Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 10:18

Komend weekend is het zover, dan kan ik mijn kitten ophalen. Ik heb een 5 jarige poes, en zocht een maatje voor haar omdat ze sinds mijn verhuizing binnen zit en weinig aandacht heeft. Ze is zelf nog super speels, vandaar dat een kitten mij wel geschikt leek.

Nu blijft dit allemaal afwachten en spannend! Maar, wat zijn de praktische dingen waar ik even op moet letten?

Ik dacht zelf aan een 2e kattenbak, echter hebben mijn ouders beiden ook zo'n zelfde situatie gehad en die gaan allemaal op dezelfde kattenbak. Ik heb ook weer niet zo'n groot appartement dus zou ze zelf ook liever op 1 hebben..

Hoe doe ik dit kwa voer? De kitten zal speciaal voer moeten neem ik aan? Mijn poes krijgt onbeperkt brokjes en 1x per dag zacht voer, dat zacht kan ik natuurlijk wel ervoor zorgen dat ze ieder apart eten, maar de brokjes heb ik geen zicht op. Kan dat kwaad?

En wat betreft het introduren. Ik had zelf bedacht de kitten in ieder geval de 1e dag op een andere kamer te zetten, en daarna de kitten eruit te halen en mijn poes daar in te zetten zodat ze elkaars lucht kunnen ruiken, en daarna bij elkaar. Maar, hiervoor is sowieso een 2e kattenbak nodig, en daarnaast hoor ik toch veel om mij heen dat wordt aangeraden in dit geval gewoon bij elkaar te zetten.

Voor zover ik weet is mijn poes heel sociaal, is opgegroeid samen met haar broertje. In mijn vorige huis kon ze naar buiten, als ze daar een andere kat zag wilde ze altijd graag even snuffelen, ze is absoluut niet dominant of aanvallend, dit heb ik haar nog nooit zien doen.

Alle tips zijn welkom, ik wil gewoon dat ik er alles aan gedaan heb om het goed te laten verlopen, mocht het dan evengoed niet goed gaan hoef ik mezelf de schuld niet te geven :+


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:28

Ik zou ze gelijk bij elkaar zetten. Dit gaat vaak gewoon goed. De poes zal even laten merken dat zij de baas is en dan is het meestal klaar.

Wat betreft het voer, ik zou zowel je poes als de kitten aanwennen dat ze 2 keer per dag brokjes krijgen.
Zo kun je het afwegen en zullen ze nooit teveel of verkeerd voer krijgen. Ook als ze minder goed eten zie je dit op deze manier sneller dan dat er onbeperkt eten staat.

Onze 3 katten gaan trouwens allemaal op dezelfde kattenbak. Niet moeilijk doen als het ook makkelijk kan.


Anoniem

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:42

Absoluut gelijk bij elkaar zetten, ik heb ook een kitten er bij gehaald toen m'n andere 3 was. Die was in eerste instantie niet blij maar het beste om ze te laten wennen aan elkaar is wel bij elkaar zetten.
Kwa voeren moet je het doen hoe jij het fijn vind, bij mij hebben ze samen een eigen kamer en hebben ze altijd voer staan, ze eten nu het zelfde, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meer weet hoe ik eerst deed, volgens mij kreeg ze eerst kitten brokken en de ander gewone maar ze aten elkaars brokken ook wel op, nagevraagd of dat kwaad kon en dat kon het niet, dus dat is net wat je zelf ook wil.

Ik zou kwa kattenbak geen extra er bij nemen voor 2 katten hoor. Mits de kitten nog niet volledig zindelijk is ofzo zou ik even zo'n kitten kattenbakje halen voor 5 euro. Omdat die open zijn.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:54

Eigenlijk zou je voor 2 katten 3 kattenbakken moeten hebben. Aantal katten +1.
2 katten op 1 bak kan best goed gaan, maar ze schijnen het zelf niet prettig te vinden.
Als je ergens een (desnoods kleine) 2e bak kwijt kunt, zou ik dat dus wel doen. Overigens gaan katten die in groepen leven het liefst op een open bak.

Als je weet dat je kat sociaal is, kun je ze prima gelijk bij elkaar zetten. Een kitten bij een volwassen kat is vaak goed te doen. We hebben hier 4 katten, iedere keer 1 kitten erbij genomen en direct in de groep gezet. Ze blazen er 1 dag naar en dan is het goed.

Veel plezier met de nieuwe aanwinst!!!

