Bedrijf wil foto gebruiken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Bedrijf wil foto gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 17:08

Hi Bokt,

Enkele dagen geleden heeft een vriendin mij in een bericht getagd. Bedrijf X zocht foto's van paarden met een zonne allergie. Helaas, de mijne heeft dit. Heb ze netjes een bericht gestuurd met wat de bedoeling daarvan is. Nu willen ze deze foto's gaan gebruiken om te laten zien wat de zonne allergie inhoudt. Vind ik prima, maar kan ik daar wat voor vragen als vergoeding? Ik weet dat ik het niet in opdracht heb gedaan of iets, maar mijn foto gaat straks wel de hele wereld zeg maar over :+

Ik hoor het graag en alvast bedankt :)

Toevoeging: ik ben geen professionele fotografe of iets.
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 28-05-17 17:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Bedrijf wil foto gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:10

Tja, als ze een bepaald paard als voor foto gebruiken, moet datzelfde paard in mijn ogen na behandeling ook als na foto worden gebruikt, anders is het geen voor.. en na..
Maar dat is even buiten de betaling en het gebruik om, maar wel de vorm van bedrog die bij veel producten gebruikt wordt (en waarbij als het al hetzelfde dier is bij de na foto het ook nog de vraag is of het het effect is van het product, aangezien er vaak veel meer aan het dier gesleuteld is en aan de houderij dan alleen het product)

Anoniem

Re: Bedrijf wil foto gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:19

Als dat echt zo is en ze dus geen na-foto van je vragen, zou ik daar uit principe niet aan mee willen werken. :)
Je zou om het product kunnen vragen als vergoeding en later een na-foto sturen.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 17:21

KoudbloedKim schreef:
Als dat echt zo is en ze dus geen na-foto van je vragen, zou ik daar uit principe niet aan mee willen werken. :)
Je zou om het product kunnen vragen als vergoeding en later een na-foto sturen.


Lees even de openingspost. Dat is niet aan de orde, ze willen de foto's gebruiken om te laten zien wat zonne allergie inhoudt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:25

Ja, dat is makkelijk zeggen als je hem daarna aanpast, terwijl er eerst stond dat ze jouw foto als voor-foto wilden gebruiken voor het product. ;)

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 17:28

KoudbloedKim schreef:
Ja, dat is makkelijk zeggen als je hem daarna aanpast, terwijl er eerst stond dat ze jouw foto als voor-foto wilden gebruiken voor het product. ;)


Zucht, ik heb het inderdaad aangepast omdat ik naar aanleiding van de reacties het terug gelezen heb en er wat anders stond dan ik in mijn hoofd had. Kom op zeg, fouten maken is menselijk :))
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 28-05-17 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bedrijf wil foto gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:30

Fouten maken is menselijk, maar als je mij vervolgens aanspreekt met 'lees de openingspost' (eeh, woef?) dan moet je het toch echt bij jezelf zoeken.

Anyway... je zou dus zoals ik eerder al schreef kunnen vragen om een flesje(?) van het spul voor je paard.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70518
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 18:45

Ik verplaats dit topic naar Fotokunst.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Bedrijf wil foto gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:38

Als jij de maker bent van de foto ben jij de eigenaar van de auteursrechten en zouden ze je moeten betalen voor het (commercieel) gebruik van de foto. De prijzen daarin verschillen. Is het voor een website, een artikel in een blad, als reclame, noem maar op. De prijzen kunnen best leuk zijn daarvoor.

Als zij de foto zonder jouw toestemming gebruiken, mag je ze zondermeer een factuur sturen. Deze mag gepeperd zijn, aangezien zij zonder toestemming jouw werk hebben gebruikt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:44

KoudbloedKim schreef:
Fouten maken is menselijk, maar als je mij vervolgens aanspreekt met 'lees de openingspost' (eeh, woef?) dan moet je het toch echt bij jezelf zoeken.

Anyway... je zou dus zoals ik eerder al schreef kunnen vragen om een flesje(?) van het spul voor je paard.


Dat vind ik flauw. Zij gaat ervan uit dat het er juist staat en gebruikt een smiley om de juiste toon aan te geven. Dus af en in je mand.

Damn en nu schrijft Agossie een reactie waar ik niets aan toe te voegen heb. :D

Kijk goed met wat voor bedrijf je van doen hebt ts.

Autumnn

Berichten: 8033
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-17 20:47

Agossie schreef:
Als jij de maker bent van de foto ben jij de eigenaar van de auteursrechten en zouden ze je moeten betalen voor het (commercieel) gebruik van de foto. De prijzen daarin verschillen. Is het voor een website, een artikel in een blad, als reclame, noem maar op. De prijzen kunnen best leuk zijn daarvoor.

Als zij de foto zonder jouw toestemming gebruiken, mag je ze zondermeer een factuur sturen. Deze mag gepeperd zijn, aangezien zij zonder toestemming jouw werk hebben gebruikt.


Bedankt voor je reactie! Heb je enig idee wat die prijzen zijn? Daar ben ik juist benieuwd naar :)

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:27

Lizzyy schreef:
Bedankt voor je reactie! Heb je enig idee wat die prijzen zijn? Daar ben ik juist benieuwd naar :)


Dat ligt er dus aan waar de foto voor gebruikt wordt. Er waren een tijd geleden richtlijnen bekend hiervoor, maar die zijn niet meer op internet te vinden. Die stonden voorheen op de site van de Fotografen Federatie (nu DuPho geloof ik), maar ik kan geen recente vinden. De laatste is van 2015.