Oog verwijderen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 18:27

Wie heeft er ervaring met het oog van het paard laten verwijderen? Heb je dit door je eigen da laten doen of bij een kliniek? Wat zijn gemiddeld de kosten?

Mijn paard heeft door maanblindheid zijn zicht grotendeels verloren, ook lijkt het oog wat gekrompen. De da adviseert om het oog te verwijderen. De ontsteking blijft terug komen en dit is natuurlijk erg pijnlijk voor hem.

Hoop dat iemand mij wat meer info kan geven, kan op internet niet erg veel vinden helaas.


Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:30


M. 21-07-2017. <3

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 20:52

Niemand verder ervaringen?

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:13

Ja... vriendin van me heeft dat bij haar haflinger laten doen... (tumor) ben erbij geweest toen het gebeurde...

Paard in kwestie was 24... operatie op stal gedaan onder narcose... ik vond het heftig... oogzenuw krijgen ze blijkbaar nooit 100% verdoofd... en dat bleek dus ook bij dit paard... aanvankelijk verliep alles prima... maar toen ze de diepe zenuw door gingen snijden begon paardlief tijdens zijn narcose te kreunen en zelfs proberen te hinniken... (ging door merg en been)... dierenarts heeft toen nog een 2e narcose ingespoten (100% rustig was het echter nog steeds niet toen die zenuw doorgesneden werd) gelukkig is het maar een heel kort moment...

Operatie was goed gegaan... herstel ging ook vrij voorspoedig... Paard had wel ontzettend veel moeite om uit de narcose te komen... komt vermoedelijk door de hoge dosering narcosemiddel en de hoge leeftijd van het paard... beestje was doodsbang en een gevaar voor zichzelf en alle mensen er om heen... is zelfs nog met zijn hoofd aan de net geopeerde kant tegen de betonnen muur aan geknald

Beestje heeft nog een maand of 6 geleefd... en eigenaar heeft er ook nog mee gereden... toen was de tumor weer terug (prognose met operatie was ook dat het een half jaar goed kon gaan maar ook nog jaren... niet in te schatten... type tumor was in ieder geval 1 die vaak uitzaaiingen gaf...)

Ik zou het mede door de eevaring die ik gezien heb bij een oud paard sowieso niet doen... narcose was erg heftig en het dier was helemaal van de kaart... ookk het feit dat die zenuw niet volledig verdoofd kan worden houdt mij echt tegen... als het nou een jonkie is... die nog 20 jaar te leven zou moeten hebben zou ik het heel misschien overwegen omdat zodra het genezen is het paard op zich weer goed kan functioneren met 1 oog... ( ja hij staat je op je tenen omdat hij je aan 1 kant niet ziet... en ja hij zal even moeten wennen en wat schrikachtiger kunnen zijn... maar goed... dat doen sommige paarden met 2 ogen ook...
Laatst bijgewerkt door Neon op 15-05-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 21:26

Bedankt voor je verhaal! Als je de foto's wil delen mag je ze me wel in een pbtje sturen.

Het gaat om een quarter van 9 jaar met maanblindheid. Hij ziet op het moment eigenlijk al niks meer met het aangedane oog, gelukkig gaat hij er goed mee om. Geen paniek niet echt veel schrikkeriger als anders.
Ik ben nog aan het rondkijken wat de beste manier is kwa opereren. Het gaat sowieso in de kliniek gebeuren, of het word staand gedaan door prof toth in duitsland of een liggende operatie onder volledige narcose.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:28

Ik zou dus niet voor een staande operatie gaan ivm dat niet volledig uit kunnen verdoven van die zenuw...

9 jaar is nog relatief jong...

Myrthe_bz

Berichten: 42
Geregistreerd: 08-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:39

Wij hebben twee paarden met 1 oog op stal (een daar van korte tijd geleden verwijderd) mijn haflinger heeft 1 oog (nu al meer dan 4 jaar) en schrikt iets sneller aan de kant zonder het oog het oog is door da verwijderd maar Ik doe nogsteeds alles - ik cross,spring en rij heel vaak buiten. Bij het andere paard is het oog door de da verwijderd omdat het bleef ontsteken en veel pijn deed. Paard was ook al blind geworden aan het oog door de ontsteking dus paardje voelde zich alleen maar beter toen het eruit was en geen pijn meer deed.

Belle

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:49

Hier op stal 2x meegemaakt met een paard. Eentje jong (ook rond de 9), de ander en oudje (25+). Beiden ivm maanblindheid, beiden op de kliniek, beiden zonder problemen gegaan.
Qua kosten geen idee. Wel weet ik dat bij beiden direct een prothese is geplaatst. Doe je het direct valt het onder eventuele verzekering, doe je het erna is het een plastische ok en moet je iig zelf betalen.

"There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse." ~ Rolf Kopfle [o]

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:02

Bij mijn merrie is een maand of 3 inmiddels al weer haar oog er uit gehaald.
Op tafel op de kliniek door mijn eigen dierenarts. Pony liep na 3 weken al weer voor de wagen.
Ik heb geen protese laten plaatsen, ik vind het lelijk en het heeft imo geen toegevoegde waarde.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 22:17

9 jaar is idd nog erg jong om hem verder te laten lijden met de pijn van de ontstekingen.

Volledige narcose vind ik spannend ivm vallen.

Hebben jullie ook foto's hoe het na de operatie eruit komt te zien?
Laatst bijgewerkt door maxie op 15-05-17 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 22:27

Onderweg naar huis de dag nadat ze geopereerd was. Oogholte was nog gevult met bloed waardoor het nog bol stond.
Afbeelding

En afgelopen week weer op de kliniek (voor een pees blessure, pechvogel. ..). Het is helemaal hol getrokken zoals verwacht.
Afbeelding

Ik zie het niet eens echt meer, ze heeft nog steeds genoeg gezichtsuitdrukking aan haar rechter kant. Rond het litteken is de vacht nog ietsje rommelig.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-05-17 22:43

Dank je voor het delen van de foto's. Valt heel erg mee hoe 'eng' het eruit ziet!

Myrthe_bz

Berichten: 42
Geregistreerd: 08-01-17

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:14

ik Heb alleen foto's van hoe het er nu uitziet.

Afbeelding
Afbeelding

Belle

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-17 07:29

Even een update. Felix is afgelopen maandag geopereerd en is zijn oog verwijderd. Heb hem gisteren weer op mogen halen en het is allemaal goed gegaan gelukkig.
Hij bleek al volledig blind te zijn aan het oog.
Hier een foto de dag voor de operatie en een foto van gisteren toen hij weer terug was


Afbeelding


Afbeelding

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:32

Fijn dat hij weer terug is :)

Beterschap met zijn verdere herstel :) als hij al blind was, zal dat vermoedelijk heel soepel verlopen :) hij hoeft daar in ieder geval niet meer aan te wennen


maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-17 10:50

Neon schreef:
Fijn dat hij weer terug is :)

Beterschap met zijn verdere herstel :) als hij al blind was, zal dat vermoedelijk heel soepel verlopen :) hij hoeft daar in ieder geval niet meer aan te wennen


Dat is idd zijn voordeel. Nu lekker herstellen :)

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 23:02

Mijn 5 jarige heeft 5 weken geleden zijn linkeroog plotseling verloren door een trap op de weide.

Hij lag gelijk diezelfde avond in de kliniek op de operatietafel.
Ik schrok me uiteraard een ongeluk toen ik het telefoontje van de staleigenaar kreeg en daarna mijn lieve vriendje zielig met een kapot oog in de stal zag staan. Was wel gelijk duidelijk dat dit onherstelbaar was. Dus daarna in een grote achtbaan beland.

Paard heeft 8 dagen in de kliniek gestaan. Hij ging bijzonder goed om met het feit dat zijn zicht weg was links, en was héél goed door de operatie heen gekomen. Wij hadden gekozen voor géén prothese ivm extra infectie gevaar. Gelukkig maar.. want 2 dagen na de operatie begon hij koorts te krijgen en werd koliekerig. Met antibiotica werd dit onder controle gehouden. Hij zou toen 5 dagen later mee maar huis mogen, maar ontwikkelde toen de nacht ervoor weer koorts, nu duidelijk zijn operatiewond. Dus moest hij het weekend langer blijven ter observatie. Gelukkig was de koorts daarna echt weg en mocht hij mee naar huis. In ons geval hadden we dus pech gehad als we een prothese hadden gekozen. Dan was de infectie erger geweest, had hij wéér onder het mes gemoeten en langer moeten blijven.

Sinds hij weer thuis is, is hij enorm opgeknapt. In een kliniek is toch alles anders en qua vacht, bespiering en vrolijkheid krijgen ze toch even een klap. Ondanks de goede zorgen!
Binnen 2 dagen glansde zijn vacht weer en was hij overduidelijk blij in zijn eigen stalletje weer te zijn met vertrouwde mensen en geluiden.
Ik was bang dat hij qua karakter zou veranderen, want hij heeft toch even wat moeten verwerken. Maar hij is nog precies hetzelfde. Hij ziet er wat anders uit, maar laat zich nog even goed leiden aan de hand. Zelfs zijn blinde kant op, volgt hij moeiteloos. Hij vertrouwd er gewoon op dat we hem niet in de problemen brengen. Longeren is even wennen als je veel op lichaamstaal doet. Dit moet ik nu linksom echt op stem gaan aanleren. En zelfs dat begrijpt hij nu al super snel. Poetsen op de poetsplaats is gewoon zoals normaal, wandelen gaat nog zoals normaal. Staat sinds een klein weekje weer lekker op de weide in zijn vertrouwde kudde en gaat super. Paard is helemaal gelukkig en heeft zich vanaf dag 1 al helemaal aangepast.

Rijden is nog afwachten. Ik verwacht hier gen rare dingen mee. Maar ik ben zelf bijna 39 weken zwanger, dus niet in staat er voorlopig op te kruipen. Dus nu mag hij lekker op de weide vakantie vieren en verder wennen aan zijn verminderde zicht met alle geluiden op de achtergrond en soms een soortgenoot die hem in de blinde hoek benaderd waardoor hij toch even kan schrikken.

Verder merk ik dat je gewoon normaal moet blijven omgaan met hem. Zelfde regels gelden nog steeds en hier en daar hem wel de ruimte geven om iets nader te kunnen onderzoeken. Een simpel zeil ziet er toch anders uit nu. En die tractor is niet nooit eng geweest, maar op het moment dat deze uit het zicht verdwijnt direct naast hem, dan zie je toch een beetje onrust bij hem. Zolang ik hem de ruimte geef, kalmeert hij ook gelijk weer. Ik loop dus ook gewoon aan zijn blinde kant. Dat zijn we zo gewend en dat bevalt hem blijkbaar prima zo. Daarbij zal hij minder snel naar zijn blinde kant wegspringen, dan naar zijn goede kant.

Mocht je interesse hebben, ik heb vorige week een filmpje gemaakt van ons grondwerk. Net 3,5 week na operatie zeg maar. Laat ook wel zien wat voor een top karakter mijn vriendje heeft.



En nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 14:52

Bedankt voor je verhaal! Ik ervaar het een beetje hetzelfde.
Mijn pony was al blind voordat hij de operatie had dus het wennen hoefde gelukkig niet meer.
Heb er ook geen prothese in laten zetten om de risico's van infectie en ook omdat het voor hem niks uitmaakt.
Wij zijn nu een week of 4/5 verder en het gaat gelukkig erg goed. Helaas moest hij wel van stal verhuizen dus extra stress maar hij gaat er redelijk goed mee om.

Afbeelding

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 15:10

Fijn dat het bij jou ook goed gaat. Je merkt dat wij als mensen het erger vinden en banger zijn voor hoe en wat verder. Terwijl de paarden er normaal mee omgaan. Kunnen wij als mens veel van leren!

Jammer dat je hem moest verhuizen.
Dat was bij mij alleen ter sprake als hij niet terug de groep in kon. Maar gelukkig bleek dat al heel snel geen probleem te zijn. Hij is super op zijn plek daar en ik ook super tevreden. Hem verhuizen was dan heel spijtig geweest. Gelukkig kunnen wij lekker blijven dankzij zijn geweldige manier van acceptatie.

Mag ik vragen wat jou reden was om toch te verhuizen?

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 16:23

De verhuizing stond al op de planning. Zijn huidige stal stopte er mee. Wou de operatie niet na die tijd doen. Vond het risico te groot dat de ontsteking weer terug kwam.

Het klopt inderdaad dat wij mensen ons veel drukker maken dan de paarden. Heb er flink wat stress van gehad of alles wel goed zou komen en het valt allemaal wel wat mee gelukkig ;)

Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:12

Ahzo.

Ja heel herkenbaar... Ik was ook echt bang zijn geweldige karakter een deel kwijt te raken. In ons geval was het zo plotseling en door toedoen van een ander.. Dus had me niks verbaasd als hij er wat schuwer uitgekomen was. Maar absoluut niet. Kreeg ook steeds in de kliniek te horen hoe vrolijk hij erbij stond en hoe goed hij het deed als ze hem wouden onderzoeken of uit de box haalden. Daarna kreeg hij infecties en werd hij duidelijk wat terug getrokken. Maar die blik van hem toen hij terug thuis kwam op het erf, onbetaalbaar. En de eerste 10 dagen boxrust, dus alleen maar aan de hand mogen stappen of grazen.. Dus we moesten wel gelijk erop uit. Dus ook gewoon gelijk het erf af gegaan, onze vaste wandelroute genomen. Ongeloofelijk hoe makkelijk hij dat allemaal deed.

Orsje, uit het zicht, maar niet uit mijn hart..
History (Fjord X Pinto) in bezit sinds 11-10-2013
Claire (Shet) in bezit sinds 24-01-2019
Fiona (Appaloosa Shet) in bezit sinds 16-05-2020

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:47

Hoe ziet zon prothese eruit, net alsof ze toch nog een oog hebben, of is het meer een opvulling zodat de holte niet zo erg invalt?

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 19:12

Ja dat ging bij felix hetzelfde. Felix mocht gelukkig wel op de wei zolang hij rustig bleef. Gelukkig was het toen bloedheet dus dat hield hem wel rustig. Die blik idd toen hij weer thuis was was echt onbetaalbaar! Alleen het trailerladen gaat iets lastiger maar dat is te oefenen.

Duhelo, ik had de keuze of een bol erin en dichtgemaakt of een nepoog. De prijs heeft mij uiteindelijk doen besluiten er geen prothese erin te doen. De operatie zonder prothese en 6 dagen kliniek was 800 euro en een staande operatie. Met een dichte prothese 1200 euro en staand en een nepoog koste 2000 euro en dan 14 dagen kliniek + een liggende operatie.

Afbeelding

Afbeelding

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oog verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:31

Ja, die prijsverchillen zijn niet min inderdaad! Op zich is het zonder prothese wat raar, maar niet gruwelijk of eng, dus ik zou ook kiezen zonder prothese denk ik. Ook ivm de risico's. Met prothese ziet het er wel netjes natuurgetrouw uit.

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-17 19:48

Klopt dat is zeker waar. Maar een prothese doe je alleen voor jezelf. En dat gat went wel. Vind het nu al niet eens meer zo raar eigenlijk. Felix is zijn gezichtsuitdrukking gelukkig ook niet verloren.
Zal morgen wel even een foto maken hoe het er nu uitziet.

Hier kun je het een beetje zien

Afbeelding


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus, Renkle, Rijsa, Trendiction en 75 bezoekers