Huiduitslag door tape

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 00:14

Ik loop met een enorm zwakke enkel rond en daarom hebben zowel de fysio als de huisarts mij aangeraden om mijn enkel elke dag in te tapen.

Zo gezegd zo gedaan, met de hypoallergene tape van leukoplast. Punt is nu alleen dat mijn huid na 1,5 week tapen zoiets heeft van: 'doe het maar lekker zelf'. Ik heb nu last van enorme rode uitslag en het lijkt alleen maar erger te worden. Het jeukt ook als de ziekte. Is er hier iemand die daar iets tegen weet? Want ik wordt er echt gestoord van.

De tape gebruik ik op dit moment natuurlijk niet.

Anoniem

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:24

Elke dag opnieuw tapen? Dat is ook gewoon hel voor je huid. Zelf ben ik ook gevoelig op tape, heb daarom een set braces voor als ik die nodig heb. Is het geen idee een brace aan te laten meten?

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 00:39

Je hoeft pas het tape te vervangen als het de stevigheid verliest; dat is (gemiddeld) tussen de 7-10 dagen.

Is het ter voorkoming van blessure, dan alleen tijdens het sporten.
Ter voorkoming van huidirritatie kun je ook een underwrap gebruiken.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 08:16

De tape die ik ervoor moet gebruiken kan echt niet langer dan twee dagen blijven zitten, dat is het punt. En een underwrap is ook geen optie, want de hele bedoeling van deze tape is dat het mijn huid vasthoudt zodat het fisiek onmogelijk wordt om mijn enkel te verzwikken.

Tot voor kort gebruikte ik het inderdaad alleen bij het sporten, maar tegenwoordig kan ik niet eens meer normaal over straat zonder door mijn enkel te gaan, vandaar dat ik er in principe elke dag mee moet lopen.

Maar jullie hebben verder geen tips om van deze uitslag af te komen?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:17

Inderdaad hoezo elke dag tapen? Goede tape blijft veel langer zitten. Mocht je allergisch blijven reageren kun je een brace aanschaffen. Die ook niet dagelijks gebruiken alleen in geval van nood en piekbelasting.

Aanvulling. Dat ze je dan niet doorverwijzen naar een orthopeed snap ik niet. Ik heb hele slechte enkels en ook regelmatig in de tape gezeten maar toen het echt heel erg werd ben ik wel doorverwezen. Die kan je advies gevennover hulpmiddelen en eventuele operatie.

Sowieso altijd hoge stevige wandelschoenen aan als je op pad gaat. Dan kun je al niet zwikken. Niet de mooiste schoenen wel praktisch.
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 27-05-17 08:22, in het totaal 3 keer bewerkt

ievie

Berichten: 2196
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:19

Zou het kunnen dat het geen reactie op de tape is, maar op de warmte?

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:23


gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:41

Tape je enkel eerst in met Rekverband [zoals ze vroeger deden] en daarna wat tape er overheen voor de extra stevigheid.
Er bestaat trouwens ook Tape voor de gevoelige huid.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 08:41

Als je huid er zo op reageert; niet meer tapen. Overleg met je fysio of HA voor een andere mogelijkheid.

Normaal gesproken blijft tape wel even zitten op een gezonde huid, jouw huid kan er niet tegen, dat is vaak de reden dat het niet lang blijft zitten. Je huid werkt het er dan zelf af.

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:02

Bij de action heb je van dat gekleurde tape. Kinesiotape. Werkt enorm goed. K loop met een enkelband blessure en had eerst goedkope tape en mn hele voet ging kapot, Met deze is het een stuk minder en is veel steviger. Wellicht kan je die proberen. Is 2 euro voor een rolletje maar wel goed.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 09:47

Tegen de jeuk en de uitslag helpt mentholpoeder. Koelen wil ook nog wel eens helpen.

Iepke

Berichten: 1804
Geregistreerd: 26-05-04

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 11:41

Wat vervelend! Ik ben zelf ook allergisch voor tape, jeukt inderdaad enorm! Ik zweer echt bij zinkzalf (of sudocreme).

