(ENQ) Ouders en rekenactiviteiten bij peuters

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

(ENQ) Ouders en rekenactiviteiten bij peuters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 13:50

Hoi,

1,2,3,4, hoedje van papier... Samen met een aantal medestudenten van de Universiteit van Amsterdam doe ik onderzoek naar het verband tussen het opleidingsniveau (laag/midden/hoog) van ouders en de rekenactiviteiten die zij met hun peuter (2-3 jarigen) thuis ondernemen. Hiervoor hebben wij een vragenlijst ontwikkeld.

Bent u ouder en valt u kind in deze leeftijdsgroep en kan invullen? Dan zou u, ons erg helpen door de online vragenlijst in te vullen. Het invullen van de online vragenlijst duurt ongeveer 15 minuten en de informatie wordt geheel anoniem verwerkt.

Voor het verzamelen van informatie hebben we een week de tijd, het invullen van de vragenlijst kan uiterlijk tot 6 juni.
Dus klik meteen op de onderstaande link.

Indien u nog verdere informatie wenst, kunt u altijd op de link klikken en de bijhorende informatiebrief openen. Alvast hartelijk bedankt! *\o/*

https://nlpsych.eu.qualtrics.com/jfe/fo ... QgM9HZCHGZ

Groetjes, Hanna

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: (ENQ) Ouders en rekenactiviteiten bij peuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 13:54

Haha, ik loop bij de eerste vraag al vast. Is het belangrijk dat ik samen met haar speel met Duplo? Want dat doe ik dus echt nooit, ze speelt er zelf wel heel veel mee.

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 13:57

Het gaat echt om samen doen. Geeft niks als je het niet samen met je kind doet. Maar dan moet je dus nooit oid invullen. Top dat je het aan het invullen bent :-)

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:00

Ik denk dat ik maar afhaak. De vragen zijn erg bijzonder. Bijvoorbeeld: "Leert/legt u uw kind uit hoe de dobbelsteen gebruikt moet worden?" Keuze uit nooit, jaarlijks, maandelijks, wekelijks, dagelijks. Nu heb ik geen bijzonder intelligente kinderen, maar hoe een dobbelsteen werkt hadden ze beiden na 1x wel door. Dat hoeft echt niet dagelijks uitgelegd te worden. En de keuze van eenmalig staat er dus niet bij.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:14

Mijn dochter is inmiddels al 10 maar toen ze klein was heb ik zeker met haar wel geoefend met voorbereidend rekenen enzo. Blokken spelen, stapelen van groot naar klein, tellen tot 10 en terug en dat soort dingen. Pakte ze ook heel snel op. Ze had ook heel snel begrip van getallen.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: (ENQ) Ouders en rekenactiviteiten bij peuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:18

te veel onhandige vragen, sorry ik ben afgehaakt, idem als anoeska, staan vragen met rare antwoorden bij

en mensen of voorwepen tellen, is dat niet bijna hetzelfde?

Santos_05

Berichten: 3071
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:32

Lynn_Nikita schreef:
te veel onhandige vragen, sorry ik ben afgehaakt, idem als anoeska, staan vragen met rare antwoorden bij

en mensen of voorwepen tellen, is dat niet bijna hetzelfde?


Heb de enquete niet bekeken (kinderen zijn al 5 en ouder), maar tellen kon onze zoon ook alleen maar met trekkers.... wie telt er nou appels :Y) Dus deze kan ik me wel iets bij voorstellen :D

madeliefw

Berichten: 2666
Geregistreerd: 14-10-05

Re: (ENQ) Ouders en rekenactiviteiten bij peuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:22

Dat met die dobbelsteen snapt mijn peuter van net 2 echt nog niet. Ik vond de vragen wel heel duidelijk. Sommige vragen waren nooit zoals met die dobbelsteen en sommige juist iedere dag, zoals uitleggen wat groter is bijvoorbeeld. Ik verwacht van mijn kindje als het naar de basisschool gaat meer dan wat ik nu van haar verwacht en nu gewoon ingevuld wat ik nu met haar leer.

Goof

Berichten: 28782
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:34

nijntjepluis schreef:
Bent u ouder en valt u kind in deze leeftijdsgroep en kan invullen?


Ik heb geen kind, maar even als zeikwijf;
Ik neem aan dat je (als student aan de universiteit) het verschil tussen u en uw weet?
En bovenstaande vraag.... is niet eens een zin....
Ik hoop dat je de enquete niet zo heb rondgestuurd ;)

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 23:13

Goof schreef:
nijntjepluis schreef:
Bent u ouder en valt u kind in deze leeftijdsgroep en kan invullen?


Ik heb geen kind, maar even als zeikwijf;
Ik neem aan dat je (als student aan de universiteit) het verschil tussen u en uw weet?
En bovenstaande vraag.... is niet eens een zin....
Ik hoop dat je de enquete niet zo heb rondgestuurd ;)


Persoonlijk vind ik, uw reactie erg negatief. Een slordigheidsfoutje is zo gemaakt. Overigens heb ik gekeken of ik het kon aanpassen, maar dat is niet gelukt. Het lijkt mij niet de bedoeling om te gaan katten op dit forum. Ik denk altijd laten we het met elkaar positief houden, de sfeer op een forum maak je samen. Bovendien staan hierboven ook meerdere fouten in, is dit waardevol voor jou?

@ Madeliefw dank je wel voor het invullen.

Hilde_Elisa

Berichten: 200
Geregistreerd: 08-08-11
Woonplaats: Groningen/Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:49

nijntjepluis schreef:
Persoonlijk vind ik, uw reactie erg negatief. Een slordigheidsfoutje is zo gemaakt. Overigens heb ik gekeken of ik het kon aanpassen, maar dat is niet gelukt. Het lijkt mij niet de bedoeling om te gaan katten op dit forum. Ik denk altijd laten we het met elkaar positief houden, de sfeer op een forum maak je samen. Bovendien staan hierboven ook meerdere fouten in, is dit waardevol voor jou?

@ Madeliefw dank je wel voor het invullen.


Waardevol voor Goof zijn jouw fouten of die van anderen inderdaad niet, dus zo'n reactie hoef je niet gelijk negatief op te vatten.
Het komt namelijk minder professioneel over als er zulke slordigheidsfoutjes in je tekst zitten. Zeker als je deze doorstuurt in de hoop dat mensen het zullen invullen. Je tekst extra checken (evt. door een ander) kan nooit kwaad! ;)

Manieki

Berichten: 261
Geregistreerd: 26-06-08

Re: (ENQ) Ouders en rekenactiviteiten bij peuters

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:46

Ik heb hem ook ingevuld gisteravond. Succes met je onderzoek!

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:56

Ook ik heb hem ingevuld. Ben erg benieuwd naar de resultaten. Enquete was ook een trigger voor me, na het invullen ben ik meer met mijn peuter bezig met tellen/rekenen. Ze vindt het geweldig.