cross/eventing wie wat hoe en waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-16 22:57

Hoi allemaal,

Ik heb nu 4 jaar een paard waar ik eigenlijk alleen maar dressuur mee rijd, het laatste jaar merk ik dat ik mijn plezier hier in een beetje begin te verliezen, altijd maar die rondjes door de bak zijn soms best een beetje saai :')
Ook is het soms lastig, want mijn paard is een stuiterbal met een uithoudings vermogen van hier tot tokio, je merk dat zij dit in de dressuur lastig kwijt kan, als ik erop stap staat ze soms bijna op knappen en wil eigenlijk het liefst gewoon rennen en bokken en vliegen als het kon (longeer nu meestal van te voren, dan kan ik er daarna wel veilig op :+ )
Het laatste jaar ben ik een paar keer met haar naar het bos geweest en daar is ze toch zo braaf! Oortjes vallen er aan de voorkant bijna af en je ziet gewoon het plezier dat ze er in heeft, kan ook makkelijk 2 uur door het bos wandelen en draven zonder dat ze moe word (galop heb ik nog niet echt kunnen doen, ze is een draver en het paard dat ik altijd mee heb moet bijna in rengalop terwijl die van mij dan nog aan het draven is, dat andere paard werd een beetje boos van het hoge tempo dus dat lieten we maar even achter wegen)


Toen sprak ik dus een vriendin van mij over dit probleem en die vroeg waarom ik niet is een keer eventing of crossen of iets ging doen..
Ja hele goeie vraag.. :') Durf ik dat wel? En wat houd het precies in? Heb wel is mensen te paard door het bos zien galopperen en dan hoppa over een obstakel heen, maar dat ziet er dan toch wel een beetje eng uit hoor :')

Hoe zijn jullie begonnen met crossen/eventing? En is deze sport geschikt of te leren door een held op sokken? :o

Woon in de provincie utrecht dus ben ook wel benieuwd of mensen hier ervaring hebben met een goeie, maar vooral geduldige trainer in deze omgeving.


FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:08

Ik woon zelf in lelystad en hebben hier een crossterrein bij persionstal bronsveld. Heb er meerdere malen met verschillende paarden gereden zowel gelest als het terrein gehuurd ik vind het een fijn terrein! Nu ben ik nooit ergens anders geweest dus zou niet weten hie het ergens anders is haha. Ik had toen altijd les van Roxana Graman

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 23:09

Ze organiseren trouwens crosslessen voor iedereen! Als je het doodeng vind kan je de puppycross in dan foe je echt alleen de beginselen en lage sprongetjes

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

elinedeau95

Berichten: 1192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:07

Je hebt verschillende crossterreinen in Nederland waar je les kan nemen. Een tip is om eerst een paar springlessen in de bak te nemen. Dit helpt meer voor je vertrouwen en je techniek voordat je gaat crossen. Crosslessen zijn er op ieder niveau. Voor jou zou ik gewoon in de puppycross beginnen. Dit is laag en de basis ligt vooral bij het vertrouwen op doen.

.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:10

Ik zou sowieso eerst zorgen dat je de galop op een normaal tempo kan rijden want als een ander paard in rengalop moet qua tempo is het hartstikke gevaarlijk om te gaan crossen.

Josien_

Berichten: 8998
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 10:14

Als ik uit mijn persoonlijke ervaring mag spreken is het erg fijn om door middel van springlessen al het een en ander op orde te hebben voor je de eerste keer over crosshindernissen gaat.
Vond mijn eerste crossles op sommige punten nog steeds behoorlijk spannend ondanks enige springervaring waarvan het half jaar voor die les vrij intensief.

Dus mijn advies zou zijn om deze winter regelmatig springles te pakken en dan in het voorjaar aan een crossles beginnen :) .

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-16 12:59

FleurSandro schreef:
Ze organiseren trouwens crosslessen voor iedereen! Als je het doodeng vind kan je de puppycross in dan foe je echt alleen de beginselen en lage sprongetjes


Puppycross klinkt inderdaad wel geschikt voor mij :') _/-\o_
Dankje voor de tip!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 13:42

Ik vind het heel leuk als andere mensen enthousiast worden van SGW. MAAR Noem mij maar een zeurpiet; ik hou er niet van als mensen zonder enige voorbereiding op cross hindernissen af rijden. Een fatsoenlijke dressuur basis en enige springervaring zijn wel echt aan te bevelen. En de eerste lesjes onder begeleiding maken de ervaring er ook alleen maar beter op. Je doet jezelf en je paard daar echt wel een groter plezier mee.