<3 Tirzah & Serena <3

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:57

Mijn 2 katten gaan op een bak, maar die zitten alleen 's nachts binnen. En gelijk bij elkaar zetten onder toezicht, werkte ook het best bij mijn kitten en oude kater.

things get broken, and sometimes they get repaired,
and in most cases, you realize that no matter what gets damaged,
life rearranges itself to compensate for your loss, sometimes wonderfully

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:06

Ik merk dat mijn 2 katten 2 bakken toch wel fijn vinden, plus dat het schoner is voor de katten.

Direct bij elkaar zetten werkt meestal het best, niet moeilijk doen. Daarbij is een kitten erbij altijd een stuk makkelijker dan een volwassen kat en vaak gaat dat gewoon goed.

Qua voeren zou je de voerbak van de volwassen kat hoog kunnen zetten zodat de kleine er niet bij kan en eerst de kleine zijn/haar eigen voer voeren op bepaalde tijdstippen per dag.
Dan kun je dit uiteindelijk rustig omzetten naar je gewone brok en wellicht ook gewoon de hele dag laten staan :)

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal


SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:15

Wij hebben een kitten gekocht en bij onze toen 8 jarige kat gezet. Het was een super tolerante kat en vond het allemaal wel prima, teminste, zo leek het. De volwassen kat leek gek te worden van de kitten en begon zich veel af te zonderen, de dierenarts zei dat hij in een depressie kon zitten door de aanwezigheid van de kitten. Na ongeveer een half jaar ging dit pas beter en werden het beste maatjes. Ze deelden de kattenbak samen. En waren overal samen te vinden. Inmiddels is de volwassen kat overleden.
Ik zou dus wel in de gaten houden hoe de volwassen kat reageert op de kitten. Die van ons vochten (stoeiden) nog wel eens s'nachts hoorde je dan gebonk op de vloer maar het leek nooit echt vechten te zijn.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Goof

Berichten: 28617
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:28

Gewoon bij elkaar zetten en enkel met voeren even afzonderen van elkaar. Als ze straks hetzelfde eten kun je ze samen voeren.
Vwb kattenbakken; kijk gewoon even hoe het gaat op 1 bak. Ik heb ook 1 bak staan voor 2 katten. Ik vind die regel van 'alle katten +1' echt zo'n loze regel.
Succes, ik hoop voor je dat het klikt tussen je katten. Houd je er ook rekening mee dat het wel eens niet kan klikken? Heb je dan een oplossing?

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:23

Goof schreef:
Ik vind die regel van 'alle katten +1' echt zo'n loze regel.


Wisselt denk ik per kat hoeveel behoefte ze daaraan hebben.
Wij hadden er hier eentje die altijd op plastic zakken en boodschappentassen plaste.
Extra bak erbij en het probleem was meteen opgelost. Ze heeft het nooit meer gedaan.

Misschien niet op alle katten van toepassing, maar als je het vóór wilt zijn dat ze elders gaan plassen kan een extra bak nooit kwaad.

<3 Tirzah & Serena <3

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:27

Wij namen een 3e kat erbij. Onze bejaarde kat van toen 18 (inmiddels overleden) heeft de kitten even flink in elkaar getimmerd. De andere kat van toen 6 vond hem eng. Na 2 dagen lagen ze alle 3 samen op het kleed te slapen. Gewoon lekker bij elkaar zetten gelijk.

Wij hebben 1 kattenbak, maar ze gaan hier ook naar buiten en doen alles in de tuin.. ze gaan hier bijna nooit op de kattenbak alleen mrt hoge nood. Dus daar weet ik njet zo veel vanaf

SayaJones

Berichten: 11920
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:32

Mocht je geen nieuwe kattenbak willen kopen vanwege de prijs oid, kun je ook gewoon een afwasteiltje of iets in die richting tijdelijk gebruiken :)
Hoeft geen overkapping op te zitten en als ie er maar in kan graven :)

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:35

Bovenstaande adviezen van direct bij elkaar zetten staat echt haaks op wat de mensen die er voor geleerd hebben adviseren...

Lees alsjeblieft de volgende link die je brengt op de website van Tinley
http://www.tinleygedragstherapievoordie ... we_kat.pdf

Deze tips zijn op basis van wetenschappelijk onderzoek.

Naast een goede introductie is altijd de vraag wat de achtergrond van je huidige poes is wat betreft de leeftijd waarmee ze uit het nest is gehaald, en hoeveel interactie ze de rest van haar leven heeft gehad met andere katten. Is het een poes die bijvoorbeeld al met 6 weken in haar eentje op een bovenwoning terecht is gekomen is de kans groot dat zij nu 5 jaar later geen andere kat meer accepteert. Bijkomend is nog de huidige leefsituatie van een kat. Heb je een appartement van < 60 m3 wordt het voor je poes moeilijker om nog haar eigen plekjes te hebben waar ze zich terug kan trekken, en dat maakt je introductie ook lastiger.

Nog even aanvullen op het kattenbak verhaal.. De stel regel wordt hier boven al genoemd en is zeker bij een nieuwe bewoner een echte must. Vaak zit het hem niet zo zeer er in dat ze niet op elkaars bak willen(of op 1 bak samen) maar dat het vaak een stukje territoriaal gedrag is waar rekening mee gehouden dient te worden. Het zit hem dan ook niet zo zeer in het hebben van die tweede bak, maar meer in twee opties..

Sorry als het allemaal wat streng en negatief over komt, maar ik ben inmiddels ruim 6.5 jaar werkzaam op de adoptie afdeling van 1 van de grootste dierenasiels van Nederland, dus ik weet waar ik over praat..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:45

Idd gewoon bijeen zetten. Paar speelgoedjetje erbij natuurlijk. Ik zou we wel nog niet alleen laten. Zorg ervoor dat volwassen poes een plek heeft waar de kleine nog niet bij kan, en de kleine een plek heeft waar de groote niet bij kan.

Ik zou gewoon 1 kleine kitten katten bak tijdelijk erbij zetten, maar dan op termijn deze gewoon weg laten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:50

Allereerst leuk dat je een maatje gaat halen voor je kat! Je kat klinkt als een sociaal dier dus dat is waarschijnlijk leuk voor beiden. Als ik kijk hoe die twee hier samen spelen/door de kamer racen/heftige worstelingen ( :') ) hebben zou ik nooit meer zomaar een kat alleen zetten.

Ik vind dit stappenplan erg duidelijk: http://www.praktijkvoorkattengedrag.nl/ ... ieuwe-kat/
Kittens worden over het algemeen makkelijk geaccepteerd dus je zou er wat sneller doorheen kunnen gaan dan daar wordt aangegeven.

Punt is een beetje: misschien gaat het inderdaad goed als je ze gelijk bij elkaar zet. Misschien is die kans zelfs wel heel groot. Echter, wanneer het niet goed gaat, dan wordt het heel moeilijk om dat recht te zetten (een eerste indruk maak je maar één keer tenslotte...)
Dus als ik jou was zou ik liever iets meer moeite steken in de introductie :)

Wat eten betreft moet je inderdaad oppassen dat de oudere kat niet het kittenvoer opeet, hoewel dat extra lekker voer is (schijnbaar) worden ze er dik van. Tijdens de maaltijd kun je ze misschien gescheiden houden, of je kunt iets bouwen waar je kitten in kan maar de oudere kat niet, zodat je de hele dag voer aan kunt bieden. Ik voer hier zelf de katten zo verspreid mogelijk op de dag, dat kun je ook doen, dan benader je de situatie van onbeperkt brokjes maar heb je wel zicht op welke kat wat eet.
Overigens kun je al vanaf het begin een beetje gewoon voer door de kittenbrok mengen, dan went ie daar vast aan.

En qua kattenbakken raad ik je toch wel aan om een tweede te nemen. Sowieso voor de eerste periode. Die dingen hoeven helemaal niet duur te zijn, vaak kun je ze tweedehands halen bij het asiel (en dan zijn de opbrengsten ook nog eens voor een goed doel). Ik dacht ook dat ik er geen twee hier paste, inmiddels staan er drie := Ik vind het vooral makkelijk dat het nu geen kwaad kan als ik een dagje vergeet de bak leeg te scheppen. Ook wanneer ik het weekend weg ben hoeft mijn vriend de kattenbak niet schoon te maken, is ook wel fijn voor hem.
Ook hier geldt trouwens dat het beter is om voor de zekerheid twee bakken te plaatsen, want eens ze buiten de bak gaan plassen is dat moeilijk af te leren. Zeker als je vaste vloerbedekking hebt!

Verder inderdaad zorgen dat er verschillende slaapplekjes, speeltjes etc. zijn zodat daar geen concurrentie over ontstaat. Kijk rond in je huis of ze elkaar voldoende uit de weg kunnen gaan.

Veel succes met je nieuwe huisgenootje, kittens zijn leuk :)

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Goof

Berichten: 28617
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:52

Flevolander schreef:
Bovenstaande adviezen van direct bij elkaar zetten staat echt haaks op wat de mensen die er voor geleerd hebben adviseren...


Alle adviezen die volgens jou dus incorrect zijn, worden gegeven door mensen die er ervaring mee hebben.
Dan kun je 'kat' studeren, maar met een stukje levenservaring en gezond verstand kom je net zo ver.
Katten zijn niet zo ingewikkeld, echt niet.

Ben het wel met je eens dat het per kat verschilt en dat het nogal afhankelijk is van de situatie waarin de kat zit.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 14:15

Bedankt voor alle reacties!! Ga ze nog even rustig doorlezen vanavond maar staan handige tips in. Een 2e kattenbak erbij is trouwens financieel het probleem niet, maar dat het ruimte in beslag neemt en als het niet nodig is, dan liever natuurlijk 1. Maar als ik het zo lees, denk ik toch dat ik een 2e erbij zet! Ik heb 1 slaapkamer die enkel gebruikt wordt voor mijn kledingkast e.d., deze staat altijd open, daarnaast is mijn leefruimte redelijk ruim, ik denk wel dat ze genoeg plekjes hebben om zich terug te trekken.

Ik zag nog ergens de vraag, wat als het niet klikt? Ik kijk het eerst een poosje aan en zal het alle tijd geven. Ik heb een weekje vakantie volgende week dus kan ze in ieder geval goed in de gaten houden en er tijd voor nemen. Mocht het na een hele poos toch niet gaan zal waarschijnlijk de kitten weg moeten, mijn andere poes is alles voor mij, die moet gelukkiger worden dan dat ze nu is, als dat niet lukt zit er niks anders op. Gelukkig heb ik al een aantal mensen in mijn omgeving die al hebben aangeboden de kitten dan wel te willen haha.. maar, ik heb alle hoop dat het goedkomt tussen die 2 :)

Misschien heb ik er in de vlugheid overheen gelezen maar kan het kwaad dat de kitten de brokken van de volwassen kat eet? Want apart zachtvoer voeren 2x per dag is voor mij makkelijk haalbaar, maar mijn andere poes is al niet de dikste en wil ik graag onbeperkt brok blijven geven.. ik zou het eventueel wel hoog kunnen zetten, ik heb geen idee hoe hoog kittens al kunnen springen haha

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:23

anne_bento schreef:
Bedankt voor alle reacties!! Ga ze nog even rustig doorlezen vanavond maar staan handige tips in. Een 2e kattenbak erbij is trouwens financieel het probleem niet, maar dat het ruimte in beslag neemt en als het niet nodig is, dan liever natuurlijk 1. Maar als ik het zo lees, denk ik toch dat ik een 2e erbij zet! Ik heb 1 slaapkamer die enkel gebruikt wordt voor mijn kledingkast e.d., deze staat altijd open, daarnaast is mijn leefruimte redelijk ruim, ik denk wel dat ze genoeg plekjes hebben om zich terug te trekken.

Ik zag nog ergens de vraag, wat als het niet klikt? Ik kijk het eerst een poosje aan en zal het alle tijd geven. Ik heb een weekje vakantie volgende week dus kan ze in ieder geval goed in de gaten houden en er tijd voor nemen. Mocht het na een hele poos toch niet gaan zal waarschijnlijk de kitten weg moeten, mijn andere poes is alles voor mij, die moet gelukkiger worden dan dat ze nu is, als dat niet lukt zit er niks anders op. Gelukkig heb ik al een aantal mensen in mijn omgeving die al hebben aangeboden de kitten dan wel te willen haha.. maar, ik heb alle hoop dat het goedkomt tussen die 2 :)

Misschien heb ik er in de vlugheid overheen gelezen maar kan het kwaad dat de kitten de brokken van de volwassen kat eet? Want apart zachtvoer voeren 2x per dag is voor mij makkelijk haalbaar, maar mijn andere poes is al niet de dikste en wil ik graag onbeperkt brok blijven geven.. ik zou het eventueel wel hoog kunnen zetten, ik heb geen idee hoe hoog kittens al kunnen springen haha

Op zich kan het geen kwaad, het enige wat mogelijk kan gebeuren is dat de kitten teveel ' normale' brokjes heeft en daardoor geen trek meer heeft in de eigen brokjes. Daar zitten juist wel veel voedingsstoffen in die ze nodig hebben in de groei.
Maar, als je andere kat al dunnetjes is kun je overwegen om ze op een mengsel van kitten- en volwassenbrok te zetten, kittenbrok bevat veel eiwit en wordt vaker gebruikt om dunne katten wat dikker te krijgen. Dan maakt het ook niet uit dat ze uit elkaars bakje eten :)

Ik snap dat het niet moeilijk hoeft te zijn, maar ik denk dan: better safe than sorry, je wilt ook niet meemaken dat het net niet goed gaat en dat je denkt "had ik nou toch maar langzamer geïntroduceerd" of dat een van de twee gaat wildplassen en je daar niet meer vanaf komt...

Hoe dan ook lijkt het me dat je goed nadenkt over wat je doet, dus daar zal het niet aan liggen +:)+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:28

Ik heb ze juist niét bij elkaar gezet, omdat ik wist dat die van mij wel eens lelijk kon gaan doen. Had een 4 jarige poes en een kater kitten (expres). Ik ben heel blij dat ik toen de kitten 3 dagen apart in de woonkamer heb gehouden zodat het zijn eigen plekje kon worden en ze elkaar alleen onder de deur door konden ruiken en horen. Mijn poes vond het minder leuk, maar had toen wel respect voor de kitten.
Na 3 dagen nooit een gevecht gehad (terwijl poes soms echt kon uithalen hiervoor) en de kitten had dus al een beetje territorium :j

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-17 14:31

Ik probeer er inderdaad goed over na te denken, vind m'n poes nu zo zielig nu ze altijd binnen is en ik echt veel van huis ben, dus ik wil echt heel graag dat het gaat lukken haha.. zou haar gelukkiger maken en mij dus ook! :D

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:30

Ik ben benieuwd hoe het gaat!

Ook wij krijgen een kitten (eind juli pas) en hebben een bijna 1 jarige kater lopen. Onze fokster verzekerde mij dat het goed gaat maar ben toch wel erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen!

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Janine1990

Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:41

Wij hebben ons kitten (nu 4) er gewoon bij gezet (volwassen kat destijds 14).
Kat was er een beetje bang voor. Kitten is een terrorbeest geworden, dus die ouwe had er best wel onder te lijden af en toe.

Het leuke was echter (toen de buurtkatten doorhadden dat er geen hond meer was) dat die ouwe voor die kleine op de bres sprong als er weer een kater in de tuin liep. Hilarisch!

Ze sliepen niet samen, maar uiteindelijk ging het hartstikke goed. Ouwe is helaas dood intussen.

Ik heb overigens ook vaak gehoord dat katten liever op zichzelf zijn, mwah... of dat zo waar is???

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:50

Zoals al vaker is gezegd, je kunt maar een keer een eerste indruk maken. Beter rustig introduceren (vind ik dan) dan denken 'het gaat vast goed' en die 10% kans lopen dat het toch niet goed gaat. Hoeveel moeite is het nou, even de tijd nemen?

Ik vind het overigens jammer dat men vaak zegt 'ze hoeven geen vriendjes te worden'. Dat klinkt leuk maar moet jij je eens indenken dat je gedwongen met iemand in huis woont met wie het een soort gewapende vrede is... Niet zo gezellig :n

Sommige katten zijn eenlingen, sommigen niet. Echter worden (naar mijn idee) veel katten asociaal gemaakt doordat ze nooit andere katten zien (omdat hun baasjes denken dat ze liever alleen zijn). Dat is dus helaas een hardnekkig misverstand

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Akires1

Berichten: 350
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:05

Een handige tip is misschien nog wel om je kitten eerst nog in het reismandje bij de volwassen poes in de kamer te zetten.
Dan kunnen ze eerst rustig aan elkaar snuffelen, zonder dat er gelijk een stress-situatie ontstaat. Ze kunnen zich immers allebei nog weer even terugtrekken, als ze het toch te spannend vinden.
Wanneer er door beiden rustig wordt gereageerd, kan het deurtje open.
Op deze manier hebben wij al heel wat kittens "geïntroduceerd" en nooit problemen gehad.

Veel succes en vooral plezier alvast met je nieuwe huisgenoot!

O, wacht, ik zie nu aan de datum dat het katje er al is...! :D
Is het goed gegaan?

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:32

Goeie tip Akires!
Ik heb daar zelf ook een beetje aan gedacht..maar was me ook alweer onstchoten 8)7

I could stay awake just to hear you breathing. Watch you smile while you are sleeping. While you're far away and dreaming

Holypope, goodbye my friend..

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kitten bij volwassen kat plaatsen, waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 14:34

Ik vind het toch voor een kitten een beetje beangstigend klinken als de grote besluit uit te vallen en hij kan nergens heen...
Tuurlijk haal je de mand dan weg maar dan is de schade dus al gedaan.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Googlebot, IASCrawler, saariewaarie en 36 bezoekers