Rijden met tropische temperaturen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14027
Geregistreerd: 20-04-16

Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 22:03

knhs
Overige

Afbeelding
Foto: © FEI Photos

Komend weekend wordt het tropisch warm. De KNHS kreeg veel vragen binnen of het wel verstandig is om met dit warme weer op wedstrijd te gaan en beantwoorde deze.

Het is natuurlijk het fijnst als je vroeg in de morgen of in de avond mag starten, maar wat nou als je midden op de dag bent ingedeeld? In dat geval hebben we tips om de warme dag zo koel mogelijk door te komen.

Gaat de wedstrijd door?
De wedstrijdorganisatie bepaalt zelf of een wedstrijd wel of niet doorgaat. Neem daarom rechtstreeks contact op met het wedstrijdsecretariaat om dit na te vragen. Luister altijd naar jezelf en naar je paard als het warm is. De een kan beter tegen warmte dan de ander.

Koelen en water
Organisatoren en verenigingen worden verzocht ruim te voorzien in waterbakken en/of aftappunten zodat je je paard kunt laten drinken en koelen. Neem zelf water mee voor het geval het op het wedstrijdterrein beperkt beschikbaar is. Koel je paard na inspanning door afsponzen of afspuiten en bied je paard regelmatig water aan om uitdroging te voorkomen. Let wel op dat je paard na het rijden niet te veel koud water ineens drinkt, om de kans op koliek te voorkomen. Vergeet jezelf niet: zet een petje op en drink voldoende. Naast water kun je een isotone sportdrank nemen om verloren zouten aan te vullen.

Elektrolyten
Verlang je langdurige inspanning van je paard, geef dan naast regelmatig water ook elektrolyten om de door het zweten verloren zouten weer aan te vullen. Zeker bij duursporten zoals endurance, eventing en marathon is dit aan te raden.

Schaduw
Probeer zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken waar dat mogelijk is. Laat het paard niet te lang op de trailer staan en zorg ervoor dat vrachtwagen en trailer zo goed mogelijk doorluchten door alles open te zetten.

Oververhitting
Paarden kunnen veel beter zweten dan bijvoorbeeld honden, maar ook bij paarden kan hittestress (heat stress) voorkomen. Niet alleen tijdens arbeid, maar ook als de dieren in de zomer in een wei zonder schaduw lopen.

Algemene tips

Niet alleen als je aan het rijden bent moet je rekening houden met de warmte. Zorg er voor dat je paard de hele dag over genoeg vers drinkwater beschikt, een paard drinkt met dit weer soms wel 50 liter per dag. Ook is het belangrijk dat je paard de schaduw kan opzoeken.
  • Wil je paard niet goed drinken, voeg dan een scheutje appelsap toe.
  • Zet je paard in het midden van de dag lekker op stal en zet hem buiten wanneer het niet meer zo warm is.
  • Ga 's ochtends vroeg rijden voordat het warm wordt, of juist in de avond als het niet meer zo warm is.
  • Spuit de vliegendeken een paar keer af met koud water en doe hem daarna weer op.
  • Spuit je paard een paar keer af met lauw/koud water.
  • Wanneer je paard in de wei staat bescherm hem dan goed tegen de zon. Zo kun je de licht gekleurde plekken zoals de neus insmeren met zonnebrand.
  • Als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de brandende zon. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:57

Gaat goedkomen op dag 3 van de Veluwe Marathon. Starttijden zijn door de VET'S en organisatie aangepast naar 07.00 en 07.30 uur. Dat wordt vroeg opstaan :Z {:}

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 04:47

Is het slim om gewoon te gaan rijden? Een beetje stappen enzo

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 06:48

Ik ga nu alvast rijden, veel te warm om in de middag te gaan rijden.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:10

Hier straks een georganiseerde buitenrit, we verkorten de rit van 25 naar 15 kilometer, das beter!

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:14

Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de brandende zon. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)
Laatst bijgewerkt door Shaoud op 27-05-17 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:19

Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de wei. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)


Ik ga ze zo wassen dan zweetmes eroverheen zweetdeken erop, dan staart wassen en ondertussen drogen en tijdens grondwerk zweetdeken eraf helemaal opdrogen.
Kan dat?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-05-17 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:20

ik zou de deken laten zitten

Shaoud

Berichten: 49
Geregistreerd: 03-05-17
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:22

Feyax2004 schreef:
Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de wei. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)


Ik ga ze zo wassen dan zweetmes eroverheen zweetdeken erop, dan staart wassen en ondertussen drogen en tijdens grondwerk zweetdeken eraf helemaal opdrogen.
Kan dat?
[/quote]

Ja, dat kan prima hoor :j Ik denk dat een zweetdeken niet nodig is. Het gaat er vooral om dat je je paard niet kletsnat in de brandende zon zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:25

Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de wei. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)


Ik ga ze zo wassen dan zweetmes eroverheen zweetdeken erop, dan staart wassen en ondertussen drogen en tijdens grondwerk zweetdeken eraf helemaal opdrogen.
Kan dat?[/quote][/quote]

Ja, dat kan prima hoor :j Ik denk dat een zweetdeken niet nodig is. Het gaat er vooral om dat je je paard niet kletsnat in de brandende zon zet.[/quote]

Dankjewel +:)+

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 07:57

Hier extra vroeg opgestaan om de paarden lekker in de koelte buiten te hebben. Straks op het heetst vd dag lekker in de koele stallen.
En qua rijden; tot half 11 in de bak en daarna alleen nog rustige buitenritten :j paarden hier kunnen echt heel slecht tegen dit warme weer.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:00

Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de brandende zon. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)

Ik gooi die van mij na het afspuiten terug op de wei, het eerste wat hij doet ik uitgebreid rollen in het zand. Is heerlijk voor hem en geeft hem een natuurlijke vliegendeken *D
Zo heeft hij ook geen water op zijn lijf. Als ik hem met het zweetmes helemaal afneem en wacht tot hij droog is rolt hij nog steeds maar blijft het zand niet zo lekker plakken tegen de vliegen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:04

Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de brandende zon. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)

Ik heb even een tem gedaan, want bovenstaande moet even in de OP vermeld worden, lijkt me.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:54

Ik rij gewoon niet als het dit weer is.... Lijkt me nog beter

Shenavallie
Berichten: 11573
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:59

Met deze temperaturen reed ik ook nooit, dan had mijn paard lekker (extra) vrij en mocht de hele dag op het land blijven. Ik vind het gewoon niet eerlijk voor zo'n beestje om er dan op te klimmen.

Op mijn vorige werk heb ik ook vaak genoeg afgezegd omdat ik het te warm voor de dieren vond om te werken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 10:20

Niet rijden is niet voor iedereen een optie, soms is het voor de opbouw in de training en de wedstrijdplanning toch nodig om er (even) op te gaan. Wij passen wel de training aan, niet te lang, niet intensief. En zeker niet op het heetst van de dag. Daarna lekker uitstappen in het water, en uitgebreid afspuiten.

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:01

Ik heb vanmorgen om 7 uur gereden, het was toen nog prima te doen :)

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:01

Pffff morgen wedstrijd op her warmste van de dag... Ik denk dat ik ga afzeggen...

De voorbije dagen om 7u 's ochtends getraind en dat was goed te doen maar als het 35 graden is vind ik dat echt niet fair naar mijn paard toen.

Wel jammer voor de wedstrijd planning. ;(

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:16

Ze hebben hier gewoon vrij. Vind het zelf al warm laat staan de paarden aan het werk zetten , zijn wel meer dagen.

A12345678910

Berichten: 275
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:23

Wij hebben onze 4 pony's lekker buiten staan, bomen geven veel schaduw evenals ons huis..

Verder hebben ze ook een grote vijver waar ze in kunnen baden

Ik ga denk ik een buitenritje doen, als er niet te veel steekvliegen zijn :(

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:26

Ik vind de weersverwachting in dit soort topics altijd zo grappig....

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:27

Tivoli schreef:
Shaoud schreef:
Kleine tip (aangezien ik heb gemerkt dat veel mensen dit niet weten): als je je paard afspuit is het niet zo handig om hem kletsnat terug te zetten in de brandende zon. Het lijkt heel fijn voor je paard, maar dat laagje water wordt heel snel heel warm. En daar is je paard natuurlijk niet zo blij mee, dus even met een zweetmes erover heen :)

Ik heb even een tem gedaan, want bovenstaande moet even in de OP vermeld worden, lijkt me.


Je kunt ze het beste even laten drogen in de schaduw...

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:27

Ik ben vanochtend om 6 uur opgestaan om een buitenrit te gaan maken :D t was eerst zelfs koud haha maar was echt heerlijk, dr was niemand in t bos :=. Verder met dit weer ga ik overdag sws niet rijden, veel te warm voor de paarden. 's Ochtends of 's avonds is goed te doen en dan na t rijden afspuiten

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:32

Hier ook vroeg gereden en lekker veel gestapt. Bos was nog heerlijk koel met schaduw en wind.
Na het rijden uitgebreid gedoucht en met water laten spelen, zweetmes erover en lekker laten rollen in het zand.

Jorex

Berichten: 9934
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Rijden met tropische temperaturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:59

Ik spoel mijn shetjes nu ook dagelijks even af en laat ze daarna rollen in de paddock. Die arme dingen zitten nog half in hun wintervacht te zweten. En als ze niet zelf gaan rollen, dan strooi ik zand over ze heen. Dan hebben ze de rest van de dag lekker verkoeling. En pas rond drieën de wei op, want dan hebben we schaduw.