Zomaar naar een cross terrein gaan en wat gaan springen zou ik niet aanraden.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-16 14:04

pol013 schreef:
Ik vind het heel leuk als andere mensen enthousiast worden van SGW. MAAR Noem mij maar een zeurpiet; ik hou er niet van als mensen zonder enige voorbereiding op cross hindernissen af rijden. Een fatsoenlijke dressuur basis en enige springervaring zijn wel echt aan te bevelen. En de eerste lesjes onder begeleiding maken de ervaring er ook alleen maar beter op. Je doet jezelf en je paard daar echt wel een groter plezier mee.

Zomaar naar een cross terrein gaan en wat gaan springen zou ik niet aanraden.


Dat was ik ook niet van plan hoor pol013 :D Ga nu eerst een paar keer springen en van het voorjaar misschien is naar de puppycross haha. Verder hebben we er 4 jaar basis dressuur in zitten. Galopperen kan ze in de rijbak ook prima, in het bos komt alleen de draver weer los in haar en lukt het pas om op heel hoog tempo over te gaan naar galop, verzameld rijden vind ze op die andere ondergrond blijkbaar toch een stuk lastiger, daarnaast is ze in t bos soms wat te enthousiast waardoor t tempo ook hoger ligt. Daar moet nog wel even aan gewerkt worden.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 19:34

een oud topic van mij maar kan wel eindelijk zeggen dat ik mijn eerste "cross" lesjes gevolgd heb *\o/* . Het was echte puppy cross, alleen nog een lage boomstam gesprongen en verder wat heuveltjes, afsprong en een trap op gegaloppeerd waarmee je een brug op ging. En uiteraard een kleine waterbak (die volgends haar heel gevaarlijk was, heeft me 2 dagen gekost om er in te komen :') )

Mijn eerste cross lessen waren bij de knus instructieweken, maar nu zou ik graag eens een cross les in de omgeving pakken (Wijk bij Duurstede, Utrecht) Ik kan op google veel oefencrossen vinden, maar hier zijn wij nog niet aan toe, wil eerst eens flink wat puppy lessen pakken. Iemand een idee waar ik dit kan doen?


Serita

Berichten: 813
Geregistreerd: 08-11-02
Woonplaats: Lelystad

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:52

Super leuk! Roxana Graman geeft in Lelystad (bronsveld) bijna elke dinsdag en donderdag crosslessen en soms in het weekend ook nog. Super gaaf crossterrein met een heleboel mogelijkheden voor alle niveaus. Hier is haar agenda: http://www.roxanagraman.nl/agenda

Serita - Boost je paardenbusiness - Serita.nl

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 22:10

Fantaghiro schreef:
Super leuk! Roxana Graman geeft in Lelystad (bronsveld) bijna elke dinsdag en donderdag crosslessen en soms in het weekend ook nog. Super gaaf crossterrein met een heleboel mogelijkheden voor alle niveaus. Hier is haar agenda: http://www.roxanagraman.nl/agenda


Dankjewel! Nu is dat meer dan een uur met de trailer enkele reis haha, mijn moeder moet rijden dus dat mag gegarandeerd niet. Hopelijk is er zoiets ook dichterbij

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 22:34

Hernen, ede, Renswoude, meer in de buurt?

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-17 12:16

Lielle schreef:
Hernen, ede, Renswoude, meer in de buurt?


Ja dat is meer in de buurt, heb de vijfspring al gemaild, maar die geven zelf geen lessen, dan moet je een instructeur vragen en t terrein af huren, maar doe een gokje dat dat heel erg duur is

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: cross/eventing wie wat hoe en waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:27


darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 12:42

Hier ook een draver ;) Kon in begin in galop ook alleen hard in het bos, inmiddels kan hij ook prima rustig galopperen in het bos. Het aanspringen is soms door zn enthousiasme wel nog een dingetje buiten.

Super leuk dat jullie inmiddels jullie eerste training gedaan hebben :)

Misschien heb je wat aan dit topic [SGW] [HK]Amateurs Eventers kletstopic!

Daar worden ook regelmatig wel trainingen genoemd die gegeven worden en wie weet kun je eens samen met iemand gaan bijv.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers