Verkoeling in de zomer

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_AnnelotD
Berichten: 231
Geregistreerd: 24-12-16

Verkoeling in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-17 12:04

Hee allemaal,
Het is mij nu al veel te warm, zeker voor de paardjes. Ik spoel haar elke dag af, en met extreem warm weer rijd ik haar niet. We gaan ook vaak t bos in, want daar is het toch nog iets koeler dan in de bak. Maar ook in haar stal is het redelijk heet. Iemand enige tips om haar verkoeling te kunnen geven in de stal? Er staat mij vaag iets bij van een deken die warmte zou moeten afstoten, maar weet niet precies hoe en wat. Iemand toevallig in bezit van zon deken? Graag zou ik er dan alles over willen weten!

Bananas

Berichten: 209
Geregistreerd: 28-02-16

Re: Verkoeling in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:43

De muren natspuiten en misschien een ventilator richting het dak zetten?
Ik ken geen deken die warmte afsluit.

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:49

Dat afspoelen zou ik achterwege laten. Zou best kunnen dat ze het daar extra warm van krijgen. Moet het lijf weer aan het werk om de temperatuur op peil te krijgen, zon nat pak wordt zo weer warm, ook als je koud water pakt. Zorg voor schaduw en liefst wat wind. Meer kan je niet doen.

Ze krijgen ook vaal kriebels van het druipende water en zijn extra kwetsbaar voor steekvliegjes etc. Misschien zorgen voor lekkere modder/zand dat ze kunnen rollen en een extra isolerend koel en insectwerend laagje kunnen pakken.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:00

Gaat door het afspoelen niet juist de vacht minder werken?
Ik zou gewoon zorgen dat ze in de schaduw kunnen staan.

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:03

Een modderpoel maken voor frisse voetjes

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Verkoeling in de zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:22

Stop met panikeren! Het is hoop en al 25°, dat is zomer... Het is echt niet tropisch warm en je paard heeft al die tralala niet nodig.
Gooi haar op de wei met veel drinkwater en rij 's morgens vroeg of 's avonds laat. Of nog beter: geef haar een paar dagen vrij.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:16

Wat hierboven staat ben ik het mee eens. Het is vandaag 33 graden geweest, rijd lekker een paar dagen niet ;) Gooi je paard op de wei, zorg voor voldoende schaduw en water en laat ze lekker even vakantie hebben :)
Als je toch perse wilt of moet rijden zou ik inderdaad sochtends of savonds rijden wamt dan valt het nog te doen

Frey_x3

Berichten: 33
Geregistreerd: 21-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:46

ik zorg ervoor dat de stal super donker is voor ze binnen gaat
geen zonlicht tot ze terug komt dan maak ik het terug open en licht
het is dan lekker fris
goed de deuren sluiten dus /3