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:00

door de fysio kinesiotape erop laten doen. blijft een flink aantal dagen zitten, en de fysio weet ook precies hoe hij het moet aanbrengen ivm de verschillende tapetechnieken.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:05

Jans schreef:
Elke dag opnieuw tapen? Dat is ook gewoon hel voor je huid. Zelf ben ik ook gevoelig op tape, heb daarom een set braces voor als ik die nodig heb. Is het geen idee een brace aan te laten meten?


En stoppen met tape en een zwachtel is het goedkoopste alternatief!

dit heb ik dus ook zo en heb dus ook 2 braces (hopelijk de goede meervouds vorm) laten maken want in de zomer gaat je voet zweten en kun je die zo dus goed schoon maken en laten drogen. was bij het betalen best veel geld(kreeg 85% vergoed van cz) maar heb deze dus al jaren en daar al heel wat voordeel van gehad!

voor het koelen idd menthol poeder, of verkoelings gel van het kruidvat die je ook voor bij de waterpokken kan gebruiken.

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:07

De goedkopere tape zit andere lijmsoort op. Je huid kan daar op reageren. Heb je de duurdere tape al eens geprobeerd?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:08

Vreemd advies, wanneer je enkel banden al zo zwak zijn en dan ook nog tape er om dan blijft er van de sterkte helemaal niets over. Daar herstellen ze niet van, vraag eens een second opinion want een operatie lijkt me een veel betere oplossing. Tot die tijd een brace dragen, helpt ook net zo goed.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:49

Ik kan ook niks tapen, heb binnen 4 uur al uitslag. Ik gebruik ook braces (zowel voor polsen als enkels) En dat bevalt vele malen beter. Alleen is het spul van neopreen en dat zweet en broeit nu als de pest met als gevolg .................. jeuk :( (ik kan ook niet tegen warmte)

Stevige hoge wandelschoen helpt ook al een stuk. Al krijg ik het nog voor elkaar om met brace en schoenen nog door mijn enkel te gaan. :/ Oké, ik loop niet altijd over wandelpaden :+

Ik heb mijn braces bij de DA drogist gehaald. Een stuk betaalbaarder dan speciaal gemaakt. Hulpmiddelen winkels willen ook nog wel braces hebben.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 13:01

als je echt zulke zwakke enkelbanden hebt, helpen de standaard braces van de drogist niet!
en zou ik eerder kiezen voor die uit en hulpmiddelen winkel omdat die beter zijn

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 07:13

Ik begrijp jullie commentaar en heus ik zal er wat mee doen, ik loop bijvoorbeeld al een week niet meer met tape (naast dat het gewoon niet meer mogelijk is). Alleen wel met gevolg dat ik er alweer twee keer flink doorheen ben gegaan.

Op dit moment smeer ik er calendulan op en dat helpt enorm tegen de jeuk, maar ik heb niet het idee dat het ook tegen de uitslag zelf helpt.

Maar ik zou echt heel graag tips willen tegen de uitslag. Om jullie een idee te geven:
Afbeelding
Afbeelding

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:21

Dat lijkt wel Herpes? Gordelroos of Netelroos?

kimberly1995
Berichten: 2423
Geregistreerd: 24-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:25

gohya schreef:
Dat lijkt wel Herpes? Gordelroos of Netelroos?


Nee, ziet er anders uit.

Zoolgangster

Berichten: 9590
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:30

Lijkt me toch een combi van niet tegen (de lijmstoffen van) tape kunnen, en de warmte.
Ik zou een rekverband proberen of een brace, wat dan ook zolang je niets op de huid hoeft te plakken.

Zosamaja

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Omgeving Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:33

Oh nee ik zou er mee stoppen hoor. Ik heb mijn enkelbanden afgescheurd en kreeg ook tape als versteviging voor mijn enkel. Die tape heeft mijn hele huid 'opgegeten'.. Ik gebruik nu een brace op aanraden van de fysiotherapeut. Misschien is dat ook meer iets voor jou?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rocamor

Berichten: 10865
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Huiduitslag door tape

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:50

Jemig Pauline!! Eet smakelijk zeg.

TS, waarom koop je geen brace iom je artsen?

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 08:51

Holy oliebol! :oo Dat moet pijn gedaan hebben.