat minder op een andere plaats, is imo niet de verklaring.


Tja, is dat zo? Krijgt ie het op stal in een ruif. Staat ie op zaagsel ofwel kan ie scharrelen. Als tie 10 uur op de wei staat, staat ie toch ruim 9 uur lang met het hoofd naar benee.
Dus hoe nauw luistert het?


belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:21

Rindin schreef:
Een heel bekende oorzaak van op latere leeftijd ongelijke voeten ontwikkelen is een HKO.


Dit, had het er toevallig gisteren met mijn dierenarts nog over.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:58

Whoknows schreef:
Tja, is dat zo? Krijgt ie het op stal in een ruif....


Zijn er werkelijk nog mensen die vanuit een ruif voeren?
Dat zou verboden moeten worden.

Die van mij staan op stal op vlas en staan nog altijd met de neus naar beneden hoor, op zoek naar verloren gewane hooi-sprietjes. Net zoals ze op het land ook wel eens met de neus omhoog staan te soezen (of verticaal gestrekt liggen te slapen).

Ik denk dat er een veterinaire oorzaak is voor de scheefgroei van de voeten. Ik denk niet dat het een gedragspatroon is.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:03

Rindin schreef:
Een heel bekende oorzaak van op latere leeftijd ongelijke voeten ontwikkelen is een HKO.



Ja dit is ook mijn ervaring.

En dat die ongelijke voeten gingen voor de kreupelheidsklachten uit.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:29

Het is een grasvoet maar dan is er zeker wat aan de hand met je paard als ie het ineens heeft ontwikkeld op de latere leeftijd, die is het aan het compenseren voor de lichamelijke ongemak om het wat comfortabeler te hebben.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:15

Foto's?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 08:25

Ik ben ook bang voor HKO, heb eerder een paard gehad met HKO en ongelijke voorvoeten. Ik zou zeggen dat rechtsvoor platter is geworden, want linksvoor hoeft de smid weinig aan te doen qua stand en eerder hoefde er ook nooit veel gecorrigeerd te worden aan beide voeten.

Wij hebben trouwens een hooiruif voor onbeperkt hooi in de paddock: https://www.google.nl/search?q=hooi+rui ... mdtHqm3EVM:

En een hooinet op stal, dus daar hoeft ie niet van de grond te eten. En hij staat van ongeveer 1 uur s"middags tot 8/9 uur s"avonds op de wei en de rest in de paddock. Eerder stond hij gemiddeld 3/4 uurtjes op de wei.

Ik laat hem in ieder geval even helemaal losmaken in zijn lijf, kijken of dat verschil gaat maken. Want ik weet ook dat pijn in lijf ook weer voor kan komen uit compensatie voor andere klachten.

Foto's zal ik maken als hij weer ongelijker word, de smid heeft hem net rechtgezet en die blijft dat voorlopig even corrigeren om de paar weken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 08:39

Dees schreef:
Laat hem eens nakijken door een osteo.
Een in de tijd ontwikkelde blokkade kan heel subtiel de stand van het paard veranderen (paarden passen zich aan naar de meest comfortabele houding) en zo kan hij heus een graasvoetje hebben ontwikkeld.


dit is echt waar, heb zelf ook zo een ervaring gehad. na de behandeling, en regelmatig preventief is het niet weer gebeurt.

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:12

Is je paard hoogbenig?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 14:35

Hm valt wel mee volgens mij..in ieder geval niet ineens hoogbeniger dan de rest van zijn leven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 14:36

kwita schreef:
Dees schreef:
Laat hem eens nakijken door een osteo.
Een in de tijd ontwikkelde blokkade kan heel subtiel de stand van het paard veranderen (paarden passen zich aan naar de meest comfortabele houding) en zo kan hij heus een graasvoetje hebben ontwikkeld.


dit is echt waar, heb zelf ook zo een ervaring gehad. na de behandeling, en regelmatig preventief is het niet weer gebeurt.


Ik moet ook zeggen dat ik hem meestaal 1x p/j preventief laat behandelen en dat dit jaar nog niet gebeurd is. Dat ga ik als eerste doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Whoknows
Berichten: 438
Geregistreerd: 11-01-06

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:54

Dat eventuele hoogbenige kan een trigger zijn om meer een wijdstand (1 been ver naar voren en 1 been ver naar achteren) te ontwikkelen om simpelweg bij het gras te kunnen. En gezien het feit dat ie nu langer op de wei staat is de conclusie van de smid niet onlogisch.
Maar een foto van de hoef en je weet het.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:57

Mijn oude paard kreeg het na een peesblessure, ook 1 plat en een steil voetje. Toch een teken dat ze het ene been meer ontlast.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-17 15:03

Welk voetje werd plat? die van de blessure?

Foto maken/ medische mallemolen in doe ik alleen als het niet anders kan. Paard is 16 en "hoeft" in principe niets meer dus wil mezelf niet op onnodige kosten jagen.

Ik ga wel even opletten hoe hij staat in de wei wbt graasvoetje, even een middagje wei doen binnenkort.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:08

Een graasvoetje ontstaat door een voorkeurshouding tijdens het eten. De vraag is waarom er een voorkeurshouding is, een gezond paard zet dan weer links en dan weer rechts een stapje en heeft geen voorkeursvoetje. Een voorkeursvoet ontstaat vaak uit een beperking hoger in het lijf (of door HKO problemen zoals hierboven gezegd). Goede zet dus volgens mij om een osteopaat te laten komen om het lijf te laten checken.
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 31-05-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:09

Nu ik hier lees over peesblessures en hoefvorm; [***] kreeg toen hij een peesblessure in zijn schouder had aan het zere been ineens een scheve hoef: hij maakte de binnenkant te kort en te steil zodat die niet meer naar buiten groeide maar verticaal stond en zelfs naar binnen neigde, terwijl de buitenkant steeds verder opzij uitwaaierde en platter werd.
In zijn geval kwam dat doordat hij zijn pijnlijke schouder zo dicht mogelijk tegen zijn lijf geplakt hield en dus teveel op de binnenkant van de hoef ging lopen. Na een paar maand was de blessure genezen en konden we de hoef weer langzaam terugkantelen.
Tijdens de blessure corrigeren kon namelijk niet echt, want zijn schouder had die stijfheid nog nodig om te genezen. Nu staat hij weer symmetrisch, maar zo zijn er ook rugproblemen/stijfheden te bedenken waarbij het paard met het ene been korter loopt/meer onderstandig/enz staat en daardoor bij een hoef meer teen afslijt of juist meer op de hielen gaat hangen.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Scheve voorvoeten ontwikkelen op latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:56

Volgens mij werd het andere voetje plat en het voetje met de blessure juist steiler, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Stom zeg :')

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 17:20

dittaswart schreef:
Volgens mij werd het andere voetje plat en het voetje met de blessure juist steiler, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Stom zeg :')



Bij mijn paard werd de voet steiler met de blessure aan de schouder en de andere voet platter omdat die meer belast werd, ook bij het grazen. Want blessure = zoveel mogelijk ontzien en dus wordt de hoef minder belast en dus langer en steiler en de andere meer belast doordat het meer erop geleund wordt om de andere te ontzien.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers