Is mijn paard bang of test hij me uit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 22:40

Hallo bokkers,

1,5 maand geleden heb ik een paard gekocht. Een draver ruin van bijna 6 jaar oud. Alleen vraag ik me nu af of zijn nerveuze/bange gedrag wel echt uit angst is en of hij me niet gewoon uittest. Hoe kan ik dit herkennen?
Zodra ik hem bij zijn vrienden weg haal begint het al. Spoken zien, alles is spannend, hoofd omhoog, blazen, schrikken en in de bak het liefst alleen rond willen rennen etc. Tot aan een week geleden wou hij ondanks dit wel altijd met me meelopen (ook van het erf af), maar nu dus sinds een week blijft hij ook wel eens staan en dan wilt hij niet meer lopen. Ik kan hem ook niet makkelijk vast zetten om te poetsen, want dan loopt hij maar wat heen en weer en te stress poepen.
Lijkt dit op angst? Moet hij gewoon nog langer wennen aan zijn nieuwe stal en aan mij? Of is hij me misschien ook wat aan het uittesten?
Wat denken jullie?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes


Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:42

Moet hij gewoon nog niet even wennen? En vertrouwen krijgen dat het allemaal wel goed komt met nieuw baasje op nieuwe plek? Sommige paarden hebben hier gewoon tijd voor nodig.

Wiske2
Berichten: 796
Geregistreerd: 08-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:44

Probeer rustig te blijven maar wel leiding te geven. Blijkbaar heeft hij nog niet veel vertrouwen in je

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:45

Dat klinkt alsof hij nog erg onzeker is, vooral het stressmesten erbij.

Hij heeft niet zoveel vertrouwen in jou als eigenaar en wil liever in zn groep vrienden blijven. Dat is een stuk veiliger :-)

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:46

Paarden testen niet uit een soort van plan om hun baas te klieren. Die zoeken een leider en vertrouwen en als ze dat hebben zullen ze kalmer worden en je gaan volgen. Ik denk dat je paard je duidelijk maakt dat hij dat niet bij jou vindt. Mijn advies is dus om dat op te gaan bouwen en een goede manier is via oa grondwerkles of begeleiding van een heel ervaren paardenmens. Vaak werkt een vrij strenge maar vriendelijke aanpak heel goed. Rustig blijven maar heel duidelijk. Niet zo makkelijk om te leren, helemaal niet als je wat onzeker bent of een beetje bang voor je paard, vandaar mijn tip om les te nemen.
Laatst bijgewerkt door troi op 18-05-17 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:46

Eigenlijk is de training van een paard het makkelijke deel, en dan volgt de training van de mens en dat geeft heel dikwijls tegenwerking en onduidelijkheid en daar zit dus meestal het grootste probleem.

Zaterdag 09 mei 2015 Clinic schrik en stress training,te Heeze nabij Eindhoven. Er zullen een 7 tal paarden behandeld worden, elk met hun eigen probleempjes. Er zijn nog een paar plaatsen als toeschouwer beschikbaar, deze Clinic zal een ganse dag duren, voormiddag een theoretische benadering, namiddag het praktijk gedeelte.
Deelname prijs 20 euro/pers. iedere deelnemer/toeschouwer krijgt ook een uitgebreide gedrukte cursus tekst.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-17 22:48

Ik heb niet veel verstand van dravers, maar los daarvan: dit lijkt in alle opzichten op een paard dat moet wennen aan een nieuwe situatie. Soms is een maand genoeg, soms duurt het een half jaar.
Je vraagt je af waarom dit paard jou zou uittesten, maar misschien moet je je ook afvragen waarom dit paard jou zou vertrouwen. Jij bent degene die hem bij zijn vrienden weghaalt en er komt (blijkbaar) nog niet veel leuks voor in de plaats :) ... Kijk wat je paard leuk vindt, bouw het vertrouwen stapje voor stapje op - dan komt het waarschijnlijk wel goed.

Anna98
Berichten: 41
Geregistreerd: 25-08-16

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-17 22:55

Bedankt voor de reacties! Ik dacht ook dat het lag aan het feit dat we elkaar nog beter moeten leren kennen en dat hij mij en zijn omgeving nog niet vertrouwde, maar toen hij plotseling stil begon te staan vanaf vorige week en hij op de stal waar ik hem weg heb ook zo was, begon ik wel te twijfelen.
Fijn om te horen :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:30

Hoe was hij bij z'n vorige eigenaar? Is hij nog groen of juist niet? Wat kan hij al? Heeft hij gekoersd? En ook niet onbelangrijk, wat kan jij? Waar heb jij ervaring mee? Heb je les?

Zijn denk ik belangrijke vragen om verder mee te gaan. Hij kan zeker onzeker zijn en als jij dat ook bent versterk je dat in elkaar. Maar als je weet wat hij kan, of toen leuk vond kan je daarmee aan de slag. En als je les hebt (grondwerk) kan je je lesgeefster ook jullie als combinatie verder laten helpen.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:34

Dit is echt iets waar een goede grondwerk instructeur je mee kan helpen. Het klinkt suf, maar een goed opgevoed paard is goud waard dus waarom niet dat geld investeren in een paar lesjes.

Gin_93
Berichten: 112
Geregistreerd: 25-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 14:58

Ik denk dat je t beste met wat grondwerk kunt beginnen. Zodat je leiding geeft en vertrouwen kunt opbouwen. Dit kan wel is even duren maar steek er wat meer tijd in, begin rustig aan. Het heeft mij en mn paard super geholpen. Succes!!


Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:26

Idd vertrouwen winnen en tijd nemen om vanuit dat vertrouwen een band met het paard op te bouwen.

Wees in de omgang rustig, duidelijk en consequent. Niet geruststellen, niet afstraffen, het gedrag gewoon negeren, maar ondertussen wel bepaalde dingen van hem vragen: op lichte druk voor je aan de kant gaan, niet direct zijn hoofd in de emmer voer maar wachten tot jij ruimte/toestemming geeft, netjes in jouw tempo naast je meelopen aan een doorhangende lijn, rustig wachten tot je hem loslaat in de weide etc. Rust houden in je lichaamstaal, dus geen drukke geagiteerde gebaren maken en niet veel praten. Het kan ook helpen om hem veel aan te raken, af te strijken, beetje masseren, maar vanuit rust en met een neutrale, zekere houding en met dito gebaren, zonder sussende geruststellende geluidjes. Dat laatste bevestigt hem namelijk alleen maar in zijn angst/terughoudendheid.

Verder inderdaad grondwerk gaan doen. Begin eens met hem mee te nemen naar een kleine trainingspaddock/longeerpaddock aan een goed passend halster met een geleidelijn of longeerlijn. Laat hem daar op kleine aanrakingen of, als hij sensibel genoeg is, gebaren, een paar pasjes voorwaarts, zijwaarts en achterwaarts gaan. Strijk hem af met het opgerolde uiteinde van de lijn terwijl je hem losjes vasthoudt, totdat hij rustig stilstaat. Wees je bij het grondwerk bewust van je lichaamstaal en de positie die je inneemt: drijvend (ter hoogte van de achterhand), remmend (ter hoogte van de voorhand) of neutraal (naast zijn schouder). Zorg dat je hierin heel zwart-wit bent, anders zorgt dat voor verwarring en evt. stress.
Vervolgens kun je hem eens rustig gaan longeren (lijn niet strak houden maar iets door laten hangen), waarbij je hem activeert en stopt dmw lichaamssignalen, je positie en evt. een rustig, kort stemcommando. Bij het gebruik van je stem ook je intentie in de intonatie door laten klinken (activerend/kalmerend).
Zorg dat hij steeds jouw persoonlijke ruimte respecteert, laat niet toe dat hij tegen je aan gaat staan of zijn hoofd aan je afveegt. Reageert hij te heftig en vluchterig, word dan niet te voorzichtig, blijf jezelf neerzetten tegenover hem door een zekere houding aan te nemen, maak alleen je signalen en gebaren wat subtieler.
Ben je hier nog erg zoekend in, zoek dan, zoals boven al is gesuggereerd, hulp van iemand die ervaring heeft met paarden trainen vanaf de grond, liefst een goede professional.

Zoals kendra hierboven heel treffend zegt:
Citaat:
Je vraagt je af waarom dit paard jou zou uittesten, maar misschien moet je je ook afvragen waarom dit paard jou zou vertrouwen.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:38

Je moet echt zorgen dat dit paard jou als de baas beschouwt die hem veiligheid en duidelijkheid geeft. Als hij stil gaat staan terwijl jij hem wil laten lopen dan is duidelijk dat hij het zaakje niet vertrouwt en scheit heeft aan jou. Wees duidelijk wat je van hem vraagt en zorg dat hij jou gehoorzaamd. Niet goedschiks? Dan maar even doorpakken. Als hij merkt dat er niks bijzpnders gebeurt bij het weggaan uit de groep, komt het vertrouwen vanzelf. We zijn vaak te lief en te soft naar onze paarden want ja we houden zoveel van ze. Maar heus, pak alles aan zoals hierboven op de paardse manier. De menselijke manier kan een paard nou eenmaal niet begrijpen. Zij zien die softe aanpak als zwakheid. In de natuur leidt zwakheid vaak tot de dood dus wees heel duidelijk! Jij bepaalt, niet je paard.

Jouw zwakheid maakt je paard dus letterlijk doodsbang.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:50

Bij ons hadden we dit gedrag ook, schrikken etc. Nu anderhalf jaar later helemaal weg, ze kent ons beter, is wijzer en wij kennen haar beter.

Bij ons was het een kwestie van tijd, elkaar leren kennen en vertrouwen

S <3

Koper

Berichten: 30220
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 15:58

troi schreef:
Paarden testen niet uit een soort van plan om hun baas te klieren. Die zoeken een leider en vertrouwen en als ze dat hebben zullen ze kalmer worden en je gaan volgen. Ik denk dat je paard je duidelijk maakt dat hij dat niet bij jou vindt. Mijn advies is dus om dat op te gaan bouwen en een goede manier is via oa grondwerkles of begeleiding van een heel ervaren paardenmens. Vaak werkt een vrij strenge maar vriendelijke aanpak heel goed. Rustig blijven maar heel duidelijk. Niet zo makkelijk om te leren, helemaal niet als je wat onzeker bent of een beetje bang voor je paard, vandaar mijn tip om les te nemen.

Hier sluit ik mij bij aan. Paard van TS is niet bang, wel onzeker. Hij is een een nieuwe omgeving en hij zoekt houvast aan een eerlijke leider. Als TS die leider kan worden zal het paard zich veiliger voelen en zal het gedrag dus ook veranderen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

_Harry
Berichten: 56
Geregistreerd: 26-05-17
Woonplaats: Derde boom links

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 16:16

Ik ga ook mee met de meeste reacties: hij zal jou moeten gaan vertrouwen en daarvoor zal je moeten laten zien dat je te vertrouwen bent en dat kan je doen door duidelijk leiding te geven.

Klaver2
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-17

Re: Is mijn paard bang of test hij me uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 22:55

Ik denk ook heel natuurlijk gedrag: Hij was een ander ritme / andere daginvulling / andere situatie gewend. Denk maar na hoe jij reageert als je in een ander huis komt te wonen, dagelijks andere plaatsen bezoekt dan voorheen, met andere vreemde vrienden moet omgaan, dan zit jij ook niet lekker in je vel. Ik denk na gewenning en het samen leuk maken van deze nieuwe situatie ervoor zorgt dat het helemaal goed komt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers